SME
Sobota, 23. november, 2019 | Meniny má Klement

Štart-stop systém v praxi znižuje spotrebu len zanedbateľne

Ďalšie komponenty motora vystavuje väčšiemu opotrebeniu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Infiniti)

Vždy, keď auto stojí s naštartovaným motorom, plytvá energiou - a v kolóne to môžu byť aj desiatky minút. Systém, ktorý by vypol motor vtedy, keď auto stojí, by určite pomohol, však?

Štart-stop je riešenie, ktoré zlpešuje spotrebu na papieri a v laboratóriu lepšie, ako v realite.

Spotreba sa podľa európskej metodiky NEDC meria v laboratóriu pri teplote 20 stupňov celzia, keď má auto už vopred zohriaty motor. Počas samotného testu sú úseky, počas ktorých auto stojí, relatívne dlhé - až 16 sekúnd v neutráli s pustenou spojkou.

Článok pokračuje pod video reklamou

V praxi sa však štart-stop systém na spotrebe podpíše len minimálne a vyžaduje si zosilnenie viacerých komponentov motora.

Palivo šetrí až po troch sekundách

Na to, aby sa štart-stop vôbec aktivoval, musí byť pohonné ústrojenstvo zohriate na prevádzkovú teplotu - aj v lete pri vysokých teplotách to chvíľu trvá. To je zároveň dôvod, prečo aj mnohé hybridy majú (hlavne v zime) po štarte dlho zapnutý motor.

Navyše motor sa nevypne, ak má vodič požiadavky ako vykurovanie a vyhrievanie sedadiel v zime či klimatizáciu v lete.

Pri opätovnom štartovaní má pritom motor zvýšenú spotrebu - takže jeho vypnutie sa oplatí až vtedy, keď auto stojí dlhšie. Konkrétny čas je veľmi individuálny, ľudovo sa hovorí o troch sekundách. Pri pomalom posúvaní sa v kolóne tak tento systém spotrebu skôr zvyšuje, ako znižuje.

„Zníženie spotreby paliva je pri štart-stop systéme zanedbateľné. Ide iba o stotiny litra na 100 kilometrov,“ tvrdí Jindřich Krejčí, riaditeľ spoločnosti ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Merania ukázali, že pri 400 najazdených kilometroch v meste systém ušetril len 0,12 l paliva. V prepočte na 100 km je to teda len 0,03 litra - pri spotrebe šesť litrov je to polpercentná úspora paliva.

Nižšia spotreba benzínu, vyššia autobatérií

Každých desaťtisíc kilometrov najazdených v meste teda ušetríte tri litre paliva. Na túto úsporu však musí mať auto silnejší alternátor a štartér aj autobatériu.

Odporcovia systémov štart-stop kritizujú aj väčšie opotrebenie dielov motora, ako napríklad turbodúchadlá či kľukový hriadeľ. Tieto výčitky však nie sú celkom potvrdené.

Mazda tvrdí, že pri vypínaní motora zastaví riadiaca jednotka kľukový hriadeľ v takej polohe, aby opätovný štart bol čo najhladší a najšetrnejší. BMW chladí svoje turbá olejom a dochladzovanie beží aj po vypnutí motora - čo znižuje riziko ich poškodenia.

Dochladzovanie turbodúchadiel po vypnutí motora však ničí autobatérie. Viaceré zahraničné portály priniesli minulý rok správu, že osemvalcové motory BMW s kódom N63 majú predpísanú výmenu autobatérií pri každej výmene oleja - po 16 000 kilometroch.

Skutočný prínos v zlepšení ekológie by mohli priniesť až hybridné či takzvané mild-hybridné systémy, ktoré umožnia krátku jazdu na elektrinu aj bez veľkých a ťažkých batérií. Tie by mali prísť do spolu so 48-voltovými systémami.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia Čítajte 

Dovtedy si musíme vystačiť so systémom, ktorý veľa paliva neušetrí, navyše v mnohých autách vyrušuje a kazí komfort jazdy.

Preto ho mnohí vodiči vypínajú pri každom naštartovaní, prípadne si ho nechávajú deaktivovať v riadiacej jednotke motora.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  2. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  3. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. COOP Jednota oslavovala 150. výročie spotrebného družstevníctva
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  4. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  5. Študuj umenie. Študuj na VŠMU.
  6. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  7. CUPRA si podmanila parížske nebo
  8. Radšej škola ako metla
  9. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  10. Zažite svoj vlastný úspech
  1. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 8 743
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 434
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 8 287
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 511
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 7 004
  6. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 759
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 941
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 480
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 347
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv 4 271

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdanie ohrozenia a žiadne odpovede. Čo ukázalo obvinenie Naďa z OĽaNO

Budúci týždeň sa prípad dostane aj pred parlamentný výbor.

Jaroslav Naď a Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Na vazalstve polície sa nič nezmenilo

Stíhanie Naďa z OĽaNO je zneužitím štátnej moci.

Peter Schutz.

V Bratislave zmizol študent z Prešova

Bez stopy sa stratil počas behu s kamarátmi.

Nezvestný Michal Stach.
Apartmán na Donovaloch vedľa Jána Počiatka daroval Ladislav Bašternák tiež rodine.

Neprehliadnite tiež

PSA plánuje podpísať ešte v tomto roku dohodu o fúzii s FCA

Stali by sa štvrtým najväčším výrobcom automobilov.

Ilustračné foto.

Natural 95 končí. Nový benzín je vhodný pre väčšinu áut

Vyšší podiel biozložky šetrí životné prostredie.

Ilustračná foto.
Mitsubishi Space Star po facelifte