SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Výrobu jediného sériového osemvalca v histórii Škody stopla kríza

Škoda vyrobila len 49 kusov modelu 860, výrobu pribrzdila hospodárska kríza.

(Zdroj: veteransk)

Automobilka Škoda Mladá Boleslav oslavuje tento rok 121 rokov od doby, kedy si v Mladej Boleslavi otvorili svoju strojnú dielňu páni Václav Laurin a Václav Klement. Z malej dielničky sa postupom času stal renomovaný výrobca automobilov.

Konjunktúra československého automobilového priemyslu v druhej polovici 20- tych rokov bola len relatívna a úvahy o kúpe vlastného automobilu sa reálne týkali len malého okruhu spoločnosti.

Lacný automobil pre čo najširšiu klientelu nebol problémom konštrukcie, ako sa mnohí mylne domnievali, ale problémom ekonomiky výroby. Iba veľkosériová výroba mohla zlacniť automobil.

Článok pokračuje pod video reklamou

Toto si veľmi dobre uvedomoval Václav Klement, ktorý podrobne študoval Fordov výrobný a hospodársky program. Záver bol jasný – automobilka nutne potrebuje rozsiahle investície do technológií. Výsledok všetci poznáme – spoločnosť L&K prevzala Škoda.

Po dokončení modernizácie závodu v roku 1928 sa začali vyrábať prvé automobily, nesúce už len značku Škoda – typy 4R a 6R. Ich hlavný prínos bol v typizácii a unifikácii dielov, predstavovali ďalší vývojový stupeň, ale zďaleka nie očakávanú revolučnú zmenu v konštrukcii a ani obchodné výsledky nesplnili očakávania.

Preto sa na jesennom pražskom autosalóne v roku 1929 objavil nový typový rad automobilov, na vývoji ktorého sa podieľala talianska firma Pellegati. Boli to typy Škoda 430, 645 a vlajková loď značky - Škoda 860.

Prvá číslica znamenala počet valcov, ďaľšie dve výkon motora v konských silách. Najväčší záujem vzbudil typ 860, veď ním sa automobilka chcela zaradiť medzi elitných výrobcov reprezentačných limuzín a automobil mal byť konkurenciou predovšetkým pre domácich výrobcov – Pragu, Tatru a Waltra, nakoľko každý z nich luxusnú limuzínu vyrábal.

Rok 1929, kedy sa Škoda 860 predstavila, bol zároveň prvým rokom svetovej hospodárskej krízy. Tá sa naplno prejavila až v roku 1932, v ktorom zároveň končí výroba typu 860.

Škoda 860 sa vyrábala štyri roky, za ten čas sa vyrobilo 49 kusov vozidiel. Za malým počtom vyrobených vozidiel môzeme vidieť nástup hospodárskej krízy, neschopnosť presadiť sa voči konkurenčným vozidlám – Tatra 80, Walter Royal, Praga Grand, ktoré disponovali väčším výkonom a lepšou výbavou, rovnako však chýbajúcu tradíciu vo výrobe luxusných limuzín.

Napriek všetkému 860-tka zostáva jediným škodováckym sériovo vyrábaným osemvalcom. Jej konštrukcia a výnimočnosť ju právom zaraďujú k tomu najlepšiemu, čo sa v predvojnovom Československu vyrobilo.

Do dnešných dní sa zachovalo len niekoľko kusov. Ja osobne viem o dvoch – štvordverový kabriolet vlastní Múzeum Škoda Mladá Boleslav a o limuzínu sa poctivo stará zberateľ veteránov, ktorému týmto ďakujem za možnosť predstaviť našim čitateľom tento klenot. Takisto mu ďakujem za ochotu podeliť sa s našimi čitateľmi o históriu svojho vozidla.

"Automobil som získal v roku 1974 zo severných Čiech. V tom čase som už bol majiteľom otvoreného dvojsedadlového športového voza, tak som hľadal jeho protipól. Chcel som uzavretú veľkú limuzínu.

Len pre doplnenie vtedajšej situácie s historickými vozidlami – okrem Škody 860 som mohol získať rozobratý Walter Royal, ale bez 12 valcového motora, alebo luxusný ZIL, ktorý mal v technickom preukaze napísané: Dar ÚV KSSS pre ÚV KSČ.

Mne ale padla do oka práve Škoda 860. Auto stálo odstavené v šope na záhrade, prerobené pre potreby dobrovoľných hasičov. Namiesto kufra sa na voze nachádzala bedňa s hasičským náradím, auto bolo veľmi opotrebované, čalúnenie zodraté, inak bolo vozidlo viacmenej kompletné.

S majiteľom som sa pomerne rýchlo dohodol. V deň, keď som pre auto prišiel spolu s kamarátom, prišiel majiteľ na škode 100, z nej vybral akumulátor a išiel smerom k stodole, kde stála 860-tka. Nebolo nám celkom jasné, čo chce s týmto malým akumulátorom pri tomto veľkom aute vo veľkej zime dosiahnuť.

Na naše veľké prekvapenie, po krátkom nasatí benzínu a pretočení motora, motor naskočil a teraz už bývalý majiteľ s ním vyšiel asi na štvrtýkrát zo stodoly na ulicu, kde sme voz zapriahli za nákladný automobil a ťahali na železničnú stanicu.

Tam bola nakladacia rampa, pomocou ktorej sme ho chceli naložiť. Len pre zaujímavosť dodávam, že sme chceli použiť ten istý postup, ako bývalý majiteľ, ale nám sa takmer vybil akumulátor a motor nenaštartoval.

Oproti stanici, kde sme sa trápili, bola dievčenská internátna škola, a tak sme poprosili vychovávateľku, či by nám nepožičala asi tak 10 dievčat, ktoré by nám pomohli voz vytlačiť na korbu nákladiaka. Nakoľko bola zima a všade bol sneh a ľad, vychovávateľky nám odmietli vyhovieť s tým, že je to nebezpečné.

Našťastie, medzitým sa trochu spamätal akumulátor, umúdril sa i motor škodovky, naskočil a voz vyšiel na korbu nákladiaku, ktorý ho dopravil do Bratislavy. Asi po roku som vozidlo v rámci prvotného nadšenia rozobral a rozobrané diely som umiestnil po viacerých priestoroch.

Bohužiaľ, sa vďaka tomu niektoré diely nenávratne stratili. Dlhú dobu sa nič nedialo. Prvým impulzom v pokračovaní s vozidlom bola výstava “Človek na kolesách”, ktorá bola v roku 1996 v priestoroch Slovenského národného múzea.

Na tejto výstave bol prezentovaný kompletne reštaurovaný podvozok. Táto výstava odštartovala reštaurátorskú činnosť a výsledky mali smerovať k otvoreniu Múzea dopravy. Na autosalóne v bratislavskej Inchebe sa v roku 1999 prezentovala nalakovaná kabína vozidla spolu s ľavými blatníkmi.

Farebná kombinácia vozidla – modrá s bordovou bola zvolená podľa zvyškov pôvodnej kombinácie farieb, ktoré sa našli pri reštaurovaní na najmenej exponovaných miestach karosérie. Lakýrnické práce na vozidle boli prevedené za podpory Karola Pavlů.

Nakoľko som neskôr pracoval mimo Bratislavy, s vozidlom sa nič nedialo. V roku 2010 som začal na reštaurovaní vozidla pokračovať. Keďže som mal obmedzené priestory, dohodol som sa s Jirkom Vávrom, presťahovali sme auto k nemu do jeho veľkej dieľne a tam sme vozidlo dokončili.

Reštaurovanie vozidla bola práca mnohých kamarátov, ktorí svojimi znalosťami prispeli k úspešnému ukončeniu reštaurátorských prác. Potom sa kompletné a zložené vrátilo ku mne do garáže a začali prvé skúšobné jazdy.

Prvým podujatím, na ktorom sa predstavila čerstvo dokončená Škoda 860, boli Piešťanské zlaté stuhy v roku 2012. Postupne sa objavili prvé problémy – blblo chladenie a elektrická sústava, tie sa však podarilo odstrániť a vozidlo začalo relatívne spoľahlivo jazdiť.

Od tej doby som s ním najazdil niečo cez 1500 km. Samozrejme sa stále objavujú drobné závady, ktoré sa darí postupom času odstraňovať, ale pri pomaly 90- ročnom aute je toto asi normálne. Auto ešte stále nie je v 100% stave, ale verím, že v priebehu tejto sezóny sa to už podarí."

Ako zaujímavosť pridávame aj dobové desatoro pre dobrého vodiča.

Technické parametre vozidla

Škoda 860, 1929-1932

motor: radový osemvalec s ventilovým rozvodom SV

vŕtanie x zdvih: 75 x 110 mm

zdvihový objem: 3880 ccm

výkon: 44,1 kW (60 k) pri 3000 ot / min

počet ložísk kľukového hriadeľa: 9

chladenie: s núteným obehom a ventilátorom

mazanie: tlakové, obežné

zapaľovanie: akumulátorové s rozdeľovačom Scintilla

karburátory: Zenith U 42, alebo Zenith UP 36

elektoinštalácia: dynamo Scintilla 12 V, 80 W, neskôr 12 V 100 W

prevodovka: v bloku s motorom, pohon zadnej nápravy spojovacím hriadeľom

spojka: suchá, viaclamelová

počet prevodových stupňov: 3 + Z

rozvodovka: stály prevod 4,40

rám: rebrinový, nitovaný s oceľových U – profilov

predná náprava: tuhá, odpružená dvojicou pozdĺžnych poleliptických pier

zadná náprava: tuhá, odpružená dvojicou pozdĺžnych poleliptických pier

riadenie: skrutkou a maticou

prevádzková brzda: mechanická, bubnová na štyri kolesá s posiľňovačom Dewandre

parkovacia brzda: mechanická, bubnová na zadné kolesá

ráfiky kolies: plechové, diskové, alebo špicové

rozmery pneumatík: 6,50x20”

rázvor: 3570 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu: 1400 / 1400 mm

celkové rozmery: 5425 x 1750 x 1880 mm

hmotnosť podvozku: 1265 kg

celková hmotnosť : 1850 kg(platí pre limuzínu)

maximálna rýchlosť: 110 km/h

spotreba paliva: 17 l na 100 km

prevedenia karosérie: limuzína, kabriolet, faux-kabriolet, dodával sa i samostatný podvozok

počet vyrobených kusov: 49

Článok vznikol v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Dell offers multifaceted careers
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 741
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 567
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 749
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 575
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 787
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 788
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 622
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 490
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 311
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 192

Téma: Škoda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line