Pozrite si vo videu, takýmto vývojom prešiel volant v F1

Ovládanie funkcií z volantu je tým najbezpečnejším. Ukazuje nám to aj F1.

(Zdroj: youtube.com)

Multifunkčný volant s množstvom ovládačov nie je vo svete áut žiadnou novinkou. Dobrým príkladom toho, že ovládanie množstva funkcií je najvýhodnejšie práve z volantu, je aj Formula 1.

V kokpite monopostu na jednej strane nie je veľa iných možností na umiestnenie rôznych tlačidiel ako na volante. Na druhej strane si môžeme byť istí, že jazdci si pre ne volia najľahšie dosiahnuteľné miesto, a to je práve na volante.

Ovládanie väčšiny funkcií môžu robiť bez toho, aby sklopili zrak z cesty a dali dole ruku z volantu. Ergonómia a s ňou spojená bezpečnosť je pri vysokých rýchlostiach a potrebe neustálej maximálnej koncentrácie na jazdu dôležitá.

Práve Formula 1 nám ukazuje, že dobre navrhnutý multifunkčný volant nie je len o luxuse, ale aj o minimálnom rozptyľovaní vodiča. Za 60 rokov prešli volanty v F1 neskutočným vývojom.

Zo začiatku sa menil len ich tvar či povrchová úprava. Neskôr začali pribúdať prvé tlačidlá. V tomto smere sa vývoj naplno rozbehol až v 90-tych rokoch. Od manuálnych stopiek na volante Michaela Schumachera sa postupne objavovali ďalšie funkcie na volante ako preraďovanie, ovládanie spojky, rádiová komunikácia, prísun tekutín, zmeny nastavenia mapy motora, nastavenia trakčnej kontroly aj diferenciálu. Ako prebiehal vývoj, ukazuje pekné video z dielne Donut Media. Mihnú sa v ňom volanty Stirlinga Mossa, Grahama Hilla, Jamesa Hunta, Ayrtona Sennu, Michaela Schumachera, Miku Häkkinena, ale aj najnovšie kúsky súčasnosti.

V nasledujúcom videu staršieho dáta vysvetľuje jednotlivé funkcie ovládané z volantu budúci majster sveta, Nico Rosberg.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 977
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 902
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 635
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 245
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 779
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 683
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 452
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 867
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 864
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 852

Téma: Formula 1


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.