Test: Škody Fabia a Rapid vo verzii ScoutLine do terénu nepatria

Verzia ScoutLine je hlavne o dizajne. Nás viac presvedčila Fabia.

Rapidu Spaceback nová farba pristane.(Zdroj: Michal Švančara)

Keď prišlo v druhej polovici deväťdesiatych rokov Volvo s modelom V70 XC, odštartovalo nový trend. Vo Švédsku, či v Severnej Amerike (kde sa V70 XC dobre predávalo) bol záujem o osobné autá, ktoré zvládnu aj ľahký terén.

Ochrana podvozka, vyššia svetlá výška a pohon všetkých kolies boli ideálnou kombináciou pre Švédov, hľadajúcich osobné auto s vylepšenými schopnosťami mimo cesty. Po vzore Volva sa touto cestou vydali aj ostatné automobilky, Škodu nevynímajúc.

Prečítajte si tiež: Novú Škodu Octaviu Scout skúšame na trati pre terénne motorky

Octaviu Scout asi netreba nikomu bližšie predstavovať. Vyniká silným motorom, výborným podvozkom na rozbitých cestách a nejaké schopnosti predvedie aj v teréne. Navyše prekonávala Octaviu RS tým, že ponúka pohon všetkých kolies. Medzičasom sa to zmenilo a aj RS už disponuje pohonom všetkých kolies.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dnešnému svetu áut však vládne štýl a módne trendy. Praktické vlastnosti sú v niektorých prípadoch odsúvané na vedľajšiu koľaj. Automobilky sa vždy snažia ponúknuť to, o čo je medzi motoristami záujem.

A tak sa nemožno Škode čudovať, že v prípade Fabie a Rapidu ponúka špeciálnu verziu ScoutLine. Nejde o skutočného Scouta, ale len o menej praktickú úpravu, založenú najmä na dizajne.

Aj preto odlišný názov ScoutLine. Obe autá sme mali na test v rôznych termínoch, ale s rovnakým motorom 1,2 TSI 81 kW a so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pomenovanie ScoutLine navyše prináša podobné zmeny, aj preto sme vozidlá spojili do jedného testu.

ScoutLine je hlavne o štýle

Verzie ScoutLine sa už na prvý pohľad líšia výraznými plastami po celom obvode spodnej časti podvozku. Spaceback aj Fabia kombi tak dostávajú drsnejší vzhľad.

Ďalšou viditeľnou zmenou sú strieborné prvky. Strieborné sú kryty vonkajších zrkadiel, ako aj spodná časť predného a zadného nárazníka.

Spolu s paketom pre zlé cesty môžete získať aj o málo vyššiu svetlú výšku. Od 1,5 cm sa však veľa očakávať nedá a o nejakom výraznejšom posune v terénnych vlastnostiach nemôže byť ani reči. Veď to netvrdí ani samotná automobilka. Táto úprava je hlavne o štýle a odlíšení sa.

Podvozok je dobre utlmený

Na poľnej ceste sme si dovolili maximálne prebehnúť cez hlbšiu mláku. Limitom pre podvozok a kolesá sa ukázal hrubší štrk. Vibrácie, prechádzajúce do kabíny, nás okamžite odradili od testovania podvozku vo vyšších rýchlostiach. Platí to pre Rapid Spaceback aj pre Fabiu.

Akonáhle hrubý štrk zmizol z cesty, vozidlá ukázali pozitívne vlastnosti. Na rozbitej ceste idú primerane hladko a hluk od podvozka je veľmi dobre utlmený. Obom v niektorých prípadoch pomáhala vyššia prejazdová rýchlosť po rozbitom povrchu, vtedy autá sedia na ceste pokojnejšie.

V jazdných vlastnostiach je na tom lepšie mladšia, tretia generácia Fabie. Rapidu napríklad ochotnejšie odskakoval zadok na priečnych nerovnostiach v zákrutách.

Turbom prepĺňaný štvorvalec vo väčšine prípadov postačuje. Rapid sme však aj zaťažili a zobrali na horský prechod, a tam už citeľnejšie strácal dych. Šesťstupňová prevodovka autám umožňuje komfortnú prepravu na diaľnici, hluk začne výraznejšie narastať až po prekročení rýchlostí 130-140 km/h.

Motor má dve tváre - úspornú a dynamickú

Malé benzínové motory s objemom 1,2 l majú za sebou už nejakú históriu. Po rokoch ich koncern doladil a dnes trochu vytŕčajú z radu. Pri tak nízkom objeme totiž nie sú štyri valce samozrejmosťou.

Motory sú v praxi dvojtvárne, možno aj preto, aby dosiahli nízke papierové emisie. Pri troche snahy dokážu byť úsporné a k papierovej spotrebe sme sa nakoniec priblížili aj na nezabehnutej Fabii.

Citeľne sa apetít motora zhoršuje na diaľnici. Poctivé diaľničné tempo znamená spotrebu medzi 6,2 až 6,5 l. Ešte horší vplyv na úsporu pohonných hmôt má dynamický štýl jazdy, ktorý dokáže uvedenú spotrebu ešte navýšiť. Je teda na vodičovi, či si vyberie výkon alebo spotrebu.

Vo vnútri na nás vypracovaním o niečo lepšie pôsobí Fabia. Rapidu však nemôžeme uprieť určité zlepšenie, akoby výrobca po rokoch výroby doladil niektoré detaily.

V oboch autách nám prekáža lakťová opierka pri radení a aj zaťahovaní ručnej brzdy. Z výbavy by sme ju radšej vynechali. Ďalšou drobnosťou je nastavovanie zrkadiel. Po otočení ovládačom doprava (v smere hodinových ručičiek) začnete nastavovať ľavé spätné zrkadlo.

Z dvojice vozidiel by sme siahli po o niečo modernejšej Fabii hlavne pre lepšie vlastnosti podvozka. Verzia ScoutLine je najmä o vzhľade a výbave vozidla.

My máme skôr pragmatickejší pohľad, a tak by sme v konečnom dôsledku pri výbere auta skôr hľadeli na vlastné potreby. Na váhu by sme položili ponúkanú výbavu a cenu. Kto však dáva do popredia dizajn a zároveň mu učarovali plasty a štýlové doplnky, môže nájsť vo verzii ScoutLine to pravé auto.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Fabia

Škoda Rapid Spaceback

Verzia

Style ScoutLine

Style ScoutLine

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

9 040/14 990/16 090

12 450/14 840/16 340

Motor

benzínový štvorvalec s objemom 1197 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4600-5600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

175/1400-4000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,6

9,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,8/6,5 Fabia bola nezabehnutá, ku koncu testu sme pri troche snahy zvládli kratšie trasy za 4,8

4,9/6,7 – spotrebu dvíhala najmä diaľnica, pri troche snahy sme stlačili apetít motora na 50 km úseku na 4,6 l pri predpisovej jazde

Objem palivovej nádrže (l)

45

55

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1153/530

1180/535

Objem batožinového priestoru (l)

500/1365 (30l ubrala rezerva)

415/1380 (31l ubrala rezerva)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka (mm)

2470;4257;1732

2602;4304;1940

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 673
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 596
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 680
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 509
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 483
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 665
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 671
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 112
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 029
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 974

Téma: Škoda Fabia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.