SME

Šípková Ruženka, alebo ako sme prebrali k životu Triumph Spitfire

Rozprávka o Šípkovej Ruženke, ktorú prebudili dvaja šikovní bratia a sponzorovala bosorka.

(Zdroj: archív-Marián Bazala)

Milé deti!

Táto rozprávka je o dlho-predlho spiacej Šípkovej Ruženke, ktorú dvaja šikovní bratia prebudili k životu. Ale poďme pekne po poriadku!

Kde bolo, tam bolo, za siedmimi dolinami, za ôsmimi chladiacimi vežami atómovej elektrárne Bohunice sa jedného dňa objavil čudesný handrový tátoš. Namiesto štyroch nôh mu k pohybu pomáhali tri kolesá, bol pokrytý kožou bez srsti a rútil sa cestou-necestou, sprevádzaný náramným rachotom. Ľudia mu kedysi dali meno Velorex .

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho posádka, princ a bosorka, sa hádala, prečo šofér nesprávne odpovedal na prejazdovej kontrole a zadal počet chladiacich veží šesť. Vedľa neho sediaca bosorka - tá, čo má vždy pravdu, mu to bude neustále pripomínať až po dojazd do cieľa, lebo ona chcela dať správny počet, teda osem. No nebola vypočutá, princa evidentne postihlo chvíľkové pominutie zmyslov, lebo si dovolil neposlúchnuť ju. Za trest si musel nespočetnekrát vypočuť ,,Veď som ti to vravela, že osem “.

SkryťVypnúť reklamu

Nemyslite si však, že princ bol len taký obyčajný podpapučník! Princ bol princom aj preto, že bol dobrý diplomat. V cieli sa zamyslel, potom si odkašľal a vysúkal zo seba ono dôležité a v konečnom dôsledku prelomové vyhlásenie: ,,Drahá, vidím, že tvoj kariérny rast v automobilovom pretekaní sa blíži k vrcholu, umožním ti teda, aby si sa mohla naplno realizovať a kúpim ti malého šikovného veterána.“

Múdro zamlčal, že si ho bude musieť zaplatiť sama. Z nadšenej bosorky sa tak stala v jednom momente nedobrovoľná sponzorka.

Manželka - bosorka v blaženej nevedomosti nabádala manžela – princa, aby už konečne to auto zohnal. Princ teda rozhodil siete a ako to už v rozprávkach býva, stal sa zázrak. Jeden dobrý emigrant priniesol svojmu otcovi na starobu autíčko červený Triumph Spitfire, ktorým mnoho rokov brázdil ulice amerického San Diega.

SkryťVypnúť reklamu

Chcel, aby si aj otec užil prekrásny pocit z jazdy v kabriolete. Ale autíčko sa dostalo do rúk zlých mechanikov, ktorí ho celé rozobrali, a až potom zistili, že je pospájané nie metrickými závitmi, ale americkými Whitwort-UNF.

Na ne nemali kľúče, navyše, polovica sa im medzitým postrácala. Nevyšiel ani pokus dostať náhradnú metrickú skrutku do závitu kladivom. Preto Triumph vrátili majiteľovi, ktorý ho zmenil na mnoho rokov spiacu Šípkovú Ruženku. Kvalitu karosérie tak dlhodobo oceňovali len sliepky, ktoré sa v nej ubytovali.

Jedného dňa sa objavili na dvore dvaja urastení šuhaji, princ so svojím bratom a začali si hrdzavé autíčko obzerať. Sliepky užasli, onemeli, a keď ho začali premiestňovať na vozík, rozčúlene sa rozkotkodákali - bratia sa cítili chvíľu ako doma pri manželkách. Deduško dostal kráľovskú odmenu, po garážach v Rožňave pozbierali ešte mnoho súčiastok a vyrazili. Na prvom odpočívadle zastavili, aby sa mohli bezuzdne tešiť, tancovali okolo pokladu ako Winnetou okolo vatry mieru.

SkryťVypnúť reklamu

V noci prišli k mladšiemu bratovi do Šiah, vyložili poklad a začal nekonečný renovátorský príbeh.

V trvajúcej eufórii, hraničiacej so šialenstvom, si dovolil princ nadránom prebudiť svoju bosorku. A keby len prebudiť, hneď zahorúca si vypýtal refundáciu nákladov spojených s nákupom a dopravou ,,šrotu a vraku“, ako sa o jeho skvoste vyjadrila rozčúlená prebudená manželka.

Nasledujúce mesiace boli ťažké. Veta: „Maminka, daj peniažky na originálne súčiastky z Anglicka na tvoje auto,“ bola na dennom poriadku.

Renovácia úspešne napredovala, všetky diely krásavca princ rozobral a opieskoval.

Čo bolo treba, dal pochrómovať, pri chrómovaní sa toho ani veľa nestratilo.

Karoséria sa opieskovala a vyvarila a nastal problém. Aký použijú odtieň farby. Vtedy dal princ na radu deda Vševeda, aby použil klasický odtieň British racing green. Taký, aký je jeho MG TA z roku 1937.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krok za krokom postupovali dvaja šikovní bratia smelo k vytúženému cieľu. Zdolávali mnohé méty, akými bola výroba nového listového pera a renovácia prístrojovej dosky

Najprv vyrobili z preglejky novú podkladovú vrstvu, ale kde zohnať pravú africkú koreňovú dyhu na vrchnú vrstvu? Aj to sa podarilo u predajcu nábytku, ale namiesto na jedno auto, musel kúpiť dyhu na celú obývačku.

Princ dokonca vyhnal Marušku, vlastne dcéru Zuzku, na zárobky do Anglicka s podmienkou, že sa môže vrátiť, až keď mu prinesie značkový drevený volant. Tak sa aj stalo! Z nej by si mali brať viaceré dcéry príklad. Nedoniesla tmavého vnuka, ale krásny hnedý volant.

