SME
Štvrtok, 8. december, 2022 | Meniny má Marína

Toyota Corolla má 50 rokov. Pozrite si jej jedenásť generácií

V súčasnosti najpredávanejšie auto sveta sa vyrába nepretržite od roku 1966.

Toyota Corolla má 50 rokovToyota Corolla má 50 rokov (Zdroj: Toyota)

Toyota si v tomto roku pripomína okrúhle výročie svojho bestselleru. Model Corolla, v súčasnosti najpredávanejšie auto sveta, totiž vzniklo presne pred 50-timi rokmi. Odvtedy sa ho predalo už 44 miliónov kusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Corolla bola navrhnutá ako ľudové vozidlo s cieľom naplniť meniace sa potreby Japoncov, ktorí počas prudkého hospodárskeho rozvoja v polovici 60-tych rokov potrebovali dochádzať do zamestnania a stále viac túžili slobodne sa presúvať vlastným automobilom.

Názov modelu je odvodený z latinského termínu označujúceho korunu kvetu. Pre toto pomenovanie sa v Toyote rozhodli s nádejou, že vozidlo bude na automobilovom trhu prekvitať. A to sa naozaj stalo. Veď už štyri roky po uvedení na trh dosiahlo na métu milión predaných kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Veľký záujem o Corollu spôsobil, že Toyota medzi rokmi 1965 až 1968 viac ako zdvojnásobila svoju ročnú produkciu zo 480-tisíc na 1,1 milióna automobilov.

Prečítajte si tiež: Test: Zaľúbiť sa do Corolly trvá dlho. Láska však pretrvá Čítajte 

Pre potreby výroby nového modelu automobilka postavila a v novembri 1966 otvorila nový závod v meste Takaoka. Produkcia sa však čoskoro rozšírila do celého sveta počnúc Austráliou a Malajziou v roku 1968.

V Európe bol model predstavený v apríli 1967. Vyrábať sa tu však začal až o 27 rokov neskôr po otvorení továrne v tureckom meste Sakarya.

Prvá generácia (1966 – 1970)

Corolla bola pri svojom vzniku v roku 1966 dostupná ako dvoj- alebo štvordverový sedan a dvojdverové kombi. Využívala pritom technológie, ako zavesenie kolies typu McPherson či štvorstupňovú prevodovku, ktoré sa dajú považovať za priekopnícke v rámci vtedajšieho japonského trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek svojim kompaktným rozmerom vozidlo cestujúcim ponúkalo relatívne dostatok priestoru a komfortu. Jeho popularita preto rýchlo rástla a stačili mu tri roky, aby sa stalo najpredávanejším modelom v Japonsku.

Druhá generácia (1970 – 1974)

V roku, keď bola vyrobená Corolla s poradovým číslom milión, bol na trh uvedený model druhej generácie. Vozidlu zostal jeho športový zovňajšok, pod ktorým sa skrývalo niekoľko vylepšení.

Corolla napríklad mala na zadnej náprave väčšie listové pružiny, ktoré sa podpísali na vyššom cestovnom pohodlí a lepšej ovládateľnosti. V roku 1972 sa modelový rad rozšíril o kupé Corolla Levin poháňaný presláveným motorom 2T-G.

Tretia generácia (1974 – 1979)

Corolla tretej generácie sa musela prispôsobiť prísnejším emisným predpisom. To si vyžiadalo špeciálny vývoj motora a výfukovej sústavy s využitím katalyzátora.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf sporiteľne: Synovia ma inšpirujú, čo čítať a koho sledovať
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 908
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 992
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 572
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 263
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


2 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 265
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 941
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 923
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 949
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 595
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 383
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 251
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu