Volkswagen prepustil historika, ktorý upozornil na zamestnávanie väzňov z Osvienčimu

Manfred Grieger skúmal nacistickú minulosť automobilky.

Fabrika Volkswagenu vo Wolfsburgu, Hitler ju založil prakticky na zelenej lúke a spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). V máji 1945 bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu. Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá.(Zdroj: Flickr / CC Robert W)

WOLFSBURG, BRATISLAVA. Od minuloročného prevalenia emisného škandálu koncern Volkswagen bojuje so svojou povesťou a dobrým imidžom. Po novom mu však začína strach naháňať aj vlastná história.

Automobilka ukončila spoluprácu s Manfredom Griegerom, interným historikom Volkswagenu, ktorý dvadsať rokov dokumentoval dejiny automobilky, píše New York Times. Upozornilo na to 75 nemeckých akademikov v otvorenom liste automobilke.

Greiger najprv odmietol svoje prepustenie komentovať, Volkswagen ho poprel. Koncom minulého týždňa sa dohodli na predčasnom ukončení pracovného pomeru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hádali sa už dva roky

Počiatky sporu medzi Greigerom a jeho zamestnávateľom siahajú do roku 2014. Vtedy publikoval Greiger 518-stranovú štúdiu o tom, ako automobilka Auto Union (dnešné Audi) počas druhej svetovej vojny spolupracovala s nacistickým režimom a využívanie otrockej práce.

Len minulý rok Audi oficiálne uznalo zamestnávanie zahraničných pracovníkov, vojnových zajatcov a väzňov z koncentračných táborov.

Odhaduje sa, že počas vojny Nemecko nasadilo na nútené práce 13,5 milióna ľudí - Mercedes-Benz zamestnával 50,000 otrokov; BMW 40,000, Auto Union 20,000 a výroba KdF (dnešný Volkswagen) 12,000.

Mercedes uznal zamestnávanie otrokov až v roku 1986, na sté výročie svojho založenia. Volskwagen uznal používanie nútenej práce v roku 1996 - po tom, ako práve Greiger publikoval svoju prvú prácu.

Chrobák vznikol na zelenej lúke

Prvé auto Volkswagenu - Typ 1, známe ako Chrobák - začalo ako nástroj Hitlerovej propagandy. V roku 1933 vznikla v Nemecku organizácia Kraft durch Freude (skrátene KdF čiže “Radosťou k sile”.) Hitler si chcel ľud získať tým, že mu prostredníctvom KdF ponúkne dostupné auto.

Podľa návrhu Ferdinanda Porscheho sa začal vyrábať KdF-Wagen, po vojne premenovaný na Volkswagen Typ 1. Na výrobu KdF-Wagenu založil Hitler nový výrobný závod; spolu s ubytovaním pre pracovníkov vzniklo mesto Stadt des KdF-Wagens (Mesto KdF-auta). Po vojne bolo toto mesto premenované na Wolfsburg podľa neďalekého hradu.

Volkswagen v tomto meste dodnes sídli aj vyrába autá. Aj dnes sa s modelom Beetle automobilka hlási k svojmu historickému odkazu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 636
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 316
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 842
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 187
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 242
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 712
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 975
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 581
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 749
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 358

Téma: Holokaust


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.