SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Trumpa sa boja aj nemecké automobilky

Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) aj generálny riaditeľ najväčšej európskej automobilky Volkswagen vyjadrili obavy z víťazstva Donalda Trumpa.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: SITA, AP)

BERLÍN, BRATISLAVA. Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) aj generálny riaditeľ najväčšej európskej automobilky Volkswagen vyjadrili obavy, že víťazstvo Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách môže mať negatívny vplyv na ich firmy. Informovala o tom agentúra Reuters.

Trump totiž v kampani hrozil zavedením cla na dovoz áut z Mexika, aby ochránil miesta v amerických továrňach. To môže prinútiť nemeckých výrobcov áut, aby zvážili ďalšie investície do rozšírenia svojich závodov v Mexiku.

Článok pokračuje pod video reklamou

VDA, ktoré zastupuje výrobcov áut aj ich dodávateľov, vrátane automobiliek BMW, Volkswagen, jeho dcér Porsche a Audi, a tiež Daimler, materský koncern Mercedes-Benz, už varovalo pred protekcionizmom po nástupe nového prezidenta v USA.

Podľa VDA sú namieste obavy, že USA na čele s Trumpom sa podobne ako Čína sústredia najmä na svoju ekonomiku na úkor medzinárodného obchodu a vzťahov. Európsky automobilový akciový index sa do 11.57 SEČ prepadol o 2,6 % a "prekonal" aj širší európsky akciový index, ktorý v reakcii na voľby klesol o 0,5 %.

Trump chce posilniť domácu výrobu

Nemecké automobilky pritom v uplynulých rokoch investovali obrovské sumy do vybudovania tovární v Mexiku, kde sú náklady na výrobu nižšie a zároveň môžu odtiaľ vyvážať autá do USA bez cla.

Do roku 2020 by mali automobilky v Mexiku zvýšiť svoju kapacitu tak, že každé štvrté vozidlo vyrobené v Severnej Amerike zíde z ich výrobných liniek. Na porovnanie, v roku 2016 to bolo každé šieste auto, uviedla prieskumná spoločnosť IHS.

Ale po tom, ako Ford oznámil, že presunie celú výrobu menších vozidiel z USA do Mexika, Trump vyhlásil, že ak zvíťazí vo voľbách, bude na automobilky vyvíjať tlak, aby zmenili smer.

Prečítajte si tiež: Trumpovo prezidentské auto? Jeho najlepšia limuzína je z roku 1988 Čítajte 

Nemecká BMW pritom v júni oznámila, že do roku 2019 investuje vyše 2 miliardy eur do novej továrne v mexickom San Luis Potosi, ktorá by mala vyrábať 150 000 vozidiel ročne.

Audi v septembri začalo s výstavbou továrne v San José Chiapa, neďaleko mesta Puebla, kde plánuje vyrábať elektrickú aj benzínovú verziu svojho modelu Q5. Daimler vlani oznámil, že od roku 2018 začne v Mexiku vyrábať autá Mercedes-Benz v továrni, ktorú buduje spoločne s alianciou Renault-Nissan.

"Rétorika v súvislosti s výrobou v Mexiku, obchodné tarify a potenciálne zhoršenie spotrebiteľskej dôvery pravdepodobne ovplyvnia dopyt po autách aj akcie automobiliek," uviedla v analýze spoločnosť Evercore ISI.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

Téma: Donald Trump

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru po schválení trinástych dôchodkov.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Veľa šťastia s Kollárom

Boris Kollár nebude verný ani v koalícii.

Peter Tkačenko
Policajt pred hotelom na Tenerife.

Neprehliadnite tiež

Renault Twingo Z.E.

Francúzi predstavili luxusný sedan, ide o návrat do vyššej triedy

Tentokrát padla voľba na konzervatívnu eleganciu.

DS9

Nová Škoda Octavia je už v predaji. Koľko stojí?

Automat pre benzínovú verziu zatiaľ v ponuke nie je.

Škoda Octavia

Tatra okolo sveta vyštartovala z Bratislavy na trojročnú expedíciu

Cestovateľom na palube špeciálu môže byť ktokoľvek.

Tatra okolo sveta 2