Aké (ne)výhody prinášajú run-flat pneumatiky

Myšlienka run-flat pneumatík sa objavila už v 30-tych rokoch minulého storočia.

Ilustračné(Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

Nie je to tak dávno, čo sme sa prostredníctvom videa pozreli na tri spôsoby, ako opraviť defekt. Pritom sme zabudli na štvrtú možnosť, ktorou sú pneumatiky známe pod názvom run-flat.

V tomto prípade nie je auto vybavené rezervou ani lepiacou sadou. Na pneumatikách typu run-flat môžete pokračovať v jazde aj s defektom, ale len obmedzenou maximálnou rýchlosťou, zvyčajne 80 km/h. Rovnaké obmedzenie platí aj v prípade použitia dojazdovej rezervy. Najčastejšie sa s run-flat pneumatikami môžeme stretnúť na vozidlách značky BMW.

Takéto riešenie prináša viacero výhod. Nemusíte na mieste meniť pneumatiku a pri štandardnom poškodení môžete pokračovať v jazde do najbližšieho servisu, kde vám ju opravia.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Pozrite si tri spôsoby, ako si poradiť s defektom na ceste

Pozitívom je aj ušetrený priestor v kufri. Platí to najmä dnes s nástupom hybridných a elektrických vozidiel, keď potrebuje výrobca miesto naviac pre batérie.

Nevýhodou run-flat pneumatík je ich vyššia cena. Vozidlo musí byť navyše vybavené systémom pre monitorovanie tlaku pneumatík. Šofér môže na vozidle s run-flat pneumatikami defekt ľahko prehliadnuť. Dnešné nové autá, predávané v Európskej únii, sú povinne takýmto systémom vybavené.

Dôvod, prečo run-flaty zvládnu jazdu aj po strate tlaku a šofér si to v prvom momente nemusí ani všimnúť, sú spevnené bočnice. Vďaka tomu nedôjde k zvyčajnej deformácii a pneumatika sa udrží na ráfiku.

Medzi nevýhody sa radí aj ich oprava, ktorá môže byť drahšia. Navyše nahodiť run-flat pneumatiku na disk nie je jednoduché a tento bežný úkon nemusia zvládnuť v každom servise bez jej poškodenia. Ďalším mínusom je horší komfort a ich vyššia hmotnosť.

História run-flat pneumatík

Myšlienka pneumatík, s ktorými je možné jazdiť aj po strate tlaku, sa datuje do 30-tych rokov minulého storočia. Na ich históriu sa vo svojom článku pozrel portál autoexpress.co.uk.

Prvé run-flat pneumatiky navrhol Michelin pre potreby armády. Po strate tlaku v pneumatike sa o oporu starala pena v jej vnútri. Toto riešenie bolo drahé a veľmi sa neujalo.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 378
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 920
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 200
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 988
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 913
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 626

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.