SME

Osem pruhov spraví zo Zlatých pieskov veľký lievik

Križovanie D4 a D1 bez kolektorov je v rozpore s normami, tvrdia aktivisti.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA Technické riešenie križovania diaľnic D4 a D1 bez kolektorov je v rozpore s normami. Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia Triblavina na margo záverov pracovnej skupiny, ktorá posudzovala návrh riešenia dopravnej situácie na diaľnici D1 v úseku Bratislava - Trnava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktivisti nechápu, ako je možné, že zástupcovia polície dali riešeniu, ktoré je podľa nich v rozpore s bezpečnosťou dopravy, zelenú a či stačí 13 dní na to, aby komisia vytvorila, posúdila a vyhodnotila novú koncepciu dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa nich len pred mesiacom stiahla z ministerstva životného prostredia žiadosť o posúdenie toho istého projektu.

"Ak sa odborníci podpisujú pod záver, že križovatku Triblavina je potrebné vybudovať v obmedzenom rozsahu stavebných objektov, odporúčajú konať v rozpore s platnou zmluvou a v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní," tvrdí občianske združenie Triblavina.

Prečítajte si tiež: Štát asi rozšíri diaľnicu na Trnavu na osem pruhov, potrebuje stovky miliónov Čítajte 

Združenie trvá na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré podľa aktivistov odľahčia regionálnu dopravu.

Križovatka Zlaté piesky sa stane "lievikom"

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) pre TASR uviedol, že aktuálne navrhované riešenie je z dopravno-inžinierskeho pohľadu lepšie ako to, čo prezentovala NDS v júni, avšak nevyrieši podstatu, ako uľahčiť prepravu do Bratislavy zo satelitných obcí.

SkryťVypnúť reklamu

"Aj jedno, aj druhé prezentované riešenie koncentruje dopravu do jedného bodu, a to je križovatka Zlaté piesky, ktorá bude ďalej taká ako teraz a bude tu vznikať ešte väčší lievik," skonštatoval Ondrej Matej z IDH. Ako tvrdí, Slovensko v tomto prípade ide odlišným smerom ako okolité vyspelé štáty.

"Z diaľnice D1 sme urobili prímestskú komunikáciu. V úseku križovatky Zlaté piesky až po Trnavu, po vybudovaní križovatiek Triblavina, Blatné a mimoúrovňovej križovatky D1 a D4 budeme mať sedem diaľničných privádzačov, čo nemá žiadna diaľnica v Európe ani vo svete," upozornil.

Podľa Mateja sa križovatka Triblavina nemusí ani budovať. Ako tvrdí, takmer dva kilometre od nej bude postavená križovatka D1 a D4, a preto môže vzniknúť dopravný chaos.

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie, ako zlepšiť dopravu do Bratislavy z okolia, vidí v kvalitnej verejnej doprave, v budovaní komunikácií v satelitoch tak, aby bola doprava rozptýlená, a nie koncentrovaná do jedného bodu či na jednu komunikáciu. "Zabudnúť by sa nemalo ani na Seneckú cestu, ktorá by sa mala rozšíriť na štvorpruh," povedal Matej.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo prostredníctvom sociálnej siete uviedol, že bol zhrozený, keď zistil, že odborná skupina pri NDS súhlasila s návrhom, aby sa diaľnica D1 do Bratislavy prebudovala na osempruhovú.

"Z plánov totiž úplne vypadol zámer vybudovať pozdĺž diaľnice dvojpruhové takzvané kolektory. Tie odľahčia dopravu v mestách a obciach Pezinského a Seneckého okresu. Preto som už dnes požiadal listom ministra dopravy Árpáda Érseka o urýchlené stretnutie, aby sme túto situáciu vyriešili," napísal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osem pruhov plánujú po Blatné

NDS v stredu (26.10.) TASR informovala, že diaľnica D1 medzi Bratislavou a križovatkou Blatné pri Senci by sa mala rozšíriť o jeden jazdný pruh, čiže na osempruhovú diaľnicu. Od križovatky D4/D1 po križovatku Blatné by teda mala mať diaľnica D1 štyri pruhy v každom smere a plnohodnotný odstavný pruh, od Blatného po Trnavu by diaľnica pokračovala v trojpruhovom usporiadaní s plnohodnotným odstavným pruhom.

Vyplýva to zo záverov pracovnej skupiny, ktorá posudzovala návrh riešenia dopravnej situácie na diaľnici D1 v úseku Bratislava - Trnava, ktorý zahŕňa aj úsek Triblavina.

Odborná skupina totiž považuje pôvodnú koncepciu šesťpruhu s kolektormi po celej dĺžke z dopravno-inžinierskych aj z ekonomických dôvodov za neefektívnu, nehospodárnu, neprijateľnú, a teda neopodstatnenú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Členmi pracovnej skupiny boli zástupcovia Stavebnej fakulty STU Bratislava, Výskumného ústavu dopravného Žilina, Inštitútu stratégie dopravy, Policajného zboru a Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Na základe jej záverov by mali NDS a ministerstvo prijať definitívne rozhodnutie o podobe úseku D1 Bratislava - Trnava. Koncom júna pritom NDS konštatovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, tak ako je to uvedené v Územnom pláne BSK.

BSK však následne upozornil, že NDS chce vybudovať kolektory len na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Triblavinou, ale v ďalších častiach to už nebudú kolektory, ale príjazdové pruhy na diaľnicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Križovatky
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Šéf HOPINu: Nie sme najlacnejší a ani nechceme byť
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 12 036
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 934
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 011
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 631
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 150
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 183
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 913
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 571
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Záhumenský: Objavte čarovnú zrúcaninu v srdci Veľkej Fatry: Hrad Blatnica vám vyrazí dych! [VIDEO]
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom 3 - Záver
  3. Otilia Horrocks: Lečo nielen na nedeľu alebo len omeleta ?
  4. Milan Buno: Ako vychovať z detí naozaj dobrých ľudí? | 7 knižných tipov
  5. Rado Surovka: Nie dôchodci, ale Ficovlády zruinovali Slovensko
  6. Vladimír Bojničan: Schválením nového ústavného zákona sa nevratne vyberáme smerom k oligarchickej teokracii ruského typu
  7. Daniel Bíro: Spánková paralýza má svoje miesto ako súčasť našich životov. Ako sa však prejavuje?
  8. Dagmar Szabó: Obvyklý pobyt“ – právna pasca, ktorá trhá deti od matiek
  1. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 719
  2. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 24 948
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 345
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 316
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 361
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 277
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 10 277
  8. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 9 155
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťZatvoriť reklamu