SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Porovnali sme "autopilota" v Mercedese E a Volve S90

Limitom pre moderné systémy sú prudké zákruty rýchlostnej cesty R1.

(Zdroj: Michal švančara)

Pôvodný zámer uskutočniť porovnávací test Volva S90 a Mercedesu triedy E zmarili rozdielne motorizácie. Pod kapotou Mercedesu sa namiesto očakávaného štvorvalca objavil šesťvalec s objemom 3,0 l.

Rozdielom bol aj pohon, zatiaľ čo Volvo disponovalo pohonom všetkých kolies, Éčko poháňali kolesá zadnej nápravy. V teste sme sa napokon sústredili na oblasť, ktorá tieto autá spája. Bez debaty je ňou technológia. Obe autá disponovali najmodernejšími technologickými prvkami.

Autonómne parkovanie je zatiaľ len hračkou

Ako prvé sme vyskúšali “automatické“ parkovanie. Volvo v tejto disciplíne nevyniká a v podstate ponúka to, čo nájdeme aj v oveľa lacnejších autách, vrátane častého zaváhania pri parkovaní. Manéver sa nie vždy podaril, šofér musel brzdiť a meniť prevodové stupne (spiatočka a pohyb vpred).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pri parkovaní si vodič jedným kliknutím na dotykový displej vyberie, či chce parkovať pozdĺžne alebo priečne. Možnosti sú dostupné podľa veľkosti medzery medzi autami. Nám Volvo v prvom prípade vo videu neponúklo možnosť parkovať priečne, hoci sme plánovali vojsť medzi priečne parkujúce autá.

Mercedes je v tomto o generáciu lepší, ani on sa však nevyhne zaváhaniam pri parkovaní. Šofér nemusí radiť, pridávať, brzdiť a samozrejme ani točiť volantom. Môže si vybrať, či na parkovacie miesto nacúva, alebo vojde predkom.

Zaparkovať môže aj po vystúpení z auta pomocou diaľkového ovládania. Ako ovládač poslúži telefón alebo tablet s nainštalovanou aplikáciou. S diaľkovým ovládaním zvládnete aj vyparkovanie z úzkeho priestoru.

V praxi “automatické“ parkovanie nemá veľké využitie. Slabšiemu šoférovi môže za istých okolností táto funkcia pomôcť. Problémom je čas, ktorý pri parkovaní strávite a spoliehať sa naň nechcete ani pri obrubníkoch. Pri nízkoprofilových pneumatikách vždy hľadáme ten správny spôsob, ako zaparkovať na obrubníku.

SkryťVypnúť reklamu

Automatické parkovanie je v súčasnosti akousi hračkou, ktorá sa v budúcnosti stane súčasťou autonómneho šoférovania. Dnes má však svoje nedostatky rovnako, ako samotná autonómna jazda.

Práve autonómna jazda bola druhou disciplínou, ktorá nás v prípade dvojice vozidiel zaujímala. O plneautonómnom systéme, samozrejme, nemôže byť ani reči, svedčia o tom aj názvy asistenčných systémov Pilot Assist (Volvo) a Drive Pilot (Mercedes).

Autonómna jazda? Ruky nechávajte na volante

Viac nás v tomto ohľade zaujímalo Volvo, Mercedes sme už totiž vyskúšali pred nejakým časom na nemeckých cestách. Cestou z Bratislavy po diaľnici D1 si Pilot Assist postupne získaval našu dôveru. Automobilka a legislatíva nútia šoféra zasahovať do riadenia v pravidelných intervaloch.

SkryťVypnúť reklamu

Ale náš pocit zo schopnosti autonómneho systému bol veľmi dobrý. Za dobrého počasia sme sa na schopnosti Volva udržať sa v jazdnom pruhu a do nikoho nenaraziť mohli spoľahnúť. Adaptívny tempomat reagoval jemne a žiadne šoky v podobe zbytočného a prudkého brzdenia sme nezažili. Vždy, keď auto funguje v teste dobre, tak mu situáciu radi sťažíme.

S rukami pripravenými na volante a s jednou nohou na brzde nás zaujímalo, ako sa bude auto správať pri nedodržaní odstupu, ktorý štandardne stanovuje adaptívny tempomat. Nebolo nutné sa priblížiť k autu vpredu nebezpečne blízko. Už pri vzdialenostiach, v akých sa v špičke bežne po D1 jazdí, stratil Pilot Assist v zákrutách istotu.

Kratší výhľad spôsobil “opitú“ jazdu od čiary k čiare a bez zásahu vodiča by auto prešlo do vedľajšieho pruhu. Vypomstiť sa to môže, ak sa pred Volvo zaradí iné auto v nežiadúcej vzdialenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Po prechode na rýchlostnú cestu R1 sme sa zapotili na obchvate Nitry. Neistotu v nás však Pilot Asist veľmi rýchlo eliminoval. Zákruty sú tu síce tiahle, ale nie výrazne zakrútené, takže Volvo S90 absolvovalo túto časť cesty bez zaváhania. Na limit autonómneho systému sme narazili až približne pri zjazde na Hronský Beňadik.

Od tohto bodu smerom na Banskú Bystricu nám autopilot viac prekážal, ako pomáhal. Niekedy sme jeho nie správne natočenie volantu museli pretlačiť fyzickou silou. Následne riadenie zmäklo a auto zrazu zatočilo viac, ako bolo plánované.

Podobná situácia nastane aj vtedy, keď sa šofér a Pilot Assist rozhodnú otočiť volantom v rovnakej chvíli. Sily pôsobiace na volant sa spočítajú a znovu natočíte volant viac, ako treba.

Mercedes vie šoférovať rýchlejšie

Zaujímavé je, že niekedy v prudkej zákrute, keď Volvo zašlo za stredovú čiaru, sa hneď nevzdalo a snažilo sa zákrutu vytočiť. V kritickej situácii tak môže zmierniť následky nehody, pripadne jej úplne predísť.

SkryťVypnúť reklamu

Táto reakcia nie je pravidlom a nemožno sa na ňu spoliehať. Štandardne súčasné autonómne systémy v takejto situácii rezignujú a iba šoférovi prostredníctvom displeja oznámia, že celá práca ostáva na ňom. Volvo zvláda autonómnu jazdu diaľnicou oficiálne do rýchlosti 130 km/h.

Mercedes je v tomto podstatne ďalej a jeho schopnosti sa zastavia pri rýchlosti 210 km/h. Na rovnej nemeckej diaľnici sme to pred časom (počas prvej jazdy s verziou kombi) skúšali približne do tempa 160 až 170 km/h, samozrejme, s rukami pripravenými na volante.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4SHZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4SHZ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. Odpady nad zlato
  8. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  1. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  6. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  7. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  8. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 914
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 266
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 175
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 607
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 069
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 555
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 452
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 313
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 274
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Jan Pražák: Nenávidím tě, sestřičko rozmazlená!
  2. Vladimír Bohm: Podporovať migráciu a utečencov? - Áno, ale inak ako doteraz
  3. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #16 - Prvý beh vonku a mnoho iného
  4. Jozef Sitko: Dilema dnes: Zákonnosť či spravodlivosť?
  5. Vladimír Troják: Trojdňový cyklovýlet na Moravu
  6. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
  7. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope
  8. Roland Vizner: Krach Evergrande je vážny, dlhy dosahujú 3-násobok HDP Slovenska. No nie je to Lehman. Pripomína skôr Arca či Váhostav po Čínsky, teda krát 300 :)
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 299
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 220
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 925
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 216
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 055
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 491
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 294
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 743
Skryť Zatvoriť reklamu