Volkswagen prepustil historika, ktorý upozornil na zamestnávanie väzňov z Osvienčimu

Manfred Grieger skúmal nacistickú minulosť automobilky.

Fabrika Volkswagenu vo Wolfsburgu, Hitler ju založil prakticky na zelenej lúke a spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). V máji 1945 bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu. Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá.(Zdroj: Flickr / CC Robert W)

WOLFSBURG, BRATISLAVA. Od minuloročného prevalenia emisného škandálu koncern Volkswagen bojuje so svojou povesťou a dobrým imidžom. Po novom mu však začína strach naháňať aj vlastná história.

Automobilka ukončila spoluprácu s Manfredom Griegerom, interným historikom Volkswagenu, ktorý dvadsať rokov dokumentoval dejiny automobilky, píše New York Times. Upozornilo na to 75 nemeckých akademikov v otvorenom liste automobilke.

Greiger najprv odmietol svoje prepustenie komentovať, Volkswagen ho poprel. Koncom minulého týždňa sa dohodli na predčasnom ukončení pracovného pomeru.

Hádali sa už dva roky

Počiatky sporu medzi Greigerom a jeho zamestnávateľom siahajú do roku 2014. Vtedy publikoval Greiger 518-stranovú štúdiu o tom, ako automobilka Auto Union (dnešné Audi) počas druhej svetovej vojny spolupracovala s nacistickým režimom a využívanie otrockej práce.

Len minulý rok Audi oficiálne uznalo zamestnávanie zahraničných pracovníkov, vojnových zajatcov a väzňov z koncentračných táborov.

Odhaduje sa, že počas vojny Nemecko nasadilo na nútené práce 13,5 milióna ľudí - Mercedes-Benz zamestnával 50,000 otrokov; BMW 40,000, Auto Union 20,000 a výroba KdF (dnešný Volkswagen) 12,000.

Mercedes uznal zamestnávanie otrokov až v roku 1986, na sté výročie svojho založenia. Volskwagen uznal používanie nútenej práce v roku 1996 - po tom, ako práve Greiger publikoval svoju prvú prácu.

Chrobák vznikol na zelenej lúke

Prvé auto Volkswagenu - Typ 1, známe ako Chrobák - začalo ako nástroj Hitlerovej propagandy. V roku 1933 vznikla v Nemecku organizácia Kraft durch Freude (skrátene KdF čiže “Radosťou k sile”.) Hitler si chcel ľud získať tým, že mu prostredníctvom KdF ponúkne dostupné auto.

Podľa návrhu Ferdinanda Porscheho sa začal vyrábať KdF-Wagen, po vojne premenovaný na Volkswagen Typ 1. Na výrobu KdF-Wagenu založil Hitler nový výrobný závod; spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). Po vojne bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu.

Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá. Aj dnes sa s modelom Beetle automobilka hlási k svojmu historickému odkazu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.