SME

Belgicko chce zvýšiť bezpečnosť dopravy, uvažuje o alco-lockoch

Brusel 9. januára (TASR) - Autá v Belgicku budú možno už čoskoro musieť byť vybavené špeciálnym zariadením, ktoré zabráni v jazde vodičovi pod vplyvom ...

Brusel 9. januára (TASR) - Autá v Belgicku budú možno už čoskoro musieť byť vybavené špeciálnym zariadením, ktoré zabráni v jazde vodičovi pod vplyvom alkoholu.

Belgický Ústav pre bezpečnosť na cestách (IBSR) plánuje povinné namontovanie zariadenia s názvom alco-lock do áut navrhnúť v rámci debaty o zvýšení bezpečnosti cestnej premávky, ktorá sa v krajine rozprúdila po Novom roku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vláda v Bruseli si už vlani stanovila ambiciózny cieľ - znížiť počet úmrtí spôsobených nehodami na cestách o 33 percent do roku 2006 a o polovicu do roku 2010. Ako to však dosiahnuť?

SkryťVypnúť reklamu

V Belgicku sa živo diskutuje o rôznych možnostiach. Jednou z nich sú práve alco-locky - alkoholické zámky. Ide o zariadenie, ktoré je prepojené so štartovacím systémom vozidla. Vodič musí po sadnutí za volant dýchnuť do detektora a naštartovanie auta sa zablokuje, ak prístroj odhalí hladinu alkoholu nad povoleným limitom.

Zariadenie je pripravené aj na ľudí, ktorí ho budú chcieť oklamať a na pomoc si pozvú triezveho kamaráta alebo náhodného okoloidúceho. Po niekoľkých minútach jazdy alco-lock vyzve šoféra, aby dýchol ešte raz a ak bude výsledok na alkohol pozitívny, motor sa zablokuje.

Podobné prístroje už úspešne využívajú napríklad vo Švédsku alebo niektorých štátoch USA, kde ich musia mať v aute ľudia, ktorí boli prichytení pri jazde pod vplyvom alkoholu alebo opití spôsobili dopravnú nehodu.

SkryťVypnúť reklamu

Aj Belgicko uvažuje, že by alco-lock bol povinný len pre niektoré skupiny vodičov, najmä tých, ktorí opakovane riadia s neprípustnou hladinou alkoholu v krvi. IBSR pripravuje už v blízkej budúcnosti testy protialkoholického prístroja.

Ďalšími spôsobmi, ako chce Belgicko zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, je výrazné posilnenie a sprísnenie dopravných kontrol - cieľom je skontrolovať ročne rýchlosť 40 miliónov áut, čo je osemkrát viac ako dnes. Bude na to treba rozmiestniť po krajine asi 600 nových stálych radarov.

Hovorí sa tiež o znížení rýchlosti na cestách prvej triedy z dnešných 90 na 70 kilometrov za hodinu. Na stole je tiež návrh znížiť toleranciu alkoholu za volantom z dnešného 0,5 gramu na liter krvi (asi dve malé pivá) na 0,2 gramu.

SkryťVypnúť reklamu

(spravodajca TASR Robert Sermek) pel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 34 890
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 720
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 424
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 344
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 923
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 834
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 521
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 333
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 450
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 445
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 859
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 773
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 900
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 519
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 905
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 038
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
reklama
SkryťZatvoriť reklamu