Škoda Trekka: predchodca Kodiaqu má novozélandské korene

Model sa začal vyrábať presne pred 50. rokmi. Spolu vzniklo takmer tritisíc exemplárov.

Škoda Trekka(Zdroj: Škoda )

MLADÁ BOLESLAV, BRATISLAVA. Škoda Yeti či nový Kodiaq nie sú jedinými vozidlami SUV v histórii českej automobilky. Svojho predchodcu mali už pred 50-timi rokmi, kedy sa v novozélandskom meste Otahuhu začala vyrábať Škoda Trekka.

Nový Zéland v tom čase nebol pre Škodu novým odbytiskom. Veď prvé vozidlá Laurin & Klement boli na tento ostrov exportované už pred viac ako sto rokmi.

Od roku 1956 bola importérom modelov Škoda, ktoré sa z daňových a colných dôvodov dodávali na novozélandský trh v demontovanom stave, spoločnosť Motor Industries International v Otahuhu.

Práve táto firma sa spolu s ďalšími miestnymi špecialistami podieľala na vývoji nového terénneho vozidla pre miestnych farmárov a remeselníkov.

Prvé návrhy a prototypy modelu Trekka vznikli v rokoch 1965 a 1966. Na svedomí ich má niekdajší vedúci vývoja karosérii Škody Josef Velebný a novozélandský dizajnér George Taylor.

Základom vozidla je rúrkový rám a modifikovaný podvozok z Octavie s nezávislým zavesením všetkých kolies. Zmeny sa dotkli rázvoru, ktorý sa skrátil z 2389 mm na 2165 mm a stáleho prevodu zadnej nápravy upraveného z 4,78 na 5,25.

Lepšiu priechodnosť terénom mala zabezpečiť svetlá výška 190 mm a diferenciál Balanced Traction s uzávierkou, ktorý sa do auta montoval na prianie.

Pod kapotou si našiel miesto radový zážihový štvorvalec OHV s objemom 1,2 l. Motor produkoval výkon 34 kW pri 4500 ot./min a maximálny krútiaci moment 87 Nm pri 3000 otáčkach. Sila putovala cez štvorstupňovú prevodovku na zadné kolesá.

Vozidlo pri hmotnosti 920 až 980 kg dosahovalo maximálnu rýchlosť 105 – 110 km/h a spotrebovalo približne 11 litrov paliva na 100 km. Dostupné bolo vo viacerých verziách – ako kombi, trojdverový pick-up s dvoma až ôsmimi miestami na sedenie či dokonca dvojmiestny kabriolet.

Modely Trekka boli dlhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785 až 2040 mm. Ich užitočná hmotnosť dosahovala od 450 do 500 kg.

Z výrobných liniek schádzali do roku 1972, pričom sa ich vyrobilo takmer tri tisíc kusov. Nepredávali sa len na Novom Zélande, ale vyvážali sa tiež do Austrálie, Vietnamu či na Fidži. Podobné ľahké úžitkové vozidlo využívajúce diely Octavie Combi sa v rokoch 1970 a 1971 vyrábalo aj v Pakistane pod označením Skopak (odvodené zo slov Škoda a Pakistan).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 466
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 143
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 423
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 177
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 408
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 193
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 037
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 772
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 661
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 576

Téma: SUV


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda, Veterány, história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.