SME

Štart-stop systém v praxi znižuje spotrebu len zanedbateľne

Ďalšie komponenty motora vystavuje väčšiemu opotrebeniu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Infiniti)

Vždy, keď auto stojí s naštartovaným motorom, plytvá energiou - a v kolóne to môžu byť aj desiatky minút. Systém, ktorý by vypol motor vtedy, keď auto stojí, by určite pomohol, však?

Štart-stop je riešenie, ktoré zlpešuje spotrebu na papieri a v laboratóriu lepšie, ako v realite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spotreba sa podľa európskej metodiky NEDC meria v laboratóriu pri teplote 20 stupňov celzia, keď má auto už vopred zohriaty motor. Počas samotného testu sú úseky, počas ktorých auto stojí, relatívne dlhé - až 16 sekúnd v neutráli s pustenou spojkou.

SkryťVypnúť reklamu

V praxi sa však štart-stop systém na spotrebe podpíše len minimálne a vyžaduje si zosilnenie viacerých komponentov motora.

Palivo šetrí až po troch sekundách

Na to, aby sa štart-stop vôbec aktivoval, musí byť pohonné ústrojenstvo zohriate na prevádzkovú teplotu - aj v lete pri vysokých teplotách to chvíľu trvá. To je zároveň dôvod, prečo aj mnohé hybridy majú (hlavne v zime) po štarte dlho zapnutý motor.

Navyše motor sa nevypne, ak má vodič požiadavky ako vykurovanie a vyhrievanie sedadiel v zime či klimatizáciu v lete.

Pri opätovnom štartovaní má pritom motor zvýšenú spotrebu - takže jeho vypnutie sa oplatí až vtedy, keď auto stojí dlhšie. Konkrétny čas je veľmi individuálny, ľudovo sa hovorí o troch sekundách. Pri pomalom posúvaní sa v kolóne tak tento systém spotrebu skôr zvyšuje, ako znižuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Zníženie spotreby paliva je pri štart-stop systéme zanedbateľné. Ide iba o stotiny litra na 100 kilometrov,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ spoločnosti ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Merania ukázali, že pri 400 najazdených kilometroch v meste systém ušetril len 0,12 l paliva. V prepočte na 100 km je to teda len 0,03 litra - pri spotrebe šesť litrov je to polpercentná úspora paliva.

Nižšia spotreba benzínu, vyššia autobatérií

Každých desaťtisíc kilometrov najazdených v meste teda ušetríte tri litre paliva. Na túto úsporu však musí mať auto silnejší alternátor a štartér aj autobatériu.

Odporcovia systémov štart-stop kritizujú aj väčšie opotrebenie dielov motora, ako napríklad turbodúchadlá či kľukový hriadeľ. Tieto výčitky však nie sú celkom potvrdené.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda tvrdí, že pri vypínaní motora zastaví riadiaca jednotka kľukový hriadeľ v takej polohe, aby opätovný štart bol čo najhladší a najšetrnejší. BMW chladí svoje turbá olejom a dochladzovanie beží aj po vypnutí motora - čo znižuje riziko ich poškodenia.

Dochladzovanie turbodúchadiel po vypnutí motora však ničí autobatérie. Viaceré zahraničné portály priniesli minulý rok správu, že osemvalcové motory BMW s kódom N63 majú predpísanú výmenu autobatérií pri každej výmene oleja - po 16 000 kilometroch.

Skutočný prínos v zlepšení ekológie by mohli priniesť až hybridné či takzvané mild-hybridné systémy, ktoré umožnia krátku jazdu na elektrinu aj bez veľkých a ťažkých batérií. Tie by mali prísť do spolu so 48-voltovými systémami.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia Čítajte 

Dovtedy si musíme vystačiť so systémom, ktorý veľa paliva neušetrí, navyše v mnohých autách vyrušuje a kazí komfort jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto ho mnohí vodiči vypínajú pri každom naštartovaní, prípadne si ho nechávajú deaktivovať v riadiacej jednotke motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 12 057
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 529
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 865
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 620
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 223
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 133
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 983
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 524
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dušan Koniar: Letný Tábor Ústavných Činiteľov
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Martin Fronk: Etika, spravodlivosť a zodpovednosť vo verejnom sektore: Keď ticho znamená súhlas?
  4. Vladimír Zervan: Príbeh z predmestia
  5. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - druhá časť.
  6. Rastislav Puchala: V tem Prešporku za vojačka Peťka vzali
  7. Viera Gáliková: Hlášky od pubertiakov pripomínajú, že starneme?
  8. Jozef Huljak: Hra o nebo nad Taiwanom: Čo sa skrýva za novou leteckou trasou
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 041
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 595
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 177
  4. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 10 817
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 857
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 540
  8. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 4 421
  1. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  2. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  4. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  5. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  6. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  7. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  8. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
SkryťZatvoriť reklamu