Postaral sa o pád akcií, potom ich získal. Ako sa Nissan zmocnil Mitsubishi

Vznikajúca aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi sa môže stať najväčšou automobilkou na svete.

62-ročný Carlos Ghosn bude riadiť tri automobilky.(Zdroj: TASR / AP)

TOKIO, BRATISLAVA. Japonská automobilka Mitsubishi Motors sa začlení do aliancie Renault-Nissan. Všetky tri automobilky povedie riaditeľ Carlos Ghosn, píše Reuters. Nový koncern by sa chcel stať najväčším výrobcom áut na svete.

Nissan kupuje od Mitsubishi tretinový podiel za dve miliardy eur a bude jej najväčším akcionárom. Kúpu ešte musí schváliť japonský protimonopolný úrad a akcionári Mitsubishi. Obchod by mali uzavrieť do konca roka.

"S Mitsubishi bude naša aliancia väčšia ako mnohé iné automobilky, no nebude mať chyby ani jednej z nich," povedal Ghosn na dnešnej tlačovej besede.

Nissan kúpil tretinový podiel Mitsubishi za dve miliardy eur. Na porovnanie, tretina Toyoty by stála 51 miliárd, tretina Volkswagenu 22 miliárd eur.

Zdroj: Forbes

Nissan Mitsubishi prevzal po kauze so spotrebou zo začiatku roka, ktorú sám vyvolal.

Firmu udal a lacno kúpil

Mitsubishi pre Nissan vyrábala miniautá určené výhradne na japonský trh, takzvané kei cars. Predávali sa pod oboma značkami, väčšinu však tvorili nissany, a to 468-tisíc oproti 157-tisíc predaným kusom.

V apríli Nissan zverejnil správu, že kei cars majú vyššiu spotrebu, ako uvádza výrobca. Mitsubishi na emisné testy v laboratóriu používalo špeciálne upravené ľahšie kusy s nižšou spotrebou.

Nissan si vlastne zariadil 50-percentnú zľavu na akcie Mitsubishi.

Nissan správu oznámil pod zámienkou, že na podvod prišiel pri audite pred kúpou. Z podvodov pri emisných testoch oficiálne obvinil Mitsubishi, čím sa sám vyhol podozreniu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent

Akcie Mitsubishi potom padli o polovicu, čím si Nissan vlastne vybavil 50-percentnú zľavu.

Zaradia sa k najväčším

Novovzniknutá aliancia, ktorú potvrdilo aj Mitsubishi, by sa mohla stať jednou z najväčších automobiliek na svete. Tri súčasné najväčšie automobilky - Toyota, Volkswagen a General Motors - vyrobili za minulý rok každá takmer desať miliónov vozidiel.

Nissan vyrobil v roku 2015 vyše 5,2 milióna vozidiel, Renault 2,6 milióna, jeho partner AutoVAZ približne 300-tisíc a Mitsubishi vyše milióna, čo je spolu 9,2 milióna vozidiel.

Tri automobilky sa navyše dobre dopĺňajú - Renaultu sa darí v Európe, Nissanu v Amerike a Japonsku, Mitsubishi je populárne na ázijských trhoch.

Renaultu sa darí v Európe, Nissanu v USA a Japonsku, Mitsubishi v Ázii.

Očakávať sa dá rast predajov, ale dôležitejšie je, že Ghosn automobilky zlučuje, aby šetril výrobné náklady.

Spolu ušetria

V Mitsubishi bude 62-ročný Ghosn len predsedať predstavenstvu - riaditeľom zostáva Osamu Makuso, ktorý povedie automobilku do ukončenia kauzy s meraním spotreby.

"Nechcem, aby Nissan menil Mitsubishi, ale Mitsubishi sa musí zmeniť samo," povedal Carlos Ghosn. Do vedenia Mitsubishi však prídu viacerí manažéri z Nissanu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo?

Podobne ako pri zakladaní aliancie Renault-Nissan v roku 1999 aj v Mitsubishi chce Ghosn začať škrtaním nákladov. Usporiť majú na spoločných dielcoch a vývoji technológií aj na nákupoch od dodávateľov.

Už na budúci rok majú úspory Nissanu a Mitsubishi spolu prevýšiť 400 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.