Pozrite si históriu Hillmanu, v Československu sa predával za 42-tisíc korún

Automobilovú značku Hillman poznajú i naši starší motoristi. V šesťdesiatych rokoch sa v Československu predával model Minx.

(Zdroj: archív redakcie Veteransk)

Syn obuvníka William Hillman prišiel k peniazom výrobou šijacích strojov a bicyklov. Kapitál, ktorý nadobudol, sa rozhodol investovať do nového začínajúceho priemyselného odvetvia do výroby automobilov.

Jeho debut bol skutočne rýchly. Prizval si vtedy známeho konštruktéra z Bretónska, Louisa Coatala, aby skonštruoval vozidlo, ktoré v roku 1907 pretekalo na súťaži Tourist Trophy.

A hoci auto malo nehodu, pre ktorú súťaž nedokončilo, v tom istom roku založili spolu firmu Hillman-Coatalen. V anglickom Rytone-on-Dunsmore, neďaleko priemyslového mesta Coventry, začali s výrobou automobilov.

Spolupráca netrvala dlho. V roku 1909 Coatalen prešiel ku konkurenčnému Sunbeamu a firma sa premenovala na Hillman Motor Car Company. Prvými autami boli luxusné šesť a štvorvalcové modely.

Menší Hillman 9HP, ktorý sa objavil v roku 1913, poháňal najprv 1,4 litrový štvorvalec. Po skončení prvej svetovej vojny pokračovala jeho výroba s motorom 1,6 litra (11HP). Obchodne bol úspešný i väčší Hillman 14HP.

V roku 1921 zakladateľ firmy, William Hilmann, vo veku 73 rokov umiera a v roku 1928 preberá automobilku Hillman iný, nemenej známy anglický výrobca, Humber.

Obidve tieto značky sa v roku 1931 stali súčasťou obchodnej spoločnosti Rootes Group, v ktorej už boli Sunbeam a Singer, ako aj výrobcovia úžitkových vozidiel Commer a Karier. Výroba všetkých automobilov pokračovala i naďalej pod svojimi značkami, avšak často sa využíval tzv. badge-engineering, teda výroba takmer rovnakých modelov s rôznymi značkami.

Najväčší úspech prišiel v roku 1932 s modelom Minx. Tento ľudový rodinný automobil mal na začiatku motor SV s objemom 1184 cm³ a patril spolu s autami Austin, Morris a Ford k najrozšírenejším modelom na anglickom trhu.

Len o rok neskôr známy konštruktér, A.G. Booth, ktorý predtým spolupracoval s firmou Clyno a AJS, prepracoval od základu model Minx a súčasne navrhol aj športovú verziu, ktorú nazval Aero Minx.

Hillman Minx z roku 1935 bol prvým britským autom s malým objemom motora, vybaveným prevodovkou so štyrmi synchronizovanými prevodovými stupňami.

Medzi šesťvalcovými motormi tridsiatych rokov bol aj model Hillman Hawk. Vyrábali ho však len do roku 1939, takže súčasťou ponuky tejto značky zostal iba štvorvalec Minx a model 14 HP. Minx vyrábali ešte aj po vojne a v roku 1949 dostal pontónovú karosériu.

V roku 1954 dostáva Minx nový motor s ventilovým rozvodom OHV objemu 1390 cm³ a výkonom 31,6 kW. Model Minx, ktorý o dva roky neskôr prichádza na trh, má označenie séria I. Auto má už samonosnú karosériu, panoramatické čelné sklo a prednú nápravu prevzal z modelu Sunbeam Rapide.

Druhá séria s malým faceliftom karosérie prišla v roku 1957. No a tretiu sériu, ktorá prichádza v roku 1958 môžu poznať i naši motoristi. Do Československa sa v rokoch 1959 až 1962 dovážal sedan Hillman Minx IIIC s motorom 1592 cm³ a výkonom 42kW (57k)

Jeho karoséria mala modernejšiu prednú masku a náznak krídel na zadných blatníkoch. Moderný podvozok mal už vpredu nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a pruženie s vinutými pružinami. Zadná náprava ostala tuhá s pozdĺžnymi listovými pružinami.

Auto, s rázvorom náprav 2438 mm a rozmermi 4115 x 1550 x 1511 mm (d/š/v), s hmotnosťou 997 kg dosahovalo najvyššiu rýchlosť 135 km/h.

Tento model sa u nás predával za 42 000 Kčs. Vozidlá, ktoré sa k nám dovážali, si majitelia cenili a v rámci možností ich udržiavali v kondícii. Nielen vďaka snahe majiteľov ale i robustnej konštrukcii sa ich niekoľko dodnes zachovalo.

V prvej polovici šesťdesiatych rokov prichádza úplne nová generácia modelov Minx, predávaných pod menom Hunter. Výrobný program doplnil tvarovo odlišný ale technicky identický Super Minx, vyrábaný aj s karosériami kombi a kabriolet.

Úplne odlišným bol model Hillman Imp, pre ktorý spoločnosť Roots Group vytvorila novú výrobňu v škótskom Linwoode. Vozidlo s bohato presklenou karosériou malo hliníkový štvorvalcový motor, uložený vzadu.

Veľkosťou konkuroval Mini z koncernu BMC. Avšak Hillman prišiel s týmto modelom v čase, keď sa upúšťalo od koncepcie „všetko vzadu“. Napriek tomu bol vo výrobe až 13 rokov a vyrobilo sa 440 032 kusov modelu Imp. V Európe sa tieto vozidlá predávali pod značkou Sunbeam.

Hillman, ale aj Sunbeam, Singer a Humber sa v roku 1964 dostávajú z rúk Britov, kedy majoritu v spoločnosti Rootes Group získava Chrysler. Američania ešte nechávajú dokončiť výrobu modelu Hillman Avenger, ale posledný automobil s logom Hillman bol vyrobený v roku 1976.

Najskôr ho nahradila značka Sunbeam, a potom Chrysler. Išlo o modely Avenger a Hunter. Američania sa tu dlho nezdržali. V roku 1978 predávajú britskú spoločnosť Roots group a závod Simca skupine Peugeot.

Továreň v meste Ryton potom vyrábala Peugeoty až do obdobia, kedy bola výroba presunutá do Trnavy. Hillmany sa ešte niekoľko rokov vyrábali v Iráne ako Paykan. Zaujímavosťou je i licenčná výroba modelu Hillman Minx v roku 1953 japonskou automobilkou Isuzu, ktorou naštartovali automobilovú výrobu osobných vozidiel.

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 165
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 047
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 435
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 946
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 533
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 485
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 296
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 229

Téma: Veterány


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.