SME

Kto priniesol svetu autonómne auto? Tesla to nebola

To čo ponúka Tesla, je už dávno vyvinuté. Jej Autopilot navyše nerobí z auta plneautonómne vozidlo.

ilustračné/Tesla Model Silustračné/Tesla Model S (Zdroj: Tesla Motors)

Nedávno sa na internete objavili vyjadrenia šéfa spoločnosti Nvidia, Jen-Hsun Huanga, týkajúce sa automobilky Tesla. V nich vyzdvihuje amerického výrobcu vozidiel za to, že svetu priniesol hardvér, potrebný pre plneautonómne riadenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tesla je navyše podľa neho o päť rokov vpredu pred ostatnými. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako pravdivé tvrdenie. Veď väčšina automobiliek hovorí o zavedení poloautonómneho režimu až v rokoch 2020 a neskôr.

K podobným vyjadreniam však Huanga môže motivovať aj chystaná spolupráca s Teslou. Spoločnosť Nvidia si mnohí pamätáme ako dodávateľa grafických kariet a ďalších komponentov do počítačov. Teraz bude Tesle dodávať superpočítač Drive PX 2. Ten má podľa Huanga vyriešiť zásadné nedostatky v autonómnom riadení.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom nie sú senzory, ale reakcia umelej inteligencie

Huang vidí problém autonómneho riadenia nie v detekcii okolitého sveta, ale v umelej inteligencii. V tomto s ním do veľkej miery súhlasíme. Dnešné radary, lidary, senzory, kamery a ďalšie zariadenia, skenujúce okolie vozidla, dokážu poskytnúť množstvo informácií. Správne ich vyhodnotiť a reagovať na vzniknutú situáciu je už druhá (zložitejšia) vec.

Tu sa však naša zhoda názorov so šéfom Nvidie asi končí. Tesla priniesla do automobilového priemyslu nový vietor a výrazným spôsobom spopularizovala elektromobily. Určite však svetu nepriniesla potrebný hardvér pre autonómne vozidlá.

Autonómne riadenia dnes pozostáva zo súboru asistenčných systémov. Základom je asistent pre udržanie auta v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat, schopný reagovať na zmenu rýchlosti vozidiel vpredu.

SkryťVypnúť reklamu

Mercedes začal s vývojom v roku 1985

Oba asistenčné systémy sú už dávno súčasťou výbavy áut. Najmä adaptívny tempomat má za sebou dlhú históriu. Mercedes napríklad, pracuje na autonómnom riadení už 30 rokov.

Prvým projektom, v ktorom sa automobilka zaoberala autonómnym vozidlom bol EUREKA-PROMETHEUS v roku 1985. Jedným z jeho výstupov je využívanie miniatúrnych kamier, umiestnených za predným a zadným oknom. Boli tu položené základy pre parkovacieho asistenta, asistenta pre opustenie jazdného pruhu, ale aj navigačných systémov
Predchodcu adaptívneho tempomatu do sériového auta však prvýkrát nasadilo Mitsubishi. Už v roku 1992 zaviedlo do svojho modelu Debonair, predávaného na japonskom trhu systém, upozorňujúci vodiča na priblíženie sa k vozidlu vpredu.

SkryťVypnúť reklamu

O tri roky neskôr Mitshubishi Diamante dokázalo na priblíženie k vpredu jazdiacemu autu reagovať ubratím plynu, či podradením. Stále však aktívne nebrzdilo.

S touto novinkou prišiel až Mercedes v roku 1999 s adaptívnym tempomatom Distronic. V priebehu krátkeho času sa adaptívny tempomat rozšíril medzi ďalšie automobilky. Tu hovoríme o sériových autách so sériovým vybavením.

Autonómne z Mníchova do Kodane už v roku 1995

V testovacích prototypoch asistenčné systémy fungovali už skôr. Prvú autonómnu jazdu zvládla nemecká automobilka už v roku 1995.

Mercedes triedy S, vybavený superpočítačom, absolvoval trasu dlhú 1678 kilometrov z Mníchova do Kodane takmer výlučne v autonómnom režime jazdenia. Bez zásahu vodiča zvládal jazdu po diaľnici, vrátane zmeny jazdného pruhu, predbiehania a dodržiavania bezpečného odstupu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4RHC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 722
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 420
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 315
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 154
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 579
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 288
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 240
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: 6x rozvod manželstva sui generis (svojho druhu)
  5. Ján Karas: Keď sa kloníme nízko: Mlčanie, ktoré súhlasí so zradou vlastného vedomia
  6. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode.
  8. Martin Turčan: Krajina padajúceho mosta, kde skapal pes
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 365
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 135
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 666
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 240
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 770
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 955
  7. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 920
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 550
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu