SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Škoda Trekka: predchodca Kodiaqu má novozélandské korene

Model sa začal vyrábať presne pred 50. rokmi. Spolu vzniklo takmer tritisíc exemplárov.

Škoda TrekkaŠkoda Trekka (Zdroj: Škoda )

MLADÁ BOLESLAV, BRATISLAVA. Škoda Yeti či nový Kodiaq nie sú jedinými vozidlami SUV v histórii českej automobilky. Svojho predchodcu mali už pred 50-timi rokmi, kedy sa v novozélandskom meste Otahuhu začala vyrábať Škoda Trekka.

Nový Zéland v tom čase nebol pre Škodu novým odbytiskom. Veď prvé vozidlá Laurin & Klement boli na tento ostrov exportované už pred viac ako sto rokmi.

Od roku 1956 bola importérom modelov Škoda, ktoré sa z daňových a colných dôvodov dodávali na novozélandský trh v demontovanom stave, spoločnosť Motor Industries International v Otahuhu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Práve táto firma sa spolu s ďalšími miestnymi špecialistami podieľala na vývoji nového terénneho vozidla pre miestnych farmárov a remeselníkov.

Prvé návrhy a prototypy modelu Trekka vznikli v rokoch 1965 a 1966. Na svedomí ich má niekdajší vedúci vývoja karosérii Škody Josef Velebný a novozélandský dizajnér George Taylor.

Základom vozidla je rúrkový rám a modifikovaný podvozok z Octavie s nezávislým zavesením všetkých kolies. Zmeny sa dotkli rázvoru, ktorý sa skrátil z 2389 mm na 2165 mm a stáleho prevodu zadnej nápravy upraveného z 4,78 na 5,25.

Lepšiu priechodnosť terénom mala zabezpečiť svetlá výška 190 mm a diferenciál Balanced Traction s uzávierkou, ktorý sa do auta montoval na prianie.

Pod kapotou si našiel miesto radový zážihový štvorvalec OHV s objemom 1,2 l. Motor produkoval výkon 34 kW pri 4500 ot./min a maximálny krútiaci moment 87 Nm pri 3000 otáčkach. Sila putovala cez štvorstupňovú prevodovku na zadné kolesá.

Skryť Vypnúť reklamu

Vozidlo pri hmotnosti 920 až 980 kg dosahovalo maximálnu rýchlosť 105 – 110 km/h a spotrebovalo približne 11 litrov paliva na 100 km. Dostupné bolo vo viacerých verziách – ako kombi, trojdverový pick-up s dvoma až ôsmimi miestami na sedenie či dokonca dvojmiestny kabriolet.

Modely Trekka boli dlhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785 až 2040 mm. Ich užitočná hmotnosť dosahovala od 450 do 500 kg.

Z výrobných liniek schádzali do roku 1972, pričom sa ich vyrobilo takmer tri tisíc kusov. Nepredávali sa len na Novom Zélande, ale vyvážali sa tiež do Austrálie, Vietnamu či na Fidži. Podobné ľahké úžitkové vozidlo využívajúce diely Octavie Combi sa v rokoch 1970 a 1971 vyrábalo aj v Pakistane pod označením Skopak (odvodené zo slov Škoda a Pakistan).

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  3. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  9. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  2. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  8. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  9. Stiahnite si stovky e-kníh
  10. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 972
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 612
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 205
  4. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 123
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 4 899
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 3 674
  7. Crème de la crème po slovensky 3 251
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 225
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 904
  10. Stiahnite si stovky e-kníh 2 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.


a 4 ďalší 11 h
Na Euro 2020 hrozia aj iné ohniská. V Maďarska sa na štadióne stretlo 60-tisíc ľudí.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.


17. jún
Zápchy na D2 sú časté.

Oprava mosta má trvať do konca prázdnin.


18 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


21 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


22. jún
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún