Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Dnešné autá si vystačia len s dvanástimi voltmi.

Pohľad na systém elektroinštálacie v Bentley Bentayga(Zdroj: Bentley)

DETROIT, BRATISLAVA.Vyššie napätie v autách umožní nasadenie nových elektrických systémov. Vďaka nim budú autá ekologickejšie, komfortnejšie, ale aj zábavnejšie, píše Detroit Free Press.

Batérie sa začali v autách objavovať ešte začiatkom 20. storočia. Prvými elektrifikovanými komponentami v autách boli svetlá a klaksóny, elektrické štartéry sa rozšírili až v dvadsiatych rokoch. Spočiatku mali autobatérie napätie šesť voltov.

V polovici päťdesiatych rokov, keď do módy prišli väčšie a silnejšie motory, si štartéry vyžiadali silnejší, dvanásťvoltový elektrický rozvod. Niektoré autá ako napríklad Volkswagen Chrobák či Citroën 2CV si zachovali šesť voltov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Po šesťdesiatich rokoch tak prichádza k veľkej zmene napätia v autách - z dvanástich na 48 voltov.

Vyššie napätie zvýši efektivitu

Nové 48-voltové batérie (aj kabeláž auta) by mali byť veľkosťou porovnateľné s tými dnešnými. Výrobcom však umožnia priniesť množstvo funkcií.

Tá, ktorá sa najčastejšie spomína, je elektrický kompresor, ktorý nahradí turbo či klasický, remeňom poháňaný kompresor. Na rozdiel od turba, ktoré potrebuje tlak vo výfuku, sa elektrický kompresor dokáže roztočiť kedykoľvek na požiadanie.

Prvým sériovým autom s elektrickým kompresorom je dieselové Audi SQ7, pri ňom automobilka udáva, že maximálny plniaci tlak dosiahne elektrický kompresor za 250 milisekúnd. 48-voltová elektrika v aute umožnila aj použitie ďalších systémov podvozka, ako sú aktívne stabilizátory a odpruženie či natáčanie zadných kolies.

Prečítajte si tiež: Audi SQ7 je najsilnejšie dieselové SUV

Rovnaký motor dostalo, mimochodom, aj Bentley Bentayga, prvé SUV britskej luxusnej značky.

Spoločnosť Valeo tiež experimentuje s elektrickým kompresorom pripojeným k prakticky sériovému dvojlitrovému štvorvalcu Ford. Presné dáta nezverejnila, no uvádza, že v porovnaní s klasickým turbom má jej riešenie lepšiu odozvu na plyn, vyššiu efektivitu a lepšie fungujúci systém štart-stop.

Pomôže aj nižšej spotrebe

48-voltový systém by mal priniesť ešte jednu výhodu - auto by s ním malo byť schopné prejsť veľmi krátke vzdialenosti len na elektrický pohon. Pôjde o takzvaný mild-hybrid, konštrukčne podstatne jednoduchší ako klasické hybridy.

Schopnosť prejsť pár desiatok metrov na elektrinu však ušetrí palivo napríklad v zápche či na parkovisku. Riadiaca jednotka tiež bude môcť krátkodobo vypnúť klasický motor vo väčšej rýchlosti, napríklad v pozvoľnom klesaní z kopca.

Palivo ušetrí aj to, že mnohé zariadenia, ktoré sú poháňané remeňom motora (napríklad olejové a vodné čerpadlo, kompresor klimatizácie) budú môcť byť na elektrinu. Batériu bude dobíjať alternátor, ktorý nebude zapojený stále, ale len pri brzdení a na voľnobehu.

48-voltový elektrický systém by mal priniesť úsporu paliva asi 15 percent. Spočiatku by mal zvýšiť výrobné náklady auta asi o 800 až 1000 eur, postupne však zlacnie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 846
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 041
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 718
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 787
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 430
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 989
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 603
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 605
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 499
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 226

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.