SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Aké (ne)výhody prinášajú run-flat pneumatiky

Myšlienka run-flat pneumatík sa objavila už v 30-tych rokoch minulého storočia.

IlustračnéIlustračné (Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

Nie je to tak dávno, čo sme sa prostredníctvom videa pozreli na tri spôsoby, ako opraviť defekt. Pritom sme zabudli na štvrtú možnosť, ktorou sú pneumatiky známe pod názvom run-flat.

V tomto prípade nie je auto vybavené rezervou ani lepiacou sadou. Na pneumatikách typu run-flat môžete pokračovať v jazde aj s defektom, ale len obmedzenou maximálnou rýchlosťou, zvyčajne 80 km/h. Rovnaké obmedzenie platí aj v prípade použitia dojazdovej rezervy. Najčastejšie sa s run-flat pneumatikami môžeme stretnúť na vozidlách značky BMW.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Takéto riešenie prináša viacero výhod. Nemusíte na mieste meniť pneumatiku a pri štandardnom poškodení môžete pokračovať v jazde do najbližšieho servisu, kde vám ju opravia.

Prečítajte si tiež: Pozrite si tri spôsoby, ako si poradiť s defektom na ceste Čítajte 

Pozitívom je aj ušetrený priestor v kufri. Platí to najmä dnes s nástupom hybridných a elektrických vozidiel, keď potrebuje výrobca miesto naviac pre batérie.

Nevýhodou run-flat pneumatík je ich vyššia cena. Vozidlo musí byť navyše vybavené systémom pre monitorovanie tlaku pneumatík. Šofér môže na vozidle s run-flat pneumatikami defekt ľahko prehliadnuť. Dnešné nové autá, predávané v Európskej únii, sú povinne takýmto systémom vybavené.

Dôvod, prečo run-flaty zvládnu jazdu aj po strate tlaku a šofér si to v prvom momente nemusí ani všimnúť, sú spevnené bočnice. Vďaka tomu nedôjde k zvyčajnej deformácii a pneumatika sa udrží na ráfiku.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi nevýhody sa radí aj ich oprava, ktorá môže byť drahšia. Navyše nahodiť run-flat pneumatiku na disk nie je jednoduché a tento bežný úkon nemusia zvládnuť v každom servise bez jej poškodenia. Ďalším mínusom je horší komfort a ich vyššia hmotnosť.

História run-flat pneumatík

Myšlienka pneumatík, s ktorými je možné jazdiť aj po strate tlaku, sa datuje do 30-tych rokov minulého storočia. Na ich históriu sa vo svojom článku pozrel portál autoexpress.co.uk.

Prvé run-flat pneumatiky navrhol Michelin pre potreby armády. Po strate tlaku v pneumatike sa o oporu starala pena v jej vnútri. Toto riešenie bolo drahé a veľmi sa neujalo.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4T2U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4T2U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: BMW

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h