Pozrite si históriu Hillmanu, v Československu sa predával za 42-tisíc korún

Automobilovú značku Hillman poznajú i naši starší motoristi. V šesťdesiatych rokoch sa v Československu predával model Minx.

(Zdroj: archív redakcie Veteransk)

Syn obuvníka William Hillman prišiel k peniazom výrobou šijacích strojov a bicyklov. Kapitál, ktorý nadobudol, sa rozhodol investovať do nového začínajúceho priemyselného odvetvia do výroby automobilov.

Jeho debut bol skutočne rýchly. Prizval si vtedy známeho konštruktéra z Bretónska, Louisa Coatala, aby skonštruoval vozidlo, ktoré v roku 1907 pretekalo na súťaži Tourist Trophy.

A hoci auto malo nehodu, pre ktorú súťaž nedokončilo, v tom istom roku založili spolu firmu Hillman-Coatalen. V anglickom Rytone-on-Dunsmore, neďaleko priemyslového mesta Coventry, začali s výrobou automobilov.

Spolupráca netrvala dlho. V roku 1909 Coatalen prešiel ku konkurenčnému Sunbeamu a firma sa premenovala na Hillman Motor Car Company. Prvými autami boli luxusné šesť a štvorvalcové modely.

Menší Hillman 9HP, ktorý sa objavil v roku 1913, poháňal najprv 1,4 litrový štvorvalec. Po skončení prvej svetovej vojny pokračovala jeho výroba s motorom 1,6 litra (11HP). Obchodne bol úspešný i väčší Hillman 14HP.

V roku 1921 zakladateľ firmy, William Hilmann, vo veku 73 rokov umiera a v roku 1928 preberá automobilku Hillman iný, nemenej známy anglický výrobca, Humber.

Obidve tieto značky sa v roku 1931 stali súčasťou obchodnej spoločnosti Rootes Group, v ktorej už boli Sunbeam a Singer, ako aj výrobcovia úžitkových vozidiel Commer a Karier. Výroba všetkých automobilov pokračovala i naďalej pod svojimi značkami, avšak často sa využíval tzv. badge-engineering, teda výroba takmer rovnakých modelov s rôznymi značkami.

Najväčší úspech prišiel v roku 1932 s modelom Minx. Tento ľudový rodinný automobil mal na začiatku motor SV s objemom 1184 cm³ a patril spolu s autami Austin, Morris a Ford k najrozšírenejším modelom na anglickom trhu.

Len o rok neskôr známy konštruktér, A.G. Booth, ktorý predtým spolupracoval s firmou Clyno a AJS, prepracoval od základu model Minx a súčasne navrhol aj športovú verziu, ktorú nazval Aero Minx.

Hillman Minx z roku 1935 bol prvým britským autom s malým objemom motora, vybaveným prevodovkou so štyrmi synchronizovanými prevodovými stupňami.

Medzi šesťvalcovými motormi tridsiatych rokov bol aj model Hillman Hawk. Vyrábali ho však len do roku 1939, takže súčasťou ponuky tejto značky zostal iba štvorvalec Minx a model 14 HP. Minx vyrábali ešte aj po vojne a v roku 1949 dostal pontónovú karosériu.

V roku 1954 dostáva Minx nový motor s ventilovým rozvodom OHV objemu 1390 cm³ a výkonom 31,6 kW. Model Minx, ktorý o dva roky neskôr prichádza na trh, má označenie séria I. Auto má už samonosnú karosériu, panoramatické čelné sklo a prednú nápravu prevzal z modelu Sunbeam Rapide.

Druhá séria s malým faceliftom karosérie prišla v roku 1957. No a tretiu sériu, ktorá prichádza v roku 1958 môžu poznať i naši motoristi. Do Československa sa v rokoch 1959 až 1962 dovážal sedan Hillman Minx IIIC s motorom 1592 cm³ a výkonom 42kW (57k)

Jeho karoséria mala modernejšiu prednú masku a náznak krídel na zadných blatníkoch. Moderný podvozok mal už vpredu nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a pruženie s vinutými pružinami. Zadná náprava ostala tuhá s pozdĺžnymi listovými pružinami.

Auto, s rázvorom náprav 2438 mm a rozmermi 4115 x 1550 x 1511 mm (d/š/v), s hmotnosťou 997 kg dosahovalo najvyššiu rýchlosť 135 km/h.

Tento model sa u nás predával za 42 000 Kčs. Vozidlá, ktoré sa k nám dovážali, si majitelia cenili a v rámci možností ich udržiavali v kondícii. Nielen vďaka snahe majiteľov ale i robustnej konštrukcii sa ich niekoľko dodnes zachovalo.

V prvej polovici šesťdesiatych rokov prichádza úplne nová generácia modelov Minx, predávaných pod menom Hunter. Výrobný program doplnil tvarovo odlišný ale technicky identický Super Minx, vyrábaný aj s karosériami kombi a kabriolet.

Úplne odlišným bol model Hillman Imp, pre ktorý spoločnosť Roots Group vytvorila novú výrobňu v škótskom Linwoode. Vozidlo s bohato presklenou karosériou malo hliníkový štvorvalcový motor, uložený vzadu.

Veľkosťou konkuroval Mini z koncernu BMC. Avšak Hillman prišiel s týmto modelom v čase, keď sa upúšťalo od koncepcie „všetko vzadu“. Napriek tomu bol vo výrobe až 13 rokov a vyrobilo sa 440 032 kusov modelu Imp. V Európe sa tieto vozidlá predávali pod značkou Sunbeam.

Hillman, ale aj Sunbeam, Singer a Humber sa v roku 1964 dostávajú z rúk Britov, kedy majoritu v spoločnosti Rootes Group získava Chrysler. Američania ešte nechávajú dokončiť výrobu modelu Hillman Avenger, ale posledný automobil s logom Hillman bol vyrobený v roku 1976.

Najskôr ho nahradila značka Sunbeam, a potom Chrysler. Išlo o modely Avenger a Hunter. Američania sa tu dlho nezdržali. V roku 1978 predávajú britskú spoločnosť Roots group a závod Simca skupine Peugeot.

Továreň v meste Ryton potom vyrábala Peugeoty až do obdobia, kedy bola výroba presunutá do Trnavy. Hillmany sa ešte niekoľko rokov vyrábali v Iráne ako Paykan. Zaujímavosťou je i licenčná výroba modelu Hillman Minx v roku 1953 japonskou automobilkou Isuzu, ktorou naštartovali automobilovú výrobu osobných vozidiel.

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 354
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 188
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 509
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 394
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 766
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 623
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 969
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 716
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 499
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 451

Téma: Veterány


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.