SME
Piatok, 17. január, 2020 | Meniny má Nataša

Pozrite si históriu Hillmanu, v Československu sa predával za 42-tisíc korún

Automobilovú značku Hillman poznajú i naši starší motoristi. V šesťdesiatych rokoch sa v Československu predával model Minx.

(Zdroj: archív redakcie Veteransk)

Syn obuvníka William Hillman prišiel k peniazom výrobou šijacích strojov a bicyklov. Kapitál, ktorý nadobudol, sa rozhodol investovať do nového začínajúceho priemyselného odvetvia do výroby automobilov.

Jeho debut bol skutočne rýchly. Prizval si vtedy známeho konštruktéra z Bretónska, Louisa Coatala, aby skonštruoval vozidlo, ktoré v roku 1907 pretekalo na súťaži Tourist Trophy.

A hoci auto malo nehodu, pre ktorú súťaž nedokončilo, v tom istom roku založili spolu firmu Hillman-Coatalen. V anglickom Rytone-on-Dunsmore, neďaleko priemyslového mesta Coventry, začali s výrobou automobilov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spolupráca netrvala dlho. V roku 1909 Coatalen prešiel ku konkurenčnému Sunbeamu a firma sa premenovala na Hillman Motor Car Company. Prvými autami boli luxusné šesť a štvorvalcové modely.

Menší Hillman 9HP, ktorý sa objavil v roku 1913, poháňal najprv 1,4 litrový štvorvalec. Po skončení prvej svetovej vojny pokračovala jeho výroba s motorom 1,6 litra (11HP). Obchodne bol úspešný i väčší Hillman 14HP.

V roku 1921 zakladateľ firmy, William Hilmann, vo veku 73 rokov umiera a v roku 1928 preberá automobilku Hillman iný, nemenej známy anglický výrobca, Humber.

Obidve tieto značky sa v roku 1931 stali súčasťou obchodnej spoločnosti Rootes Group, v ktorej už boli Sunbeam a Singer, ako aj výrobcovia úžitkových vozidiel Commer a Karier. Výroba všetkých automobilov pokračovala i naďalej pod svojimi značkami, avšak často sa využíval tzv. badge-engineering, teda výroba takmer rovnakých modelov s rôznymi značkami.

Najväčší úspech prišiel v roku 1932 s modelom Minx. Tento ľudový rodinný automobil mal na začiatku motor SV s objemom 1184 cm³ a patril spolu s autami Austin, Morris a Ford k najrozšírenejším modelom na anglickom trhu.

Len o rok neskôr známy konštruktér, A.G. Booth, ktorý predtým spolupracoval s firmou Clyno a AJS, prepracoval od základu model Minx a súčasne navrhol aj športovú verziu, ktorú nazval Aero Minx.

Hillman Minx z roku 1935 bol prvým britským autom s malým objemom motora, vybaveným prevodovkou so štyrmi synchronizovanými prevodovými stupňami.

Medzi šesťvalcovými motormi tridsiatych rokov bol aj model Hillman Hawk. Vyrábali ho však len do roku 1939, takže súčasťou ponuky tejto značky zostal iba štvorvalec Minx a model 14 HP. Minx vyrábali ešte aj po vojne a v roku 1949 dostal pontónovú karosériu.

V roku 1954 dostáva Minx nový motor s ventilovým rozvodom OHV objemu 1390 cm³ a výkonom 31,6 kW. Model Minx, ktorý o dva roky neskôr prichádza na trh, má označenie séria I. Auto má už samonosnú karosériu, panoramatické čelné sklo a prednú nápravu prevzal z modelu Sunbeam Rapide.

Druhá séria s malým faceliftom karosérie prišla v roku 1957. No a tretiu sériu, ktorá prichádza v roku 1958 môžu poznať i naši motoristi. Do Československa sa v rokoch 1959 až 1962 dovážal sedan Hillman Minx IIIC s motorom 1592 cm³ a výkonom 42kW (57k)

Jeho karoséria mala modernejšiu prednú masku a náznak krídel na zadných blatníkoch. Moderný podvozok mal už vpredu nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a pruženie s vinutými pružinami. Zadná náprava ostala tuhá s pozdĺžnymi listovými pružinami.

