SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V?

Správy si autá vymenia na vzdialenosť 300 metrov.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Autá bez šoférov nebudú fungovať každé samostatne, ale ako jedna veľká organizovaná sieť. Na komunikačnom protokole medzi nimi však treba pracovať už teraz - pretože výmena informácií pomôže aj šoférom-ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový oficiálny návrh amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) počíta s postupným nasadením komunikácie medzi vozidlami do roku 2023. Autá vyrobené neskôr už budú mať komunikačný systém povinný.

Podľa NHTSA by mal systém znížiť počet nehôd - a tým aj újmy na zdraví a majetku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autá si budú medzi sebou hrkútať

Konkrétny plán pre jednotný komunikačný protokol medzi vozidlami (takzvaná Vehicle-to-vehicle communication čiže V2V) by mal úrad NHTSA pripraviť do roku 2019, o V2V pritom hovorí od roku 2014.

Komunikácia medzi vozidlami bude prebiehať v pásme niekde okolo 5,9 GHz a bude šifrovaná. Náklady na vybavenie jedného auta potrebným hardvérom odhaduje NHTSA na 250-350 dolárov.

Pomocou systému V2V by mali automobily komunikovať na vzdialenosť 300 metrov. Autá si budú spočiatku vymieňať svoju polohu (na základe GPS) a upozorňovať sa navzájom na nebezpečenstvo na ceste - nehodu, námrazu a podobne.

Návrh sa zatiaľ vzťahuje na osobné a malé nákladné autá - tieto sa na nehodách podieľajú 62 percentami. Ide teda ročne [v USA] približne o 3,4 milióna havárií, 7 325 obetí a škôd vo výške 109 miliárd dolárov.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA)

Mercedes už vie zavolať inému

Niektoré automobilky už systémy podobné jednotému V2V používajú. Nové Mercedesy-Benz triedy E so zabudovanou SIM kartou si vedia vymeniť upozornenia o počasí či dopravnej situácií, podobný systém chce začať budúci rok používať aj Cadillac v modeli CTS.

SkryťVypnúť reklamu

V2V by však malo fungovať vo vlastnom frekvenčnom pásme ako decentralizovaná sieť - komunikácia bude prebiehať medzi autami bez centrálneho serveru.

Prvým prínosom V2V bude, že vodič bude vedieť o doprave viac než len to, na akú vzdialenosť dovidí. V2V by mala neskôr umožniť vytváranie akýchsi "klastrov" áut, v ktorých bude prvé viesť a ostatné ho budú nasledovať.

Pri komunikácií medzi autami však vývoj neskončí. Okrem V2V vznikne aj V2I čiže komunikácia s infraštruktúrou, napríklad aktívnymi semaformi.

Tú už napríklad testuje Audi - vodičom vo vybraných amerických mestách autá zobrazujú, ako dlho budú čakať na semaforoch.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 908
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 572
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 263
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


3 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  4. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 266
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 942
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 926
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 595
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 383
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu