Výrobu jediného sériového osemvalca v histórii Škody stopla kríza

Škoda vyrobila len 49 kusov modelu 860, výrobu pribrzdila hospodárska kríza.

(Zdroj: veteransk)

Automobilka Škoda Mladá Boleslav oslavuje tento rok 121 rokov od doby, kedy si v Mladej Boleslavi otvorili svoju strojnú dielňu páni Václav Laurin a Václav Klement. Z malej dielničky sa postupom času stal renomovaný výrobca automobilov.

Konjunktúra československého automobilového priemyslu v druhej polovici 20- tych rokov bola len relatívna a úvahy o kúpe vlastného automobilu sa reálne týkali len malého okruhu spoločnosti.

Lacný automobil pre čo najširšiu klientelu nebol problémom konštrukcie, ako sa mnohí mylne domnievali, ale problémom ekonomiky výroby. Iba veľkosériová výroba mohla zlacniť automobil.

Článok pokračuje pod video reklamou

Toto si veľmi dobre uvedomoval Václav Klement, ktorý podrobne študoval Fordov výrobný a hospodársky program. Záver bol jasný – automobilka nutne potrebuje rozsiahle investície do technológií. Výsledok všetci poznáme – spoločnosť L&K prevzala Škoda.

Po dokončení modernizácie závodu v roku 1928 sa začali vyrábať prvé automobily, nesúce už len značku Škoda – typy 4R a 6R. Ich hlavný prínos bol v typizácii a unifikácii dielov, predstavovali ďalší vývojový stupeň, ale zďaleka nie očakávanú revolučnú zmenu v konštrukcii a ani obchodné výsledky nesplnili očakávania.

Preto sa na jesennom pražskom autosalóne v roku 1929 objavil nový typový rad automobilov, na vývoji ktorého sa podieľala talianska firma Pellegati. Boli to typy Škoda 430, 645 a vlajková loď značky - Škoda 860.

Prvá číslica znamenala počet valcov, ďaľšie dve výkon motora v konských silách. Najväčší záujem vzbudil typ 860, veď ním sa automobilka chcela zaradiť medzi elitných výrobcov reprezentačných limuzín a automobil mal byť konkurenciou predovšetkým pre domácich výrobcov – Pragu, Tatru a Waltra, nakoľko každý z nich luxusnú limuzínu vyrábal.

Rok 1929, kedy sa Škoda 860 predstavila, bol zároveň prvým rokom svetovej hospodárskej krízy. Tá sa naplno prejavila až v roku 1932, v ktorom zároveň končí výroba typu 860.

Škoda 860 sa vyrábala štyri roky, za ten čas sa vyrobilo 49 kusov vozidiel. Za malým počtom vyrobených vozidiel môzeme vidieť nástup hospodárskej krízy, neschopnosť presadiť sa voči konkurenčným vozidlám – Tatra 80, Walter Royal, Praga Grand, ktoré disponovali väčším výkonom a lepšou výbavou, rovnako však chýbajúcu tradíciu vo výrobe luxusných limuzín.

Napriek všetkému 860-tka zostáva jediným škodováckym sériovo vyrábaným osemvalcom. Jej konštrukcia a výnimočnosť ju právom zaraďujú k tomu najlepšiemu, čo sa v predvojnovom Československu vyrobilo.

Do dnešných dní sa zachovalo len niekoľko kusov. Ja osobne viem o dvoch – štvordverový kabriolet vlastní Múzeum Škoda Mladá Boleslav a o limuzínu sa poctivo stará zberateľ veteránov, ktorému týmto ďakujem za možnosť predstaviť našim čitateľom tento klenot. Takisto mu ďakujem za ochotu podeliť sa s našimi čitateľmi o históriu svojho vozidla.

"Automobil som získal v roku 1974 zo severných Čiech. V tom čase som už bol majiteľom otvoreného dvojsedadlového športového voza, tak som hľadal jeho protipól. Chcel som uzavretú veľkú limuzínu.

Len pre doplnenie vtedajšej situácie s historickými vozidlami – okrem Škody 860 som mohol získať rozobratý Walter Royal, ale bez 12 valcového motora, alebo luxusný ZIL, ktorý mal v technickom preukaze napísané: Dar ÚV KSSS pre ÚV KSČ.

Mne ale padla do oka práve Škoda 860. Auto stálo odstavené v šope na záhrade, prerobené pre potreby dobrovoľných hasičov. Namiesto kufra sa na voze nachádzala bedňa s hasičským náradím, auto bolo veľmi opotrebované, čalúnenie zodraté, inak bolo vozidlo viacmenej kompletné.

S majiteľom som sa pomerne rýchlo dohodol. V deň, keď som pre auto prišiel spolu s kamarátom, prišiel majiteľ na škode 100, z nej vybral akumulátor a išiel smerom k stodole, kde stála 860-tka. Nebolo nám celkom jasné, čo chce s týmto malým akumulátorom pri tomto veľkom aute vo veľkej zime dosiahnuť.

Na naše veľké prekvapenie, po krátkom nasatí benzínu a pretočení motora, motor naskočil a teraz už bývalý majiteľ s ním vyšiel asi na štvrtýkrát zo stodoly na ulicu, kde sme voz zapriahli za nákladný automobil a ťahali na železničnú stanicu.

Tam bola nakladacia rampa, pomocou ktorej sme ho chceli naložiť. Len pre zaujímavosť dodávam, že sme chceli použiť ten istý postup, ako bývalý majiteľ, ale nám sa takmer vybil akumulátor a motor nenaštartoval.

