SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pozrite si históriu Hillmanu, v Československu sa predával za 42-tisíc korún

Automobilovú značku Hillman poznajú i naši starší motoristi. V šesťdesiatych rokoch sa v Československu predával model Minx.

(Zdroj: archív redakcie Veteransk)

Syn obuvníka William Hillman prišiel k peniazom výrobou šijacích strojov a bicyklov. Kapitál, ktorý nadobudol, sa rozhodol investovať do nového začínajúceho priemyselného odvetvia do výroby automobilov.

Jeho debut bol skutočne rýchly. Prizval si vtedy známeho konštruktéra z Bretónska, Louisa Coatala, aby skonštruoval vozidlo, ktoré v roku 1907 pretekalo na súťaži Tourist Trophy.

A hoci auto malo nehodu, pre ktorú súťaž nedokončilo, v tom istom roku založili spolu firmu Hillman-Coatalen. V anglickom Rytone-on-Dunsmore, neďaleko priemyslového mesta Coventry, začali s výrobou automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Spolupráca netrvala dlho. V roku 1909 Coatalen prešiel ku konkurenčnému Sunbeamu a firma sa premenovala na Hillman Motor Car Company. Prvými autami boli luxusné šesť a štvorvalcové modely.

Menší Hillman 9HP, ktorý sa objavil v roku 1913, poháňal najprv 1,4 litrový štvorvalec. Po skončení prvej svetovej vojny pokračovala jeho výroba s motorom 1,6 litra (11HP). Obchodne bol úspešný i väčší Hillman 14HP.

V roku 1921 zakladateľ firmy, William Hilmann, vo veku 73 rokov umiera a v roku 1928 preberá automobilku Hillman iný, nemenej známy anglický výrobca, Humber.

Obidve tieto značky sa v roku 1931 stali súčasťou obchodnej spoločnosti Rootes Group, v ktorej už boli Sunbeam a Singer, ako aj výrobcovia úžitkových vozidiel Commer a Karier. Výroba všetkých automobilov pokračovala i naďalej pod svojimi značkami, avšak často sa využíval tzv. badge-engineering, teda výroba takmer rovnakých modelov s rôznymi značkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčší úspech prišiel v roku 1932 s modelom Minx. Tento ľudový rodinný automobil mal na začiatku motor SV s objemom 1184 cm³ a patril spolu s autami Austin, Morris a Ford k najrozšírenejším modelom na anglickom trhu.

Len o rok neskôr známy konštruktér, A.G. Booth, ktorý predtým spolupracoval s firmou Clyno a AJS, prepracoval od základu model Minx a súčasne navrhol aj športovú verziu, ktorú nazval Aero Minx.

Hillman Minx z roku 1935 bol prvým britským autom s malým objemom motora, vybaveným prevodovkou so štyrmi synchronizovanými prevodovými stupňami.

Medzi šesťvalcovými motormi tridsiatych rokov bol aj model Hillman Hawk. Vyrábali ho však len do roku 1939, takže súčasťou ponuky tejto značky zostal iba štvorvalec Minx a model 14 HP. Minx vyrábali ešte aj po vojne a v roku 1949 dostal pontónovú karosériu.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1954 dostáva Minx nový motor s ventilovým rozvodom OHV objemu 1390 cm³ a výkonom 31,6 kW. Model Minx, ktorý o dva roky neskôr prichádza na trh, má označenie séria I. Auto má už samonosnú karosériu, panoramatické čelné sklo a prednú nápravu prevzal z modelu Sunbeam Rapide.

Druhá séria s malým faceliftom karosérie prišla v roku 1957. No a tretiu sériu, ktorá prichádza v roku 1958 môžu poznať i naši motoristi. Do Československa sa v rokoch 1959 až 1962 dovážal sedan Hillman Minx IIIC s motorom 1592 cm³ a výkonom 42kW (57k)

Jeho karoséria mala modernejšiu prednú masku a náznak krídel na zadných blatníkoch. Moderný podvozok mal už vpredu nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a pruženie s vinutými pružinami. Zadná náprava ostala tuhá s pozdĺžnymi listovými pružinami.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto, s rázvorom náprav 2438 mm a rozmermi 4115 x 1550 x 1511 mm (d/š/v), s hmotnosťou 997 kg dosahovalo najvyššiu rýchlosť 135 km/h.

Tento model sa u nás predával za 42 000 Kčs. Vozidlá, ktoré sa k nám dovážali, si majitelia cenili a v rámci možností ich udržiavali v kondícii. Nielen vďaka snahe majiteľov ale i robustnej konštrukcii sa ich niekoľko dodnes zachovalo.

V prvej polovici šesťdesiatych rokov prichádza úplne nová generácia modelov Minx, predávaných pod menom Hunter. Výrobný program doplnil tvarovo odlišný ale technicky identický Super Minx, vyrábaný aj s karosériami kombi a kabriolet.

Úplne odlišným bol model Hillman Imp, pre ktorý spoločnosť Roots Group vytvorila novú výrobňu v škótskom Linwoode. Vozidlo s bohato presklenou karosériou malo hliníkový štvorvalcový motor, uložený vzadu.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkosťou konkuroval Mini z koncernu BMC. Avšak Hillman prišiel s týmto modelom v čase, keď sa upúšťalo od koncepcie „všetko vzadu“. Napriek tomu bol vo výrobe až 13 rokov a vyrobilo sa 440 032 kusov modelu Imp. V Európe sa tieto vozidlá predávali pod značkou Sunbeam.

Hillman, ale aj Sunbeam, Singer a Humber sa v roku 1964 dostávajú z rúk Britov, kedy majoritu v spoločnosti Rootes Group získava Chrysler. Američania ešte nechávajú dokončiť výrobu modelu Hillman Avenger, ale posledný automobil s logom Hillman bol vyrobený v roku 1976.

Najskôr ho nahradila značka Sunbeam, a potom Chrysler. Išlo o modely Avenger a Hunter. Američania sa tu dlho nezdržali. V roku 1978 predávajú britskú spoločnosť Roots group a závod Simca skupine Peugeot.

Továreň v meste Ryton potom vyrábala Peugeoty až do obdobia, kedy bola výroba presunutá do Trnavy. Hillmany sa ešte niekoľko rokov vyrábali v Iráne ako Paykan. Zaujímavosťou je i licenčná výroba modelu Hillman Minx v roku 1953 japonskou automobilkou Isuzu, ktorou naštartovali automobilovú výrobu osobných vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Veterány
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.