Na Seate Leon Xperience, ktorý nám na test dávnejšie zapožičal importér, sa nám rozsvietila oranžová kontrolka v tvare malej pružinky. "Je to kontrolka žhavenia," začal vysvetľovať zástupca, a pokračoval: "rozsvecuje sa vtedy, keď kuna prehryzie hadicu nasávania, a motor začne ťahať 'falošný vzduch'."
"Stalo sa to aj nám na Seatoch, aj kolegovi na Volkswagene Golf. Tento motor skrátka chutí kunám," uzavrel s myknutím pliec. Na rozdiel od vtáčieho trusu či mačacích škrabancov však škody po kune na prvý pohľad ani nemusíte zbadať.
Brúsia si zuby na váš motor
Kuny sa do motorových priestorov dostanú z dvoch pohnútok - chcú sa ohriať a chcú si pochutiť. V mestách si - najmä v zime - pod rozohriate pohonné ústrojenstvo auta líhajú mačky, v prírode môže ísť aj o kuny.
Na rozdiel od mačiek však kunám chutia a voňajú gumové a plastové diely auta. Týka sa to oboch na Slovensku rozšírených druhov tejto lasicovitej šelmy - kuny lesnej aj kuny skalnej.
Kunám najviac chutia autá koncernu Volkswagen (Audi, Seat, Škoda), Fordy, v poslednej dobe aj autá Hyundai. Šelmy dokážu rozhrýzť hadice, káble, potrubia, ale aj izoláciu na spodnej strane kapoty.
Problém však môže spôsobiť aj spomínané prehryznutie sacieho potrubia či hadíc chladiaceho okruhu. Ak kuna prehryzne dôležitú elektroinštaláciu, nemusíte vôbec vedieť naštartovať.
Hryznutia za milióny eur
Podľa nemeckého zväzu poisťovateľov (GDV) ide v Nemecku o tretí najčastejší druh škodovej udalosti - po rozbitých oknách a zrážkach s divou zverou. Zväz každoročne eviduje vyše 200 000 škodových udalostí spôsobených kunami s celkovou škodou okolo 60 miliónov eur.

Na Slovensku nemajú poisťovne pre kuny samostatnú kategóriu. "Poistné udalosti, keď kuna rozhryzie káble v aute, ako samostatný druh poistnej udalosti síce neevidujeme, tieto prípady však spadajú pod živelnú udalosť," uviedol Milan Janásik, hovorca poisťovne Generali.