Toyota Corolla má 50 rokov. Pozrite si jej jedenásť generácií

V súčasnosti najpredávanejšie auto sveta sa vyrába nepretržite od roku 1966.

Toyota Corolla má 50 rokov(Zdroj: Toyota)

Toyota si v tomto roku pripomína okrúhle výročie svojho bestselleru. Model Corolla, v súčasnosti najpredávanejšie auto sveta, totiž vzniklo presne pred 50-timi rokmi. Odvtedy sa ho predalo už 44 miliónov kusov.

Corolla bola navrhnutá ako ľudové vozidlo s cieľom naplniť meniace sa potreby Japoncov, ktorí počas prudkého hospodárskeho rozvoja v polovici 60-tych rokov potrebovali dochádzať do zamestnania a stále viac túžili slobodne sa presúvať vlastným automobilom.

Názov modelu je odvodený z latinského termínu označujúceho korunu kvetu. Pre toto pomenovanie sa v Toyote rozhodli s nádejou, že vozidlo bude na automobilovom trhu prekvitať. A to sa naozaj stalo. Veď už štyri roky po uvedení na trh dosiahlo na métu milión predaných kusov.

Veľký záujem o Corollu spôsobil, že Toyota medzi rokmi 1965 až 1968 viac ako zdvojnásobila svoju ročnú produkciu zo 480-tisíc na 1,1 milióna automobilov.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Test: Zaľúbiť sa do Corolly trvá dlho. Láska však pretrvá

Pre potreby výroby nového modelu automobilka postavila a v novembri 1966 otvorila nový závod v meste Takaoka. Produkcia sa však čoskoro rozšírila do celého sveta počnúc Austráliou a Malajziou v roku 1968.

V Európe bol model predstavený v apríli 1967. Vyrábať sa tu však začal až o 27 rokov neskôr po otvorení továrne v tureckom meste Sakarya.

Prvá generácia (1966 – 1970)

Corolla bola pri svojom vzniku v roku 1966 dostupná ako dvoj- alebo štvordverový sedan a dvojdverové kombi. Využívala pritom technológie, ako zavesenie kolies typu McPherson či štvorstupňovú prevodovku, ktoré sa dajú považovať za priekopnícke v rámci vtedajšieho japonského trhu.

Napriek svojim kompaktným rozmerom vozidlo cestujúcim ponúkalo relatívne dostatok priestoru a komfortu. Jeho popularita preto rýchlo rástla a stačili mu tri roky, aby sa stalo najpredávanejším modelom v Japonsku.

Druhá generácia (1970 – 1974)

V roku, keď bola vyrobená Corolla s poradovým číslom milión, bol na trh uvedený model druhej generácie. Vozidlu zostal jeho športový zovňajšok, pod ktorým sa skrývalo niekoľko vylepšení.

Corolla napríklad mala na zadnej náprave väčšie listové pružiny, ktoré sa podpísali na vyššom cestovnom pohodlí a lepšej ovládateľnosti. V roku 1972 sa modelový rad rozšíril o kupé Corolla Levin poháňaný presláveným motorom 2T-G.

Tretia generácia (1974 – 1979)

Corolla tretej generácie sa musela prispôsobiť prísnejším emisným predpisom. To si vyžiadalo špeciálny vývoj motora a výfukovej sústavy s využitím katalyzátora.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 738
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 542
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 606
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 231
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 688
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 364
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 173
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 122
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 771
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 711

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

EKONOMIKA

Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ho, keď sa môže podieľať propagácii Slovenska.

BRATISLAVA

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.