SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

História československého motocyklu Manet M90 sa trochu zamotala

Manet M90 bol prvý československý motocykel s metalízou

(Zdroj: Peter Šíma)

Technický popis motocyklu Manet M-90 nájdeme na viacerých miestach, ale história jeho vzniku sa na začiatku tak trochu zamotala a mnohí ju i dnes považujú za pravdivú. Čas a bádanie prináša nové poznatky a s nimi i nové informácie.

V rôznych článkoch a na internetových fórach sa nachádza množstvo informácií o vzniku tohto motocykla, ktoré nie sú úplne správne.

Určite bude pre mnohých prekvapením informácia, že Manet M-90 sa nevyvíjal počas vojny, či už tajne alebo v réžii Wehrmachtu. Manet M-90 využíval dvojpiestový systém nesymetrického vyplachovania motora od Adalberta Garelliho.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tento systém zvyšoval výkon, preto mal uplatnenie najmä v pretekárskych strojoch a nemecká firma DKW s týmto systémom rozvodu (dokonca s preplňovaným) získavala mnohé športové úspechy.

Prirodzene ju nasledovali aj iné značky. Rakúsky Puch používal dvojpiestny systém od roku 1923 až do roku 1966, a to nielen v špeciáloch, ale i v sériových strojoch. Systém sa vyznačuje pravidelným chodom a nízkou spotrebou.

Vyplachovanie kľukovej skrine má oproti jednopiestu rezervu v objeme. Taktiež vrstvenie zmesi pre horenie je bližšie k optimálnemu stavu. Avšak ide o oveľa komplikovanejšiu konštrukciu a vyššia hmotnosť ojnice spôsobuje vibrácie.

Najlepšie sa to dá porovnať so súčasníkom Maneta, ktorý mal 3,5 k/4200 ot/min. a spotrebu pod 1,5 l/100 km. ČZ 125 z roku 1947 mala výkon 4,3 k/4000 ot./min. a spotrebu 2,5 l/100 km. Niet sa čo čudovať, že sa tomuto systému venovala aj brnenská zbrojovka pri vývoji motocyklového motora pre Autfit-Ogar Praha.

Rozvod

S vývojom motocyklu Manet M-90 sa najčastejšie spája meno Ing. Josefa Ullmana, ktorý už pred vojnou vyvíjal niekoľko typov motocyklov a motokôl. Po vojne sa presťahoval do Považskej Bystrice, kde začal svoje konštrukčné myšlienky rozvíjať ďalej.

Tu je potrebné ozrejmiť si politicko-ekonomický povojnový vývoj Považských strojárni. Počas vojny zbrojovka v Považskej Bystrici fungovala ako samostatný podnik de jure v Slovenskom štáte. Po vojne, keď boli tieto podniky zoštátnené, došlo k ich spojeniu.

Považské strojárne sa hneď od začiatku snažili o osamostatnenie od brnenskej centrály, ale vedenie Zbrojovky Brno tieto snahy nezdieľalo. 21. januára 1946 napísali členovia vedenia list do Považskej Bystrice ako súčasti koncernu

Zbrojovka a argumentovali tým, že v roku 1928 prevzali Rothove závody v Bratislave a začali s výstavbou muničného závodu v Považskej Bystrici. Tu začal postupne vznikať komplex podnikov so sídlom v Brne.

Závod v Považskej Bystrici nebol podľa brnenskej centrály obchodne samostatný, nakoľko predaj munície závisel od predaja zbraní. Podľa nich mala v Považskej Bystrici ostať po vojne len hutnícka výroba a výroba kanví na mlieko.

Plánovala sa výroba textilných strojov, bicyklov, drevoobrábacích strojov, žehličiek, elektrických vŕtačiek a vysávačov, čo sa Považskobystričanom nepáčilo a požadovali osamostatnenie so zachovaním a rozšírením existujúcej zbrojárskej výroby.

Všetko bolo inakšie

Ako sme už vyššie spomenuli, Ing. Ullman sa 1. novembra 1946 presťahoval do Považskej Bystrice a začal pracovať ako vedúci technického oddelenia Považských strojární.

Podľa spomienok pána Zdena Metzkera, bývalého konštruktéra Považských strojárni, Ing. Ullman pracoval na motocykloch bez akejkoľvek dokumentácie, nepriniesol si z Brna žiadne výkresy či prototypy. Všetko nosil v hlave.

Napísať vo vtedajšej tlači, že sa inšpiroval nemeckým vynálezom, bolo v tom čase politicky nemožné. S najväčšou pravdepodobnosťou tak vznikli dezinformácie, že Manet M-90 má pôvod v Zbrojovke Brno.

Ing. Ullman, podobne ako iní konštruktéri a špecialisti, neprichádzal do Považských strojární za trest, ale kvôli lukratívnym miestam. Vznik motocykla Manet M90 bola práca štyroch konštruktérov v Považských strojárňach – Ing. Josefa Ullmana, Ing. Rudolfa Žnivu, Ing. Vincenca Sklenářa a Zdena Nagya.

Po rokoch na to jeden z nich spomína takto: „Všetko bolo inakšie. Ullman zohnal starý rám z Ogara, a ja (Zdeno Nagy) som zohnal starý dvojpiestový Puch. To bolo všetko, čo sme mali na začiatku vzniku prvého Maneta. Boli sme mladí chlapci a odkopírovali sme, čo sa dalo.“

Na rozdiel od Pucha 125 zmenili na Manete štartovanie, radenie rýchlosti, primárny prevod z reťaze na ozubené kolesá, spojku a ďalšie veci. Manet M90 sa na začiatku vyrábal s ručným radením cez páku pod nádržou, bez radiaceho automatu a s paralelným nožným radením.

Neskôr ostalo len radenie nohou, ale nožná páka sa nevracala do strednej polohy. Dnes sa to dá považovať za trochu zvláštny systém, ale kedysi ho používalo viac výrobcov motocyklov, pretože išlo o veľmi jednoduché riešenie. Radiaci automat dostala motorka až v roku 1951.

Vojna v Kórei ukončila výrobu

Prvý sériový Manet M90 zišiel z linky závodu v Považskej Bystrici v júli 1947 a verejnosti sa motocykel predstavil v tom istom roku na pražskom autosalóne.

Ešte do konca roka vyrobili 366 kusov a do roku 1951 ich spolu vyprodukovali 37 630 kusov. Výrobu Manetov ukončila vojna v Korei. Považské strojárne museli vyrábať pušky, letecké kanóny pre stíhačky MIG 15 a muníciu!

Manet sa môže pochváliť ešte jedným prvenstvom. Bol to prvý motocykel v Československu, na ktorom sa pri sériovej výrobe použil metalizovaný lak. Zmiešaním striebrenky a modrého emailu vznikla tzv. „letecká modrá“ .

Manet M-90 má nepochybne významné miesto v dejinách slovenského priemyslu. Skutočnosť, že Slovenská pošta vydala v rámci edície technických pamiatok známku s vyobrazením Maneta, je len malou satisfakciou konštruktérom a výrobcom.

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 551
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 832
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 210
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 587
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 349
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 581
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 159
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 738
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 465
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 154

Téma: História


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Cynická obluda

Ako Blaha vyhral Threemu

Stratég ticho sedí v kúte a odškrtáva si mená skompromitovaných kolegov, ktorí ho už nepredbehnú na kandidátke.

Donald Trump si s Viktorom Orbánom rozumie.
Monika Smolková verí, že Fico ešte do volieb odíde zo Smeru. Hovorí, že v strane sú zlodeji a korupčníci.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.