SME
Pondelok, 27. január, 2020 | Meniny má Bohuš

Porovnali sme "autopilota" v Mercedese E a Volve S90

Limitom pre moderné systémy sú prudké zákruty rýchlostnej cesty R1.

(Zdroj: Michal švančara)

Pôvodný zámer uskutočniť porovnávací test Volva S90 a Mercedesu triedy E zmarili rozdielne motorizácie. Pod kapotou Mercedesu sa namiesto očakávaného štvorvalca objavil šesťvalec s objemom 3,0 l.

Rozdielom bol aj pohon, zatiaľ čo Volvo disponovalo pohonom všetkých kolies, Éčko poháňali kolesá zadnej nápravy. V teste sme sa napokon sústredili na oblasť, ktorá tieto autá spája. Bez debaty je ňou technológia. Obe autá disponovali najmodernejšími technologickými prvkami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Autonómne parkovanie je zatiaľ len hračkou

Ako prvé sme vyskúšali “automatické“ parkovanie. Volvo v tejto disciplíne nevyniká a v podstate ponúka to, čo nájdeme aj v oveľa lacnejších autách, vrátane častého zaváhania pri parkovaní. Manéver sa nie vždy podaril, šofér musel brzdiť a meniť prevodové stupne (spiatočka a pohyb vpred).

Pri parkovaní si vodič jedným kliknutím na dotykový displej vyberie, či chce parkovať pozdĺžne alebo priečne. Možnosti sú dostupné podľa veľkosti medzery medzi autami. Nám Volvo v prvom prípade vo videu neponúklo možnosť parkovať priečne, hoci sme plánovali vojsť medzi priečne parkujúce autá.

Mercedes je v tomto o generáciu lepší, ani on sa však nevyhne zaváhaniam pri parkovaní. Šofér nemusí radiť, pridávať, brzdiť a samozrejme ani točiť volantom. Môže si vybrať, či na parkovacie miesto nacúva, alebo vojde predkom.

Zaparkovať môže aj po vystúpení z auta pomocou diaľkového ovládania. Ako ovládač poslúži telefón alebo tablet s nainštalovanou aplikáciou. S diaľkovým ovládaním zvládnete aj vyparkovanie z úzkeho priestoru.

V praxi “automatické“ parkovanie nemá veľké využitie. Slabšiemu šoférovi môže za istých okolností táto funkcia pomôcť. Problémom je čas, ktorý pri parkovaní strávite a spoliehať sa naň nechcete ani pri obrubníkoch. Pri nízkoprofilových pneumatikách vždy hľadáme ten správny spôsob, ako zaparkovať na obrubníku.

Automatické parkovanie je v súčasnosti akousi hračkou, ktorá sa v budúcnosti stane súčasťou autonómneho šoférovania. Dnes má však svoje nedostatky rovnako, ako samotná autonómna jazda.

Práve autonómna jazda bola druhou disciplínou, ktorá nás v prípade dvojice vozidiel zaujímala. O plneautonómnom systéme, samozrejme, nemôže byť ani reči, svedčia o tom aj názvy asistenčných systémov Pilot Assist (Volvo) a Drive Pilot (Mercedes).

Autonómna jazda? Ruky nechávajte na volante

Viac nás v tomto ohľade zaujímalo Volvo, Mercedes sme už totiž vyskúšali pred nejakým časom na nemeckých cestách. Cestou z Bratislavy po diaľnici D1 si Pilot Assist postupne získaval našu dôveru. Automobilka a legislatíva nútia šoféra zasahovať do riadenia v pravidelných intervaloch.

Ale náš pocit zo schopnosti autonómneho systému bol veľmi dobrý. Za dobrého počasia sme sa na schopnosti Volva udržať sa v jazdnom pruhu a do nikoho nenaraziť mohli spoľahnúť. Adaptívny tempomat reagoval jemne a žiadne šoky v podobe zbytočného a prudkého brzdenia sme nezažili. Vždy, keď auto funguje v teste dobre, tak mu situáciu radi sťažíme.

S rukami pripravenými na volante a s jednou nohou na brzde nás zaujímalo, ako sa bude auto správať pri nedodržaní odstupu, ktorý štandardne stanovuje adaptívny tempomat. Nebolo nutné sa priblížiť k autu vpredu nebezpečne blízko. Už pri vzdialenostiach, v akých sa v špičke bežne po D1 jazdí, stratil Pilot Assist v zákrutách istotu.

Kratší výhľad spôsobil “opitú“ jazdu od čiary k čiare a bez zásahu vodiča by auto prešlo do vedľajšieho pruhu. Vypomstiť sa to môže, ak sa pred Volvo zaradí iné auto v nežiadúcej vzdialenosti.

Po prechode na rýchlostnú cestu R1 sme sa zapotili na obchvate Nitry. Neistotu v nás však Pilot Asist veľmi rýchlo eliminoval. Zákruty sú tu síce tiahle, ale nie výrazne zakrútené, takže Volvo S90 absolvovalo túto časť cesty bez zaváhania. Na limit autonómneho systému sme narazili až približne pri zjazde na Hronský Beňadik.

Od tohto bodu smerom na Banskú Bystricu nám autopilot viac prekážal, ako pomáhal. Niekedy sme jeho nie správne natočenie volantu museli pretlačiť fyzickou silou. Následne riadenie zmäklo a auto zrazu zatočilo viac, ako bolo plánované.

Podobná situácia nastane aj vtedy, keď sa šofér a Pilot Assist rozhodnú otočiť volantom v rovnakej chvíli. Sily pôsobiace na volant sa spočítajú a znovu natočíte volant viac, ako treba.

Mercedes vie šoférovať rýchlejšie

Zaujímavé je, že niekedy v prudkej zákrute, keď Volvo zašlo za stredovú čiaru, sa hneď nevzdalo a snažilo sa zákrutu vytočiť. V kritickej situácii tak môže zmierniť následky nehody, pripadne jej úplne predísť.

Táto reakcia nie je pravidlom a nemožno sa na ňu spoliehať. Štandardne súčasné autonómne systémy v takejto situácii rezignujú a iba šoférovi prostredníctvom displeja oznámia, že celá práca ostáva na ňom. Volvo zvláda autonómnu jazdu diaľnicou oficiálne do rýchlosti 130 km/h.

Mercedes je v tomto podstatne ďalej a jeho schopnosti sa zastavia pri rýchlosti 210 km/h. Na rovnej nemeckej diaľnici sme to pred časom (počas prvej jazdy s verziou kombi) skúšali približne do tempa 160 až 170 km/h, samozrejme, s rukami pripravenými na volante.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4SHZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4SHZ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. It’s not about what a company does, but how it behaves
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Dell offers multifaceted careers
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 748
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 569
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 10 776
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 612
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 797
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 796
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 625
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 480
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 327
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 208

Téma: Volvo

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Mercedes-Benz, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Popierači holokaustu a obchodníci s nenávisťou sa učia predstierať, že nie sú fašisti

Veľké tragédie sa začali v jazyku.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Proces sa blíži ku koncu a znalci potvrdzujú antedatovanie

Kočnerov podpis údajne z roku 2001 je v skutočnosti oveľa mladší.

Pavol Rusko.
Stĺpček Jakuba Fila

Prvé budú zmenky, pre ktoré spoznáme rozsudok nad Kočnerom

Kauza zmenky Markízy mieri do finále.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line