SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Aké (ne)výhody prinášajú run-flat pneumatiky

Myšlienka run-flat pneumatík sa objavila už v 30-tych rokoch minulého storočia.

IlustračnéIlustračné (Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

Nie je to tak dávno, čo sme sa prostredníctvom videa pozreli na tri spôsoby, ako opraviť defekt. Pritom sme zabudli na štvrtú možnosť, ktorou sú pneumatiky známe pod názvom run-flat.

V tomto prípade nie je auto vybavené rezervou ani lepiacou sadou. Na pneumatikách typu run-flat môžete pokračovať v jazde aj s defektom, ale len obmedzenou maximálnou rýchlosťou, zvyčajne 80 km/h. Rovnaké obmedzenie platí aj v prípade použitia dojazdovej rezervy. Najčastejšie sa s run-flat pneumatikami môžeme stretnúť na vozidlách značky BMW.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Takéto riešenie prináša viacero výhod. Nemusíte na mieste meniť pneumatiku a pri štandardnom poškodení môžete pokračovať v jazde do najbližšieho servisu, kde vám ju opravia.

Prečítajte si tiež: Pozrite si tri spôsoby, ako si poradiť s defektom na ceste Čítajte 

Pozitívom je aj ušetrený priestor v kufri. Platí to najmä dnes s nástupom hybridných a elektrických vozidiel, keď potrebuje výrobca miesto naviac pre batérie.

Nevýhodou run-flat pneumatík je ich vyššia cena. Vozidlo musí byť navyše vybavené systémom pre monitorovanie tlaku pneumatík. Šofér môže na vozidle s run-flat pneumatikami defekt ľahko prehliadnuť. Dnešné nové autá, predávané v Európskej únii, sú povinne takýmto systémom vybavené.

Dôvod, prečo run-flaty zvládnu jazdu aj po strate tlaku a šofér si to v prvom momente nemusí ani všimnúť, sú spevnené bočnice. Vďaka tomu nedôjde k zvyčajnej deformácii a pneumatika sa udrží na ráfiku.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi nevýhody sa radí aj ich oprava, ktorá môže byť drahšia. Navyše nahodiť run-flat pneumatiku na disk nie je jednoduché a tento bežný úkon nemusia zvládnuť v každom servise bez jej poškodenia. Ďalším mínusom je horší komfort a ich vyššia hmotnosť.

História run-flat pneumatík

Myšlienka pneumatík, s ktorými je možné jazdiť aj po strate tlaku, sa datuje do 30-tych rokov minulého storočia. Na ich históriu sa vo svojom článku pozrel portál autoexpress.co.uk.

Prvé run-flat pneumatiky navrhol Michelin pre potreby armády. Po strate tlaku v pneumatike sa o oporu starala pena v jej vnútri. Toto riešenie bolo drahé a veľmi sa neujalo.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4T2U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4T2U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 706
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 392
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 480
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 428
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 14 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  3. Zuzana Cascino: Striptér duše
  4. Jano Richter: Stotisíc pre Mikulca versus milión pre opozičníka. Čo je horšie?
  5. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  6. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  7. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  8. Martin Greguš: GDPR akadémia pre laika - každý deň tento týždeň jeden krok. Dnes: Osobné údaje, získanie súhlasu, správca, typy a zásady ich spracovania
  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  2. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 916
  3. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 799
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 760
  5. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 263
  6. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  7. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 282
  8. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  1. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  2. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  3. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  4. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu