SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Štart-stop systém v praxi znižuje spotrebu len zanedbateľne

Ďalšie komponenty motora vystavuje väčšiemu opotrebeniu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Infiniti)

Vždy, keď auto stojí s naštartovaným motorom, plytvá energiou - a v kolóne to môžu byť aj desiatky minút. Systém, ktorý by vypol motor vtedy, keď auto stojí, by určite pomohol, však?

Štart-stop je riešenie, ktoré zlpešuje spotrebu na papieri a v laboratóriu lepšie, ako v realite.

Spotreba sa podľa európskej metodiky NEDC meria v laboratóriu pri teplote 20 stupňov celzia, keď má auto už vopred zohriaty motor. Počas samotného testu sú úseky, počas ktorých auto stojí, relatívne dlhé - až 16 sekúnd v neutráli s pustenou spojkou.

Článok pokračuje pod video reklamou

V praxi sa však štart-stop systém na spotrebe podpíše len minimálne a vyžaduje si zosilnenie viacerých komponentov motora.

Palivo šetrí až po troch sekundách

Na to, aby sa štart-stop vôbec aktivoval, musí byť pohonné ústrojenstvo zohriate na prevádzkovú teplotu - aj v lete pri vysokých teplotách to chvíľu trvá. To je zároveň dôvod, prečo aj mnohé hybridy majú (hlavne v zime) po štarte dlho zapnutý motor.

Navyše motor sa nevypne, ak má vodič požiadavky ako vykurovanie a vyhrievanie sedadiel v zime či klimatizáciu v lete.

Pri opätovnom štartovaní má pritom motor zvýšenú spotrebu - takže jeho vypnutie sa oplatí až vtedy, keď auto stojí dlhšie. Konkrétny čas je veľmi individuálny, ľudovo sa hovorí o troch sekundách. Pri pomalom posúvaní sa v kolóne tak tento systém spotrebu skôr zvyšuje, ako znižuje.

„Zníženie spotreby paliva je pri štart-stop systéme zanedbateľné. Ide iba o stotiny litra na 100 kilometrov,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ spoločnosti ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Merania ukázali, že pri 400 najazdených kilometroch v meste systém ušetril len 0,12 l paliva. V prepočte na 100 km je to teda len 0,03 litra - pri spotrebe šesť litrov je to polpercentná úspora paliva.

Nižšia spotreba benzínu, vyššia autobatérií

Každých desaťtisíc kilometrov najazdených v meste teda ušetríte tri litre paliva. Na túto úsporu však musí mať auto silnejší alternátor a štartér aj autobatériu.

Odporcovia systémov štart-stop kritizujú aj väčšie opotrebenie dielov motora, ako napríklad turbodúchadlá či kľukový hriadeľ. Tieto výčitky však nie sú celkom potvrdené.

Mazda tvrdí, že pri vypínaní motora zastaví riadiaca jednotka kľukový hriadeľ v takej polohe, aby opätovný štart bol čo najhladší a najšetrnejší. BMW chladí svoje turbá olejom a dochladzovanie beží aj po vypnutí motora - čo znižuje riziko ich poškodenia.

Dochladzovanie turbodúchadiel po vypnutí motora však ničí autobatérie. Viaceré zahraničné portály priniesli minulý rok správu, že osemvalcové motory BMW s kódom N63 majú predpísanú výmenu autobatérií pri každej výmene oleja - po 16 000 kilometroch.

Skutočný prínos v zlepšení ekológie by mohli priniesť až hybridné či takzvané mild-hybridné systémy, ktoré umožnia krátku jazdu na elektrinu aj bez veľkých a ťažkých batérií. Tie by mali prísť do spolu so 48-voltovými systémami.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia Čítajte 

Dovtedy si musíme vystačiť so systémom, ktorý veľa paliva neušetrí, navyše v mnohých autách vyrušuje a kazí komfort jazdy.

Preto ho mnohí vodiči vypínajú pri každom naštartovaní, prípadne si ho nechávajú deaktivovať v riadiacej jednotke motora.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  6. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  7. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  8. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  9. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  10. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. OMV otvára novú čerpaciu stanicu v Liptovskom Mikuláši
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 055
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 083
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 233
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 123
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 9 101
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 212
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 129
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 6 919
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 6 859
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 6 845

Hlavné správy zo Sme.sk

Sólymosovi môže pri vyšetrovaní potýčky pomôcť, že škodu vyrovnal

Maďarské médiá správu o ministrovi prekrúcajú.

László Sólymos
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Z Kočnerovej knižnice vyplávali ďalšie podozrivé obchody s Bašternákom

Našli podivné faktúry a dokumenty.

Obžalovaný Marian Kočner.
Nový čínsky vírus si vyžiadal najmenej 26 obetí na životoch.
Všetky herečky vo filme boli v čase natáčania filmu plnoleté.

Neprehliadnite tiež

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line

LADA v Európe končí a sťahuje sa späť do Ruska

Dôvodom sú príliš prísne emisné limity.

Seat Arona CNG
Peugeot 2008