SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Pozrite si vo videu, takýmto vývojom prešiel volant v F1

Ovládanie funkcií z volantu je tým najbezpečnejším. Ukazuje nám to aj F1.

(Zdroj: youtube.com)

Multifunkčný volant s množstvom ovládačov nie je vo svete áut žiadnou novinkou. Dobrým príkladom toho, že ovládanie množstva funkcií je najvýhodnejšie práve z volantu, je aj Formula 1.

V kokpite monopostu na jednej strane nie je veľa iných možností na umiestnenie rôznych tlačidiel ako na volante. Na druhej strane si môžeme byť istí, že jazdci si pre ne volia najľahšie dosiahnuteľné miesto, a to je práve na volante.

Ovládanie väčšiny funkcií môžu robiť bez toho, aby sklopili zrak z cesty a dali dole ruku z volantu. Ergonómia a s ňou spojená bezpečnosť je pri vysokých rýchlostiach a potrebe neustálej maximálnej koncentrácie na jazdu dôležitá.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Práve Formula 1 nám ukazuje, že dobre navrhnutý multifunkčný volant nie je len o luxuse, ale aj o minimálnom rozptyľovaní vodiča. Za 60 rokov prešli volanty v F1 neskutočným vývojom.

Zo začiatku sa menil len ich tvar či povrchová úprava. Neskôr začali pribúdať prvé tlačidlá. V tomto smere sa vývoj naplno rozbehol až v 90-tych rokoch. Od manuálnych stopiek na volante Michaela Schumachera sa postupne objavovali ďalšie funkcie na volante ako preraďovanie, ovládanie spojky, rádiová komunikácia, prísun tekutín, zmeny nastavenia mapy motora, nastavenia trakčnej kontroly aj diferenciálu. Ako prebiehal vývoj, ukazuje pekné video z dielne Donut Media. Mihnú sa v ňom volanty Stirlinga Mossa, Grahama Hilla, Jamesa Hunta, Ayrtona Sennu, Michaela Schumachera, Miku Häkkinena, ale aj najnovšie kúsky súčasnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

V nasledujúcom videu staršieho dáta vysvetľuje jednotlivé funkcie ovládané z volantu budúci majster sveta, Nico Rosberg.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Po Slovensku na motorke
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Behind every successful business lies a set of skilled people
  7. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  8. Ako sa mení dynamika firiem?
  9. Hudbou proti holorubom.
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 329
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 564
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 487
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 791
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 700
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 050
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 341
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 602
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 340
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner pred súdom v kauze Kuciak.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 11 h
Minister Mikulec a Robert Fico.

Minister vnútra má podporu vlády.


a 3 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991.

Na výrobnej linke ho vystriedal Volkswagen Polo.


15 h
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Čisto na elektrinu prejde vyše 80 kilometrov.


13. jún
Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún