SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V?

Správy si autá vymenia na vzdialenosť 300 metrov.

(Zdroj: Audi)

DETROIT, BRATISLAVA. Autá bez šoférov nebudú fungovať každé samostatne, ale ako jedna veľká organizovaná sieť. Na komunikačnom protokole medzi nimi však treba pracovať už teraz - pretože výmena informácií pomôže aj šoférom-ľuďom.

Nový oficiálny návrh amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) počíta s postupným nasadením komunikácie medzi vozidlami do roku 2023. Autá vyrobené neskôr už budú mať komunikačný systém povinný.

Podľa NHTSA by mal systém znížiť počet nehôd - a tým aj újmy na zdraví a majetku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Autá si budú medzi sebou hrkútať

Konkrétny plán pre jednotný komunikačný protokol medzi vozidlami (takzvaná Vehicle-to-vehicle communication čiže V2V) by mal úrad NHTSA pripraviť do roku 2019, o V2V pritom hovorí od roku 2014.

Komunikácia medzi vozidlami bude prebiehať v pásme niekde okolo 5,9 GHz a bude šifrovaná. Náklady na vybavenie jedného auta potrebným hardvérom odhaduje NHTSA na 250-350 dolárov.

Pomocou systému V2V by mali automobily komunikovať na vzdialenosť 300 metrov. Autá si budú spočiatku vymieňať svoju polohu (na základe GPS) a upozorňovať sa navzájom na nebezpečenstvo na ceste - nehodu, námrazu a podobne.

Návrh sa zatiaľ vzťahuje na osobné a malé nákladné autá - tieto sa na nehodách podieľajú 62 percentami. Ide teda ročne [v USA] približne o 3,4 milióna havárií, 7 325 obetí a škôd vo výške 109 miliárd dolárov.

Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA)

Mercedes už vie zavolať inému

Niektoré automobilky už systémy podobné jednotému V2V používajú. Nové Mercedesy-Benz triedy E so zabudovanou SIM kartou si vedia vymeniť upozornenia o počasí či dopravnej situácií, podobný systém chce začať budúci rok používať aj Cadillac v modeli CTS.

Skryť Vypnúť reklamu

V2V by však malo fungovať vo vlastnom frekvenčnom pásme ako decentralizovaná sieť - komunikácia bude prebiehať medzi autami bez centrálneho serveru.

Prvým prínosom V2V bude, že vodič bude vedieť o doprave viac než len to, na akú vzdialenosť dovidí. V2V by mala neskôr umožniť vytváranie akýchsi "klastrov" áut, v ktorých bude prvé viesť a ostatné ho budú nasledovať.

Pri komunikácií medzi autami však vývoj neskončí. Okrem V2V vznikne aj V2I čiže komunikácia s infraštruktúrou, napríklad aktívnymi semaformi.

Tú už napríklad testuje Audi - vodičom vo vybraných amerických mestách autá zobrazujú, ako dlho budú čakať na semaforoch.

Prečítajte si tiež: Audi bude ukazovať, kedy vám naskočí zelená Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 869
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 566
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 834
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 549
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 543
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 530
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 284
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 249
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 965
  10. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 2 818
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


24 h
Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


22 h
Miroslav Kollár na tlačovej konferencii po zvolení za predsedu strany Spolu.

Vo voľbách na sneme strany porazil Juraja Hipša.


TASR a 1 ďalší 12 h
Thajská vláda plánuje zriadiť centrum na boj proti neovereným správam na sociálnych médiách.

Dokedy sa chceme prizerať, ako nám lži na internete zabíjajú spoluobčanov?


Martin Klus 24. sep

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  2. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  3. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  4. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  5. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  6. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  7. Štefan Vidlár: Autority
  8. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 662
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 375
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 127
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 510
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 228
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 3 918
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 849
  8. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 3 750
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu