WOLFSBURG, BRATISLAVA. Od minuloročného prevalenia emisného škandálu koncern Volkswagen bojuje so svojou povesťou a dobrým imidžom. Po novom mu však začína strach naháňať aj vlastná história.
Automobilka ukončila spoluprácu s Manfredom Griegerom, interným historikom Volkswagenu, ktorý dvadsať rokov dokumentoval dejiny automobilky, píše New York Times. Upozornilo na to 75 nemeckých akademikov v otvorenom liste automobilke.
Greiger najprv odmietol svoje prepustenie komentovať, Volkswagen ho poprel. Koncom minulého týždňa sa dohodli na predčasnom ukončení pracovného pomeru.
Hádali sa už dva roky
Počiatky sporu medzi Greigerom a jeho zamestnávateľom siahajú do roku 2014. Vtedy publikoval Greiger 518-stranovú štúdiu o tom, ako automobilka Auto Union (dnešné Audi) počas druhej svetovej vojny spolupracovala s nacistickým režimom a využívanie otrockej práce.
Len minulý rok Audi oficiálne uznalo zamestnávanie zahraničných pracovníkov, vojnových zajatcov a väzňov z koncentračných táborov.
Odhaduje sa, že počas vojny Nemecko nasadilo na nútené práce 13,5 milióna ľudí - Mercedes-Benz zamestnával 50,000 otrokov; BMW 40,000, Auto Union 20,000 a výroba KdF (dnešný Volkswagen) 12,000.
Mercedes uznal zamestnávanie otrokov až v roku 1986, na sté výročie svojho založenia. Volskwagen uznal používanie nútenej práce v roku 1996 - po tom, ako práve Greiger publikoval svoju prvú prácu.
Chrobák vznikol na zelenej lúke
Prvé auto Volkswagenu - Typ 1, známe ako Chrobák - začalo ako nástroj Hitlerovej propagandy. V roku 1933 vznikla v Nemecku organizácia Kraft durch Freude (skrátene KdF čiže “Radosťou k sile”.) Hitler si chcel ľud získať tým, že mu prostredníctvom KdF ponúkne dostupné auto.
Podľa návrhu Ferdinanda Porscheho sa začal vyrábať KdF-Wagen, po vojne premenovaný na Volkswagen Typ 1. Na výrobu KdF-Wagenu založil Hitler nový výrobný závod; spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). Po vojne bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu.
Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá. Aj dnes sa s modelom Beetle automobilka hlási k svojmu historickému odkazu.