SME

Praga 500 BD bol na konci 20. rokov najlepší československý motocykel

Získal obdiv laikov i uznanie odborníkov. Úspešné účinkoval v náročných súťažiach.

(Zdroj: Adriana Arnoldová, Lenka Mondočková )

Jaroslava Františka Kocha si fanúšikovia motocyklov spoja predovšetkým so skútrom čezeta a konštruktérskymi riešeniami, aplikovanými na motocykloch ČZ.

Svoj prvý motocykel však skonštruoval podstatne skôr, už v roku 1922 a rozhodne patril do generácie, ktorá vytvorila v medzivojnovom období skvelú československú konštruktérsku školu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jaroslav František Koch sa narodil v roku 1893 v obci Mcely neďaleko Nymburku. Učňovské roky strávil v automobilke Laurin&Klement, kde získal nielen patričné vzdelanie, ale zoznámil sa tam i s jedným z najlepších motocyklových pretekárov – Narcisom Podsedníčkom.

SkryťVypnúť reklamu

”Mistr Podseda”, ako Podsedníčka familiárne volali v automobilke, bol pre Jaroslava správnym vzorom pre budúci život, nakoľko mu bol nielen majstrom, ale i človekom, u ktorého našiel porozumenie a ubytovanie.

Takisto sa majstrovi podarilo u svojho učňa vzbudiť lásku k motocyklom. Prvým osudovým motocyklom v živote Jaroslava Františka sa stal stroj Laurin&Klement, vidlicový dvojvalec typu CCD.

Na tomto stroji pred pár rokmi pán Podsedníček úspešne pretekal. Prvá svetová vojna zastihla J. F. Kocha vo Viedni, v leteckej továrni Aviatik, kde sa stal vrchným technickým kontrolórom. Po skončení vojny sa vrátil do Čiech, kde so spoločníkmi Benešom a Ing. Heinom založil nový podnik – leteckú továreň Avia.

Na motocykle však nezabudol – v roku 1922 skonštruoval svoj prvý motocykel, vybavený stojatým štvortaktným jednovalcom OHC o objeme 250 ccm.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavosť pohonnej jednotky predstavoval primárny prevod v podobe dvoch ozubených kolies, ventilový rozvod OHC s kráľovským hriadeľom uloženým za valcom tak, že vačkový hriadeľ bol rovnobežný s pozdĺžnou osou motocykla.

Netrvalo dlho a objem motora zvýšil na 350 ccm. Prepracovanú 350-ku začal v spolupráci s firmou Štěpánek a spol. v Kostelci n. Labem vyrábať pod označením JFK, v priestoroch bývalého cukrovaru vo Vysočanoch.

O tom, že Kochovi išlo aj o pozdvihnutie úrovne národa, svedčí popis motocykla JFK v časopise AUTO v roku 1923, kde uvádza: ”Proti všem zvyklostem dovídá se veřejnost o tomto novém domácím motocyklu teprve v době, kdy již prvé exempláře dosti velké série dostávají se do rukou zákazníků. Současně s láskou k benzinovému sportu byla to také veliká víra v rozmach českého motocyklismu, kterou se mnou sdílí mimo několik obětavých nadšenců i velká řada pánů s vysokým technickým vzděláním, kteří místo práce vlastní učinili z našeho drahého Československa kolonii amerického a anglického průmyslu motorkářského.”

SkryťVypnúť reklamu

Aká vzácna zhoda s dnešnou dobou v mnohých aspektoch! Tento motocykel sa však v konkurencii ešte nepresadil podľa konštruktérových očakávaní. Húževnatý Koch sa nevzdal a pracoval na ďalšom projekte.

Výsledkom práce bol v roku 1926 celkom nový, v mnohých aspektoch moderný typ, ktorý patrí i dnes ku kultovým strojom československej motocyklovej histórie – štvortaktná 500-ka, ktorú ponúkol továrni na stroje “Breitfeld – Daněk & spol.” v Prahe – Karlíne.

