Vyskúšali sme novú pneumatiku, má kombinovať športové vlastnosti a komfort

V budúcnosti si možno jedno auto vystačí s jednou pneumatikou.

(Zdroj: Continental)

Vývoj v gumárenskom priemysle prebieha pomerne rýchlo, mnohokrát bez toho, aby sme si to uvedomili. Pneumatiky z prelomu tisícročí sa nedajú porovnávať s tým, na čom jazdíme dnes.

Presvedčila nás o tom aj minuloročná skúsenosť, keď sme na rovnakej trati a v rovnakých podmienkach porovnávali pneumatiky dneška s generáciou, vyrábanou v roku 2000. Vekovo išlo síce o nové pneumatiky, ale technologicky zastaralé. Rozdiel v schopnostiach na mokrom povrchu by rozoznal aj laik.

Je to výsledkom toho, že pár rokov dozadu sa v gumárenskom priemysle kládol dôraz na jazdné vlastnosti na suchom aj mokrom povrchu. Požiadavky trhu sa časom menili.

Emisie majú vplyv aj na vývoj pneumatík

Spolu so sprísňovaním emisných noriem začali automobilky tlačiť na dodávateľov pneumatík, aby vyrábali pneumatiky s čo možno najmenším valivým odporom. Na trhu sa objavili výrobky, v názvoch ktorých sa skloňovali výrazy ako Eco, Energy Saver a podobné. Veď pneumatiky sú zodpovedné až za 20,9 percent odporu vozidla, a tým aj pomerne výrazne vplývajú na spotrebu.

V poslednom čase sa objavila ďalšia výzva a tou je hluk. V dnešnom svete čoraz tichších áut, myslíme tým hlavne elektromobily, vystupuje do popredia aerodynamický hluk a hluk od pneumatík. Dnes tak patria medzi priority hlučnosť, valivý odpor a rýchlosť opotrebovania.

Požiadavky trhu sa ale prejavujú aj iným spôsobom. Kým v 80-tych rokoch si napríklad Land Rover Defender vystačil s jedným rozmerom pneumatík, dnes ponúka Porsche svoj model Macan s 20 rozmermi pneumatík (číslo zahrňuje súčet rozmerov zimných, celoročných a letných gúm).

Už blízka budúcnosť môže priniesť v tomto ohľade výraznú zmenu. Všetko má na svedomí Renault a jeho odlišný prístup.

Vrátime sa k jednému rozmeru pneumatík?

Najnovšie modely Scénic a Grand Scénic totiž dostanú už v základe 20 palcové kolesá a iba jeden rozmer pneumatiky 195/55 R20.

Francúzska automobilka plánuje postupne rovnaké riešenie zaviesť aj u ďalších modelov. Či sa tak naozaj stane, ukáže aj prípadný úspech tohto riešenia na Scénicu. Z pohľadu dizajnérov pridajú rozmerné kolesá autu najmä na vzhľade a štýle.

Veľké, ale úzke pneumatiky majú podľa Renaultu prispieť k nižšej spotrebe. Na druhej strane väčší disk a menej gumy sa štandardne negatívne prejavuje na komforte a hlučnosti na nerovnostiach.

Renault tvrdí, že tento problém vyriešil. Podvozok je totiž vyladený špeciálne pre tento typ kolies a nemusel robiť kompromisy medzi naladením auta pre rôzne rozmery kolies. Uvidíme, ako sa to prejaví v praxi. Mínusom bude vyššia cena pneumatík.

Jedným z dodávateľov týchto pneumatík je aj spoločnosť Continental. My sme sa jej zástupcov opýtali, či môžeme podobný krok očakávať aj v prípade ďalších modelov a značiek. Oficiálne nám nik na túto otázku nechcel odpovedať. Pomedzi riadky sme vycítili, že o podobnom riešení uvažujú do budúcnosti aj ďalší.

Nakoniec sme sa museli uspokojiť s odpoveďou, že ostatní zástupcovia automobilového priemyslu sa pozerajú na riešenie Renaultu a čakajú, či bude úspešné.

Premium 6 nahradí Sport 5 aj Premium 5

Cieľom gumárenskej spoločnosti však bolo predstaviť novú pneumatiku PremiumContact 6. Tá má postupne v portfóliu nahradiť pneumatiky ContiSportContact 5 a ContiPremiumContact 5.

Ako už z názvov vyplýva, jedna je zameraná na športové vlastnosti a druhá na komfort. Novinka má v sebe kombinovať to najlepšie z oboch pneumatík. Výrobca sa nás o tom pokúsil presvedčiť praktickými skúškami na malom španielskom okruhu Monteblanco.

Najskôr nasledovalo porovnávanie športových schopností. Z viacerých disciplín nás najviac zaujal slalom a (nazvime to) ostrejší prejazd zákruty. Ak išlo výrobcovi o to, aby sme nepocítili v týchto disciplínach žiadny rozdiel medzi ContiSportContact 5 a PremiumContact 6, tak sa mu to podarilo.

V danej chvíli sme netušili, aké hodnotenie a výstup k tomuto výsledku priradiť. Nudná jazda, počas ktorej sa nič nedialo, zďaleka nie na hranici možností (auta, šoféra a pneumatík) nám rozdiel asi ani nemohla ukázať.

Rýchlosť v jednotlivých disciplínach bola nastavená približne na limit schopností pneumatík ContiPremiumContact 5. Pri skúšaní tejto sady sme si užili viac zábavy, šoférovanie bolo pri rovnakých rýchlostiach náročnejšie.

Bmw radu 6 sa v zákrutách správalo nepokojnejšie a ochotnejšie mu uchádzal zadok do strán. Rozdiel medzi spomínanou dvojicou (PremiumContact 6, ContiSportContact 5) a ContiPremiumContact 5 bol veľmi výrazný.

Po vystúpení sme skontrolovali dezén na všetkých typoch pneumatík. Premium 5 už mali to najlepšie za sebou, aj to určite prispievalo k rozdielu, ktorý sme zaznamenali na trati. Na druhej strane to ukazovalo, že pri ostrejšej jazde sa rýchlejšie opotrebujú.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 556
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 751
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 667
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 432
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 947
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 642
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 282
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 164
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 876

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner hokejovej reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.