Vyskúšali sme novú pneumatiku, má kombinovať športové vlastnosti a komfort

V budúcnosti si možno jedno auto vystačí s jednou pneumatikou.

(Zdroj: Continental)

Vývoj v gumárenskom priemysle prebieha pomerne rýchlo, mnohokrát bez toho, aby sme si to uvedomili. Pneumatiky z prelomu tisícročí sa nedajú porovnávať s tým, na čom jazdíme dnes.

Presvedčila nás o tom aj minuloročná skúsenosť, keď sme na rovnakej trati a v rovnakých podmienkach porovnávali pneumatiky dneška s generáciou, vyrábanou v roku 2000. Vekovo išlo síce o nové pneumatiky, ale technologicky zastaralé. Rozdiel v schopnostiach na mokrom povrchu by rozoznal aj laik.

Je to výsledkom toho, že pár rokov dozadu sa v gumárenskom priemysle kládol dôraz na jazdné vlastnosti na suchom aj mokrom povrchu. Požiadavky trhu sa časom menili.

Emisie majú vplyv aj na vývoj pneumatík

Spolu so sprísňovaním emisných noriem začali automobilky tlačiť na dodávateľov pneumatík, aby vyrábali pneumatiky s čo možno najmenším valivým odporom. Na trhu sa objavili výrobky, v názvoch ktorých sa skloňovali výrazy ako Eco, Energy Saver a podobné. Veď pneumatiky sú zodpovedné až za 20,9 percent odporu vozidla, a tým aj pomerne výrazne vplývajú na spotrebu.

V poslednom čase sa objavila ďalšia výzva a tou je hluk. V dnešnom svete čoraz tichších áut, myslíme tým hlavne elektromobily, vystupuje do popredia aerodynamický hluk a hluk od pneumatík. Dnes tak patria medzi priority hlučnosť, valivý odpor a rýchlosť opotrebovania.

Požiadavky trhu sa ale prejavujú aj iným spôsobom. Kým v 80-tych rokoch si napríklad Land Rover Defender vystačil s jedným rozmerom pneumatík, dnes ponúka Porsche svoj model Macan s 20 rozmermi pneumatík (číslo zahrňuje súčet rozmerov zimných, celoročných a letných gúm).

Už blízka budúcnosť môže priniesť v tomto ohľade výraznú zmenu. Všetko má na svedomí Renault a jeho odlišný prístup.

Vrátime sa k jednému rozmeru pneumatík?

Najnovšie modely Scénic a Grand Scénic totiž dostanú už v základe 20 palcové kolesá a iba jeden rozmer pneumatiky 195/55 R20.

Francúzska automobilka plánuje postupne rovnaké riešenie zaviesť aj u ďalších modelov. Či sa tak naozaj stane, ukáže aj prípadný úspech tohto riešenia na Scénicu. Z pohľadu dizajnérov pridajú rozmerné kolesá autu najmä na vzhľade a štýle.

Veľké, ale úzke pneumatiky majú podľa Renaultu prispieť k nižšej spotrebe. Na druhej strane väčší disk a menej gumy sa štandardne negatívne prejavuje na komforte a hlučnosti na nerovnostiach.

Renault tvrdí, že tento problém vyriešil. Podvozok je totiž vyladený špeciálne pre tento typ kolies a nemusel robiť kompromisy medzi naladením auta pre rôzne rozmery kolies. Uvidíme, ako sa to prejaví v praxi. Mínusom bude vyššia cena pneumatík.

Jedným z dodávateľov týchto pneumatík je aj spoločnosť Continental. My sme sa jej zástupcov opýtali, či môžeme podobný krok očakávať aj v prípade ďalších modelov a značiek. Oficiálne nám nik na túto otázku nechcel odpovedať. Pomedzi riadky sme vycítili, že o podobnom riešení uvažujú do budúcnosti aj ďalší.

Nakoniec sme sa museli uspokojiť s odpoveďou, že ostatní zástupcovia automobilového priemyslu sa pozerajú na riešenie Renaultu a čakajú, či bude úspešné.

Premium 6 nahradí Sport 5 aj Premium 5

Cieľom gumárenskej spoločnosti však bolo predstaviť novú pneumatiku PremiumContact 6. Tá má postupne v portfóliu nahradiť pneumatiky ContiSportContact 5 a ContiPremiumContact 5.

Ako už z názvov vyplýva, jedna je zameraná na športové vlastnosti a druhá na komfort. Novinka má v sebe kombinovať to najlepšie z oboch pneumatík. Výrobca sa nás o tom pokúsil presvedčiť praktickými skúškami na malom španielskom okruhu Monteblanco.

Najskôr nasledovalo porovnávanie športových schopností. Z viacerých disciplín nás najviac zaujal slalom a (nazvime to) ostrejší prejazd zákruty. Ak išlo výrobcovi o to, aby sme nepocítili v týchto disciplínach žiadny rozdiel medzi ContiSportContact 5 a PremiumContact 6, tak sa mu to podarilo.

V danej chvíli sme netušili, aké hodnotenie a výstup k tomuto výsledku priradiť. Nudná jazda, počas ktorej sa nič nedialo, zďaleka nie na hranici možností (auta, šoféra a pneumatík) nám rozdiel asi ani nemohla ukázať.

Rýchlosť v jednotlivých disciplínach bola nastavená približne na limit schopností pneumatík ContiPremiumContact 5. Pri skúšaní tejto sady sme si užili viac zábavy, šoférovanie bolo pri rovnakých rýchlostiach náročnejšie.

Bmw radu 6 sa v zákrutách správalo nepokojnejšie a ochotnejšie mu uchádzal zadok do strán. Rozdiel medzi spomínanou dvojicou (PremiumContact 6, ContiSportContact 5) a ContiPremiumContact 5 bol veľmi výrazný.

Po vystúpení sme skontrolovali dezén na všetkých typoch pneumatík. Premium 5 už mali to najlepšie za sebou, aj to určite prispievalo k rozdielu, ktorý sme zaznamenali na trati. Na druhej strane to ukazovalo, že pri ostrejšej jazde sa rýchlejšie opotrebujú.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4RX6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4RX6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  2. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  3. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  5. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  6. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  7. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  8. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 273
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 13 268
  3. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 905
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 744
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 197
  6. Kam do tepla v januári? 2 027
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 813
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 734
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 284
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 100

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S bývalým šéfom SIS Ivanom Lexom sa spája viac ako desať káuz. Jeho bývalý podriadený Ľuboš Kosík ich doplnil o ďalšie.

ŠPORT

Sagan skončil v prvej etape v Austrálii tretí, triumfoval Greipel

Nemec oplatil Saganovi prehru z kritéria.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

ŠPORT

Narodila sa v USA, no v Pjongčangu pôjde za Slovensko

Krasokorčuliarka zaradila nové prvky.

Neprehliadnite tiež

Filmový Mustang Bullitt sa vracia v najlepšej kondícii

K premiére zelenej klasiky vznikol aj krátky film.

Dopravná hádanka: Kedy môžete jazdiť po vyšrafovanej ploche?

Vodiči si cez šikmé čiary skracujú cestu.

Mercedes triedy G oslávi 40. narodeniny modernizovanou verziou

Známa hranatá karoséria skrýva nové technológie

Chevrolet vyrobil osemvalec, ktorý vie vypnúť sedem valcov

Silverado používa diely z hliníka, za ktoré výrobca konkurenciu kritizoval.