SME

Výrobu jediného sériového osemvalca v histórii Škody stopla kríza

Škoda vyrobila len 49 kusov modelu 860, výrobu pribrzdila hospodárska kríza.

(Zdroj: veteransk)

Automobilka Škoda Mladá Boleslav oslavuje tento rok 121 rokov od doby, kedy si v Mladej Boleslavi otvorili svoju strojnú dielňu páni Václav Laurin a Václav Klement. Z malej dielničky sa postupom času stal renomovaný výrobca automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Konjunktúra československého automobilového priemyslu v druhej polovici 20- tych rokov bola len relatívna a úvahy o kúpe vlastného automobilu sa reálne týkali len malého okruhu spoločnosti.

Lacný automobil pre čo najširšiu klientelu nebol problémom konštrukcie, ako sa mnohí mylne domnievali, ale problémom ekonomiky výroby. Iba veľkosériová výroba mohla zlacniť automobil.

SkryťVypnúť reklamu

Toto si veľmi dobre uvedomoval Václav Klement, ktorý podrobne študoval Fordov výrobný a hospodársky program. Záver bol jasný – automobilka nutne potrebuje rozsiahle investície do technológií. Výsledok všetci poznáme – spoločnosť L&K prevzala Škoda.

Po dokončení modernizácie závodu v roku 1928 sa začali vyrábať prvé automobily, nesúce už len značku Škoda – typy 4R a 6R. Ich hlavný prínos bol v typizácii a unifikácii dielov, predstavovali ďalší vývojový stupeň, ale zďaleka nie očakávanú revolučnú zmenu v konštrukcii a ani obchodné výsledky nesplnili očakávania.

Preto sa na jesennom pražskom autosalóne v roku 1929 objavil nový typový rad automobilov, na vývoji ktorého sa podieľala talianska firma Pellegati. Boli to typy Škoda 430, 645 a vlajková loď značky - Škoda 860.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá číslica znamenala počet valcov, ďaľšie dve výkon motora v konských silách. Najväčší záujem vzbudil typ 860, veď ním sa automobilka chcela zaradiť medzi elitných výrobcov reprezentačných limuzín a automobil mal byť konkurenciou predovšetkým pre domácich výrobcov – Pragu, Tatru a Waltra, nakoľko každý z nich luxusnú limuzínu vyrábal.

Rok 1929, kedy sa Škoda 860 predstavila, bol zároveň prvým rokom svetovej hospodárskej krízy. Tá sa naplno prejavila až v roku 1932, v ktorom zároveň končí výroba typu 860.

Škoda 860 sa vyrábala štyri roky, za ten čas sa vyrobilo 49 kusov vozidiel. Za malým počtom vyrobených vozidiel môzeme vidieť nástup hospodárskej krízy, neschopnosť presadiť sa voči konkurenčným vozidlám – Tatra 80, Walter Royal, Praga Grand, ktoré disponovali väčším výkonom a lepšou výbavou, rovnako však chýbajúcu tradíciu vo výrobe luxusných limuzín.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek všetkému 860-tka zostáva jediným škodováckym sériovo vyrábaným osemvalcom. Jej konštrukcia a výnimočnosť ju právom zaraďujú k tomu najlepšiemu, čo sa v predvojnovom Československu vyrobilo.

Do dnešných dní sa zachovalo len niekoľko kusov. Ja osobne viem o dvoch – štvordverový kabriolet vlastní Múzeum Škoda Mladá Boleslav a o limuzínu sa poctivo stará zberateľ veteránov, ktorému týmto ďakujem za možnosť predstaviť našim čitateľom tento klenot. Takisto mu ďakujem za ochotu podeliť sa s našimi čitateľmi o históriu svojho vozidla.

"Automobil som získal v roku 1974 zo severných Čiech. V tom čase som už bol majiteľom otvoreného dvojsedadlového športového voza, tak som hľadal jeho protipól. Chcel som uzavretú veľkú limuzínu.

Len pre doplnenie vtedajšej situácie s historickými vozidlami – okrem Škody 860 som mohol získať rozobratý Walter Royal, ale bez 12 valcového motora, alebo luxusný ZIL, ktorý mal v technickom preukaze napísané: Dar ÚV KSSS pre ÚV KSČ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mne ale padla do oka práve Škoda 860. Auto stálo odstavené v šope na záhrade, prerobené pre potreby dobrovoľných hasičov. Namiesto kufra sa na voze nachádzala bedňa s hasičským náradím, auto bolo veľmi opotrebované, čalúnenie zodraté, inak bolo vozidlo viacmenej kompletné.

S majiteľom som sa pomerne rýchlo dohodol. V deň, keď som pre auto prišiel spolu s kamarátom, prišiel majiteľ na škode 100, z nej vybral akumulátor a išiel smerom k stodole, kde stála 860-tka. Nebolo nám celkom jasné, čo chce s týmto malým akumulátorom pri tomto veľkom aute vo veľkej zime dosiahnuť.

Na naše veľké prekvapenie, po krátkom nasatí benzínu a pretočení motora, motor naskočil a teraz už bývalý majiteľ s ním vyšiel asi na štvrtýkrát zo stodoly na ulicu, kde sme voz zapriahli za nákladný automobil a ťahali na železničnú stanicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tam bola nakladacia rampa, pomocou ktorej sme ho chceli naložiť. Len pre zaujímavosť dodávam, že sme chceli použiť ten istý postup, ako bývalý majiteľ, ale nám sa takmer vybil akumulátor a motor nenaštartoval.

