SME

Škoda Trekka: predchodca Kodiaqu má novozélandské korene

Model sa začal vyrábať presne pred 50. rokmi. Spolu vzniklo takmer tritisíc exemplárov.

Škoda TrekkaŠkoda Trekka (Zdroj: Škoda )

MLADÁ BOLESLAV, BRATISLAVA. Škoda Yeti či nový Kodiaq nie sú jedinými vozidlami SUV v histórii českej automobilky. Svojho predchodcu mali už pred 50-timi rokmi, kedy sa v novozélandskom meste Otahuhu začala vyrábať Škoda Trekka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový Zéland v tom čase nebol pre Škodu novým odbytiskom. Veď prvé vozidlá Laurin & Klement boli na tento ostrov exportované už pred viac ako sto rokmi.

Od roku 1956 bola importérom modelov Škoda, ktoré sa z daňových a colných dôvodov dodávali na novozélandský trh v demontovanom stave, spoločnosť Motor Industries International v Otahuhu.

SkryťVypnúť reklamu

Práve táto firma sa spolu s ďalšími miestnymi špecialistami podieľala na vývoji nového terénneho vozidla pre miestnych farmárov a remeselníkov.

Prvé návrhy a prototypy modelu Trekka vznikli v rokoch 1965 a 1966. Na svedomí ich má niekdajší vedúci vývoja karosérii Škody Josef Velebný a novozélandský dizajnér George Taylor.

Základom vozidla je rúrkový rám a modifikovaný podvozok z Octavie s nezávislým zavesením všetkých kolies. Zmeny sa dotkli rázvoru, ktorý sa skrátil z 2389 mm na 2165 mm a stáleho prevodu zadnej nápravy upraveného z 4,78 na 5,25.

Lepšiu priechodnosť terénom mala zabezpečiť svetlá výška 190 mm a diferenciál Balanced Traction s uzávierkou, ktorý sa do auta montoval na prianie.

Pod kapotou si našiel miesto radový zážihový štvorvalec OHV s objemom 1,2 l. Motor produkoval výkon 34 kW pri 4500 ot./min a maximálny krútiaci moment 87 Nm pri 3000 otáčkach. Sila putovala cez štvorstupňovú prevodovku na zadné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo pri hmotnosti 920 až 980 kg dosahovalo maximálnu rýchlosť 105 – 110 km/h a spotrebovalo približne 11 litrov paliva na 100 km. Dostupné bolo vo viacerých verziách – ako kombi, trojdverový pick-up s dvoma až ôsmimi miestami na sedenie či dokonca dvojmiestny kabriolet.

Modely Trekka boli dlhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785 až 2040 mm. Ich užitočná hmotnosť dosahovala od 450 do 500 kg.

Z výrobných liniek schádzali do roku 1972, pričom sa ich vyrobilo takmer tri tisíc kusov. Nepredávali sa len na Novom Zélande, ale vyvážali sa tiež do Austrálie, Vietnamu či na Fidži. Podobné ľahké úžitkové vozidlo využívajúce diely Octavie Combi sa v rokoch 1970 a 1971 vyrábalo aj v Pakistane pod označením Skopak (odvodené zo slov Škoda a Pakistan).

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

História

Historičky Hana Kubátová a Agáta Šústová Drelová v podcaste Dejiny.

Najnovšia kniha o vojnovom slovenskom štáte odhaľuje fungovanie slovenského štátu na regionálnej úrovni.


a 2 ďalší

Najnovšia kniha o vojnovom slovenskom štáte odhaľuje fungovanie slovenského štátu na regionálnej úrovni.


a 2 ďalší 1
Amfiteáter, osemdesiate roky minulého storočia.

Na Filmový festival pracujúcich chodili tisíce ľudí, premiéru tam mal aj Pacho.


Súvisiace témy: história, Veterány, Škoda, SUV
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 292
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 194
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 857
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 832
  5. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 158
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 924
  7. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 756
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 437
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  2. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  3. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  4. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  5. Peter Štefãnik: Historické paralely a ich slabé miesta
  6. Timotej Opálek: Ghost - Praha / O2 Aréna
  7. Štefan Šturdzík: Mladé pušky naša budúcnosť.
  8. Timotej Opálek: Andy Bell - Ten Crowns
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 787
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 727
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 352
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 12 257
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 663
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 031
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 733
  8. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 386
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťZatvoriť reklamu