Výsledky svojho výskumu v oblasti batérií zverejnila pracovná skupina pozostávajúca z Univerzity Bristol, Univerzity Surrey a spoločnosti Augmented Optics. Skupina podľa svojich tvrdení dosiahla prelom vo výskume batérií pre elektromobily. Informáciu prebrali viaceré zahraničné weby, zaoberajúce sa automobilovým priemyslom.
Vo výskume sa zamerali na superkapacitory, ktoré sa ukázali tisíc až 10-tisíc krát silnejšie ako ekvivalentné batérie. Výskum by mohol výrazne pomôcť elektromobilom.
Nabíjanie sa skráti na minúty
Vozidlám so spaľovacím motorom by sa mohli vyrovnať nielen v dojazde, ale aj v rýchlosti “načerpania paliva“. Dobíjanie by sa skrátilo zo 6 až 8 hodín na čas, za ktorý sa natankuje benzínové auto.
Nabíjanie nemá byť len rýchle, ale aj bezpečnejšie a celkovo je toto riešenie “zelenšou“ alternatívou ku dnešným batériám.
Nová technológia by samozrejme priniesla zlepšenia aj do ostatných oblastí života, nielen do automobilového priemyslu. Nabíjanie mobilných telefónov, notebookov a ďalších mobilných prístrojov by sa skrátilo na niekoľko sekúnd.
Superkapacitory nie sú v prípade elektromobilov žiadnou novinkou. Autobusy, využívajúce superkapacitory, fungujú v Číne, dojazdom na jedno nabitie sa však zďaleka nevyrovnajú vozidlám s konvenčným pohonom.
Problémom bola energetická hustota
Superkapacitory za budúcnosť elektromobilov považuje aj šéf Tesly, Elon Musk. Problém videl najmä v ich energetickej hustote. Superkapacitory sa na druhej strane dokážu v porovnaní s dnešnými batériami nabiť a vybiť rýchlo a zvládnu veľký počet cyklov.
„Momentálne prebieha globálne hľadanie nových technológií pre skladovanie energie a tieto nové ultra-kapacitné superkapacitory majú potenciál otvoriť dvere pre nepredstaviteľne vzrušujúce výskumy“, nechal sa počuť Dr. Brendan Howlin z univerzity v Surrey.
Informácie o výraznom prelome v dojazde elektromobilov sa objavujú prakticky pravidelne. Do praxe sa však zatiaľ nič svetoborné nedostalo. Skupina výskumníkov tvrdí, že funkčný prototyp superkapacitoru bude mať už na jar 2017 a bariérou by nemali byť ani produkčné náklady.
Doteraz pracovali výskumníci na projekte tajne a jeho výsledky zverejnili až po zaregistrovaní patentov.