Oproti stanici, kde sme sa trápili, bola dievčenská internátna škola, a tak sme poprosili vychovávateľku, či by nám nepožičala asi tak 10 dievčat, ktoré by nám pomohli voz vytlačiť na korbu nákladiaka. Nakoľko bola zima a všade bol sneh a ľad, vychovávateľky nám odmietli vyhovieť s tým, že je to nebezpečné.

Našťastie, medzitým sa trochu spamätal akumulátor, umúdril sa i motor škodovky, naskočil a voz vyšiel na korbu nákladiaku, ktorý ho dopravil do Bratislavy. Asi po roku som vozidlo v rámci prvotného nadšenia rozobral a rozobrané diely som umiestnil po viacerých priestoroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bohužiaľ, sa vďaka tomu niektoré diely nenávratne stratili. Dlhú dobu sa nič nedialo. Prvým impulzom v pokračovaní s vozidlom bola výstava “Človek na kolesách”, ktorá bola v roku 1996 v priestoroch Slovenského národného múzea.

Na tejto výstave bol prezentovaný kompletne reštaurovaný podvozok. Táto výstava odštartovala reštaurátorskú činnosť a výsledky mali smerovať k otvoreniu Múzea dopravy. Na autosalóne v bratislavskej Inchebe sa v roku 1999 prezentovala nalakovaná kabína vozidla spolu s ľavými blatníkmi.

Farebná kombinácia vozidla – modrá s bordovou bola zvolená podľa zvyškov pôvodnej kombinácie farieb, ktoré sa našli pri reštaurovaní na najmenej exponovaných miestach karosérie. Lakýrnické práce na vozidle boli prevedené za podpory Karola Pavlů.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoľko som neskôr pracoval mimo Bratislavy, s vozidlom sa nič nedialo. V roku 2010 som začal na reštaurovaní vozidla pokračovať. Keďže som mal obmedzené priestory, dohodol som sa s Jirkom Vávrom, presťahovali sme auto k nemu do jeho veľkej dieľne a tam sme vozidlo dokončili.

Reštaurovanie vozidla bola práca mnohých kamarátov, ktorí svojimi znalosťami prispeli k úspešnému ukončeniu reštaurátorských prác. Potom sa kompletné a zložené vrátilo ku mne do garáže a začali prvé skúšobné jazdy.

Prvým podujatím, na ktorom sa predstavila čerstvo dokončená Škoda 860, boli Piešťanské zlaté stuhy v roku 2012. Postupne sa objavili prvé problémy – blblo chladenie a elektrická sústava, tie sa však podarilo odstrániť a vozidlo začalo relatívne spoľahlivo jazdiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od tej doby som s ním najazdil niečo cez 1500 km. Samozrejme sa stále objavujú drobné závady, ktoré sa darí postupom času odstraňovať, ale pri pomaly 90- ročnom aute je toto asi normálne. Auto ešte stále nie je v 100% stave, ale verím, že v priebehu tejto sezóny sa to už podarí."

Ako zaujímavosť pridávame aj dobové desatoro pre dobrého vodiča.

Technické parametre vozidla

Škoda 860, 1929-1932

motor: radový osemvalec s ventilovým rozvodom SV

vŕtanie x zdvih: 75 x 110 mm

zdvihový objem: 3880 ccm

výkon: 44,1 kW (60 k) pri 3000 ot / min

počet ložísk kľukového hriadeľa: 9

chladenie: s núteným obehom a ventilátorom

mazanie: tlakové, obežné

zapaľovanie: akumulátorové s rozdeľovačom Scintilla

karburátory: Zenith U 42, alebo Zenith UP 36

elektoinštalácia: dynamo Scintilla 12 V, 80 W, neskôr 12 V 100 W

SkryťVypnúť reklamu
reklama

prevodovka: v bloku s motorom, pohon zadnej nápravy spojovacím hriadeľom

spojka: suchá, viaclamelová

počet prevodových stupňov: 3 + Z

rozvodovka: stály prevod 4,40

rám: rebrinový, nitovaný s oceľových U – profilov

predná náprava: tuhá, odpružená dvojicou pozdĺžnych poleliptických pier

zadná náprava: tuhá, odpružená dvojicou pozdĺžnych poleliptických pier

riadenie: skrutkou a maticou

prevádzková brzda: mechanická, bubnová na štyri kolesá s posiľňovačom Dewandre

parkovacia brzda: mechanická, bubnová na zadné kolesá

ráfiky kolies: plechové, diskové, alebo špicové

rozmery pneumatík: 6,50x20”

rázvor: 3570 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu: 1400 / 1400 mm

celkové rozmery: 5425 x 1750 x 1880 mm

hmotnosť podvozku: 1265 kg

celková hmotnosť : 1850 kg(platí pre limuzínu)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

maximálna rýchlosť: 110 km/h

spotreba paliva: 17 l na 100 km

prevedenia karosérie: limuzína, kabriolet, faux-kabriolet, dodával sa i samostatný podvozok

počet vyrobených kusov: 49

Článok vznikol v spolupráci s redakciou veteransk.

Autor: veteransk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 539
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 570
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 324
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu