SOUL, BRATISLAVA. Tradičné oceľové či betónové zvodidlá dokážu vozidlo spomaliť a udržať ho na ceste, no neposkytujú najlepšiu ochranu pre posádku. Zachrániť životy by mali mäkké, pružné zvodidlá.
Kórejská firma ETI (Evolution in Traffic Innovation) navrhla nový typ "valcových" zvodidiel. Tie pri náraze nepohlcujú energiu tým, že sa deformujú, ale tým, že sa otáčajú, píše web Interesting Engineering.
Jednotlivé valce sú vyrobené z polyméru EVA, ktorý je známy svojimi tlmiacimi vlastnosťami - podobne ako guma, no EVA je ešte ľahší. Navyše majú na sebe valce reflexné pruhy, čo zlepšuje ich viditeľnosť.
Pri náraze sa tak valce nezničia, len "pružia" a odsúvajú vozidlo nabok. Kinetická energia auta sa premení na rotačnú, čo auto spomalí jemnejšie. Posádka tak nepocíti náhle preťaženie a valce tiež pomáhajú vozidlo nasmerovať naspäť na cestu.
ETI vykonala crash testy s osobným aj nákladným autom aj s autobusom - vo všetkých prípadoch zhodnotila, že valcové zvodidlo minimalizuje prudký náraz, čo je bezpečnejšie pre jeho posádku. Po náraze netreba meniť celé úseky zvodidiel, ale len poškodené valce.