SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Praga 500 BD bol na konci 20. rokov najlepší československý motocykel

Získal obdiv laikov i uznanie odborníkov. Úspešné účinkoval v náročných súťažiach.

(Zdroj: Adriana Arnoldová, Lenka Mondočková )

Jaroslava Františka Kocha si fanúšikovia motocyklov spoja predovšetkým so skútrom čezeta a konštruktérskymi riešeniami, aplikovanými na motocykloch ČZ.

Svoj prvý motocykel však skonštruoval podstatne skôr, už v roku 1922 a rozhodne patril do generácie, ktorá vytvorila v medzivojnovom období skvelú československú konštruktérsku školu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jaroslav František Koch sa narodil v roku 1893 v obci Mcely neďaleko Nymburku. Učňovské roky strávil v automobilke Laurin&Klement, kde získal nielen patričné vzdelanie, ale zoznámil sa tam i s jedným z najlepších motocyklových pretekárov – Narcisom Podsedníčkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

”Mistr Podseda”, ako Podsedníčka familiárne volali v automobilke, bol pre Jaroslava správnym vzorom pre budúci život, nakoľko mu bol nielen majstrom, ale i človekom, u ktorého našiel porozumenie a ubytovanie.

Takisto sa majstrovi podarilo u svojho učňa vzbudiť lásku k motocyklom. Prvým osudovým motocyklom v živote Jaroslava Františka sa stal stroj Laurin&Klement, vidlicový dvojvalec typu CCD.

Na tomto stroji pred pár rokmi pán Podsedníček úspešne pretekal. Prvá svetová vojna zastihla J. F. Kocha vo Viedni, v leteckej továrni Aviatik, kde sa stal vrchným technickým kontrolórom. Po skončení vojny sa vrátil do Čiech, kde so spoločníkmi Benešom a Ing. Heinom založil nový podnik – leteckú továreň Avia.

Na motocykle však nezabudol – v roku 1922 skonštruoval svoj prvý motocykel, vybavený stojatým štvortaktným jednovalcom OHC o objeme 250 ccm.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavosť pohonnej jednotky predstavoval primárny prevod v podobe dvoch ozubených kolies, ventilový rozvod OHC s kráľovským hriadeľom uloženým za valcom tak, že vačkový hriadeľ bol rovnobežný s pozdĺžnou osou motocykla.

Netrvalo dlho a objem motora zvýšil na 350 ccm. Prepracovanú 350-ku začal v spolupráci s firmou Štěpánek a spol. v Kostelci n. Labem vyrábať pod označením JFK, v priestoroch bývalého cukrovaru vo Vysočanoch.

O tom, že Kochovi išlo aj o pozdvihnutie úrovne národa, svedčí popis motocykla JFK v časopise AUTO v roku 1923, kde uvádza: ”Proti všem zvyklostem dovídá se veřejnost o tomto novém domácím motocyklu teprve v době, kdy již prvé exempláře dosti velké série dostávají se do rukou zákazníků. Současně s láskou k benzinovému sportu byla to také veliká víra v rozmach českého motocyklismu, kterou se mnou sdílí mimo několik obětavých nadšenců i velká řada pánů s vysokým technickým vzděláním, kteří místo práce vlastní učinili z našeho drahého Československa kolonii amerického a anglického průmyslu motorkářského.”

SkryťVypnúť reklamu

Aká vzácna zhoda s dnešnou dobou v mnohých aspektoch! Tento motocykel sa však v konkurencii ešte nepresadil podľa konštruktérových očakávaní. Húževnatý Koch sa nevzdal a pracoval na ďalšom projekte.

Výsledkom práce bol v roku 1926 celkom nový, v mnohých aspektoch moderný typ, ktorý patrí i dnes ku kultovým strojom československej motocyklovej histórie – štvortaktná 500-ka, ktorú ponúkol továrni na stroje “Breitfeld – Daněk & spol.” v Prahe – Karlíne.

