SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Vyskúšali sme novú pneumatiku, má kombinovať športové vlastnosti a komfort

V budúcnosti si možno jedno auto vystačí s jednou pneumatikou.

(Zdroj: Continental)

Vývoj v gumárenskom priemysle prebieha pomerne rýchlo, mnohokrát bez toho, aby sme si to uvedomili. Pneumatiky z prelomu tisícročí sa nedajú porovnávať s tým, na čom jazdíme dnes.

Presvedčila nás o tom aj minuloročná skúsenosť, keď sme na rovnakej trati a v rovnakých podmienkach porovnávali pneumatiky dneška s generáciou, vyrábanou v roku 2000. Vekovo išlo síce o nové pneumatiky, ale technologicky zastaralé. Rozdiel v schopnostiach na mokrom povrchu by rozoznal aj laik.

Je to výsledkom toho, že pár rokov dozadu sa v gumárenskom priemysle kládol dôraz na jazdné vlastnosti na suchom aj mokrom povrchu. Požiadavky trhu sa časom menili.

Článok pokračuje pod video reklamou

Emisie majú vplyv aj na vývoj pneumatík

Spolu so sprísňovaním emisných noriem začali automobilky tlačiť na dodávateľov pneumatík, aby vyrábali pneumatiky s čo možno najmenším valivým odporom. Na trhu sa objavili výrobky, v názvoch ktorých sa skloňovali výrazy ako Eco, Energy Saver a podobné. Veď pneumatiky sú zodpovedné až za 20,9 percent odporu vozidla, a tým aj pomerne výrazne vplývajú na spotrebu.

V poslednom čase sa objavila ďalšia výzva a tou je hluk. V dnešnom svete čoraz tichších áut, myslíme tým hlavne elektromobily, vystupuje do popredia aerodynamický hluk a hluk od pneumatík. Dnes tak patria medzi priority hlučnosť, valivý odpor a rýchlosť opotrebovania.

Požiadavky trhu sa ale prejavujú aj iným spôsobom. Kým v 80-tych rokoch si napríklad Land Rover Defender vystačil s jedným rozmerom pneumatík, dnes ponúka Porsche svoj model Macan s 20 rozmermi pneumatík (číslo zahrňuje súčet rozmerov zimných, celoročných a letných gúm).

Už blízka budúcnosť môže priniesť v tomto ohľade výraznú zmenu. Všetko má na svedomí Renault a jeho odlišný prístup.

Vrátime sa k jednému rozmeru pneumatík?

Najnovšie modely Scénic a Grand Scénic totiž dostanú už v základe 20 palcové kolesá a iba jeden rozmer pneumatiky 195/55 R20.

Francúzska automobilka plánuje postupne rovnaké riešenie zaviesť aj u ďalších modelov. Či sa tak naozaj stane, ukáže aj prípadný úspech tohto riešenia na Scénicu. Z pohľadu dizajnérov pridajú rozmerné kolesá autu najmä na vzhľade a štýle.

Veľké, ale úzke pneumatiky majú podľa Renaultu prispieť k nižšej spotrebe. Na druhej strane väčší disk a menej gumy sa štandardne negatívne prejavuje na komforte a hlučnosti na nerovnostiach.

Renault tvrdí, že tento problém vyriešil. Podvozok je totiž vyladený špeciálne pre tento typ kolies a nemusel robiť kompromisy medzi naladením auta pre rôzne rozmery kolies. Uvidíme, ako sa to prejaví v praxi. Mínusom bude vyššia cena pneumatík.

Jedným z dodávateľov týchto pneumatík je aj spoločnosť Continental. My sme sa jej zástupcov opýtali, či môžeme podobný krok očakávať aj v prípade ďalších modelov a značiek. Oficiálne nám nik na túto otázku nechcel odpovedať. Pomedzi riadky sme vycítili, že o podobnom riešení uvažujú do budúcnosti aj ďalší.

Nakoniec sme sa museli uspokojiť s odpoveďou, že ostatní zástupcovia automobilového priemyslu sa pozerajú na riešenie Renaultu a čakajú, či bude úspešné.

Premium 6 nahradí Sport 5 aj Premium 5

Cieľom gumárenskej spoločnosti však bolo predstaviť novú pneumatiku PremiumContact 6. Tá má postupne v portfóliu nahradiť pneumatiky ContiSportContact 5 a ContiPremiumContact 5.

Ako už z názvov vyplýva, jedna je zameraná na športové vlastnosti a druhá na komfort. Novinka má v sebe kombinovať to najlepšie z oboch pneumatík. Výrobca sa nás o tom pokúsil presvedčiť praktickými skúškami na malom španielskom okruhu Monteblanco.

Najskôr nasledovalo porovnávanie športových schopností. Z viacerých disciplín nás najviac zaujal slalom a (nazvime to) ostrejší prejazd zákruty. Ak išlo výrobcovi o to, aby sme nepocítili v týchto disciplínach žiadny rozdiel medzi ContiSportContact 5 a PremiumContact 6, tak sa mu to podarilo.

V danej chvíli sme netušili, aké hodnotenie a výstup k tomuto výsledku priradiť. Nudná jazda, počas ktorej sa nič nedialo, zďaleka nie na hranici možností (auta, šoféra a pneumatík) nám rozdiel asi ani nemohla ukázať.

Rýchlosť v jednotlivých disciplínach bola nastavená približne na limit schopností pneumatík ContiPremiumContact 5. Pri skúšaní tejto sady sme si užili viac zábavy, šoférovanie bolo pri rovnakých rýchlostiach náročnejšie.

Bmw radu 6 sa v zákrutách správalo nepokojnejšie a ochotnejšie mu uchádzal zadok do strán. Rozdiel medzi spomínanou dvojicou (PremiumContact 6, ContiSportContact 5) a ContiPremiumContact 5 bol veľmi výrazný.

Po vystúpení sme skontrolovali dezén na všetkých typoch pneumatík. Premium 5 už mali to najlepšie za sebou, aj to určite prispievalo k rozdielu, ktorý sme zaznamenali na trati. Na druhej strane to ukazovalo, že pri ostrejšej jazde sa rýchlejšie opotrebujú.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4RX6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4RX6 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 27 481
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 24 350
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 770
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 186
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 201
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 743
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 395
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 105
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 925
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 842

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Kočner prisahá pomstu

Marian vo väzení spriada plány na vybavovanie si účtov po prepustení. Bude to komplikovanejšie, než si myslel.

Stĺpček Jakuba Fila

Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

Dobré ráno

Dobré ráno: Okolo majetku Bašternáka sa dejú čudné veci

Ako skončí majetok odsúdeného daňového podvodníka?

Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Nový Mercedes GLA sa teší na každú návštevu umývacej linky

Najmenšie SUV z ponuky Mercedesu výrazne narástlo.

Mercedes-Benz GLA
Hyundai Ioniq
Ilustračné foto
Ilustračné foto.