Keď ste si vyberali nové auto „do 10 000 eur” pred pätnástimi rokmi, mali ste prakticky jedinú možnosť - Fabiu Junior.
Za vtedajších 296 600 slovenských korún ste dostali auto bez nalakovaných nárazníkov, posilňovača riadenia, centrálneho uzamykania, klimatizácie či autorádia. Pred spolujazdcom bola namiesto schránky iba diera v palubnej doske.
Aj vďaka tejto skvelej ponuke mala Škoda v tom období päťdesiatpercentný podiel na trhu.
Minulý rok bol trhový podiel českej značky len 21 percent - konkurencia je silnejšia, veľký pokrok badať v kvalite kórejských áut.
„Najčastejšie majú naši klienti záujem o Hyundaie, Kie, Peugeoty a Mazdy,” konštatuje Viktor Šalamon z webu auto-hned.sk, ktorý pre klientov sprostredkúva cenové ponuky predajcov na skladové autá.
Veľkosť sa na výrobných nákladoch neodrazí
Za rovnaké peniaze dostanete pri kúpe nového auta výrazne viac. Pritom dnešných desaťtisíc eur už nie je taká závratná suma - za pätnásť rokov narástla priemerná mesačná mzda na vyše dvojnásobok zo 410 na 900 eur.
Osobitne v segmente malých áut sú automobilky pod veľkým tlakom. Kým kedysi zákazníkom stačila holá schránka, volant a štyri kolesá, dnes chcú v aute čoraz viac komfortnej výbavy, ako napríklad bezkľúčové otváranie dverí, tempomat či dažďový senzor.
Touto výbavou sa stiera rozdiel vo výrobných nákladoch medzi malými a strednými autami. Kupujúci však stále očakávajú, že za malé auto zaplatia výrazne menej.
Automobilky by vám, samozrejme, najradšej predali crossover alebo SUV - modely, na ktorých je marža najvyššia a pri ktorých sú zákazníci zvyknutí objednávať si príplatkovú výbavu. Práve tá vynáša výrobcom najviac.
Predajcovia zarábajú najmä na servise
Pre predajcov sa podpisom kúpnej zmluvy obchod nekončí, ale len začína. Britsko-americká sieť dílerstiev Penske Automotive Group pre Forbes uviedla, že na predaj nových vozidiel má osempercentnú maržu, pričom na náhradné dielce a servisné práce je marža 57 percent.