TOKIO, BRATISLAVA. Toyota ponúkne kompletné hybridné pohonné jednotky na predaj aj ďalším značkám. Doteraz pritom razila cestu uzavretého systému, píše Reuters.
Najväčšia automobilka na svete tvrdí, že predaj pohonného ústrojenstva konkurencii by jej pomohol pokryť náklady na výskum a vývoj. Tie boli v roku 2015 o 73 percent vyššie, ako v roku 2010.
Na predaj budú zrejme nové motory, ktoré japonský koncern predstavil minulý týždeň.

Keďže sú dnes automobily vyvíjané v počítačoch, systémom takzvanej modulárnej architektúry, použitie motoru od Toyoty by nemal byť problém.
U zákazníkov zvíťazila forma nad funkciou
Toyota tvrdí, že týmto krokom chce naštartovať predaje "zelených" áut a posunúť automobily k vyššej ekológií. Konkurencia podľa nej prešla od súťaženia v strojárenstve k súťaženiu v elektronike.
Automobilky zjednocujú diely a výrobné postupy, zameriavajú sa hlavne na dizajn, konektivitu, infotainmentové systémy a priblíženie zážitku auta k zážitku z používania smartfónu.

Zákazníkom iných značiek by tak nemalo vadiť, že pod kapotu ich auta bude motor od Toyoty. Toyota tým síce nezvýši predaj svojich áut, no rozdelí náklady na vývoj pohonných jednotiek medzi viaceré automobilký.
Zároveň tým Toyota - veľmi ambiciózne - naznačuje, že o jej hybridné jednotky bude záujem, pretože sú lepšie, než tie konkurenčné.
Svoje motory a prevodovky predáva "v krabici" napríklad aj General Motors - hoci jeho ponuka je zameraná skôr na tunerov a staviteľov športových áut.
Dodávateľom sa rozšíri klientela
Japonská automobilka tiež uviedla, že chce tiež svoje hybridné systémy "otvoriť". Doteraz ich totiž vyvíja v úzkej spolupráci s jej dodávateľmi, prakticky "na mieru" pre Toyotu.
To znamená, že mnohé diely pohonu neboli kompatibilné s pohonnými jednotkami iných značiek. Ako príklad uviedli zástupcovia spoločnosti Denso meniče napätia, ktoré vyrábajú pre Toyotu a nemôžu ich použiť v žiadnej inej značke, keďže Toyota si nadiktovala špecifické pracovné napätie.
Architektúra, ktorá by umožnila používanie tých istých dielov vo viacerých značkách, by výrazne zlepšila situáciu pre dodávateľov - tú istú súčiastku by mohli vyrábať vo väčšom množstve a predávať viacerým značkám. Pre Toyotu by prínosom bolo zlacnenie týchto dielov.