Pri zavádzaní BD 500 do výroby sa Koch prejavil ako dobrý organizátor, nakoľko 8. februára 1926 prišiel do továrne s balíkom výkresov a 1. – 2. mája absolvovali nové motocykle súťaž v dĺžke 1080 km.

Najväčšou skúšobnou jazdou nového stroja bolo zvládnutie 5376 km cez sedem štátov za 22 dní. Na túto cestu bol motocykel vybavený postranným vozíkom vlastnej konštrukcie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obdiv laikov, uznanie odborníkov, úspešné nasadenia v náročných súťažiach a diaľkových jazdách potvrdili, že Koch postavil veľmi dobrý motocykel.

V roku 1927 došlo k zlúčeniu Českomoravskej – Kolben, a.s. a strojárne Breitfeld – Daněk & spol. Podnik prijal názov Českomoravské strojírny Kolben – Daněk. Výrobu motocyklov BD 500 prevzala automobilka Praga a pokračovala v nej pod značkou Praga.

Koch nastúpil v roku 1927 do automobilky Praga a stal sa vedúcim výroby motocyklov. Veľké množstvo víťazstiev motocyklov Praga 500 BD v náročných športových podnikoch i vytrvalostných jazdách potvrdilo spoľahlivosť výrobku.

Za riadidlami motocykla veľmi často sedel i sám tvorca stroja. V spomienkach dodnes rezonuje jeho jazda z Ríma do Prahy v dňoch 1. a 2. septembra 1928 pri príležitosti Pražskej automobilovej výstavy, keď náročnú trať v dĺžke 1480 km zdolal v čase 35 hodín a 40 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uznanie si zaslúžia i ďalšie výkony tohto športovca telom i dušou – jazda z Paríža do Prahy, ktorú zvládol za necelých 21 hodín, či jazda zo San Sebastianu do Prahy v mimoriadne nepriaznivom počasí, navyše s manželkou v postrannom vozíku v čase 61 hodín.

Napriek úspechom v športe, nasadeniu do služby v armáde a polícii sa po odznení hospodárskej krízy začali v roku 1934 nad Pragou 500 BD sťahovať mračná. Aj keď bola zahájená výroba šiestej série, táto bola zastavená a súčiastky boli rozpredané ako náhradné diely.

Karlínske montážne oddelenie motocyklov bolo prestavané na výrobu leteckých motorov. Ako jeden z faktorov vedúcich k zastaveniu výroby sa ukázal nástup lacnejších motocyklov s dvojtaktnými motormi, ktoré začali vo väčších sériách vyrábať JAWA, ČZ a Ogar.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motocykel Praga 500 BD bol na prelome 20. a 30. rokov najlepší československý motocykel tejto objemovej triedy. Dnes patrí k najviac ceneným motocyklovým veteránom československej produkcie.

Zároveň si vám dovoľujem predstaviť jeden zo zachovaných strojov zo zbierky bratislavského zberateľa.

Motocykel získal v roku 1985 môj veľmi dobrý kamarát, Ing. Kubáček, z obce Tuhaň, okr. Mělník. Predával sa na inzerát vo Světe motorů a aj keď 80. roky boli ešte veteránskym rajom, už vtedy sa vyskytoval málokedy.

S vozidlom sa zúčastňoval veteránskych akcií po Československu, užíval si ho i pri mnohých výletoch do Čierneho Balogu. Stroj bol relatívne kompletný, pojazdný a s platnými dokladmi. Po zmene režimu naň bolo čím ďalej, tým menej času.

V roku 1998 prišla potreba vymeniť značky, nakoľko museli mať zmenou zákona všetky motorky do konca roku 1998 značky vymenené. Toto bol impulz, ktorý viedol k oživeniu motocykla, jeho čiastočnému zoptizovaniu, absolvovaniu TK a zároveň sa po dlhom čase objavil na podujatí “Od Dunaja k Tatrám”.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po návrate z pretekov padlo rozhodnutie kompletne zreštaurovať celý stroj. Človek, ktorý sa na to podujal, celú motorku rozobral, nastriekal rám základovkou a čiastočne opravil blatníky. Tým oprava skončila a po dvoch rokoch sa rozobratý veterán nachádzal po celom areáli dielne.

