Tento kultový roadster bol vrcholom vývoja cenovo dostupných kabrioletov

Kalifornský sen druhej polovice 60. rokov dnes zažíva renesanciu a jeho posledná generácia dýcha na päty rovnako legendárnej Mazde MX-5.

(Zdroj: Fiat)

"Turínsky autosalón v znamení optimizmu" tak znel pozitívny podtitul 48. ročníka výstavy konajúce sa v halách Torino Esposizioni v roku 1966. Autosalón prilákal návštevníkov z celého sveta ohromujúcou expozíciou plnou svetiel a farieb. Lesklý lak vozidiel odrážal jasné neónové svetlo, ktoré celý efekt ešte znásobovalo: boli 60. roky a vlna nadšenia sa valila celým Talianskom.

Expozícia Fiatu vynikala svojou veľkosťou a návštevníci mohli obdivovať Fiat Dino, ktorého výroba v tej dobe práve začínala a tiež modely dopĺňajúce už známy rad 124. 3. november sa však návštevníkom vryl do pamäti modelom Fiat 124 Sport Spider. Tento automobil bol vrcholom vývoja cenovo dostupných kabrioletov.

Tlač o ňom písala v superlatívoch a nie ako o obyčajnom aute. Hovorilo sa o ňom ako o niečom veľmi modernom. Model 124 Sport Spider predstavoval evolúciu sedanu 124. Dizajn vozidla navrhol Pininfarina, dlhoročný partner značky a rešpektovaný pojem vo svetovom automobilovom návrhárstve.

Model využíval mechanické diely sedanu Fiat 124, ale od začiatku dostal viacero športových rysov. Meno Pininfarina bolo samo o sebe zárukou skvelého dizajnu ale Fiat 124 Spider sa vyznačoval aj kvalitou spracovania, príslušenstva, či farieb.

Automobil dlhý 3,97 metra zvýrazňovali elegantné boky zvyšujúce sa k zadným blatníkom. Predná časť bola nízka a disponovala zapustenými svetlomety. Vstup vzduchu mal originálny šesťuholníkový tvar, nárazníky boli tvarované ostrejšie a oddelené od blatníkov.

Fiat 124 Spider vyjadroval špičkový štýl a proporcie svojej doby. V expozícii značky Fiat v novembri 1966 vedľa neho pózovali dve víťazky súťaže krásy a herečka Marisa Solinas. Vozidlo malo zadné okno Vinilite, dve bočné okná sa sťahovali po sklopení strechy. Veľká presklená plocha zaručovala skvelý výhľad všetkými smermi.

Interiér bol vybavený anatomickými sedadlami, drevenými doplnkami a panelom s kontrolnými ukazovateľmi: rýchlomerom, elektronickým ukazovateľom tlaku oleja, ukazovateľom teploty chladiacej kvapaliny a elektronickým tachometrom.

Verzia Spider mala pohon zadných kolies a bola osadená radovým štvorvalcom so zdvihovým objemom 1.438 cm3 a dvoma vačkovými hriadeľmi. Vďaka výkonu 90 k pri 6500 otáčkach za minútu poskytoval vozidlu maximálnu rýchlosť 170 km/h. S motorom spolupracovala päťstupňová manuálna prevodovka.

Spomalenie, či zastavenie vozidla mali na starosti štyri kotúčové brzdy s podtlakovým posilňovačom. Model 124 Spider predával Fiat za 1 550 000 lír, teda približne o pol milióna drahšie ako sedan. Zliatinové kolesá Cromodora a hard top boli za príplatok 65 000 lír. Do roku 1969 bolo vyrobených približne 25 000 vozidiel prvej série.

Novú a v súčasnosti poslednú generáciu modelového radu 124 pripravil Fiat spoločne s japonskou automobilkou Mazda, vyrábajúca známy model MX-5.

Jeho tvar bol inšpirovaný pôvodným modelom Spider z roku 1966, ktorý je všeobecne považovaný za jeden z najkrajších vozidiel značky Fiat.

Fiat 124 Spider je vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 MultiAir Turbo s výkonom 140 k (103 kW) a najvyšším krútiacim momentom 240 Nm. Roadster môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 215 km/h a z pokoja na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 7,5 sekundy.

Na počesť oživenia nového modelu predstavila značka na nedávnom parížskom autosalóne limitovanú 124-kusovú špeciálnu sériu 124 Spider America. Vozidlo bude možné objednávať od prvého štvrťroka 2017.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 584
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 574
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 641
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 655
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 976
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 166
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 966
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 797
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 715
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 541

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

Neprehliadnite tiež

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.