Multifunkčný volant s množstvom ovládačov nie je vo svete áut žiadnou novinkou. Dobrým príkladom toho, že ovládanie množstva funkcií je najvýhodnejšie práve z volantu, je aj Formula 1.
V kokpite monopostu na jednej strane nie je veľa iných možností na umiestnenie rôznych tlačidiel ako na volante. Na druhej strane si môžeme byť istí, že jazdci si pre ne volia najľahšie dosiahnuteľné miesto, a to je práve na volante.
Ovládanie väčšiny funkcií môžu robiť bez toho, aby sklopili zrak z cesty a dali dole ruku z volantu. Ergonómia a s ňou spojená bezpečnosť je pri vysokých rýchlostiach a potrebe neustálej maximálnej koncentrácie na jazdu dôležitá.
Práve Formula 1 nám ukazuje, že dobre navrhnutý multifunkčný volant nie je len o luxuse, ale aj o minimálnom rozptyľovaní vodiča. Za 60 rokov prešli volanty v F1 neskutočným vývojom.
Zo začiatku sa menil len ich tvar či povrchová úprava. Neskôr začali pribúdať prvé tlačidlá. V tomto smere sa vývoj naplno rozbehol až v 90-tych rokoch. Od manuálnych stopiek na volante Michaela Schumachera sa postupne objavovali ďalšie funkcie na volante ako preraďovanie, ovládanie spojky, rádiová komunikácia, prísun tekutín, zmeny nastavenia mapy motora, nastavenia trakčnej kontroly aj diferenciálu. Ako prebiehal vývoj, ukazuje pekné video z dielne Donut Media. Mihnú sa v ňom volanty Stirlinga Mossa, Grahama Hilla, Jamesa Hunta, Ayrtona Sennu, Michaela Schumachera, Miku Häkkinena, ale aj najnovšie kúsky súčasnosti.
V nasledujúcom videu staršieho dáta vysvetľuje jednotlivé funkcie ovládané z volantu budúci majster sveta, Nico Rosberg.