Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Dnešné autá si vystačia len s dvanástimi voltmi.

Pohľad na systém elektroinštálacie v Bentley Bentayga(Zdroj: Bentley)

DETROIT, BRATISLAVA.Vyššie napätie v autách umožní nasadenie nových elektrických systémov. Vďaka nim budú autá ekologickejšie, komfortnejšie, ale aj zábavnejšie, píše Detroit Free Press.

Batérie sa začali v autách objavovať ešte začiatkom 20. storočia. Prvými elektrifikovanými komponentami v autách boli svetlá a klaksóny, elektrické štartéry sa rozšírili až v dvadsiatych rokoch. Spočiatku mali autobatérie napätie šesť voltov.

V polovici päťdesiatych rokov, keď do módy prišli väčšie a silnejšie motory, si štartéry vyžiadali silnejší, dvanásťvoltový elektrický rozvod. Niektoré autá ako napríklad Volkswagen Chrobák či Citroën 2CV si zachovali šesť voltov.

Po šesťdesiatich rokoch tak prichádza k veľkej zmene napätia v autách - z dvanástich na 48 voltov.

Vyššie napätie zvýši efektivitu

Nové 48-voltové batérie (aj kabeláž auta) by mali byť veľkosťou porovnateľné s tými dnešnými. Výrobcom však umožnia priniesť množstvo funkcií.

Tá, ktorá sa najčastejšie spomína, je elektrický kompresor, ktorý nahradí turbo či klasický, remeňom poháňaný kompresor. Na rozdiel od turba, ktoré potrebuje tlak vo výfuku, sa elektrický kompresor dokáže roztočiť kedykoľvek na požiadanie.

Prvým sériovým autom s elektrickým kompresorom je dieselové Audi SQ7, pri ňom automobilka udáva, že maximálny plniaci tlak dosiahne elektrický kompresor za 250 milisekúnd. 48-voltová elektrika v aute umožnila aj použitie ďalších systémov podvozka, ako sú aktívne stabilizátory a odpruženie či natáčanie zadných kolies.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Audi SQ7 je najsilnejšie dieselové SUV

Rovnaký motor dostalo, mimochodom, aj Bentley Bentayga, prvé SUV britskej luxusnej značky.

Spoločnosť Valeo tiež experimentuje s elektrickým kompresorom pripojeným k prakticky sériovému dvojlitrovému štvorvalcu Ford. Presné dáta nezverejnila, no uvádza, že v porovnaní s klasickým turbom má jej riešenie lepšiu odozvu na plyn, vyššiu efektivitu a lepšie fungujúci systém štart-stop.

Pomôže aj nižšej spotrebe

48-voltový systém by mal priniesť ešte jednu výhodu - auto by s ním malo byť schopné prejsť veľmi krátke vzdialenosti len na elektrický pohon. Pôjde o takzvaný mild-hybrid, konštrukčne podstatne jednoduchší ako klasické hybridy.

Schopnosť prejsť pár desiatok metrov na elektrinu však ušetrí palivo napríklad v zápche či na parkovisku. Riadiaca jednotka tiež bude môcť krátkodobo vypnúť klasický motor vo väčšej rýchlosti, napríklad v pozvoľnom klesaní z kopca.

Palivo ušetrí aj to, že mnohé zariadenia, ktoré sú poháňané remeňom motora (napríklad olejové a vodné čerpadlo, kompresor klimatizácie) budú môcť byť na elektrinu. Batériu bude dobíjať alternátor, ktorý nebude zapojený stále, ale len pri brzdení a na voľnobehu.

48-voltový elektrický systém by mal priniesť úsporu paliva asi 15 percent. Spočiatku by mal zvýšiť výrobné náklady auta asi o 800 až 1000 eur, postupne však zlacnie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 797
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 259
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 832
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 524
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 276
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 232
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 197
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 127
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 084

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúte po minúte: Dodávka vrazila do davu ľudí v centre Barcelony

Dvaja ozbrojenci sa zabarikádovali v bare, nie je jasné, či držia rukojemníkov.

EKONOMIKA

Ak si kúpite kuracinu v Tescu, môže vás zastaviť esbéeskár

V niektorých predajniach dáva Tesco bezpečnostné prvky aj na mäso.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.