Jedného dňa sme spolu s Jurom Kubáčkom previezli žalostne vyzerajúci Beďar ku mne, do mojej vtedajšej garáže v bratislavskom Prievoze. Tu odpočíval na kope do roku 2013, keď sa opäť sťahoval tentoraz do pivnice v dome, kde bývam.

Už som sa naň postupne pripravoval, ale zistil som, že počas života bol čiastočne prestavaný a nebolo mi celkom jasné, ako má vyzerať. Rozhodne sme chceli, aby bol po oprave v autentickom stave.

Pri motorke je oprava o to náročnejšia, že na nej vidno všetko zo všetkých strán. Aj vzhľad po oprave musí byť na zodpovedajúcej úrovni. Hľadal som niekoho, kto je znalcom motoriek Praga 500 BD a vedel by ju opraviť do požadovaného stavu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako som pozeral internetové stránky, našiel som firmu p. Prošeka, špecializujúceho sa na československé predvojnové štvortaktné motocykle a ešte niektoré zahraničné značky. Dohodol som si stretnutie a vypravil sa do Prahy.

Keď som videl dielňu a niektoré stroje, ktoré ňou prešli, pochopil som – tu som správne. Predbežne sme sa dohodli a koncom augusta 2014 sa Beďar sťahoval k p. Prošekovi, aby znovu ožil v plnej paráde. Koncom mája bol takmer hotový. Bol som si ho skontrolovať.

Keď som uvidel takmer dokončený motocykel, bol som veľmi milo prekvapený. Akoby práve opustil výrobný závod. Koncom júna sa vrátil do Bratislavy, nasledovalo postupné zoznámenie sa so strojom, po 17 rokoch absolvovanie TK, kde bol stredobodom pozornosti a prešiel bez závad na prvý raz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Juraj ho opäť ako zamlada prevetráva a zabieha a obaja máme veľkú radosť, že sa podarilo zachrániť jeden unikátny stroj.

Naše spoločné ďakujem rozhodne patrí p. Martinovi Prošekovi a jeho firme. Ako vraví Juro Kubáček – život je o zážitkoch. Verím, že s Pragou 500 BD budú len tie najkrajšie.

Technické údaje Praga 500 BD

Motor: zážihový jednovalec

Radenie: ručné na pravej strane prevodovky

Zdvihový objem: 499 ccm

Rám: dvojitý, kolískový, uzavretý z rúrok kruhového prierezu

Vŕtanie: 84 mm

Predná vidla: rúrková s vinutou pružinou typu Webbs

Zdvih: 90 mm

Predná brzda: bubnová, čeľusťová

Kompresný pomer: 4,7 : 1

Zadná brzda: bubnová, čeľusťová

Výkon: 11kW

Hmotnosť: 170 kg sólo, so sajdkou 270 kg

Chladenie: vzduchom

Vzdialenosť kolies: 1425 mm

Ventilový rozvod: 2 x OHC

Výška sedla: 700 mm

Mazanie: obežné, dve čerpadlá

Celková dĺžka: 2220 mm

Karburátor: Binks

Spotreba paliva: 3,5 – 4,5 l/100 km

Zapaľovanie: magnetoelektrické Bosch

Objem palivovej nádrže: 10 l

Spojka: osemlamelová v oleji

Spotreba oleja: 0,26 l/100 km

Prevodovka: trojstupňová

Maximálna rýchlosť: 105 km/h sólo, 80km/h so sajdkou

Primárny prevod: ozubenými kolesami

Ráfiky: 19 x 3”

Sekundárny prevod: valčekovou reťazou 5/8 x 3/8

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Autor: Dragan Zednikovič

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 227
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 254
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 076
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 113
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 789
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 233
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 527
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu