SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Škoda Trekka: predchodca Kodiaqu má novozélandské korene

Model sa začal vyrábať presne pred 50. rokmi. Spolu vzniklo takmer tritisíc exemplárov.

Škoda TrekkaŠkoda Trekka(Zdroj: Škoda )

MLADÁ BOLESLAV, BRATISLAVA. Škoda Yeti či nový Kodiaq nie sú jedinými vozidlami SUV v histórii českej automobilky. Svojho predchodcu mali už pred 50-timi rokmi, kedy sa v novozélandskom meste Otahuhu začala vyrábať Škoda Trekka.

Nový Zéland v tom čase nebol pre Škodu novým odbytiskom. Veď prvé vozidlá Laurin & Klement boli na tento ostrov exportované už pred viac ako sto rokmi.

Od roku 1956 bola importérom modelov Škoda, ktoré sa z daňových a colných dôvodov dodávali na novozélandský trh v demontovanom stave, spoločnosť Motor Industries International v Otahuhu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Práve táto firma sa spolu s ďalšími miestnymi špecialistami podieľala na vývoji nového terénneho vozidla pre miestnych farmárov a remeselníkov.

Prvé návrhy a prototypy modelu Trekka vznikli v rokoch 1965 a 1966. Na svedomí ich má niekdajší vedúci vývoja karosérii Škody Josef Velebný a novozélandský dizajnér George Taylor.

Základom vozidla je rúrkový rám a modifikovaný podvozok z Octavie s nezávislým zavesením všetkých kolies. Zmeny sa dotkli rázvoru, ktorý sa skrátil z 2389 mm na 2165 mm a stáleho prevodu zadnej nápravy upraveného z 4,78 na 5,25.

Lepšiu priechodnosť terénom mala zabezpečiť svetlá výška 190 mm a diferenciál Balanced Traction s uzávierkou, ktorý sa do auta montoval na prianie.

Pod kapotou si našiel miesto radový zážihový štvorvalec OHV s objemom 1,2 l. Motor produkoval výkon 34 kW pri 4500 ot./min a maximálny krútiaci moment 87 Nm pri 3000 otáčkach. Sila putovala cez štvorstupňovú prevodovku na zadné kolesá.

Vozidlo pri hmotnosti 920 až 980 kg dosahovalo maximálnu rýchlosť 105 – 110 km/h a spotrebovalo približne 11 litrov paliva na 100 km. Dostupné bolo vo viacerých verziách – ako kombi, trojdverový pick-up s dvoma až ôsmimi miestami na sedenie či dokonca dvojmiestny kabriolet.

Modely Trekka boli dlhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785 až 2040 mm. Ich užitočná hmotnosť dosahovala od 450 do 500 kg.

Z výrobných liniek schádzali do roku 1972, pričom sa ich vyrobilo takmer tri tisíc kusov. Nepredávali sa len na Novom Zélande, ale vyvážali sa tiež do Austrálie, Vietnamu či na Fidži. Podobné ľahké úžitkové vozidlo využívajúce diely Octavie Combi sa v rokoch 1970 a 1971 vyrábalo aj v Pakistane pod označením Skopak (odvodené zo slov Škoda a Pakistan).

Načítavám video...

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  4. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  5. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  9. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  10. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  3. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  6. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  7. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  8. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  9. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 19 513
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 781
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 11 008
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 944
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 162
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 270
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 200
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 655
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 566
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 513

Téma: SUV


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda, Veterány, história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Kriak.

Mobil najbohatšieho muža sveta hackol saudskoarabský princ

Útok môže súvisieť s vraždou novinára.

Výkonný riaditeľ Amazonu Jeff Bezos.
Cynická obluda

Zákerný útok neoliberálov

Cynická obluda k aktuálne najzábavnejšej kauze slovenského internetu.

Neprehliadnite tiež

Záchranárska ulička bude povinná. Viete ako ju v kolóne vytvoriť?

Uličku vytvorte už keď vchádzate do kolóny.

Zachranárska ulička

Tatra po vyše 30 rokoch vyráža na cestu okolo sveta

Výpravy sa môže zúčastniť každý.

Špeciál 815 4x4 pre expedíciu Tatra kolem světa 2.
Honda Civic Sport Line
Škoda Fabia