SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Postaral sa o pád akcií, potom ich získal. Ako sa Nissan zmocnil Mitsubishi

Vznikajúca aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi sa môže stať najväčšou automobilkou na svete.

62-ročný Carlos Ghosn bude riadiť tri automobilky.62-ročný Carlos Ghosn bude riadiť tri automobilky. (Zdroj: TASR / AP)

TOKIO, BRATISLAVA. Japonská automobilka Mitsubishi Motors sa začlení do aliancie Renault-Nissan. Všetky tri automobilky povedie riaditeľ Carlos Ghosn, píše Reuters. Nový koncern by sa chcel stať najväčším výrobcom áut na svete.

Nissan kupuje od Mitsubishi tretinový podiel za dve miliardy eur a bude jej najväčším akcionárom. Kúpu ešte musí schváliť japonský protimonopolný úrad a akcionári Mitsubishi. Obchod by mali uzavrieť do konca roka.

"S Mitsubishi bude naša aliancia väčšia ako mnohé iné automobilky, no nebude mať chyby ani jednej z nich," povedal Ghosn na dnešnej tlačovej besede.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nissan kúpil tretinový podiel Mitsubishi za dve miliardy eur. Na porovnanie, tretina Toyoty by stála 51 miliárd, tretina Volkswagenu 22 miliárd eur.

Zdroj: Forbes

Nissan Mitsubishi prevzal po kauze so spotrebou zo začiatku roka, ktorú sám vyvolal.

Firmu udal a lacno kúpil

Mitsubishi pre Nissan vyrábala miniautá určené výhradne na japonský trh, takzvané kei cars. Predávali sa pod oboma značkami, väčšinu však tvorili nissany, a to 468-tisíc oproti 157-tisíc predaným kusom.

V apríli Nissan zverejnil správu, že kei cars majú vyššiu spotrebu, ako uvádza výrobca. Mitsubishi na emisné testy v laboratóriu používalo špeciálne upravené ľahšie kusy s nižšou spotrebou.

Nissan si vlastne zariadil 50-percentnú zľavu na akcie Mitsubishi.

Nissan správu oznámil pod zámienkou, že na podvod prišiel pri audite pred kúpou. Z podvodov pri emisných testoch oficiálne obvinil Mitsubishi, čím sa sám vyhol podozreniu.

Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent Čítajte 

Akcie Mitsubishi potom padli o polovicu, čím si Nissan vlastne vybavil 50-percentnú zľavu.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaradia sa k najväčším

Novovzniknutá aliancia, ktorú potvrdilo aj Mitsubishi, by sa mohla stať jednou z najväčších automobiliek na svete. Tri súčasné najväčšie automobilky - Toyota, Volkswagen a General Motors - vyrobili za minulý rok každá takmer desať miliónov vozidiel.

Nissan vyrobil v roku 2015 vyše 5,2 milióna vozidiel, Renault 2,6 milióna, jeho partner AutoVAZ približne 300-tisíc a Mitsubishi vyše milióna, čo je spolu 9,2 milióna vozidiel.

Tri automobilky sa navyše dobre dopĺňajú - Renaultu sa darí v Európe, Nissanu v Amerike a Japonsku, Mitsubishi je populárne na ázijských trhoch.

Renaultu sa darí v Európe, Nissanu v USA a Japonsku, Mitsubishi v Ázii.

Očakávať sa dá rast predajov, ale dôležitejšie je, že Ghosn automobilky zlučuje, aby šetril výrobné náklady.

Spolu ušetria

V Mitsubishi bude 62-ročný Ghosn len predsedať predstavenstvu - riaditeľom zostáva Osamu Makuso, ktorý povedie automobilku do ukončenia kauzy s meraním spotreby.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nechcem, aby Nissan menil Mitsubishi, ale Mitsubishi sa musí zmeniť samo," povedal Carlos Ghosn. Do vedenia Mitsubishi však prídu viacerí manažéri z Nissanu.

Prečítajte si tiež: Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo? Čítajte 

Podobne ako pri zakladaní aliancie Renault-Nissan v roku 1999 aj v Mitsubishi chce Ghosn začať škrtaním nákladov. Usporiť majú na spoločných dielcoch a vývoji technológií aj na nákupoch od dodávateľov.

Už na budúci rok majú úspory Nissanu a Mitsubishi spolu prevýšiť 400 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 187
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 008
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 858
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 185
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 740
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 658
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 507
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 406
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 404
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

6 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

3 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

7 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan