SME

Test: Škody Fabia a Rapid vo verzii ScoutLine do terénu nepatria

Verzia ScoutLine je hlavne o dizajne. Nás viac presvedčila Fabia.

Rapidu Spaceback nová farba pristane.Rapidu Spaceback nová farba pristane. (Zdroj: Michal Švančara)

Keď prišlo v druhej polovici deväťdesiatych rokov Volvo s modelom V70 XC, odštartovalo nový trend. Vo Švédsku, či v Severnej Amerike (kde sa V70 XC dobre predávalo) bol záujem o osobné autá, ktoré zvládnu aj ľahký terén.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ochrana podvozka, vyššia svetlá výška a pohon všetkých kolies boli ideálnou kombináciou pre Švédov, hľadajúcich osobné auto s vylepšenými schopnosťami mimo cesty. Po vzore Volva sa touto cestou vydali aj ostatné automobilky, Škodu nevynímajúc.

Prečítajte si tiež: Novú Škodu Octaviu Scout skúšame na trati pre terénne motorky Čítajte 

Octaviu Scout asi netreba nikomu bližšie predstavovať. Vyniká silným motorom, výborným podvozkom na rozbitých cestách a nejaké schopnosti predvedie aj v teréne. Navyše prekonávala Octaviu RS tým, že ponúka pohon všetkých kolies. Medzičasom sa to zmenilo a aj RS už disponuje pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešnému svetu áut však vládne štýl a módne trendy. Praktické vlastnosti sú v niektorých prípadoch odsúvané na vedľajšiu koľaj. Automobilky sa vždy snažia ponúknuť to, o čo je medzi motoristami záujem.

A tak sa nemožno Škode čudovať, že v prípade Fabie a Rapidu ponúka špeciálnu verziu ScoutLine. Nejde o skutočného Scouta, ale len o menej praktickú úpravu, založenú najmä na dizajne.

Aj preto odlišný názov ScoutLine. Obe autá sme mali na test v rôznych termínoch, ale s rovnakým motorom 1,2 TSI 81 kW a so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pomenovanie ScoutLine navyše prináša podobné zmeny, aj preto sme vozidlá spojili do jedného testu.

ScoutLine je hlavne o štýle

Verzie ScoutLine sa už na prvý pohľad líšia výraznými plastami po celom obvode spodnej časti podvozku. Spaceback aj Fabia kombi tak dostávajú drsnejší vzhľad.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou viditeľnou zmenou sú strieborné prvky. Strieborné sú kryty vonkajších zrkadiel, ako aj spodná časť predného a zadného nárazníka.

Spolu s paketom pre zlé cesty môžete získať aj o málo vyššiu svetlú výšku. Od 1,5 cm sa však veľa očakávať nedá a o nejakom výraznejšom posune v terénnych vlastnostiach nemôže byť ani reči. Veď to netvrdí ani samotná automobilka. Táto úprava je hlavne o štýle a odlíšení sa.

Podvozok je dobre utlmený

Na poľnej ceste sme si dovolili maximálne prebehnúť cez hlbšiu mláku. Limitom pre podvozok a kolesá sa ukázal hrubší štrk. Vibrácie, prechádzajúce do kabíny, nás okamžite odradili od testovania podvozku vo vyšších rýchlostiach. Platí to pre Rapid Spaceback aj pre Fabiu.

Akonáhle hrubý štrk zmizol z cesty, vozidlá ukázali pozitívne vlastnosti. Na rozbitej ceste idú primerane hladko a hluk od podvozka je veľmi dobre utlmený. Obom v niektorých prípadoch pomáhala vyššia prejazdová rýchlosť po rozbitom povrchu, vtedy autá sedia na ceste pokojnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

V jazdných vlastnostiach je na tom lepšie mladšia, tretia generácia Fabie. Rapidu napríklad ochotnejšie odskakoval zadok na priečnych nerovnostiach v zákrutách.

Turbom prepĺňaný štvorvalec vo väčšine prípadov postačuje. Rapid sme však aj zaťažili a zobrali na horský prechod, a tam už citeľnejšie strácal dych. Šesťstupňová prevodovka autám umožňuje komfortnú prepravu na diaľnici, hluk začne výraznejšie narastať až po prekročení rýchlostí 130-140 km/h.

Motor má dve tváre - úspornú a dynamickú

Malé benzínové motory s objemom 1,2 l majú za sebou už nejakú históriu. Po rokoch ich koncern doladil a dnes trochu vytŕčajú z radu. Pri tak nízkom objeme totiž nie sú štyri valce samozrejmosťou.

Motory sú v praxi dvojtvárne, možno aj preto, aby dosiahli nízke papierové emisie. Pri troche snahy dokážu byť úsporné a k papierovej spotrebe sme sa nakoniec priblížili aj na nezabehnutej Fabii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citeľne sa apetít motora zhoršuje na diaľnici. Poctivé diaľničné tempo znamená spotrebu medzi 6,2 až 6,5 l. Ešte horší vplyv na úsporu pohonných hmôt má dynamický štýl jazdy, ktorý dokáže uvedenú spotrebu ešte navýšiť. Je teda na vodičovi, či si vyberie výkon alebo spotrebu.

Vo vnútri na nás vypracovaním o niečo lepšie pôsobí Fabia. Rapidu však nemôžeme uprieť určité zlepšenie, akoby výrobca po rokoch výroby doladil niektoré detaily.

V oboch autách nám prekáža lakťová opierka pri radení a aj zaťahovaní ručnej brzdy. Z výbavy by sme ju radšej vynechali. Ďalšou drobnosťou je nastavovanie zrkadiel. Po otočení ovládačom doprava (v smere hodinových ručičiek) začnete nastavovať ľavé spätné zrkadlo.

Z dvojice vozidiel by sme siahli po o niečo modernejšej Fabii hlavne pre lepšie vlastnosti podvozka. Verzia ScoutLine je najmä o vzhľade a výbave vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My máme skôr pragmatickejší pohľad, a tak by sme v konečnom dôsledku pri výbere auta skôr hľadeli na vlastné potreby. Na váhu by sme položili ponúkanú výbavu a cenu. Kto však dáva do popredia dizajn a zároveň mu učarovali plasty a štýlové doplnky, môže nájsť vo verzii ScoutLine to pravé auto.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Fabia

Škoda Rapid Spaceback

Verzia

Style ScoutLine

Style ScoutLine

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

9 040/14 990/16 090

12 450/14 840/16 340

Motor

benzínový štvorvalec s objemom 1197 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4600-5600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

175/1400-4000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,6

9,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,8/6,5 Fabia bola nezabehnutá, ku koncu testu sme pri troche snahy zvládli kratšie trasy za 4,8

4,9/6,7 – spotrebu dvíhala najmä diaľnica, pri troche snahy sme stlačili apetít motora na 50 km úseku na 4,6 l pri predpisovej jazde

Objem palivovej nádrže (l)

45

55

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1153/530

1180/535

Objem batožinového priestoru (l)

500/1365 (30l ubrala rezerva)

415/1380 (31l ubrala rezerva)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka (mm)

2470;4257;1732

2602;4304;1940

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Fabia, Škoda Scala
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 855
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 114
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 455
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 100
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 428
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 393
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 963
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 528
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  2. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  3. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  5. Ľuboš Vodička: Viedenské podzemie, čiže príbeh Tretieho muža a krásnej Jeanny
  6. Jan Pražák: Mami, proboha, proč ty ve svém věku chceš být ještě hezká?
  7. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  8. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 803
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 133
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 363
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 010
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 941
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 537
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 350
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 079
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu