SME

Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V?

Správy si autá vymenia na vzdialenosť 300 metrov.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Autá bez šoférov nebudú fungovať každé samostatne, ale ako jedna veľká organizovaná sieť. Na komunikačnom protokole medzi nimi však treba pracovať už teraz - pretože výmena informácií pomôže aj šoférom-ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový oficiálny návrh amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) počíta s postupným nasadením komunikácie medzi vozidlami do roku 2023. Autá vyrobené neskôr už budú mať komunikačný systém povinný.

Podľa NHTSA by mal systém znížiť počet nehôd - a tým aj újmy na zdraví a majetku.

SkryťVypnúť reklamu

Autá si budú medzi sebou hrkútať

Konkrétny plán pre jednotný komunikačný protokol medzi vozidlami (takzvaná Vehicle-to-vehicle communication čiže V2V) by mal úrad NHTSA pripraviť do roku 2019, o V2V pritom hovorí od roku 2014.

Komunikácia medzi vozidlami bude prebiehať v pásme niekde okolo 5,9 GHz a bude šifrovaná. Náklady na vybavenie jedného auta potrebným hardvérom odhaduje NHTSA na 250-350 dolárov.

Pomocou systému V2V by mali automobily komunikovať na vzdialenosť 300 metrov. Autá si budú spočiatku vymieňať svoju polohu (na základe GPS) a upozorňovať sa navzájom na nebezpečenstvo na ceste - nehodu, námrazu a podobne.

Návrh sa zatiaľ vzťahuje na osobné a malé nákladné autá - tieto sa na nehodách podieľajú 62 percentami. Ide teda ročne [v USA] približne o 3,4 milióna havárií, 7 325 obetí a škôd vo výške 109 miliárd dolárov.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA)

Mercedes už vie zavolať inému

Niektoré automobilky už systémy podobné jednotému V2V používajú. Nové Mercedesy-Benz triedy E so zabudovanou SIM kartou si vedia vymeniť upozornenia o počasí či dopravnej situácií, podobný systém chce začať budúci rok používať aj Cadillac v modeli CTS.

SkryťVypnúť reklamu

V2V by však malo fungovať vo vlastnom frekvenčnom pásme ako decentralizovaná sieť - komunikácia bude prebiehať medzi autami bez centrálneho serveru.

Prvým prínosom V2V bude, že vodič bude vedieť o doprave viac než len to, na akú vzdialenosť dovidí. V2V by mala neskôr umožniť vytváranie akýchsi "klastrov" áut, v ktorých bude prvé viesť a ostatné ho budú nasledovať.

Pri komunikácií medzi autami však vývoj neskončí. Okrem V2V vznikne aj V2I čiže komunikácia s infraštruktúrou, napríklad aktívnymi semaformi.

Tú už napríklad testuje Audi - vodičom vo vybraných amerických mestách autá zobrazujú, ako dlho budú čakať na semaforoch.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 

Umelá inteligencia

Ilustračné foto.

Návštevníci môžu po novom komunikovať s hovoriacimi sochami.


SITA
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 763
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 363
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 297
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 429
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 100
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 3 987
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 868
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 078
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  2. Štefan Šturdzík: S každej strany zlé správy do čerta !! Alebo zle počujem ??
  3. Viliam Visokai: Národné divadlo ?
  4. Andrea Podešvová: Život, ktorý sme si vysnívali, si predsa zaslúži druhú šancu
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Tomáš Hrubý: 6 stôp pod hladinou
  7. Robert Štepaník: diel 128 - pod čiarou / Drogy na najvyšších poschodiach politiky - fenomén, ktorý nás môže dostať do veľkých problémov
  8. Jakub Cipko: Robert Fico sa topí vo vodách extrému.
  1. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 14 338
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 954
  3. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 9 893
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 9 033
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 981
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 175
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 994
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 845
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu