Len druhýkrát v histórii sa syn majstra sveta stal majstrom sveta F1

Dvojica otec a syn nie je v F1 raritou, ale len v dvoch prípadoch sú obaja majstri.

Nico Rosberg oslavuje titul majstra sveta.(Zdroj: TASR/AP)

V histórii F1 sa niektoré slávne mená po rokoch objavili znova. Jedno z takýchto mien bolo Niki Lauda. Niki sa vrátil do F1 po vyše dvojročnej prestávke, aby počas štyroch sezón znovu ukázal svoje kvality a dokonca získal tretí titul majstra sveta.

My sa však dnes zameriame na iné návraty známych, aj menej známych mien. Pozrieme sa totiž na otcov a synov, ktorí účinkovali vo Formuli 1.

Meno Hans Stuck poznajú z histórie F1 len pamätníci, prípadne nadšenci, študujúci históriu tohto športu. V rokoch 1951 až 1953 sa Hans zúčastnil celkovo piatich pretekov (odštartoval len v troch).

Napriek tomu, že v nich nezískal ani bod, sa do histórie zapísal ako úspešný pretekár, aj keď mimo F1. Jeho syn Hans-Joachim Stuck ho nakoniec zatienil. Do kolotoča slávnych pretekov vstúpil v roku 1974 a o tri roky neskôr vo farbách Brabhamu získal dve pódiové umiestnenia.

Na veľkú kariéru to však nestačilo a väčšie úspechy zaznamenal tak isto mimo F1, keď dvakrát triumfoval na slávnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.

Jack a David Brabham

Aké je to žiť v tieni úspešného otca a trojnásobného svetového šampióna, si vyskúšal David Brabham. Napriek sľubným juniorským rokom sa David nikdy nepriblížil k svojmu otcovi Jackovi. Jeho 15. miesto bolo všetko, čo dokázal dosiahnuť, keď hájil farby rodinného tímu Brabham.

Treba dodať, že v roku 1990 sa už zďaleka nejednalo o ten úspešný tím z minulosti. Po predaji tímu to ešte v roku 1994 skúšal v malom tíme Simtek, ale o nič úspešnejšie. Okrem Davida sa o vstup do F1 pokúsil aj jeho starší brat Gary, ale nedokázal sa ani kvalifikovať na preteky.

Wilson a Christian Fittipaldi

Keď sa povie meno Fittipaldi, asi každý fanúšik si spomenie na dvojnásobného majstra sveta, Emersona. Do F1 nakukol aj jeho brat Wilson, ale o úspechoch sa v jeho prípade nedá hovoriť. Oveľa väčšie nádeje sa vkladali do Wilsonovho syna, Christiana.

Najmä po získaní titulu v prestížnej F3000, v roku 1991 to vyzeralo na sľubnú kariéru. Nakoniec v F1 strávil iba tri sezóny a získal 12 bodov, o deväť viac ako jeho otec Wilson. Pamätným ostalo jeho salto dozadu pri prejazde cieľovou čiarou v Monze.

Graham a Damon Hill

Graham Hill získal dvakrát titul majstra sveta. Okrem toho založil aj svoj tím, ale tragicky zahynul pri leteckom nešťastí skôr, ako jeho syn Damon začal svoju kariéru. Dlho to nevyzeralo na priblíženie sa k úspechom otca.

Damon začal s motoristickým športom až v 23 rokoch, aj to na motocykloch. Neskôr presedlal na štyri kolesá a mal 31 rokov, keď si odkrútil súťažnú premiéru v F1.

Po dvoch neúspešných bojoch o titul v sezónach 1994 a 1995 (v oboch ho zdolal Michael Schumacher) prišla jeho veľká chvíľa v roku 1996. V dominantnom tíme Williams získal svoj prvý a jediný titul majstra sveta F1. Graham a Damon sa tak stali historicky prvým otcom a synom, ktorí získali titul majstra sveta F1.

Mario a Michael Andretti.

Meno Andretti je zapísané zlatými písmenami najmä do histórie amerického motoršportu. Za neznáme ho však určite nemôžeme označiť ani v Európe.

Mario Andretti žal úspechy v amerických sériách IndyCar a Nascar, ale neobišiel ani Formulu 1. A nestratil sa ani v nej. Celkovo zaknihoval 12 víťazstiev a jeho veľká chvíľa prišla v sezóne 1978. Ako jazdec tímu Lotus získal svoj jediný titul v F1.

Jeho syn Michael bol na americkej pôde prakticky rovnako rýchly a za rešpekt nevďačí len slávnemu menu, ale hlavne svojim schopnostiam.

Do F1 nakukol len na chvíľu v sezóne 1993. V tíme McLaraen robil dvojku legendárnemu Sennovi. McLaren nebol v tejto sezóne zďaleka najrýchlejší, za jedným z najsofistikovanejších monopostov histórie Williams FW15C výrazne zaostával.

Nič to však nemenilo na fakte, že Michaelovi sa nedarilo a jeho jediným úspechom ostalo pódiové umiestnenie z talianskej Monzy. Nakoniec, po vzájomnej dohode, ukončil spoluprácu s McLarenom.

Medzi významnejšie mená histórie patrí Gilles Villeneuve. Aj keď počas svojho krátkeho života (dožil sa 32 rokov) získal len šesť víťazstiev, bol mimoriadne obľúbený medzi fanúšikmi.

Po tragickej nehode počas kvalifikácie na Veľkú cenu Belgicka v roku 1982 sa z neho stala ikona v histórii motoršportu. Jeho syn Jacques mal v čase jeho smrti iba 11 rokov. Do F1 vstúpil veľmi dôrazne. V jednoznačne najlepšom tíme sezóny 1996 (Williams) takmer vyhral hneď v úvodných pretekoch.

Na trati zvádzal boj s Damonom Hillom. Pamätníci si určite spomenú na Hillov monopost, ktorý postupne žltol. V tesnom závese za Villneuveom postupne “hltal“ všetok olej, unikajúci z monopostu Jacquesa Villneuvea.

Kanaďan dosiahol vrchol svojej kariéry o rok. Podarilo sa mu získať titul a v tomto ohľade prekonal svojho otca.

Vo svete F1 sa ocitlo ešte niekoľko dvojíc otec a syn - Satoru Nakajima a jeho syn Kazuki, Manfred Winkehock a syn Markus, Jan Magnusen a syn Kevin (aktívny jazdec).

Ďalej trojnásobný majster sveta Nelson Piquet a jeho syn Nelson Piquet Junior. Zatiaľ, čo otec patril medzi veľmi uznávaných jazdcov (tri tituly hovoria za seba), syn ukončil kariéru bez výraznejšieho úspechu a neslávne.

Z tímu Renault odišiel po tom, ako poslúchol tímového šéfa Flavia Briatoreho a naschvál havaroval. Úmyselnou nehodou pomohol tímovému kolegovi (Fernando Alonso) na ceste za víťazstvom.

Jos a Max Verstappen

Predposlednou dvojicou je Jos a Max Verstappen. Jos robil nejaký čas tímovú dvojku Michaelovi Schumacherovi v Benettone. Z jeho strany sme sa žiadneho väčšieho úspechu nedočkali a spomíname na neho najmä pre nepríjemný incident v boxoch.

Pri požiari jeho monopostu sa len vďaka rýchlemu zásahu mechanikov – hasičov nikomu nič vážnejšie nestalo. Syn Max otca prekonal už vo svojej prvej sezóne. Aj keď odhliadneme od nového systému bodovania, Max je jednoznačne úspešnejší a má potenciál na veľkú kariéru.

Jos nám ostal v pamäti najmä pre požiar v boxoch.

Max sa zapísal hlavne svojím, niekedy až prehnane agresívnym spôsobom jazdy, v Brazílii však ukázal veľký potenciál.

Nico a Keke

Poslednou dvojicou je Keke Rosberg a čerstvý majster sveta Nico. Keke si získal množstvo fanúšikov v 80-tych rokoch a rovnako ako Nico pridal aj titul majstra sveta.

Svojho syna odmalička viedol k motoristickému športu. Nico prvýkrát nastúpil na veľkú cenu v roku 2006. V jeho kariére mu pomohol prestup z Williamsu do momentálne najlepšieho tímu – Mercedesu.

Na tretí pokus sa mu podarilo zdolať svojho tímového kolegu Lewisa Hamiltona, s ktorým mal počas sezóny aj pár incidentov. Záverečné preteky v Abu Dabi z neho spravili majstra sveta a z dvojice Keke a Nico len druhého otca a syna s titulom majstra sveta v histórii F1. Zdá sa, že Nico už ďalší titul nepridá, po prekvapivom ukončení kariéry.

Posledné zákruty pred cieľom a aj komunikáciu medzi Mercedesom, Hamiltonom a Rosbergom pripomína nasledujúce video.

zdroj: wikipedia a formula1.com

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 803
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 934
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 115
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 835
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 458
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 084
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.