SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Tento kultový roadster bol vrcholom vývoja cenovo dostupných kabrioletov

Kalifornský sen druhej polovice 60. rokov dnes zažíva renesanciu a jeho posledná generácia dýcha na päty rovnako legendárnej Mazde MX-5.

(Zdroj: Fiat)

"Turínsky autosalón v znamení optimizmu" tak znel pozitívny podtitul 48. ročníka výstavy konajúce sa v halách Torino Esposizioni v roku 1966. Autosalón prilákal návštevníkov z celého sveta ohromujúcou expozíciou plnou svetiel a farieb. Lesklý lak vozidiel odrážal jasné neónové svetlo, ktoré celý efekt ešte znásobovalo: boli 60. roky a vlna nadšenia sa valila celým Talianskom.

Expozícia Fiatu vynikala svojou veľkosťou a návštevníci mohli obdivovať Fiat Dino, ktorého výroba v tej dobe práve začínala a tiež modely dopĺňajúce už známy rad 124. 3. november sa však návštevníkom vryl do pamäti modelom Fiat 124 Sport Spider. Tento automobil bol vrcholom vývoja cenovo dostupných kabrioletov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tlač o ňom písala v superlatívoch a nie ako o obyčajnom aute. Hovorilo sa o ňom ako o niečom veľmi modernom. Model 124 Sport Spider predstavoval evolúciu sedanu 124. Dizajn vozidla navrhol Pininfarina, dlhoročný partner značky a rešpektovaný pojem vo svetovom automobilovom návrhárstve.

Model využíval mechanické diely sedanu Fiat 124, ale od začiatku dostal viacero športových rysov. Meno Pininfarina bolo samo o sebe zárukou skvelého dizajnu ale Fiat 124 Spider sa vyznačoval aj kvalitou spracovania, príslušenstva, či farieb.

Automobil dlhý 3,97 metra zvýrazňovali elegantné boky zvyšujúce sa k zadným blatníkom. Predná časť bola nízka a disponovala zapustenými svetlomety. Vstup vzduchu mal originálny šesťuholníkový tvar, nárazníky boli tvarované ostrejšie a oddelené od blatníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Fiat 124 Spider vyjadroval špičkový štýl a proporcie svojej doby. V expozícii značky Fiat v novembri 1966 vedľa neho pózovali dve víťazky súťaže krásy a herečka Marisa Solinas. Vozidlo malo zadné okno Vinilite, dve bočné okná sa sťahovali po sklopení strechy. Veľká presklená plocha zaručovala skvelý výhľad všetkými smermi.

Interiér bol vybavený anatomickými sedadlami, drevenými doplnkami a panelom s kontrolnými ukazovateľmi: rýchlomerom, elektronickým ukazovateľom tlaku oleja, ukazovateľom teploty chladiacej kvapaliny a elektronickým tachometrom.

Verzia Spider mala pohon zadných kolies a bola osadená radovým štvorvalcom so zdvihovým objemom 1.438 cm3 a dvoma vačkovými hriadeľmi. Vďaka výkonu 90 k pri 6500 otáčkach za minútu poskytoval vozidlu maximálnu rýchlosť 170 km/h. S motorom spolupracovala päťstupňová manuálna prevodovka.

SkryťVypnúť reklamu

Spomalenie, či zastavenie vozidla mali na starosti štyri kotúčové brzdy s podtlakovým posilňovačom. Model 124 Spider predával Fiat za 1 550 000 lír, teda približne o pol milióna drahšie ako sedan. Zliatinové kolesá Cromodora a hard top boli za príplatok 65 000 lír. Do roku 1969 bolo vyrobených približne 25 000 vozidiel prvej série.

Novú a v súčasnosti poslednú generáciu modelového radu 124 pripravil Fiat spoločne s japonskou automobilkou Mazda, vyrábajúca známy model MX-5.

Jeho tvar bol inšpirovaný pôvodným modelom Spider z roku 1966, ktorý je všeobecne považovaný za jeden z najkrajších vozidiel značky Fiat.

Fiat 124 Spider je vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 MultiAir Turbo s výkonom 140 k (103 kW) a najvyšším krútiacim momentom 240 Nm. Roadster môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 215 km/h a z pokoja na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 7,5 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Na počesť oživenia nového modelu predstavila značka na nedávnom parížskom autosalóne limitovanú 124-kusovú špeciálnu sériu 124 Spider America. Vozidlo bude možné objednávať od prvého štvrťroka 2017.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 31 080
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 080
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 525
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 7 947
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 444
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 880
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 340
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 481
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  2. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  3. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  4. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  5. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  7. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  8. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 18 009
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 159
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 397
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 003
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 830
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 702
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 644
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 511
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu