TEST: Odhoďte predsudky a vyskúšajte Octaviu s litrovým motorom

Verzia s litrovým motorom je pre nás najpríjemnejšou Octaviou poslednej doby. Motor 1,0 TSI je dôkaz, že trojvalce dosiahli z nášho pohľadu konštrukčný vrchol.

(Zdroj: Martin Vosko)

Po niekoľkoročnej vlne zmenšovania pohonných jednotiek sa zdá, že sa výrobcovia vozidiel ruka v ruke s regulačnými úradmi umúdrili a „scvrkávaniu“ motorov určených pre bežné vozidlá zdá sa odzvonilo. Vývoj motora však nie je niekoľkotýždňová záležitosť a tak sa do ponuky v portfóliu automobilky Škoda dostal model Octavia s benzínovým motorom so zdvihovým objemom jeden liter.

Trojvalcový motor vždy vyvolá vášnivú vlnu diskusie ohľadom kultúry chodu, jeho objemu vo vzťahu k relatívne veľkému autu, výkonu, či spotrebe.

S odhodlaním ostať objektívni sme vyštartovali z Bratislavy do Banskej Bystrice, aby sme v týždňovom teste potvrdili alebo vyvrátili obavy z najmenšej pohonnej jednotky v modelovom rade, ktorý doslova zbožňujú vodiči každého veku.

Samotný model netreba nikomu predstavovať a tak sa sme sa zamerali výhradne na celkový dojem z pohonnej jednotky.

Chýbajúci talent dobieha tvrdou prácou

Suché technické parametre motora 1,0 TSI oslovia len málokoho, napriek tomu nás na novom motore zaujalo niekoľko faktov. Trojvalcový agregát váži len 78 kg čo je približne o 10 % menej ako motor 1,2 TSI, ktorý nahrádza.

Pohonná jednotka je schopná vyvinúť výkon 85 kW (115 k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm v spektre od 2.000 do 3.500 otáčok za minútu. Octavia s malým motorom porazí rýchlosť 100 km/h z pokoja za 10 sekúnd. Nemalú zásluhu na daných parametroch má turbodúchadlo, ktoré tlačí do valcov vzduch maximálnym tlakom 1,6 baru.

Podľa informácií katalógu sú kované ojnice a hliníkové piesty tak dobre vyvážené, že chod motora je kultivovaný aj bez vyvažovacieho hriadeľa.

Z driemot na križovatke vás zobudí štart motora

Sériovo montovaný systém Stop-Štart je podľa nás jedinou výraznejšou slabinou prezrádzajúcou, že v útrobách motora pracujú len tri valce. Štart motora spôsobí výrazné šklbnutie autom a prinúti vodiča systém vypínať, alebo zapnúť si rádio.

article_photo

Týmto faktom sme ale vyčerpali zoznam negatívnych skúseností, nadobudnutých počas testu. So všetkou skromnosťou priznávame, že motor 1,0 TSI je vydarený agregát, ktorý je ochotný svoje prednosti predviesť okamžite.

Akonáhle turbo umožní motoru dýchať – od cca 1.600 otáčok, pod kapotou začne pracovať malý hrdina, ktorý sa nevzdáva svojej úlohy ani po prekročení 5.000 otáčok za minútu. Jeho mimoriadna ochota plynulo atakuje šesťtisícovú hranicu. S prekvapením púšťame plyn aby sme boli prekvapení opäť.

Ak už motor beží, všetkými dostupnými prostriedkami ukrýva, že mu chýba štvrtý valec. Jeho práca na voľnobehu je takmer nepočuteľná a nekazia ju vibrácie na volante ani radiacej páke. Spodné spektrum otáčok je generovaním hluku podobné ako u „plno valcových“ motoroch TSI a neobťažuje, ani keď sa na zvuk motora skutočne sústredíte.

Prudké stlačenie akcelerátora okamžite motor prebudí, čo sa prejaví aj charakteristickým zvukom, no skôr ako začal obťažovať, dôsledne nás zabavil. Efektivita ťahu jednoznačne prevyšuje jeho zvukový prejav.

Brzdiť vás nebude – ani z kopca

Octavia s trojvalcovým motorom bola magnetom nie len pre fanúšikov značky. Tí, čo chceli motor „potopiť“ ostali pozitívne zaskočení a tí, čo túžili upevniť svoje pozitívne presvedčenie, odchádzali po jazde spokojní.

Konštruktérom sa podarilo maximálne podporiť to dobré čo malý motor dokáže ponúknuť a efektívne ukryť jeho slabé miesta. V spojení s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou ani plné diaľničné tempo nijak posádku neobmedzuje a spektrum otáčok pri rýchlosti 130 km/h je porovnateľné s motorom 1,6 TDI na piatom prevodovom stupni. Motor 1,0 TSI je však na šestke výrazne tichší.

Medzi pozitívne vlastnosti motora a celkovo Octavie ním poháňanej, patrí jeho hmotnosť. Testovali sme automobil s karosériou typu liftback a pocitovo je vozidlo dostatočne vyvážené. Hranica, za ktorou sa auto s malým motorom hrnie v zákrute nebezpečne predkom dopredu, je oveľa ďalej ako v prípade modelov s naftovým motorom. Jazda je tak mimoriadne zábavná a ľahká.

Existujú situácie, pri ktorých musíte akceptovať základné vlastnosti malých trojvalcových motorov. Patrí medzi ne napríklad brzdenie motorom. Keďže ide o malý objem, vozidlo pri prudších klesaniach spomaľuje len minimálne. Tento fakt je výraznejší ešte viac pri plne naloženom aute a musíte s ním počítať dopredu.

Odhoďte predsudky a skúste ho

Po niekoľkých dňoch sme si Octaviu s motorom 1,0 TSI obľúbili viac ako výkonnejšie verzie testované v minulosti. Automobilka pripravila vyvážený automobil, ktorý je vhodný na každodenné používanie v meste i mimo neho.

Počas asi 800 km trvajúceho testu sme dosiahli priemernú spotrebu rovných sedem litrov s časovou prevahou svižnej jazdy v meste. Počas návratu do Bratislavy a presune diaľničným tempom spotreba ešte o dva deci klesla.

Na poli maloobjemových jednotiek dosiahol motor 1,0 TSI v útrobách Octavie z nášho pohľadu rešpektované miesto. V porovnaní s motorom 1,2 TSI disponuje jedným stupňom prevodovky navyše a motor je výkonnejší. V konfrontácii s motorizáciou 1,4 TSI je Octavia 1,0 TSI lacnejšia a za cenu 19 310 eur si za necelú stovku navyše môžete dovoliť až tretí výbavový stupeň namiesto druhého.

Ak je Octavia pre vás vysnívaný automobil, zahoďte predsudky, naberte odvahu a choďte Octaviu s litrovým trojvalcom vyskúšať k dílerovi osobne.

Porovnanie vybraných benzínových Octavií – pred modernizáciou

Motorizácia

Cena

Cenový rozdiel voči slabšiemu/voči základu

Active

Ambition

Style

Active

Ambition

Style

1,2 TSI (63 kW) 5MP

14 890 €

16 190 €

-

-

-

-

1,0 TSI (85 kW) 6MP

16 510 €

17 810 €

19 310 €

1620 €/ 1620 €

1620 €/ 1620 €

- / -

1,4 TSI (110 kW) 6MP

18 020 €

19 250 €

20 750 €

1510 €/ 3130 €

1440 €/ 3060 €

1440 €/
-

Porovnanie vybraných benzínových Octavií – po modernizácii

Motorizácia

Cena

Cenový rozdiel voči slabšiemu/voči základu

Active

Ambition

Style

Active

Ambition

Style

1,2 TSI (63 kW) 5MP

14 990 €

16 290 €

-

-

-

-

1,0 TSI (85 kW) 6MP

16 600 €

17 900 €

19 400 €

1610 €/ 1610 €

1610 €/ 1610 €

- / -

1,4 TSI (110 kW) 6MP

18 120 €

19 350 €

20 850 €

1520 €/ 3130 €

1450 €/ 3060 €

1450 €/
-

Technické údaje

Značka a model

Škoda Octavia Joy 1.0 TSI

Cena modelu od/Cena verzie od

14 990 eur / 16 600 eur

Motor

trojvalcový benzínový motor prepĺňaný turbom

Zdvihový objem (cm3)999

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

85 kW (115 k) / 5500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

200 / 2000 - 3500

Typ prevodovky/počet stupňov

Manuál/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

9,9

Priemerná spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,5 / 6,8

Objem palivovej nádrže (l)

50

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1225 / 625

Objem batožinového priestoru (l) s rezervnou pneumatikou

568

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2680; 4659; 1814; 1461

Téma: Škoda


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.