Štart-stop systém v praxi znižuje spotrebu len zanedbateľne

Ďalšie komponenty motora vystavuje väčšiemu opotrebeniu.

Ilustračné foto.(Zdroj: Infiniti)

Vždy, keď auto stojí s naštartovaným motorom, plytvá energiou - a v kolóne to môžu byť aj desiatky minút. Systém, ktorý by vypol motor vtedy, keď auto stojí, by určite pomohol, však?

Štart-stop je riešenie, ktoré zlpešuje spotrebu na papieri a v laboratóriu lepšie, ako v realite.

Spotreba sa podľa európskej metodiky NEDC meria v laboratóriu pri teplote 20 stupňov celzia, keď má auto už vopred zohriaty motor. Počas samotného testu sú úseky, počas ktorých auto stojí, relatívne dlhé - až 16 sekúnd v neutráli s pustenou spojkou.

V praxi sa však štart-stop systém na spotrebe podpíše len minimálne a vyžaduje si zosilnenie viacerých komponentov motora.

Palivo šetrí až po troch sekundách

Na to, aby sa štart-stop vôbec aktivoval, musí byť pohonné ústrojenstvo zohriate na prevádzkovú teplotu - aj v lete pri vysokých teplotách to chvíľu trvá. To je zároveň dôvod, prečo aj mnohé hybridy majú (hlavne v zime) po štarte dlho zapnutý motor.

Navyše motor sa nevypne, ak má vodič požiadavky ako vykurovanie a vyhrievanie sedadiel v zime či klimatizáciu v lete.

Pri opätovnom štartovaní má pritom motor zvýšenú spotrebu - takže jeho vypnutie sa oplatí až vtedy, keď auto stojí dlhšie. Konkrétny čas je veľmi individuálny, ľudovo sa hovorí o troch sekundách. Pri pomalom posúvaní sa v kolóne tak tento systém spotrebu skôr zvyšuje, ako znižuje.

„Zníženie spotreby paliva je pri štart-stop systéme zanedbateľné. Ide iba o stotiny litra na 100 kilometrov,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ spoločnosti ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Merania ukázali, že pri 400 najazdených kilometroch v meste systém ušetril len 0,12 l paliva. V prepočte na 100 km je to teda len 0,03 litra - pri spotrebe šesť litrov je to polpercentná úspora paliva.

Nižšia spotreba benzínu, vyššia autobatérií

Každých desaťtisíc kilometrov najazdených v meste teda ušetríte tri litre paliva. Na túto úsporu však musí mať auto silnejší alternátor a štartér aj autobatériu.

Odporcovia systémov štart-stop kritizujú aj väčšie opotrebenie dielov motora, ako napríklad turbodúchadlá či kľukový hriadeľ. Tieto výčitky však nie sú celkom potvrdené.

Mazda tvrdí, že pri vypínaní motora zastaví riadiaca jednotka kľukový hriadeľ v takej polohe, aby opätovný štart bol čo najhladší a najšetrnejší. BMW chladí svoje turbá olejom a dochladzovanie beží aj po vypnutí motora - čo znižuje riziko ich poškodenia.

Dochladzovanie turbodúchadiel po vypnutí motora však ničí autobatérie. Viaceré zahraničné portály priniesli minulý rok správu, že osemvalcové motory BMW s kódom N63 majú predpísanú výmenu autobatérií pri každej výmene oleja - po 16 000 kilometroch.

Skutočný prínos v zlepšení ekológie by mohli priniesť až hybridné či takzvané mild-hybridné systémy, ktoré umožnia krátku jazdu na elektrinu aj bez veľkých a ťažkých batérií. Tie by mali prísť do spolu so 48-voltovými systémami.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Dovtedy si musíme vystačiť so systémom, ktorý veľa paliva neušetrí, navyše v mnohých autách vyrušuje a kazí komfort jazdy.

Preto ho mnohí vodiči vypínajú pri každom naštartovaní, prípadne si ho nechávajú deaktivovať v riadiacej jednotke motora.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 446
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 916
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 763
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 753
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 486
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 005
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 713
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 574
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 539
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Podozrivé inzeráty lákajú na zdravotné pomôcky. Sú to šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

PRIMÁR

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.