Auto, s rázvorom náprav 2438 mm a rozmermi 4115 x 1550 x 1511 mm (d/š/v), s hmotnosťou 997 kg dosahovalo najvyššiu rýchlosť 135 km/h.

Tento model sa u nás predával za 42 000 Kčs. Vozidlá, ktoré sa k nám dovážali, si majitelia cenili a v rámci možností ich udržiavali v kondícii. Nielen vďaka snahe majiteľov ale i robustnej konštrukcii sa ich niekoľko dodnes zachovalo.

V prvej polovici šesťdesiatych rokov prichádza úplne nová generácia modelov Minx, predávaných pod menom Hunter. Výrobný program doplnil tvarovo odlišný ale technicky identický Super Minx, vyrábaný aj s karosériami kombi a kabriolet.

Úplne odlišným bol model Hillman Imp, pre ktorý spoločnosť Roots Group vytvorila novú výrobňu v škótskom Linwoode. Vozidlo s bohato presklenou karosériou malo hliníkový štvorvalcový motor, uložený vzadu.

Veľkosťou konkuroval Mini z koncernu BMC. Avšak Hillman prišiel s týmto modelom v čase, keď sa upúšťalo od koncepcie „všetko vzadu“. Napriek tomu bol vo výrobe až 13 rokov a vyrobilo sa 440 032 kusov modelu Imp. V Európe sa tieto vozidlá predávali pod značkou Sunbeam.

Hillman, ale aj Sunbeam, Singer a Humber sa v roku 1964 dostávajú z rúk Britov, kedy majoritu v spoločnosti Rootes Group získava Chrysler. Američania ešte nechávajú dokončiť výrobu modelu Hillman Avenger, ale posledný automobil s logom Hillman bol vyrobený v roku 1976.

Najskôr ho nahradila značka Sunbeam, a potom Chrysler. Išlo o modely Avenger a Hunter. Američania sa tu dlho nezdržali. V roku 1978 predávajú britskú spoločnosť Roots group a závod Simca skupine Peugeot.

Továreň v meste Ryton potom vyrábala Peugeoty až do obdobia, kedy bola výroba presunutá do Trnavy. Hillmany sa ešte niekoľko rokov vyrábali v Iráne ako Paykan. Zaujímavosťou je i licenčná výroba modelu Hillman Minx v roku 1953 japonskou automobilkou Isuzu, ktorou naštartovali automobilovú výrobu osobných vozidiel.

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  2. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte!
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  2. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  3. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  7. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  8. myhive Polus Towers menia meno na myhive Vajnorská
  9. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  10. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte!
  1. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 19 692
  2. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 11 221
  3. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 215
  4. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 9 400
  5. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 882
  6. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 8 393
  7. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 8 078
  8. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 971
  9. Ako na nový rok… Za toto rozhodne neplaťte! 6 879
  10. V noci -5, cez deň +30. Čo čaká Svitka tento rok na Dakare? 6 591

Téma: História


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Vaším programom je vojna (píše Michal Havran)

Odkaz lekárničke zo Slovenskej Ľupče.

Ilustračné foto.
Dobroslav Trnka na chodbe na NAKA v Nitre.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Hruška pustil Trnku

Možno prokurátor žiada prísnejšiu trestnú kvalifikáciu.

Peter Tkačenko

Trnku pustili, prokurátor stíhanie spochybnil

Polícia exšéfa prokuratúry obvinila vo štvrtok.

Dobroslava Trnku po celodennom výsluchu odvádzajú z pobočky NAKA v Nitre.

Neprehliadnite tiež

Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel

Platnosť minuloročnej diaľničnej známky sa končí, pribudla novinka

Slovenskí motoristi sa dočkali známky, ktorá bude platiť 365 dní.

Ilustračné foto
Predávajúci stav kilometrov garantoval. (ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA)
Renault Captur