WASHINGTON, BRATISLAVA. Príčinou siedmych tohtoročných smrteľných dopravných nehôd je aplikácia Pokémon Go. V roku 2015 v USA vzrástol počet obetí dopravných nehôd medziročne o 7,1 percenta - najviac za posledných 50 rokov - a úrady vinia vodičov rozptýlených smartfónmi.
"So smartfónom sa už len netelefonuje, slúži na množstvo rôznych vecí," povedal americký minister dopravy Anthony Foxx pre New York Times. "Problémom je nepozornosť za volantom - na cestách zomiera príliš veľa ľudí."

Nové metodické pokyny amerického Úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) by mali pomôcť vodičom sústrediť sa na cestu. Smartfóny by totiž mali dostať špeciálny režim pre vodiča, ktorý obmedzí niektoré funkcie.
Žiaden Youtube, sociálne siete ani klávesnica
Pokyny úradu sú adresované výrobcom prenosných zariadení ako Samsung či Apple. Úrad odporúča výrobcom do pripravovaných operačných systémov zabudovať režim pre šoférov, v ktorom by bolo zakázané sledovanie videí, automatické skrolovanie textu či spustenie niektorých aplikácií.
Vypnuté by mali byť napríklad sociálne siete aj zadávanie akéhokoľvek textu. Pomôcť by malo tiež špeciálne zjednodušené ovládacie rozhranie.
Najväčšou výzvou pre výrobcov smartfónov bude rozpoznanie práve toho zariadenia, ktoré patrí práve vodičovi. Zistiť, či je smartfón v pohybe je jednoduché, problémom je rozlíšenie zariadení vodiča a cestujúcich - tí by mali zariadenie vedieť ďalej používať naplno.
Riešením tak bude pravdepodobne dobrovoľný režim vodiča. Aktivuje sa v momente, ako sa auto dá do pohybu, no bude možné ho kedykoľvek deaktivovať. Ovládanie smartfónu tak aj naďalej ostane na zodpovednosti vodiča.
Hoci pokyny úradu pre bezpečnosť cestnej premávky sú pre výrobcov nezáväzné a odporúčacie, úrad v minulosti vydal podobné pokyny pre výrobcov zabudovaných palubných systémov - a automobilky si tieto odporúčania osvojili.
Telefón si máte pripojiť k autu
Úrad tiež odporúča párovanie čiže možnosť ovládať funkcie smartfónu cez dotykový displej auta či ovládanie na volante. Takúto funkcionalitu už viaceré značky podporujú - Apple cez CarPlay a Android cez AndroidAuto.
V oboch prípadoch môže vodič cez zabudovanú obrazovku v aute obsluhovať základné funkcie telefónu, podporované je tiež ovládanie hlasom napríklad v angličtine.
Viaceré aplikácie už k obmedzeniam pre vodičov pristúpili z vlastnej iniciatívy.
Napríklad navigačný program Waze neumožňuje zadávať za jazdy text - klávesnica sa zobrazí až po odkliknutí potvrdenia, že používateľ je v skutočnosti spolujazdec. Po vlne kritiky spoločnosť Niantic aktualizovala svoju aplikáciu Pokémon Go, aby nefungovala v rýchlosti vyššej ako 16 kilometrov za hodinu.