Americký magazín WardsAuto opäť po roku zverejnil zoznam desiatich najlepších motorov bez určenia poradia. Vôbec prvýkrát v 23-ročnej histórii ankety sa stalo, že sa do Top 10 nedostal žiadny osemvalec. Márne v nej budete hľadať aj nejaký diesel.
Zato medzi ocenenými nájdeme tri hybridné systémy, ktorým robí spoločnosť sedmička turbomotorov. Downsizing je skrátka čoraz citeľnejší aj v USA.
Víťazi vzišli zo 40-tky nominovaných pohonných jednotiek. Do ankety sa pritom mohli zapojiť len nové alebo výrazne prepracované motory v autách nie drahších ako 62-tisíc dolárov (cca 58-tisíc eur).
Redaktori WardsAuto ich posudzovali v priebehu októbra a novembra v rôznych jazdných situáciách. Každý motor obodovali na základe výkonu, krútiaceho momentu, hlučnosti, spotreby či využitia nových technológií.
A aj keď sa do najlepšej desiatky neprepracoval žiadny osemvalec, šesťvalce sú v nej hneď tri. BMW dodalo turbomotor B58, ktorý v modeli M240i produkuje výkon 250 kW a dosahuje maximálny krútiaci moment 500 Nm. Porotcom sa okrem hladkého chodu pozdávala aj jeho spotreba, ktorá počas testovania dosiahla priemernú hodnotu 9 l/100 km.

Ďalší ocenený šesťvalec môžeme nájsť v plug-in hybridnom minivane Chrysler Pacifica. Vozidlo vďaka nemu a dvom elekromotorom dosiahlo kombinovanú spotrebu 7,8 l na 100 km. Tiež sa ukázalo, že v plne elektrickom režime zvládne 53 km, kým celkový dojazd predstavuje 911 km.
Tretím do partie šesťvalcov je trojlitrový agregát poháňajúci Infiniti Q50. Jednotka poskytujúca výkon 298 kW a krútiaci moment 475 Nm spotrebuje 10,2 l paliva na 100 km.
Z hybridných pohonov sa okrem toho v Chrysleri Pacifica porotcom najviac páčili systémy Chevroletu Volt a Hondy Accord Hybrid. Ako veľkú devízu Voltu redaktori uvádzajú jeho 85 km dojazd v elektrickom móde. Jazda s ním je vďaka okamžitému krútiacemu momentu 407 Nm navyše vraj aj zábavná.

Pohonné ústrojenstvo Hondy Accord Hybrid tvorí atmosférický dvojliter pracujúci v Atkinsovom cykle a trakčný elektromotor. Výkon celej sústavy je 158 kW a vďaka elektromotoru je krútiaci moment 315 Nm dostupný v rozsahu od nula do 2000 ot./min. Honda podľa záverov testovania ponúka najlepšiu rovnováhu medzi silou a spotrebou (5 l/100 km).
Zvyšok motorov predstavujú prepĺňané štvorvalce z Fordu Focus RS, Hyundaiu Elantra Eco, Mazdy CX-9 a Volva V60 Polestar. Pozornosť z nich si zaslúži najmä turbodúchadlom a kompresorom prepĺňaný dvojliter Volva s historicky najvyšším litrovým výkonom (133 kW na liter objemu) medzi ocenenými agregátmi.
Motor | Model |
Šesťvalec 3.0 l Turbo DOHC | BMW M240i |
Štvorvalec 1,5 l DOHC + elektromotor | Chevrolet Volt EREV |
Šesťvalec 3.6 l DOHC + elektromotor | Chrysler Pacifica Hybrid PHEV |
Štvorvalec 2.3 l Turbo DOHC | Ford Focus RS |
Štvorvalec 2.0 l DOHC + elektromotor | Honda Accord Hybrid HEV |
Štvorvalec 1.4 l Turbo DOHC | Hyundai Elantra Eco |
Šesťvalec 3.0 l Turbo DOHC | Infiniti Q50 |
Štvorvalec 2.5 l Turbo DOHC | Mazda CX-9 |
Štvorvalec 2.0 l Turbo DOHC | Mercedes-Benz C 300 |
Štvorvalec 2.0 l Turbo/Kompresor DOHC | Volvo V60 Polestar |