SOUL, BRATISLAVA. Odbyt najväčšej juhokórejskej automobilky Hyundai Motor a jej sesterskej spoločnosti Kia Motors za minulý rok klesol o dve percentá na 7,88 miliónov vozidiel. Spoločne to oznámili firmy.
Hyundai a Kia tak vykázali prvý pokles celoročného predaja od roku 1998. Tento rok však napriek rastúcej konkurencii počítajú s rastom predajov na 8,25 milióna áut.
Automobilkám sa minulý rok nepodarilo splniť predajný cieľ 8,13 milióna áut. Hyundai dodal minulý rok zákazníkom 4,86 namiesto plánovaných 5,01 milióna vozidiel. Kia, ktorá svoje autá vyrába aj na Slovensku, predala 3,02 milióna áut, plánovala 3,12 milióna.
K rastu môže prispieť stabilizácia v Rusku
Hyundai a Kia tvoria piateho najväčšieho výrobcu áut na svete - a zároveň najmladšiu automobilku v prvej desiatke. Hyundai v tomto roku počíta s nárastom predajov na 5,08 milióna áut a Kia plánuje zvýšiť predaje na 3,17 milióna.
K rastu odbytu by mohla prispieť aj stabilizácia dopytu na niektorých rozvíjajúcich sa trhoch, napríklad v Rusku, píše agentúra Reuters.
Očakáva sa, že Hyundai za uplynulý rok vykáže okrem nižších tržieb aj pokles zisku - už štvrtý rok po sebe. Analytici navyše upozorňujú, že v tomto roku by na zisky automobiliek Hyundai a Kia mohli mať negatívny dopad investície do rozširovania výrobných kapacít Číne a v Mexiku.
Hyundai znižuje výdavky
Zdroje z podniku nedávno agentúre Reuters uviedli, že Hyundai kvôli klesajúcemu zisku zavádza úsporné opatrenia a zároveň rieši nedostatočnú ponuku áut SUV vo svojom portfóliu. Vedúci pracovníci Hyundai pristúpili na desaťpercentné zníženie miezd od nového roka - prvé takéto opatrenie za posledných sedem rokov.
Úsporné kroky tiež obsahujú škrty cestovania zamestnancov a obmedzovanie tlače dokumentov.
"Svetová ekonomika pokračuje v pomalom raste, v medzinárodnom obchode sa šíri protekcionizmus a konkurencia v automobilovom priemysle sa zostruje - čo zvyšuje neistotu," uviedol v novoročnom prejave zamestnancom Chung Mong-koo, šéf konglomerátu Hyundai Motor Group, ktorý zahŕňa automobilky Hyundai a Kia.
Dodal, že tieto automobilky plánujú každoročne uvádzať na trh viac ako desať nových modelov. Tento rok by to malo byť hlavne nové SUV určené pre vyspelé trhy.