Dnes automobilky prinášajú autá, ktoré sa zákazníkom páčia. Všetko ostatné sa dostáva na druhé miesto. Dizajn dostáva prednosť pred praktickými vlastnosťami. Typickým príkladom je zmena rodinných a priestranných áut na “muskulatúrne“ SUV.
Predtým bol dôležitý priestor, ten do veľkej miery určoval tvar auta – bol ním kváder, ktorý následne dizajnéri zľahka dotvorili, ale neostalo im veľa priestoru na fantáziu. Dnes vystupuje do popredia štýl, vyšší podvozok aj posed vodiča.
Aj v Peugeote si vybrali tento prístup pri navrhovaní novej generácie modelu 3008. Novovzniknuté SUV už na prvý pohľad ukazuje svoje svaly.
Pri pohľade na jeho dizajn nemožno prehliadnuť mohutnú prednú časť, ale ani množstvo prvkov, ktoré nemajú význam, slúžia len na okrasu. Dobre to ilustrujú falošné výduchy výfukov v spodnej časti, aj štrbina medzi kapotou a predným blatníkom.
Kompletnou zmenou prešiel aj interiér
Revolúcia v dizajne sa nedotkla len exteriéru, ale aj interiéru. Typicky malý volant Peugeotu dizajnéri sploštili zvrchu aj zospodu na spôsob volantu F1. V praxi to prináša lepší výhľad na prístroje pred šoférom. Namiesto klasických “budíkov“ tu nájdeme 12,3 palcový displej, schopný zobraziť rôzne informácie vrátane navigácie.
Všetky displeje a ovládače sú orientované na vodiča, aby na ne čo najľahšie dosiahol. Dotykový displej je umiestnený relatívne vysoko. Pri pohľade naň tak nemusí šofér úplne sklopiť zrak a cestu vníma aspoň periférne. Klávesy pod ním slúžia na prepínanie základných funkcií.
Toto výrazne uľahčuje ovládanie celého systému. Priznajme si, samotný dotykový displej nebude nikdy najlepšou voľbou. Aspoň nie dovtedy, kým nepríde nová generácia displejov s možnosťou ovládania hmatom – pri dotyku jednotlivé ikony nahmatáte bez toho, aby ste naň museli pozrieť.
Priestorom vzadu poteší
Počas prvej jazdy sme sa chceli presvedčiť, či zmena koncepcie z rodinného auta na crossover neubrala Peugeotu 3008 z praktických vlastností. Prvých 800 km sme ho otestovali len z pozície spolujazdca. Ale získali sme pozitívne referencie aj od kolegov, sediacich vzadu. Na priestor pre posádku sa v Peugeote 3008 bude málokto sťažovať, veď kolega, sediaci vzadu meria 1,90 a cestu zvládol komfortne.
Na cestách novinku z dielne francúzskej automobilky neprehliadnete a to ani v noci. Zatiaľ, čo cez deň na seba upozorňuje výrazným dizajnom, v noci o sebe dá vedieť vďaka svojim svetlám. Kolegovia jazdiaci pred nami nás podľa nich vždy okamžite identifikovali.