Všetko spelo k jednému jedinému momentu – naštartovaniu nádhery.

Stalo sa tak v jeden večer. To bolo slávy! Žiaľ, netrvala dlho, Američania mali totiž kvôli ekológii namontovaný v Spitfieri len jeden karburátor Stromberg. Nepovedzte to nikomu, ale bratia sa vykašľali na ekológiu a začali zháňať dva SU HS 4, ktoré sa montovali do Spitfiera v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karburátory zohnali, ale kupec im nepovedal, že sú zo závodnej verzie Mini Coupru a majú posunutú plavákovú komoru o 9 mm vyššie. V Mini sú uložene šikmo. Múdri Ďurkovia namontovali karburátory a motor aj tak nešiel, ako by mal.

Tak si dali vysústružiť špeciálne ihly do karburátorov, o probléme so zlou výškou plavákovej komory ani netušili. Na to prišli až po piatich rokoch, keď im kamarát náhodou požičal jeho rezervné karburátory.

Motor vrčal, bolo by vhodné povoziť sa. Kľúčovým momentom bolo vyžobranie 80 000 Sk od bosorky na špicové kolesá. ,,Múdry“ princ Marian kúpil najširšie pneumatiky, široké až 195 mm. Špicové kolesá boli krásne.

V jednu pamätnú nedeľu ich konečne nahodili a celé kráľovstvo šahanských garážistov sa zbehlo na premiérovú jazdu. Naši šikovní bratia so slávnostným zatrúbením vyrazili z davu. Odchod z garáže bol famózny, aj jazda super, až do chvíle návratu, keď Marián stupil na brzdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tej chvíli ich predbehla centrálna matica a po nej aj predné koleso, zatiaľ čo Triumph klesol na rameno nápravy. V asfalte zostala krásna stopa, ako dreli podvozkom. Všetci závistliví poddaní mali radosť. No našli sa aj takí, ktorí rýchlo pribehli na pomoc. Silnými rukami zodvihli raneného spadnutého vtáka a nasadili neverné koleso. O 10 minúť odfičali preč.

A prečo sa to stalo? Jednoducho vymenili centrálne matice z ľavej na pravú a namiesto toho, aby sa matice pri brzdení doťahovali, opak bol pravdou, vplyvom nesprávnej montáže povoľovali. Kolesá zložili a netušili, že to bol len začiatok ich problémov.

Nepozdával sa im zvuk pri prepružení a zistili, že pneumatiky na zadnej náprave drú do karosérie, skrátka, pneumatiky 195 mm sú priširoké. Tak znovu kolesá dole a zohnať pneumatiky 185 mm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pneumatiky zohnali a hurá, ide sa voziť. Ale predtým museli v garáži vykonať skúšku, či sa kolesá nezachytávajú o karosériu. Dvaja urastení bratia sa postavili do kufra Spitfiera a toľko tam nadskakovali a skúšali prepruženie do krajných polôh, až im povolili špice na kolesách. Dve kolesá mohli zahodiť.

Nešťastní sadli do auta a vybrali sa do šíreho sveta k dodávateľovi kolies do 1400 km vzdialeného nemeckého mesta Lebach. Predajcovi premietli video z vyvažovania vajcovitých kolies a presvedčili ho, že im predal nekvalitný tovar. Zahanbený ich vymenil za nové. Konečne sa mohli vydať na ďalekú cestu domov cez sedmoro riek a párik neprajných colníkov.

Prebudenie Šípkovej Ruženky a jej transformácia na zelený športiak sa blížila k finále.

Už stačilo len zahrať sa na kolegyňu Popolušku, ona preberala hrach a šošovicu, šikovní bratia preberali zo zázračného vedra tie správne skrutky. Bolo to radosti, keď z tisíca vybrali tú správnu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zazvonil zvonec a rozprávke bol pomaly koniec. Za osem mesiacov dennodennej lopoty brata Dušana a sporadickej lopoty brata Mariána, sa Šípková Ruženka zmenila na prekrásny anglický športiak.

Zlá bosorka sa zmenila na dobrú sponzorku a postupom času na úspešnú veteránsku pretekárku, ktorá porazila na niekoľkých súťažiach aj pánske posádky, čo samoľúbi páni ťažko znášali.

A čo zostalo našim šikovným bratom? Mladšiemu Dušanovi špina v garáži a staršiemu Mariánovi pribudla starostlivosť o údržbu a umývanie prekrásneho Spitfiera. Ale aj on si prišiel na svoje.

Keď poslúchal, tak si mohol aj zašoférovať a povyhrávať niekoľko super pretekov, ako Pezinská baba alebo Ecce Homo Šternberk. Dokonca spoločne s bosorkou Beátou vyhrali aj titul majstra Slovenska v jazde pravidelnosti historických vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až sa jedného dňa starší brat Marián znova najedoval a rozhodol sa zrenovovať ďalšieho veterána Spolu s bratom Dušanom naštartovali odťahovku a vyrazili na ďalekú cestu až na koniec sveta, kde sa zem končí a začína more. A priniesli si z Holandska ďalší vrak Triumph TR3A. Ale táto rozprávka už bola vyrozprávaná na týchto stránkach počas minulých Vianoc.

Prečítajte si tiež: Ako som renovoval Triumph TR3A z roku 1958 Čítajte 

Motor

Počet valcov

4

Objem motora

1493 cm³

Maximálny výkon kW(k) / pri otáčkach

56(76)/5500

Krútiaci moment (Nm) / pri otáčkach

111/3000

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)792/244

Článok sme pripravili v spolupráci s redakciou veteransk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 289
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 394
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 211
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 252
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 875
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 389
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 553
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 094
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu