Kto priniesol svetu autonómne auto? Tesla to nebola

To čo ponúka Tesla, je už dávno vyvinuté. Jej Autopilot navyše nerobí z auta plneautonómne vozidlo.

ilustračné/Tesla Model S(Zdroj: Tesla Motors)

Nedávno sa na internete objavili vyjadrenia šéfa spoločnosti Nvidia, Jen-Hsun Huanga, týkajúce sa automobilky Tesla. V nich vyzdvihuje amerického výrobcu vozidiel za to, že svetu priniesol hardvér, potrebný pre plneautonómne riadenie.

Tesla je navyše podľa neho o päť rokov vpredu pred ostatnými. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako pravdivé tvrdenie. Veď väčšina automobiliek hovorí o zavedení poloautonómneho režimu až v rokoch 2020 a neskôr.

K podobným vyjadreniam však Huanga môže motivovať aj chystaná spolupráca s Teslou. Spoločnosť Nvidia si mnohí pamätáme ako dodávateľa grafických kariet a ďalších komponentov do počítačov. Teraz bude Tesle dodávať superpočítač Drive PX 2. Ten má podľa Huanga vyriešiť zásadné nedostatky v autonómnom riadení.

Problémom nie sú senzory, ale reakcia umelej inteligencie

Huang vidí problém autonómneho riadenia nie v detekcii okolitého sveta, ale v umelej inteligencii. V tomto s ním do veľkej miery súhlasíme. Dnešné radary, lidary, senzory, kamery a ďalšie zariadenia, skenujúce okolie vozidla, dokážu poskytnúť množstvo informácií. Správne ich vyhodnotiť a reagovať na vzniknutú situáciu je už druhá (zložitejšia) vec.

Tu sa však naša zhoda názorov so šéfom Nvidie asi končí. Tesla priniesla do automobilového priemyslu nový vietor a výrazným spôsobom spopularizovala elektromobily. Určite však svetu nepriniesla potrebný hardvér pre autonómne vozidlá.

Autonómne riadenia dnes pozostáva zo súboru asistenčných systémov. Základom je asistent pre udržanie auta v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat, schopný reagovať na zmenu rýchlosti vozidiel vpredu.

Mercedes začal s vývojom v roku 1985

Oba asistenčné systémy sú už dávno súčasťou výbavy áut. Najmä adaptívny tempomat má za sebou dlhú históriu. Mercedes napríklad, pracuje na autonómnom riadení už 30 rokov.

Prvým projektom, v ktorom sa automobilka zaoberala autonómnym vozidlom bol EUREKA-PROMETHEUS v roku 1985. Jedným z jeho výstupov je využívanie miniatúrnych kamier, umiestnených za predným a zadným oknom. Boli tu položené základy pre parkovacieho asistenta, asistenta pre opustenie jazdného pruhu, ale aj navigačných systémov
Predchodcu adaptívneho tempomatu do sériového auta však prvýkrát nasadilo Mitsubishi. Už v roku 1992 zaviedlo do svojho modelu Debonair, predávaného na japonskom trhu systém, upozorňujúci vodiča na priblíženie sa k vozidlu vpredu.

O tri roky neskôr Mitshubishi Diamante dokázalo na priblíženie k vpredu jazdiacemu autu reagovať ubratím plynu, či podradením. Stále však aktívne nebrzdilo.

S touto novinkou prišiel až Mercedes v roku 1999 s adaptívnym tempomatom Distronic. V priebehu krátkeho času sa adaptívny tempomat rozšíril medzi ďalšie automobilky. Tu hovoríme o sériových autách so sériovým vybavením.

Autonómne z Mníchova do Kodane už v roku 1995

V testovacích prototypoch asistenčné systémy fungovali už skôr. Prvú autonómnu jazdu zvládla nemecká automobilka už v roku 1995.

Mercedes triedy S, vybavený superpočítačom, absolvoval trasu dlhú 1678 kilometrov z Mníchova do Kodane takmer výlučne v autonómnom režime jazdenia. Bez zásahu vodiča zvládal jazdu po diaľnici, vrátane zmeny jazdného pruhu, predbiehania a dodržiavania bezpečného odstupu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 738
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 542
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 606
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 231
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 688
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 364
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 173
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 122
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 771
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.