Posledné roky označujú mnohí fanúšikovia Formulu 1 za nudnú a asi majú pravdu. Časy sledovania pretekov s obrovským napätím pred štartom sú už pre mnohých z nás preč. Zvýšený tlak a tep na maximum pred zhasnutím červených svetiel na štarte je iba peknou spomienkou.
V minulosti boli preteky častejšie “okorenené“ tvrdými súbojmi a množstvom predbiehacích manévrov. Predbiehať sa dalo bez DRS aj bez využitia energie, rekuperovanej systémom Kers. Dnes sa hlavne šetrí palivo a pneumatiky.
Možno je celý tento úvod len akýmsi osobným pohľadom, skreslený nostalgiou a časovým odstupom, nič to nemení na fakte, že pre niektorých z nás sú už tie najlepšie časy v F1 minulosťou. Ostali len spomienky na veľké súboje, krivdy aj úspechy idolov z detských čias. Občas stojí za to pripomenúť si ich.

Prelom tisícročí patril Häkkinenovi a Schumacherovi
Najväčšími rivalmi na prelome tisícročí boli jednoznačne Mika Häkkinen s Michaelom Schumacherom. Azda ich najslávnejší súboj sa odohral v roku 2000 na belgickom okruhu Spa-Francorchamp.
Obaja boli v tom čase dvojnásobní majstri sveta. Mika útočil na tretí titul v rade, ale na konci sezóny sa radoval Michael. Veľká cena Belgicka 2000 má však významné miesto v kariére Fína Häkkinena.
Dôležitejšie momenty zažil a hlavne prežil ako jazdec F1 azda len trikrát. Prvým bola ťažká nehoda v kvalifikácii pred poslednými pretekmi sezóny 1995 v austrálskom Adelaide. Mika po náraze upadol do bezvedomia a našťastie sa druhýkrát narodil.
Nehoda Häkkinena v čase 1:12
Spomienky Häkkinena na nehodu
Druhým a tretím dôležitým momentom v jeho kariére je bezpochyby zisk titulu v sezónach 1998 a 1999. Do pamäti sa však určite vryl aj predbehnutím Michaela Schumachera v Belgicku 2000.
Pri prvom útoku v 40. kole Michael pred Fínom nekompromisne zavrel dvere. O kolo neskôr prišla na rovnakom mieste pre Miku veľká chvíľa.
Po výjazde zo známej zákruty Eau Rouge nasleduje dlhá rovinka, na ktorej dosahujú jazdci maximálne rýchlosti. Dvom rivalom sa v tejto chvíli zaplietol do cesty o kolo pomalší Zonta. Michael ho obiehal zľava a Mika sa v zlomku sekundy rozhodol pre obehnutie sprava.
Jedným manévrom sa tak dostal pred Zontu aj Schumachera. „Som si istý, že Mikov predbiehací manéver sa zapíše do histórie Formuly 1 ako jeden z najveľkolepejších“, nechal sa vtedy počuť emóciami ovplyvnený Ron Dennis, Häkkinenov tímový šéf (McLaren).
Aj keď sa to nemusí zdať, v tej rýchlosti išlo o mimoriadne náročný manéver. Mika sa musel v jednom momente správne rozhodnúť. Häkkinen mal aj dávku šťastia. Zonta sa totiž neskôr priznal, že ho v zrkadle vôbec nevidel, vedel len o blížiacom sa Schumacherovi.
Häkkinen po rokoch priznal obsah rozhovoru
Ihneď po vystúpení z monopostu začal Mika niečo Michaelovi s fínskym pokojom vysvetľovať. Médiám vtedy neprezradil ani slovo o obsahu ich rozhovoru.
Z videa je však jasné, že narážal na prvý neúspešný predbiehací manéver a Schumacherovo nekompromisné správanie v tejto situácii.
Monoposty sa pri tomto manévri ľahko dotkli a na McLarene došlo k drobnému poškodeniu predného krídla. Do dnešného dňa je poškodená časť prítlačného krídla z Häkkinenovho monopostu uložená v kancelárii Martina Whitmarsha (šéf McLarenu 2011-2013), píše sa v článku motorsportmagazine.com z roku 2013.
Prešli roky od ukončenia Fínovej kariéry na konci sezóny 2001, keď sa Nigel Roebuck spýtal Häkkinena na obsah rozhovoru medzi ním a Schumacherom po skončení Veľkej ceny Belgicka 2000. “Oh, iba som mu povedal, že nechcem, aby so mnou niečo podobné niekedy skúšal. Myslím, že pochopil“, usmieval sa pri spomienke Häkkinen.
Onboard Häkkinen: Neúspešný pokus zo 40. kola v čase 0:26, úspešný predbiehací manéver v čase 2:21
Video s predbiehacím manévrom, rozhovorom medzi Mikom a Michaelom a následnou tlačovou konferenciou, na ktorej Fín neskrýval spokojnosť.
Michael Schumacher v minulosti označoval Häkkinena za svojho najväčšieho rivala, ku ktorému stále cítil rešpekt. Ich rivalita sa skončila po sezóne 2001. Pre Miku bola neúspešná a posledná. Schumacher si po jeho odchode pripísal ešte ďalšie tri tituly, pokým nenašiel premožiteľa vo vtedy mladom Alonsovi.
Zdroj: wikipedia a Motormagazine