SME

Vláda chce zvýšiť podiel alternatívnych palív

Alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu. Uviedlo to Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý dnes schválil vládny kabinet.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu.

"Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.

Podľa materiálu by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami.

SkryťVypnúť reklamu

Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.

Vláda chce podporiť aj elektromobilitu

Elektrická energia má podľa MH SR potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO2) v doprave. Sú to zdroje energie nevyhnutné na účely zavádzania elektrických vozidiel, čo môže prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zníženiu hluku v mestských aglomeráciách a iných husto osídlených oblastiach.

Dôležitou požiadavkou je zabezpečenie, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá budovali s dostatočným pokrytím, čo umožní premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromobilita predstavuje podľa rezortu hospodárstva rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť. Súčasné technológie v oblasti nabíjacieho rozhrania zahŕňajú káblové konektory, je však potrebné vziať do úvahy aj budúce technológie rozhrania, napríklad bezdrôtové indukčné nabíjanie alebo výmenu batérií.

Prečítajte si tiež: Nové syntetické palivá môžu spomaliť nástup elektromobilov Čítajte 

"Pokiaľ ide o vozidlá s pohonom na zemný plyn, čerpacie stanice by sa mohli zriadiť a zásobovať z existujúcej dobre rozvinutej oblasti, ktorá pokrýva distribučnú sieť zemného plynu za predpokladu, že kvalita plynu bude vhodná na použitie vo vozidlách s pohonom na zemný plyn využívajúcich súčasnú a pokročilú technológiu. Súčasná distribučná sieť zemného plynu by sa mohla doplniť o čerpacie stanice využívajúce biometán z miestnej produkcie," poznamenalo MH SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív v SR je podľa materiálu potrebné tiež vytvoriť vhodné prostredie tak, aby sa zabezpečili investície do ich vývoja a výroby, a to vo forme stanovenia záväzných cieľov pre používanie pokročilých biopalív v Slovenskej republike najmenej do roku 2030.

"Cenovú atraktivitu pokročilých biopalív je možné podporiť stimulmi, ako sú podpora výskumu v oblasti pokročilých biopalív, stanovenie záväzného cieľa SR pre pokročilé biopalivá, stanovenie povinnosti primiešavať pokročilé biopalivá do motorových palív spolu s príslušnou sankciou za nedodržanie tejto povinnosti," dodalo MH SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 574
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 336
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 729
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 651
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 638
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 196
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 470
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  2. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  3. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  7. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  8. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 39 784
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 568
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 076
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 061
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 978
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 282
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 557
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 875
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu