Vyskúšali sme novú pneumatiku, má kombinovať športové vlastnosti a komfort

V budúcnosti si možno jedno auto vystačí s jednou pneumatikou.

(Zdroj: Continental)

Vývoj v gumárenskom priemysle prebieha pomerne rýchlo, mnohokrát bez toho, aby sme si to uvedomili. Pneumatiky z prelomu tisícročí sa nedajú porovnávať s tým, na čom jazdíme dnes.

Presvedčila nás o tom aj minuloročná skúsenosť, keď sme na rovnakej trati a v rovnakých podmienkach porovnávali pneumatiky dneška s generáciou, vyrábanou v roku 2000. Vekovo išlo síce o nové pneumatiky, ale technologicky zastaralé. Rozdiel v schopnostiach na mokrom povrchu by rozoznal aj laik.

Je to výsledkom toho, že pár rokov dozadu sa v gumárenskom priemysle kládol dôraz na jazdné vlastnosti na suchom aj mokrom povrchu. Požiadavky trhu sa časom menili.

Emisie majú vplyv aj na vývoj pneumatík

Spolu so sprísňovaním emisných noriem začali automobilky tlačiť na dodávateľov pneumatík, aby vyrábali pneumatiky s čo možno najmenším valivým odporom. Na trhu sa objavili výrobky, v názvoch ktorých sa skloňovali výrazy ako Eco, Energy Saver a podobné. Veď pneumatiky sú zodpovedné až za 20,9 percent odporu vozidla, a tým aj pomerne výrazne vplývajú na spotrebu.

V poslednom čase sa objavila ďalšia výzva a tou je hluk. V dnešnom svete čoraz tichších áut, myslíme tým hlavne elektromobily, vystupuje do popredia aerodynamický hluk a hluk od pneumatík. Dnes tak patria medzi priority hlučnosť, valivý odpor a rýchlosť opotrebovania.

Požiadavky trhu sa ale prejavujú aj iným spôsobom. Kým v 80-tych rokoch si napríklad Land Rover Defender vystačil s jedným rozmerom pneumatík, dnes ponúka Porsche svoj model Macan s 20 rozmermi pneumatík (číslo zahrňuje súčet rozmerov zimných, celoročných a letných gúm).

Už blízka budúcnosť môže priniesť v tomto ohľade výraznú zmenu. Všetko má na svedomí Renault a jeho odlišný prístup.

Vrátime sa k jednému rozmeru pneumatík?

Najnovšie modely Scénic a Grand Scénic totiž dostanú už v základe 20 palcové kolesá a iba jeden rozmer pneumatiky 195/55 R20.

Francúzska automobilka plánuje postupne rovnaké riešenie zaviesť aj u ďalších modelov. Či sa tak naozaj stane, ukáže aj prípadný úspech tohto riešenia na Scénicu. Z pohľadu dizajnérov pridajú rozmerné kolesá autu najmä na vzhľade a štýle.

Veľké, ale úzke pneumatiky majú podľa Renaultu prispieť k nižšej spotrebe. Na druhej strane väčší disk a menej gumy sa štandardne negatívne prejavuje na komforte a hlučnosti na nerovnostiach.

Renault tvrdí, že tento problém vyriešil. Podvozok je totiž vyladený špeciálne pre tento typ kolies a nemusel robiť kompromisy medzi naladením auta pre rôzne rozmery kolies. Uvidíme, ako sa to prejaví v praxi. Mínusom bude vyššia cena pneumatík.

Jedným z dodávateľov týchto pneumatík je aj spoločnosť Continental. My sme sa jej zástupcov opýtali, či môžeme podobný krok očakávať aj v prípade ďalších modelov a značiek. Oficiálne nám nik na túto otázku nechcel odpovedať. Pomedzi riadky sme vycítili, že o podobnom riešení uvažujú do budúcnosti aj ďalší.

Nakoniec sme sa museli uspokojiť s odpoveďou, že ostatní zástupcovia automobilového priemyslu sa pozerajú na riešenie Renaultu a čakajú, či bude úspešné.

Premium 6 nahradí Sport 5 aj Premium 5

Cieľom gumárenskej spoločnosti však bolo predstaviť novú pneumatiku PremiumContact 6. Tá má postupne v portfóliu nahradiť pneumatiky ContiSportContact 5 a ContiPremiumContact 5.

Ako už z názvov vyplýva, jedna je zameraná na športové vlastnosti a druhá na komfort. Novinka má v sebe kombinovať to najlepšie z oboch pneumatík. Výrobca sa nás o tom pokúsil presvedčiť praktickými skúškami na malom španielskom okruhu Monteblanco.

Najskôr nasledovalo porovnávanie športových schopností. Z viacerých disciplín nás najviac zaujal slalom a (nazvime to) ostrejší prejazd zákruty. Ak išlo výrobcovi o to, aby sme nepocítili v týchto disciplínach žiadny rozdiel medzi ContiSportContact 5 a PremiumContact 6, tak sa mu to podarilo.

V danej chvíli sme netušili, aké hodnotenie a výstup k tomuto výsledku priradiť. Nudná jazda, počas ktorej sa nič nedialo, zďaleka nie na hranici možností (auta, šoféra a pneumatík) nám rozdiel asi ani nemohla ukázať.

Rýchlosť v jednotlivých disciplínach bola nastavená približne na limit schopností pneumatík ContiPremiumContact 5. Pri skúšaní tejto sady sme si užili viac zábavy, šoférovanie bolo pri rovnakých rýchlostiach náročnejšie.

Bmw radu 6 sa v zákrutách správalo nepokojnejšie a ochotnejšie mu uchádzal zadok do strán. Rozdiel medzi spomínanou dvojicou (PremiumContact 6, ContiSportContact 5) a ContiPremiumContact 5 bol veľmi výrazný.

Po vystúpení sme skontrolovali dezén na všetkých typoch pneumatík. Premium 5 už mali to najlepšie za sebou, aj to určite prispievalo k rozdielu, ktorý sme zaznamenali na trati. Na druhej strane to ukazovalo, že pri ostrejšej jazde sa rýchlejšie opotrebujú.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 711
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 467
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 446
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 496
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 069
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 021
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 666
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 497
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 271
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.