SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V?

Správy si autá vymenia na vzdialenosť 300 metrov.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Autá bez šoférov nebudú fungovať každé samostatne, ale ako jedna veľká organizovaná sieť. Na komunikačnom protokole medzi nimi však treba pracovať už teraz - pretože výmena informácií pomôže aj šoférom-ľuďom.

Nový oficiálny návrh amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) počíta s postupným nasadením komunikácie medzi vozidlami do roku 2023. Autá vyrobené neskôr už budú mať komunikačný systém povinný.

Podľa NHTSA by mal systém znížiť počet nehôd - a tým aj újmy na zdraví a majetku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Autá si budú medzi sebou hrkútať

Konkrétny plán pre jednotný komunikačný protokol medzi vozidlami (takzvaná Vehicle-to-vehicle communication čiže V2V) by mal úrad NHTSA pripraviť do roku 2019, o V2V pritom hovorí od roku 2014.

Komunikácia medzi vozidlami bude prebiehať v pásme niekde okolo 5,9 GHz a bude šifrovaná. Náklady na vybavenie jedného auta potrebným hardvérom odhaduje NHTSA na 250-350 dolárov.

Pomocou systému V2V by mali automobily komunikovať na vzdialenosť 300 metrov. Autá si budú spočiatku vymieňať svoju polohu (na základe GPS) a upozorňovať sa navzájom na nebezpečenstvo na ceste - nehodu, námrazu a podobne.

Návrh sa zatiaľ vzťahuje na osobné a malé nákladné autá - tieto sa na nehodách podieľajú 62 percentami. Ide teda ročne [v USA] približne o 3,4 milióna havárií, 7 325 obetí a škôd vo výške 109 miliárd dolárov.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA)

Mercedes už vie zavolať inému

Niektoré automobilky už systémy podobné jednotému V2V používajú. Nové Mercedesy-Benz triedy E so zabudovanou SIM kartou si vedia vymeniť upozornenia o počasí či dopravnej situácií, podobný systém chce začať budúci rok používať aj Cadillac v modeli CTS.

V2V by však malo fungovať vo vlastnom frekvenčnom pásme ako decentralizovaná sieť - komunikácia bude prebiehať medzi autami bez centrálneho serveru.

Prvým prínosom V2V bude, že vodič bude vedieť o doprave viac než len to, na akú vzdialenosť dovidí. V2V by mala neskôr umožniť vytváranie akýchsi "klastrov" áut, v ktorých bude prvé viesť a ostatné ho budú nasledovať.

Pri komunikácií medzi autami však vývoj neskončí. Okrem V2V vznikne aj V2I čiže komunikácia s infraštruktúrou, napríklad aktívnymi semaformi.

Tú už napríklad testuje Audi - vodičom vo vybraných amerických mestách autá zobrazujú, ako dlho budú čakať na semaforoch.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  4. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  5. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  6. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  7. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  8. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  9. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  10. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  3. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  6. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  7. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  8. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  9. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 19 534
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 782
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 11 022
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 947
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 166
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 260
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 199
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 654
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 565
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 511

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Kriak.
Komentár Zuzany Kepplovej

Prečo majú protesty význam naozaj vždy

Antifa protesty vraj len nafúknu kotlebovcov.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Mobil najbohatšieho muža sveta hackol saudskoarabský princ

Útok môže súvisieť s vraždou novinára.

Výkonný riaditeľ Amazonu Jeff Bezos.
Cynická obluda

Zákerný útok neoliberálov

Cynická obluda k aktuálne najzábavnejšej kauze slovenského internetu.

Neprehliadnite tiež

Záchranárska ulička bude povinná. Viete ako ju v kolóne vytvoriť?

Uličku vytvorte už keď vchádzate do kolóny.

Zachranárska ulička

Tatra po vyše 30 rokoch vyráža na cestu okolo sveta

Výpravy sa môže zúčastniť každý.

Špeciál 815 4x4 pre expedíciu Tatra kolem světa 2.
Honda Civic Sport Line
Škoda Fabia