Oproti stanici, kde sme sa trápili, bola dievčenská internátna škola, a tak sme poprosili vychovávateľku, či by nám nepožičala asi tak 10 dievčat, ktoré by nám pomohli voz vytlačiť na korbu nákladiaka. Nakoľko bola zima a všade bol sneh a ľad, vychovávateľky nám odmietli vyhovieť s tým, že je to nebezpečné.

Našťastie, medzitým sa trochu spamätal akumulátor, umúdril sa i motor škodovky, naskočil a voz vyšiel na korbu nákladiaku, ktorý ho dopravil do Bratislavy. Asi po roku som vozidlo v rámci prvotného nadšenia rozobral a rozobrané diely som umiestnil po viacerých priestoroch.

Bohužiaľ, sa vďaka tomu niektoré diely nenávratne stratili. Dlhú dobu sa nič nedialo. Prvým impulzom v pokračovaní s vozidlom bola výstava “Človek na kolesách”, ktorá bola v roku 1996 v priestoroch Slovenského národného múzea.

Na tejto výstave bol prezentovaný kompletne reštaurovaný podvozok. Táto výstava odštartovala reštaurátorskú činnosť a výsledky mali smerovať k otvoreniu Múzea dopravy. Na autosalóne v bratislavskej Inchebe sa v roku 1999 prezentovala nalakovaná kabína vozidla spolu s ľavými blatníkmi.

Farebná kombinácia vozidla – modrá s bordovou bola zvolená podľa zvyškov pôvodnej kombinácie farieb, ktoré sa našli pri reštaurovaní na najmenej exponovaných miestach karosérie. Lakýrnické práce na vozidle boli prevedené za podpory Karola Pavlů.

Nakoľko som neskôr pracoval mimo Bratislavy, s vozidlom sa nič nedialo. V roku 2010 som začal na reštaurovaní vozidla pokračovať. Keďže som mal obmedzené priestory, dohodol som sa s Jirkom Vávrom, presťahovali sme auto k nemu do jeho veľkej dieľne a tam sme vozidlo dokončili.

Reštaurovanie vozidla bola práca mnohých kamarátov, ktorí svojimi znalosťami prispeli k úspešnému ukončeniu reštaurátorských prác. Potom sa kompletné a zložené vrátilo ku mne do garáže a začali prvé skúšobné jazdy.

Prvým podujatím, na ktorom sa predstavila čerstvo dokončená Škoda 860, boli Piešťanské zlaté stuhy v roku 2012. Postupne sa objavili prvé problémy – blblo chladenie a elektrická sústava, tie sa však podarilo odstrániť a vozidlo začalo relatívne spoľahlivo jazdiť.

Od tej doby som s ním najazdil niečo cez 1500 km. Samozrejme sa stále objavujú drobné závady, ktoré sa darí postupom času odstraňovať, ale pri pomaly 90- ročnom aute je toto asi normálne. Auto ešte stále nie je v 100% stave, ale verím, že v priebehu tejto sezóny sa to už podarí."

Ako zaujímavosť pridávame aj dobové desatoro pre dobrého vodiča.

Technické parametre vozidla

Škoda 860, 1929-1932

motor: radový osemvalec s ventilovým rozvodom SV

vŕtanie x zdvih: 75 x 110 mm

zdvihový objem: 3880 ccm

výkon: 44,1 kW (60 k) pri 3000 ot / min

počet ložísk kľukového hriadeľa: 9

chladenie: s núteným obehom a ventilátorom

mazanie: tlakové, obežné

zapaľovanie: akumulátorové s rozdeľovačom Scintilla

karburátory: Zenith U 42, alebo Zenith UP 36

elektoinštalácia: dynamo Scintilla 12 V, 80 W, neskôr 12 V 100 W

prevodovka: v bloku s motorom, pohon zadnej nápravy spojovacím hriadeľom

spojka: suchá, viaclamelová

počet prevodových stupňov: 3 + Z

rozvodovka: stály prevod 4,40

rám: rebrinový, nitovaný s oceľových U – profilov

predná náprava: tuhá, odpružená dvojicou pozdĺžnych poleliptických pier

zadná náprava: tuhá, odpružená dvojicou pozdĺžnych poleliptických pier

riadenie: skrutkou a maticou

prevádzková brzda: mechanická, bubnová na štyri kolesá s posiľňovačom Dewandre

parkovacia brzda: mechanická, bubnová na zadné kolesá

ráfiky kolies: plechové, diskové, alebo špicové

rozmery pneumatík: 6,50x20”

rázvor: 3570 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu: 1400 / 1400 mm

celkové rozmery: 5425 x 1750 x 1880 mm

hmotnosť podvozku: 1265 kg

celková hmotnosť : 1850 kg(platí pre limuzínu)

maximálna rýchlosť: 110 km/h

spotreba paliva: 17 l na 100 km

prevedenia karosérie: limuzína, kabriolet, faux-kabriolet, dodával sa i samostatný podvozok

počet vyrobených kusov: 49

Článok vznikol v spolupráci s redakciou veteransk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 14 942
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 647
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 485
  4. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 022
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 985
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 552
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 750
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 185
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 2 992
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 698

Téma: Škoda


Článok je zaradený aj do ďalších tém Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie PET fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Slovensko vo finále MS vo futbale? Nie je to utópia

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

KOMENTÁR ONDREJA PODSTUPKU

Pomôžme ministrovi spraviť drahé a bolestivé rozhodnutie

Zálohovanie PET fliaš je dobrý a bolestivý nápad.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Neprehliadnite tiež

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.

V Bratislave sa predviedli vzácne veterány

V centre Bratislavy sa uskutočnil zraz najstarších a najvzácnejších veteránov.