Tento kultový roadster bol vrcholom vývoja cenovo dostupných kabrioletov

Kalifornský sen druhej polovice 60. rokov dnes zažíva renesanciu a jeho posledná generácia dýcha na päty rovnako legendárnej Mazde MX-5.

(Zdroj: Fiat)

"Turínsky autosalón v znamení optimizmu" tak znel pozitívny podtitul 48. ročníka výstavy konajúce sa v halách Torino Esposizioni v roku 1966. Autosalón prilákal návštevníkov z celého sveta ohromujúcou expozíciou plnou svetiel a farieb. Lesklý lak vozidiel odrážal jasné neónové svetlo, ktoré celý efekt ešte znásobovalo: boli 60. roky a vlna nadšenia sa valila celým Talianskom.

Expozícia Fiatu vynikala svojou veľkosťou a návštevníci mohli obdivovať Fiat Dino, ktorého výroba v tej dobe práve začínala a tiež modely dopĺňajúce už známy rad 124. 3. november sa však návštevníkom vryl do pamäti modelom Fiat 124 Sport Spider. Tento automobil bol vrcholom vývoja cenovo dostupných kabrioletov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tlač o ňom písala v superlatívoch a nie ako o obyčajnom aute. Hovorilo sa o ňom ako o niečom veľmi modernom. Model 124 Sport Spider predstavoval evolúciu sedanu 124. Dizajn vozidla navrhol Pininfarina, dlhoročný partner značky a rešpektovaný pojem vo svetovom automobilovom návrhárstve.

Model využíval mechanické diely sedanu Fiat 124, ale od začiatku dostal viacero športových rysov. Meno Pininfarina bolo samo o sebe zárukou skvelého dizajnu ale Fiat 124 Spider sa vyznačoval aj kvalitou spracovania, príslušenstva, či farieb.

Automobil dlhý 3,97 metra zvýrazňovali elegantné boky zvyšujúce sa k zadným blatníkom. Predná časť bola nízka a disponovala zapustenými svetlomety. Vstup vzduchu mal originálny šesťuholníkový tvar, nárazníky boli tvarované ostrejšie a oddelené od blatníkov.

Fiat 124 Spider vyjadroval špičkový štýl a proporcie svojej doby. V expozícii značky Fiat v novembri 1966 vedľa neho pózovali dve víťazky súťaže krásy a herečka Marisa Solinas. Vozidlo malo zadné okno Vinilite, dve bočné okná sa sťahovali po sklopení strechy. Veľká presklená plocha zaručovala skvelý výhľad všetkými smermi.

Interiér bol vybavený anatomickými sedadlami, drevenými doplnkami a panelom s kontrolnými ukazovateľmi: rýchlomerom, elektronickým ukazovateľom tlaku oleja, ukazovateľom teploty chladiacej kvapaliny a elektronickým tachometrom.

Verzia Spider mala pohon zadných kolies a bola osadená radovým štvorvalcom so zdvihovým objemom 1.438 cm3 a dvoma vačkovými hriadeľmi. Vďaka výkonu 90 k pri 6500 otáčkach za minútu poskytoval vozidlu maximálnu rýchlosť 170 km/h. S motorom spolupracovala päťstupňová manuálna prevodovka.

Spomalenie, či zastavenie vozidla mali na starosti štyri kotúčové brzdy s podtlakovým posilňovačom. Model 124 Spider predával Fiat za 1 550 000 lír, teda približne o pol milióna drahšie ako sedan. Zliatinové kolesá Cromodora a hard top boli za príplatok 65 000 lír. Do roku 1969 bolo vyrobených približne 25 000 vozidiel prvej série.

Novú a v súčasnosti poslednú generáciu modelového radu 124 pripravil Fiat spoločne s japonskou automobilkou Mazda, vyrábajúca známy model MX-5.

Jeho tvar bol inšpirovaný pôvodným modelom Spider z roku 1966, ktorý je všeobecne považovaný za jeden z najkrajších vozidiel značky Fiat.

Fiat 124 Spider je vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 MultiAir Turbo s výkonom 140 k (103 kW) a najvyšším krútiacim momentom 240 Nm. Roadster môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 215 km/h a z pokoja na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 7,5 sekundy.

Na počesť oživenia nového modelu predstavila značka na nedávnom parížskom autosalóne limitovanú 124-kusovú špeciálnu sériu 124 Spider America. Vozidlo bude možné objednávať od prvého štvrťroka 2017.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 692
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 716
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 962
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 438
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 570
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 561
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 525
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 490
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 014
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 659

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.