Volkswagen prepustil historika, ktorý upozornil na zamestnávanie väzňov z Osvienčimu

Manfred Grieger skúmal nacistickú minulosť automobilky.

Fabrika Volkswagenu vo Wolfsburgu, Hitler ju založil prakticky na zelenej lúke a spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). V máji 1945 bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu. Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá.(Zdroj: Flickr / CC Robert W)

WOLFSBURG, BRATISLAVA. Od minuloročného prevalenia emisného škandálu koncern Volkswagen bojuje so svojou povesťou a dobrým imidžom. Po novom mu však začína strach naháňať aj vlastná história.

Automobilka ukončila spoluprácu s Manfredom Griegerom, interným historikom Volkswagenu, ktorý dvadsať rokov dokumentoval dejiny automobilky, píše New York Times. Upozornilo na to 75 nemeckých akademikov v otvorenom liste automobilke.

Greiger najprv odmietol svoje prepustenie komentovať, Volkswagen ho poprel. Koncom minulého týždňa sa dohodli na predčasnom ukončení pracovného pomeru.

Hádali sa už dva roky

Počiatky sporu medzi Greigerom a jeho zamestnávateľom siahajú do roku 2014. Vtedy publikoval Greiger 518-stranovú štúdiu o tom, ako automobilka Auto Union (dnešné Audi) počas druhej svetovej vojny spolupracovala s nacistickým režimom a využívanie otrockej práce.

Len minulý rok Audi oficiálne uznalo zamestnávanie zahraničných pracovníkov, vojnových zajatcov a väzňov z koncentračných táborov.

Odhaduje sa, že počas vojny Nemecko nasadilo na nútené práce 13,5 milióna ľudí - Mercedes-Benz zamestnával 50,000 otrokov; BMW 40,000, Auto Union 20,000 a výroba KdF (dnešný Volkswagen) 12,000.

Mercedes uznal zamestnávanie otrokov až v roku 1986, na sté výročie svojho založenia. Volskwagen uznal používanie nútenej práce v roku 1996 - po tom, ako práve Greiger publikoval svoju prvú prácu.

Chrobák vznikol na zelenej lúke

Prvé auto Volkswagenu - Typ 1, známe ako Chrobák - začalo ako nástroj Hitlerovej propagandy. V roku 1933 vznikla v Nemecku organizácia Kraft durch Freude (skrátene KdF čiže “Radosťou k sile”.) Hitler si chcel ľud získať tým, že mu prostredníctvom KdF ponúkne dostupné auto.

Podľa návrhu Ferdinanda Porscheho sa začal vyrábať KdF-Wagen, po vojne premenovaný na Volkswagen Typ 1. Na výrobu KdF-Wagenu založil Hitler nový výrobný závod; spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). Po vojne bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu.

Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá. Aj dnes sa s modelom Beetle automobilka hlási k svojmu historickému odkazu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 368
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 070
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 768
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 569
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 428
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 187
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 129
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 041
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 005
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 004

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý

Čo sa kachliar z Brdárky naučil od Siouxov.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

KOMENTÁRE

Politiku som si predstavovala inak

Dnes je politika, ak poviete, že ubližovať ľuďom pre inakosť nie je v poriadku.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.