Pri zavádzaní BD 500 do výroby sa Koch prejavil ako dobrý organizátor, nakoľko 8. februára 1926 prišiel do továrne s balíkom výkresov a 1. – 2. mája absolvovali nové motocykle súťaž v dĺžke 1080 km.

Najväčšou skúšobnou jazdou nového stroja bolo zvládnutie 5376 km cez sedem štátov za 22 dní. Na túto cestu bol motocykel vybavený postranným vozíkom vlastnej konštrukcie.

SkryťVypnúť reklamu

Obdiv laikov, uznanie odborníkov, úspešné nasadenia v náročných súťažiach a diaľkových jazdách potvrdili, že Koch postavil veľmi dobrý motocykel.

V roku 1927 došlo k zlúčeniu Českomoravskej – Kolben, a.s. a strojárne Breitfeld – Daněk & spol. Podnik prijal názov Českomoravské strojírny Kolben – Daněk. Výrobu motocyklov BD 500 prevzala automobilka Praga a pokračovala v nej pod značkou Praga.

Koch nastúpil v roku 1927 do automobilky Praga a stal sa vedúcim výroby motocyklov. Veľké množstvo víťazstiev motocyklov Praga 500 BD v náročných športových podnikoch i vytrvalostných jazdách potvrdilo spoľahlivosť výrobku.

Za riadidlami motocykla veľmi často sedel i sám tvorca stroja. V spomienkach dodnes rezonuje jeho jazda z Ríma do Prahy v dňoch 1. a 2. septembra 1928 pri príležitosti Pražskej automobilovej výstavy, keď náročnú trať v dĺžke 1480 km zdolal v čase 35 hodín a 40 minút.

SkryťVypnúť reklamu

Uznanie si zaslúžia i ďalšie výkony tohto športovca telom i dušou – jazda z Paríža do Prahy, ktorú zvládol za necelých 21 hodín, či jazda zo San Sebastianu do Prahy v mimoriadne nepriaznivom počasí, navyše s manželkou v postrannom vozíku v čase 61 hodín.

Napriek úspechom v športe, nasadeniu do služby v armáde a polícii sa po odznení hospodárskej krízy začali v roku 1934 nad Pragou 500 BD sťahovať mračná. Aj keď bola zahájená výroba šiestej série, táto bola zastavená a súčiastky boli rozpredané ako náhradné diely.

Karlínske montážne oddelenie motocyklov bolo prestavané na výrobu leteckých motorov. Ako jeden z faktorov vedúcich k zastaveniu výroby sa ukázal nástup lacnejších motocyklov s dvojtaktnými motormi, ktoré začali vo väčších sériách vyrábať JAWA, ČZ a Ogar.

SkryťVypnúť reklamu

Motocykel Praga 500 BD bol na prelome 20. a 30. rokov najlepší československý motocykel tejto objemovej triedy. Dnes patrí k najviac ceneným motocyklovým veteránom československej produkcie.

Zároveň si vám dovoľujem predstaviť jeden zo zachovaných strojov zo zbierky bratislavského zberateľa.

Motocykel získal v roku 1985 môj veľmi dobrý kamarát, Ing. Kubáček, z obce Tuhaň, okr. Mělník. Predával sa na inzerát vo Světe motorů a aj keď 80. roky boli ešte veteránskym rajom, už vtedy sa vyskytoval málokedy.

S vozidlom sa zúčastňoval veteránskych akcií po Československu, užíval si ho i pri mnohých výletoch do Čierneho Balogu. Stroj bol relatívne kompletný, pojazdný a s platnými dokladmi. Po zmene režimu naň bolo čím ďalej, tým menej času.

V roku 1998 prišla potreba vymeniť značky, nakoľko museli mať zmenou zákona všetky motorky do konca roku 1998 značky vymenené. Toto bol impulz, ktorý viedol k oživeniu motocykla, jeho čiastočnému zoptizovaniu, absolvovaniu TK a zároveň sa po dlhom čase objavil na podujatí “Od Dunaja k Tatrám”.

SkryťVypnúť reklamu

Po návrate z pretekov padlo rozhodnutie kompletne zreštaurovať celý stroj. Človek, ktorý sa na to podujal, celú motorku rozobral, nastriekal rám základovkou a čiastočne opravil blatníky. Tým oprava skončila a po dvoch rokoch sa rozobratý veterán nachádzal po celom areáli dielne.

Jedného dňa sme spolu s Jurom Kubáčkom previezli žalostne vyzerajúci Beďar ku mne, do mojej vtedajšej garáže v bratislavskom Prievoze. Tu odpočíval na kope do roku 2013, keď sa opäť sťahoval tentoraz do pivnice v dome, kde bývam.

Už som sa naň postupne pripravoval, ale zistil som, že počas života bol čiastočne prestavaný a nebolo mi celkom jasné, ako má vyzerať. Rozhodne sme chceli, aby bol po oprave v autentickom stave.

Pri motorke je oprava o to náročnejšia, že na nej vidno všetko zo všetkých strán. Aj vzhľad po oprave musí byť na zodpovedajúcej úrovni. Hľadal som niekoho, kto je znalcom motoriek Praga 500 BD a vedel by ju opraviť do požadovaného stavu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako som pozeral internetové stránky, našiel som firmu p. Prošeka, špecializujúceho sa na československé predvojnové štvortaktné motocykle a ešte niektoré zahraničné značky. Dohodol som si stretnutie a vypravil sa do Prahy.

Keď som videl dielňu a niektoré stroje, ktoré ňou prešli, pochopil som – tu som správne. Predbežne sme sa dohodli a koncom augusta 2014 sa Beďar sťahoval k p. Prošekovi, aby znovu ožil v plnej paráde. Koncom mája bol takmer hotový. Bol som si ho skontrolovať.

Keď som uvidel takmer dokončený motocykel, bol som veľmi milo prekvapený. Akoby práve opustil výrobný závod. Koncom júna sa vrátil do Bratislavy, nasledovalo postupné zoznámenie sa so strojom, po 17 rokoch absolvovanie TK, kde bol stredobodom pozornosti a prešiel bez závad na prvý raz.

SkryťVypnúť reklamu

Juraj ho opäť ako zamlada prevetráva a zabieha a obaja máme veľkú radosť, že sa podarilo zachrániť jeden unikátny stroj.

Naše spoločné ďakujem rozhodne patrí p. Martinovi Prošekovi a jeho firme. Ako vraví Juro Kubáček – život je o zážitkoch. Verím, že s Pragou 500 BD budú len tie najkrajšie.

Technické údaje Praga 500 BD

Motor: zážihový jednovalec

Radenie: ručné na pravej strane prevodovky

Zdvihový objem: 499 ccm

Rám: dvojitý, kolískový, uzavretý z rúrok kruhového prierezu

Vŕtanie: 84 mm

Predná vidla: rúrková s vinutou pružinou typu Webbs

Zdvih: 90 mm

Predná brzda: bubnová, čeľusťová

Kompresný pomer: 4,7 : 1

Zadná brzda: bubnová, čeľusťová

Výkon: 11kW

Hmotnosť: 170 kg sólo, so sajdkou 270 kg

Chladenie: vzduchom

Vzdialenosť kolies: 1425 mm

Ventilový rozvod: 2 x OHC

Výška sedla: 700 mm

Mazanie: obežné, dve čerpadlá

Celková dĺžka: 2220 mm

Karburátor: Binks

Spotreba paliva: 3,5 – 4,5 l/100 km

Zapaľovanie: magnetoelektrické Bosch

Objem palivovej nádrže: 10 l

Spojka: osemlamelová v oleji

Spotreba oleja: 0,26 l/100 km

Prevodovka: trojstupňová

Maximálna rýchlosť: 105 km/h sólo, 80km/h so sajdkou

Primárny prevod: ozubenými kolesami

Ráfiky: 19 x 3”

Sekundárny prevod: valčekovou reťazou 5/8 x 3/8

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 855
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 333
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 472
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 204
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 763
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 122
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 793
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


20 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


21 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  2. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  5. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  8. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 338
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 423
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 696
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 535
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 119
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 569
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 133
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu