Aké (ne)výhody prinášajú run-flat pneumatiky

Myšlienka run-flat pneumatík sa objavila už v 30-tych rokoch minulého storočia.

Ilustračné(Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

Nie je to tak dávno, čo sme sa prostredníctvom videa pozreli na tri spôsoby, ako opraviť defekt. Pritom sme zabudli na štvrtú možnosť, ktorou sú pneumatiky známe pod názvom run-flat.

V tomto prípade nie je auto vybavené rezervou ani lepiacou sadou. Na pneumatikách typu run-flat môžete pokračovať v jazde aj s defektom, ale len obmedzenou maximálnou rýchlosťou, zvyčajne 80 km/h. Rovnaké obmedzenie platí aj v prípade použitia dojazdovej rezervy. Najčastejšie sa s run-flat pneumatikami môžeme stretnúť na vozidlách značky BMW.

Takéto riešenie prináša viacero výhod. Nemusíte na mieste meniť pneumatiku a pri štandardnom poškodení môžete pokračovať v jazde do najbližšieho servisu, kde vám ju opravia.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Pozrite si tri spôsoby, ako si poradiť s defektom na ceste

Pozitívom je aj ušetrený priestor v kufri. Platí to najmä dnes s nástupom hybridných a elektrických vozidiel, keď potrebuje výrobca miesto naviac pre batérie.

Nevýhodou run-flat pneumatík je ich vyššia cena. Vozidlo musí byť navyše vybavené systémom pre monitorovanie tlaku pneumatík. Šofér môže na vozidle s run-flat pneumatikami defekt ľahko prehliadnuť. Dnešné nové autá, predávané v Európskej únii, sú povinne takýmto systémom vybavené.

Dôvod, prečo run-flaty zvládnu jazdu aj po strate tlaku a šofér si to v prvom momente nemusí ani všimnúť, sú spevnené bočnice. Vďaka tomu nedôjde k zvyčajnej deformácii a pneumatika sa udrží na ráfiku.

Medzi nevýhody sa radí aj ich oprava, ktorá môže byť drahšia. Navyše nahodiť run-flat pneumatiku na disk nie je jednoduché a tento bežný úkon nemusia zvládnuť v každom servise bez jej poškodenia. Ďalším mínusom je horší komfort a ich vyššia hmotnosť.

História run-flat pneumatík

Myšlienka pneumatík, s ktorými je možné jazdiť aj po strate tlaku, sa datuje do 30-tych rokov minulého storočia. Na ich históriu sa vo svojom článku pozrel portál autoexpress.co.uk.

Prvé run-flat pneumatiky navrhol Michelin pre potreby armády. Po strate tlaku v pneumatike sa o oporu starala pena v jej vnútri. Toto riešenie bolo drahé a veľmi sa neujalo.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 295
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 324
  3. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 248
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 917
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 702
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 056
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 722
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 101
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 650

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, dlhoročný vedúci Lúčnice

Informovala o tom stránka Svetového združenia Slovákov v zahraničí.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

DOMOV

Danko mení mediálny tím, končí jeho hovorkyňa

Predseda parlamentu dôvod odchodu Kliskej nechcel komentovať.

Neprehliadnite tiež

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.