Kto priniesol svetu autonómne auto? Tesla to nebola

To čo ponúka Tesla, je už dávno vyvinuté. Jej Autopilot navyše nerobí z auta plneautonómne vozidlo.

ilustračné/Tesla Model S(Zdroj: Tesla Motors)

Nedávno sa na internete objavili vyjadrenia šéfa spoločnosti Nvidia, Jen-Hsun Huanga, týkajúce sa automobilky Tesla. V nich vyzdvihuje amerického výrobcu vozidiel za to, že svetu priniesol hardvér, potrebný pre plneautonómne riadenie.

Tesla je navyše podľa neho o päť rokov vpredu pred ostatnými. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako pravdivé tvrdenie. Veď väčšina automobiliek hovorí o zavedení poloautonómneho režimu až v rokoch 2020 a neskôr.

K podobným vyjadreniam však Huanga môže motivovať aj chystaná spolupráca s Teslou. Spoločnosť Nvidia si mnohí pamätáme ako dodávateľa grafických kariet a ďalších komponentov do počítačov. Teraz bude Tesle dodávať superpočítač Drive PX 2. Ten má podľa Huanga vyriešiť zásadné nedostatky v autonómnom riadení.

Problémom nie sú senzory, ale reakcia umelej inteligencie

Huang vidí problém autonómneho riadenia nie v detekcii okolitého sveta, ale v umelej inteligencii. V tomto s ním do veľkej miery súhlasíme. Dnešné radary, lidary, senzory, kamery a ďalšie zariadenia, skenujúce okolie vozidla, dokážu poskytnúť množstvo informácií. Správne ich vyhodnotiť a reagovať na vzniknutú situáciu je už druhá (zložitejšia) vec.

Tu sa však naša zhoda názorov so šéfom Nvidie asi končí. Tesla priniesla do automobilového priemyslu nový vietor a výrazným spôsobom spopularizovala elektromobily. Určite však svetu nepriniesla potrebný hardvér pre autonómne vozidlá.

Autonómne riadenia dnes pozostáva zo súboru asistenčných systémov. Základom je asistent pre udržanie auta v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat, schopný reagovať na zmenu rýchlosti vozidiel vpredu.

Mercedes začal s vývojom v roku 1985

Oba asistenčné systémy sú už dávno súčasťou výbavy áut. Najmä adaptívny tempomat má za sebou dlhú históriu. Mercedes napríklad, pracuje na autonómnom riadení už 30 rokov.

Prvým projektom, v ktorom sa automobilka zaoberala autonómnym vozidlom bol EUREKA-PROMETHEUS v roku 1985. Jedným z jeho výstupov je využívanie miniatúrnych kamier, umiestnených za predným a zadným oknom. Boli tu položené základy pre parkovacieho asistenta, asistenta pre opustenie jazdného pruhu, ale aj navigačných systémov
Predchodcu adaptívneho tempomatu do sériového auta však prvýkrát nasadilo Mitsubishi. Už v roku 1992 zaviedlo do svojho modelu Debonair, predávaného na japonskom trhu systém, upozorňujúci vodiča na priblíženie sa k vozidlu vpredu.

O tri roky neskôr Mitshubishi Diamante dokázalo na priblíženie k vpredu jazdiacemu autu reagovať ubratím plynu, či podradením. Stále však aktívne nebrzdilo.

S touto novinkou prišiel až Mercedes v roku 1999 s adaptívnym tempomatom Distronic. V priebehu krátkeho času sa adaptívny tempomat rozšíril medzi ďalšie automobilky. Tu hovoríme o sériových autách so sériovým vybavením.

Autonómne z Mníchova do Kodane už v roku 1995

V testovacích prototypoch asistenčné systémy fungovali už skôr. Prvú autonómnu jazdu zvládla nemecká automobilka už v roku 1995.

Mercedes triedy S, vybavený superpočítačom, absolvoval trasu dlhú 1678 kilometrov z Mníchova do Kodane takmer výlučne v autonómnom režime jazdenia. Bez zásahu vodiča zvládal jazdu po diaľnici, vrátane zmeny jazdného pruhu, predbiehania a dodržiavania bezpečného odstupu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 253
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 856
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 851
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 536
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 913
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 901
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 764
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 569
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 564
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 508

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.