SME

Test: Škody Fabia a Rapid vo verzii ScoutLine do terénu nepatria

Verzia ScoutLine je hlavne o dizajne. Nás viac presvedčila Fabia.

Rapidu Spaceback nová farba pristane.Rapidu Spaceback nová farba pristane. (Zdroj: Michal Švančara)

Keď prišlo v druhej polovici deväťdesiatych rokov Volvo s modelom V70 XC, odštartovalo nový trend. Vo Švédsku, či v Severnej Amerike (kde sa V70 XC dobre predávalo) bol záujem o osobné autá, ktoré zvládnu aj ľahký terén.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ochrana podvozka, vyššia svetlá výška a pohon všetkých kolies boli ideálnou kombináciou pre Švédov, hľadajúcich osobné auto s vylepšenými schopnosťami mimo cesty. Po vzore Volva sa touto cestou vydali aj ostatné automobilky, Škodu nevynímajúc.

Prečítajte si tiež: Novú Škodu Octaviu Scout skúšame na trati pre terénne motorky Čítajte 

Octaviu Scout asi netreba nikomu bližšie predstavovať. Vyniká silným motorom, výborným podvozkom na rozbitých cestách a nejaké schopnosti predvedie aj v teréne. Navyše prekonávala Octaviu RS tým, že ponúka pohon všetkých kolies. Medzičasom sa to zmenilo a aj RS už disponuje pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešnému svetu áut však vládne štýl a módne trendy. Praktické vlastnosti sú v niektorých prípadoch odsúvané na vedľajšiu koľaj. Automobilky sa vždy snažia ponúknuť to, o čo je medzi motoristami záujem.

A tak sa nemožno Škode čudovať, že v prípade Fabie a Rapidu ponúka špeciálnu verziu ScoutLine. Nejde o skutočného Scouta, ale len o menej praktickú úpravu, založenú najmä na dizajne.

Aj preto odlišný názov ScoutLine. Obe autá sme mali na test v rôznych termínoch, ale s rovnakým motorom 1,2 TSI 81 kW a so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pomenovanie ScoutLine navyše prináša podobné zmeny, aj preto sme vozidlá spojili do jedného testu.

ScoutLine je hlavne o štýle

Verzie ScoutLine sa už na prvý pohľad líšia výraznými plastami po celom obvode spodnej časti podvozku. Spaceback aj Fabia kombi tak dostávajú drsnejší vzhľad.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou viditeľnou zmenou sú strieborné prvky. Strieborné sú kryty vonkajších zrkadiel, ako aj spodná časť predného a zadného nárazníka.

Spolu s paketom pre zlé cesty môžete získať aj o málo vyššiu svetlú výšku. Od 1,5 cm sa však veľa očakávať nedá a o nejakom výraznejšom posune v terénnych vlastnostiach nemôže byť ani reči. Veď to netvrdí ani samotná automobilka. Táto úprava je hlavne o štýle a odlíšení sa.

Podvozok je dobre utlmený

Na poľnej ceste sme si dovolili maximálne prebehnúť cez hlbšiu mláku. Limitom pre podvozok a kolesá sa ukázal hrubší štrk. Vibrácie, prechádzajúce do kabíny, nás okamžite odradili od testovania podvozku vo vyšších rýchlostiach. Platí to pre Rapid Spaceback aj pre Fabiu.

Akonáhle hrubý štrk zmizol z cesty, vozidlá ukázali pozitívne vlastnosti. Na rozbitej ceste idú primerane hladko a hluk od podvozka je veľmi dobre utlmený. Obom v niektorých prípadoch pomáhala vyššia prejazdová rýchlosť po rozbitom povrchu, vtedy autá sedia na ceste pokojnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

V jazdných vlastnostiach je na tom lepšie mladšia, tretia generácia Fabie. Rapidu napríklad ochotnejšie odskakoval zadok na priečnych nerovnostiach v zákrutách.

Turbom prepĺňaný štvorvalec vo väčšine prípadov postačuje. Rapid sme však aj zaťažili a zobrali na horský prechod, a tam už citeľnejšie strácal dych. Šesťstupňová prevodovka autám umožňuje komfortnú prepravu na diaľnici, hluk začne výraznejšie narastať až po prekročení rýchlostí 130-140 km/h.

Motor má dve tváre - úspornú a dynamickú

Malé benzínové motory s objemom 1,2 l majú za sebou už nejakú históriu. Po rokoch ich koncern doladil a dnes trochu vytŕčajú z radu. Pri tak nízkom objeme totiž nie sú štyri valce samozrejmosťou.

Motory sú v praxi dvojtvárne, možno aj preto, aby dosiahli nízke papierové emisie. Pri troche snahy dokážu byť úsporné a k papierovej spotrebe sme sa nakoniec priblížili aj na nezabehnutej Fabii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citeľne sa apetít motora zhoršuje na diaľnici. Poctivé diaľničné tempo znamená spotrebu medzi 6,2 až 6,5 l. Ešte horší vplyv na úsporu pohonných hmôt má dynamický štýl jazdy, ktorý dokáže uvedenú spotrebu ešte navýšiť. Je teda na vodičovi, či si vyberie výkon alebo spotrebu.

Vo vnútri na nás vypracovaním o niečo lepšie pôsobí Fabia. Rapidu však nemôžeme uprieť určité zlepšenie, akoby výrobca po rokoch výroby doladil niektoré detaily.

V oboch autách nám prekáža lakťová opierka pri radení a aj zaťahovaní ručnej brzdy. Z výbavy by sme ju radšej vynechali. Ďalšou drobnosťou je nastavovanie zrkadiel. Po otočení ovládačom doprava (v smere hodinových ručičiek) začnete nastavovať ľavé spätné zrkadlo.

Z dvojice vozidiel by sme siahli po o niečo modernejšej Fabii hlavne pre lepšie vlastnosti podvozka. Verzia ScoutLine je najmä o vzhľade a výbave vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

My máme skôr pragmatickejší pohľad, a tak by sme v konečnom dôsledku pri výbere auta skôr hľadeli na vlastné potreby. Na váhu by sme položili ponúkanú výbavu a cenu. Kto však dáva do popredia dizajn a zároveň mu učarovali plasty a štýlové doplnky, môže nájsť vo verzii ScoutLine to pravé auto.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Fabia

Škoda Rapid Spaceback

Verzia

Style ScoutLine

Style ScoutLine

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

9 040/14 990/16 090

12 450/14 840/16 340

Motor

benzínový štvorvalec s objemom 1197 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

81(110)/4600-5600

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

175/1400-4000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,6

9,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,8/6,5 Fabia bola nezabehnutá, ku koncu testu sme pri troche snahy zvládli kratšie trasy za 4,8

4,9/6,7 – spotrebu dvíhala najmä diaľnica, pri troche snahy sme stlačili apetít motora na 50 km úseku na 4,6 l pri predpisovej jazde

Objem palivovej nádrže (l)

45

55

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1153/530

1180/535

Objem batožinového priestoru (l)

500/1365 (30l ubrala rezerva)

415/1380 (31l ubrala rezerva)

Rázvor náprav; dĺžka, šírka (mm)

2470;4257;1732

2602;4304;1940

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Fabia, Škoda Scala
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 487
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 250
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 907
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 878
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 481
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 175
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 954
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 098
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  3. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  5. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  6. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  7. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  8. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 050
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 119
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 070
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 636
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 876
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 305
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu