SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Len druhýkrát v histórii sa syn majstra sveta stal majstrom sveta F1

Dvojica otec a syn nie je v F1 raritou, ale len v dvoch prípadoch sú obaja majstri.

Nico Rosberg oslavuje titul majstra sveta.Nico Rosberg oslavuje titul majstra sveta.(Zdroj: TASR/AP)

V histórii F1 sa niektoré slávne mená po rokoch objavili znova. Jedno z takýchto mien bolo Niki Lauda. Niki sa vrátil do F1 po vyše dvojročnej prestávke, aby počas štyroch sezón znovu ukázal svoje kvality a dokonca získal tretí titul majstra sveta.

My sa však dnes zameriame na iné návraty známych, aj menej známych mien. Pozrieme sa totiž na otcov a synov, ktorí účinkovali vo Formuli 1.

Meno Hans Stuck poznajú z histórie F1 len pamätníci, prípadne nadšenci, študujúci históriu tohto športu. V rokoch 1951 až 1953 sa Hans zúčastnil celkovo piatich pretekov (odštartoval len v troch).

Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že v nich nezískal ani bod, sa do histórie zapísal ako úspešný pretekár, aj keď mimo F1. Jeho syn Hans-Joachim Stuck ho nakoniec zatienil. Do kolotoča slávnych pretekov vstúpil v roku 1974 a o tri roky neskôr vo farbách Brabhamu získal dve pódiové umiestnenia.

Na veľkú kariéru to však nestačilo a väčšie úspechy zaznamenal tak isto mimo F1, keď dvakrát triumfoval na slávnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.

Jack a David Brabham

Aké je to žiť v tieni úspešného otca a trojnásobného svetového šampióna, si vyskúšal David Brabham. Napriek sľubným juniorským rokom sa David nikdy nepriblížil k svojmu otcovi Jackovi. Jeho 15. miesto bolo všetko, čo dokázal dosiahnuť, keď hájil farby rodinného tímu Brabham.

Treba dodať, že v roku 1990 sa už zďaleka nejednalo o ten úspešný tím z minulosti. Po predaji tímu to ešte v roku 1994 skúšal v malom tíme Simtek, ale o nič úspešnejšie. Okrem Davida sa o vstup do F1 pokúsil aj jeho starší brat Gary, ale nedokázal sa ani kvalifikovať na preteky.

Wilson a Christian Fittipaldi

Keď sa povie meno Fittipaldi, asi každý fanúšik si spomenie na dvojnásobného majstra sveta, Emersona. Do F1 nakukol aj jeho brat Wilson, ale o úspechoch sa v jeho prípade nedá hovoriť. Oveľa väčšie nádeje sa vkladali do Wilsonovho syna, Christiana.

Najmä po získaní titulu v prestížnej F3000, v roku 1991 to vyzeralo na sľubnú kariéru. Nakoniec v F1 strávil iba tri sezóny a získal 12 bodov, o deväť viac ako jeho otec Wilson. Pamätným ostalo jeho salto dozadu pri prejazde cieľovou čiarou v Monze.

Načítavám video...

Graham a Damon Hill

Graham Hill získal dvakrát titul majstra sveta. Okrem toho založil aj svoj tím, ale tragicky zahynul pri leteckom nešťastí skôr, ako jeho syn Damon začal svoju kariéru. Dlho to nevyzeralo na priblíženie sa k úspechom otca.

Damon začal s motoristickým športom až v 23 rokoch, aj to na motocykloch. Neskôr presedlal na štyri kolesá a mal 31 rokov, keď si odkrútil súťažnú premiéru v F1.

Po dvoch neúspešných bojoch o titul v sezónach 1994 a 1995 (v oboch ho zdolal Michael Schumacher) prišla jeho veľká chvíľa v roku 1996. V dominantnom tíme Williams získal svoj prvý a jediný titul majstra sveta F1. Graham a Damon sa tak stali historicky prvým otcom a synom, ktorí získali titul majstra sveta F1.

Mario a Michael Andretti.

Meno Andretti je zapísané zlatými písmenami najmä do histórie amerického motoršportu. Za neznáme ho však určite nemôžeme označiť ani v Európe.

Mario Andretti žal úspechy v amerických sériách IndyCar a Nascar, ale neobišiel ani Formulu 1. A nestratil sa ani v nej. Celkovo zaknihoval 12 víťazstiev a jeho veľká chvíľa prišla v sezóne 1978. Ako jazdec tímu Lotus získal svoj jediný titul v F1.

Jeho syn Michael bol na americkej pôde prakticky rovnako rýchly a za rešpekt nevďačí len slávnemu menu, ale hlavne svojim schopnostiam.

Do F1 nakukol len na chvíľu v sezóne 1993. V tíme McLaraen robil dvojku legendárnemu Sennovi. McLaren nebol v tejto sezóne zďaleka najrýchlejší, za jedným z najsofistikovanejších monopostov histórie Williams FW15C výrazne zaostával.

Nič to však nemenilo na fakte, že Michaelovi sa nedarilo a jeho jediným úspechom ostalo pódiové umiestnenie z talianskej Monzy. Nakoniec, po vzájomnej dohode, ukončil spoluprácu s McLarenom.

Medzi významnejšie mená histórie patrí Gilles Villeneuve. Aj keď počas svojho krátkeho života (dožil sa 32 rokov) získal len šesť víťazstiev, bol mimoriadne obľúbený medzi fanúšikmi.

Po tragickej nehode počas kvalifikácie na Veľkú cenu Belgicka v roku 1982 sa z neho stala ikona v histórii motoršportu. Jeho syn Jacques mal v čase jeho smrti iba 11 rokov. Do F1 vstúpil veľmi dôrazne. V jednoznačne najlepšom tíme sezóny 1996 (Williams) takmer vyhral hneď v úvodných pretekoch.

Na trati zvádzal boj s Damonom Hillom. Pamätníci si určite spomenú na Hillov monopost, ktorý postupne žltol. V tesnom závese za Villneuveom postupne “hltal“ všetok olej, unikajúci z monopostu Jacquesa Villneuvea.

Kanaďan dosiahol vrchol svojej kariéry o rok. Podarilo sa mu získať titul a v tomto ohľade prekonal svojho otca.

Vo svete F1 sa ocitlo ešte niekoľko dvojíc otec a syn - Satoru Nakajima a jeho syn Kazuki, Manfred Winkehock a syn Markus, Jan Magnusen a syn Kevin (aktívny jazdec).

Ďalej trojnásobný majster sveta Nelson Piquet a jeho syn Nelson Piquet Junior. Zatiaľ, čo otec patril medzi veľmi uznávaných jazdcov (tri tituly hovoria za seba), syn ukončil kariéru bez výraznejšieho úspechu a neslávne.

Z tímu Renault odišiel po tom, ako poslúchol tímového šéfa Flavia Briatoreho a naschvál havaroval. Úmyselnou nehodou pomohol tímovému kolegovi (Fernando Alonso) na ceste za víťazstvom.

Jos a Max Verstappen

Predposlednou dvojicou je Jos a Max Verstappen. Jos robil nejaký čas tímovú dvojku Michaelovi Schumacherovi v Benettone. Z jeho strany sme sa žiadneho väčšieho úspechu nedočkali a spomíname na neho najmä pre nepríjemný incident v boxoch.

Pri požiari jeho monopostu sa len vďaka rýchlemu zásahu mechanikov – hasičov nikomu nič vážnejšie nestalo. Syn Max otca prekonal už vo svojej prvej sezóne. Aj keď odhliadneme od nového systému bodovania, Max je jednoznačne úspešnejší a má potenciál na veľkú kariéru.

Jos nám ostal v pamäti najmä pre požiar v boxoch.

Načítavám video...

Max sa zapísal hlavne svojím, niekedy až prehnane agresívnym spôsobom jazdy, v Brazílii však ukázal veľký potenciál.

Načítavám video...

Nico a Keke

Poslednou dvojicou je Keke Rosberg a čerstvý majster sveta Nico. Keke si získal množstvo fanúšikov v 80-tych rokoch a rovnako ako Nico pridal aj titul majstra sveta.

Svojho syna odmalička viedol k motoristickému športu. Nico prvýkrát nastúpil na veľkú cenu v roku 2006. V jeho kariére mu pomohol prestup z Williamsu do momentálne najlepšieho tímu – Mercedesu.

Na tretí pokus sa mu podarilo zdolať svojho tímového kolegu Lewisa Hamiltona, s ktorým mal počas sezóny aj pár incidentov. Záverečné preteky v Abu Dabi z neho spravili majstra sveta a z dvojice Keke a Nico len druhého otca a syna s titulom majstra sveta v histórii F1. Zdá sa, že Nico už ďalší titul nepridá, po prekvapivom ukončení kariéry.

Posledné zákruty pred cieľom a aj komunikáciu medzi Mercedesom, Hamiltonom a Rosbergom pripomína nasledujúce video.

Načítavám video...

zdroj: wikipedia a formula1.com

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 035
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 770
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 657
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 991
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 399
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 098
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 305
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 792

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

Marian Kočner a aplikácia Threema.
Autorská strana Michala Havrana

Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

A potom sa pokúsil ním stať.

Marian Kočner na súde.

Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR