SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Volkswagen prepustil historika, ktorý upozornil na zamestnávanie väzňov z Osvienčimu

Manfred Grieger skúmal nacistickú minulosť automobilky.

Fabrika Volkswagenu vo Wolfsburgu, Hitler ju založil prakticky na zelenej lúke a spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). V máji 1945 bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu. Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá.Fabrika Volkswagenu vo Wolfsburgu, Hitler ju založil prakticky na zelenej lúke a spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). V máji 1945 bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu. Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá. (Zdroj: Flickr / CC Robert W)

WOLFSBURG, BRATISLAVA. Od minuloročného prevalenia emisného škandálu koncern Volkswagen bojuje so svojou povesťou a dobrým imidžom. Po novom mu však začína strach naháňať aj vlastná história.

Automobilka ukončila spoluprácu s Manfredom Griegerom, interným historikom Volkswagenu, ktorý dvadsať rokov dokumentoval dejiny automobilky, píše New York Times. Upozornilo na to 75 nemeckých akademikov v otvorenom liste automobilke.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Greiger najprv odmietol svoje prepustenie komentovať, Volkswagen ho poprel. Koncom minulého týždňa sa dohodli na predčasnom ukončení pracovného pomeru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hádali sa už dva roky

Počiatky sporu medzi Greigerom a jeho zamestnávateľom siahajú do roku 2014. Vtedy publikoval Greiger 518-stranovú štúdiu o tom, ako automobilka Auto Union (dnešné Audi) počas druhej svetovej vojny spolupracovala s nacistickým režimom a využívanie otrockej práce.

Len minulý rok Audi oficiálne uznalo zamestnávanie zahraničných pracovníkov, vojnových zajatcov a väzňov z koncentračných táborov.

Odhaduje sa, že počas vojny Nemecko nasadilo na nútené práce 13,5 milióna ľudí - Mercedes-Benz zamestnával 50,000 otrokov; BMW 40,000, Auto Union 20,000 a výroba KdF (dnešný Volkswagen) 12,000.

Mercedes uznal zamestnávanie otrokov až v roku 1986, na sté výročie svojho založenia. Volskwagen uznal používanie nútenej práce v roku 1996 - po tom, ako práve Greiger publikoval svoju prvú prácu.

SkryťVypnúť reklamu

Chrobák vznikol na zelenej lúke

Prvé auto Volkswagenu - Typ 1, známe ako Chrobák - začalo ako nástroj Hitlerovej propagandy. V roku 1933 vznikla v Nemecku organizácia Kraft durch Freude (skrátene KdF čiže “Radosťou k sile”.) Hitler si chcel ľud získať tým, že mu prostredníctvom KdF ponúkne dostupné auto.

Podľa návrhu Ferdinanda Porscheho sa začal vyrábať KdF-Wagen, po vojne premenovaný na Volkswagen Typ 1. Na výrobu KdF-Wagenu založil Hitler nový výrobný závod; spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). Po vojne bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu.

Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá. Aj dnes sa s modelom Beetle automobilka hlási k svojmu historickému odkazu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  4. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  2. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  3. Zimná ríša divov Maďarska
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  8. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 12 047
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 927
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 008
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 021
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 341
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 111
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Rusáka sa hlavne nesmieš báť!
  2. Miroslav Galovič: Chlieb (politický) a hry (futbalové). Fandil som Kostarike. Najbližšie budem Maroku... (Mikroblog No 13, tak trochu o Fair Play)
  3. Anna Miľanová: Holubica mieru v červenom... 2022
  4. Štefan Bukovan: Domáci mazlíčkovia a ich vystrájanie
  5. Šimon Briatka: 2-minútové pravidlo – akčná produktivita a budovanie zvykov
  6. Soňa Bulbeck: o Bolte a o ľuďoch...
  7. Matej Galo: Čaká Putina rovnaký osud ako Miloševiča?
  8. Peter Papík: Nedostatok odborných učiteľov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 099
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 902
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 182
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 989
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 287
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 013
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 397
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu