SME
Štvrtok, 23. január, 2020 | Meniny má Miloš

Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Dnešné autá si vystačia len s dvanástimi voltmi.

Pohľad na systém elektroinštálacie v Bentley BentaygaPohľad na systém elektroinštálacie v Bentley Bentayga(Zdroj: Bentley)

DETROIT, BRATISLAVA.Vyššie napätie v autách umožní nasadenie nových elektrických systémov. Vďaka nim budú autá ekologickejšie, komfortnejšie, ale aj zábavnejšie, píše Detroit Free Press.

Batérie sa začali v autách objavovať ešte začiatkom 20. storočia. Prvými elektrifikovanými komponentami v autách boli svetlá a klaksóny, elektrické štartéry sa rozšírili až v dvadsiatych rokoch. Spočiatku mali autobatérie napätie šesť voltov.

V polovici päťdesiatych rokov, keď do módy prišli väčšie a silnejšie motory, si štartéry vyžiadali silnejší, dvanásťvoltový elektrický rozvod. Niektoré autá ako napríklad Volkswagen Chrobák či Citroën 2CV si zachovali šesť voltov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Po šesťdesiatich rokoch tak prichádza k veľkej zmene napätia v autách - z dvanástich na 48 voltov.

Vyššie napätie zvýši efektivitu

Nové 48-voltové batérie (aj kabeláž auta) by mali byť veľkosťou porovnateľné s tými dnešnými. Výrobcom však umožnia priniesť množstvo funkcií.

Tá, ktorá sa najčastejšie spomína, je elektrický kompresor, ktorý nahradí turbo či klasický, remeňom poháňaný kompresor. Na rozdiel od turba, ktoré potrebuje tlak vo výfuku, sa elektrický kompresor dokáže roztočiť kedykoľvek na požiadanie.

Prvým sériovým autom s elektrickým kompresorom je dieselové Audi SQ7, pri ňom automobilka udáva, že maximálny plniaci tlak dosiahne elektrický kompresor za 250 milisekúnd. 48-voltová elektrika v aute umožnila aj použitie ďalších systémov podvozka, ako sú aktívne stabilizátory a odpruženie či natáčanie zadných kolies.

Prečítajte si tiež: Audi SQ7 je najsilnejšie dieselové SUV Čítajte 

Rovnaký motor dostalo, mimochodom, aj Bentley Bentayga, prvé SUV britskej luxusnej značky.

Spoločnosť Valeo tiež experimentuje s elektrickým kompresorom pripojeným k prakticky sériovému dvojlitrovému štvorvalcu Ford. Presné dáta nezverejnila, no uvádza, že v porovnaní s klasickým turbom má jej riešenie lepšiu odozvu na plyn, vyššiu efektivitu a lepšie fungujúci systém štart-stop.

Pomôže aj nižšej spotrebe

48-voltový systém by mal priniesť ešte jednu výhodu - auto by s ním malo byť schopné prejsť veľmi krátke vzdialenosti len na elektrický pohon. Pôjde o takzvaný mild-hybrid, konštrukčne podstatne jednoduchší ako klasické hybridy.

Schopnosť prejsť pár desiatok metrov na elektrinu však ušetrí palivo napríklad v zápche či na parkovisku. Riadiaca jednotka tiež bude môcť krátkodobo vypnúť klasický motor vo väčšej rýchlosti, napríklad v pozvoľnom klesaní z kopca.

Palivo ušetrí aj to, že mnohé zariadenia, ktoré sú poháňané remeňom motora (napríklad olejové a vodné čerpadlo, kompresor klimatizácie) budú môcť byť na elektrinu. Batériu bude dobíjať alternátor, ktorý nebude zapojený stále, ale len pri brzdení a na voľnobehu.

48-voltový elektrický systém by mal priniesť úsporu paliva asi 15 percent. Spočiatku by mal zvýšiť výrobné náklady auta asi o 800 až 1000 eur, postupne však zlacnie.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  5. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  6. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  9. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  10. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  1. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  2. Kaufland daroval Centru voľného času v Skalici 4 016 €
  3. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  4. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  5. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  8. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  9. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 20 634
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 740
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 957
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 845
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 083
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 004
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 985
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 500
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 421
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 392

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

O čom hovoríme, keď hovoríme o antifašizme (píše Michal Havran)

Ukážme im, že my stále vieme, ako svet vyzerá a ako má vyzerať.

Múzeum holokaustu v Seredi.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Solymos odišiel, ako sa patrí

Stačí štipka vkusu a dá sa odísť aj bez hanby.

Peter Tkačenko

Minister Sólymos sa ospravedlnil a podáva demisiu

Minister spolu s bratom napadli jedného zo zamestnancov ázijskej reštaurácie.

Minister životného prostredia a podpredseda vlády László Sólymos (Most-Híd) podáva demisiu.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Prokurátormi chránený Trnka

Aktéri Lemikomu tunel našťastie nedokončili.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Peugeot 2008

Elektromobily budú mať v Bratislave prvý autosalón, začína už v piatok

Návštevníci uvidia väčšinu modelov, ktoré sú v predaji.

Záchranárska ulička bude povinná. Viete ako ju v kolóne vytvoriť?

Uličku vytvorte už keď vchádzate do kolóny.

Zachranárska ulička

Tatra po vyše 30 rokoch vyráža na cestu okolo sveta

Výpravy sa môže zúčastniť každý.

Špeciál 815 4x4 pre expedíciu Tatra kolem světa 2.