Máloktorá automobilka bola tak známa svojimi motormi ako Honda. Jej atmosférické benzínové motory s variabilným časovaním ventilov VTEC sa preslávili svojou chuťou po vysokých otáčkach a výkonom až tesne pred obmedzovačom.
Vďaka tejto charakteristike si motory VTEC obľúbili tí, ktorí radi šoférujú. Výkon neprichádza hneď od voľnobehu, musíte si ho zaslúžiť - tým, že motor držíte v otáčkach, v ktorých je aktivovaná ostrejšia vačka ventilov.
Práve pre razantnú zmenu v časovaní ventilov pri vyšších otáčkach sa stali motory VTEC v automobilovej komunite známe pre VTEC "kick" čiže "kopanec". Fanúšikovia japonských áut si ho pochvaľujú, ostatní sa kopancu posmievajú.
Motory VTEC navyše poháňali viaceré modely, ktoré právom patria do siene slávy šoférskych áut: NSX, S2000, Integra a Civic Type R, CRX či Del Sol. Atmosférický motor VTEC však dnes spieva svoju labutiu pieseň.
V ďalšej generácií ho v autách vystriedajú dnes tak populárne malé motory s turbom. Rozlúčili sme sa s ním hneď v dvoch autách - v CR-V a Civicu - no chýbať nám bude iba v jednom z nich.
Honda CR-V: Nie, radšej diesel
Honda CR-V je jedno z áut, ktoré - spolu založili dnešný segment SUV. Kórejské či európske značky sa pridali až neskôr - a kto dnes nemá v ponuke SUV, stráca veľkú časť trhového podielu.
Prvú a druhú generácia CR-V Honda prezentovala ako auto pre tých, ktorí žijú aktívnym životom. Mala strohý inteirér, veko kufra sa vyklápalo nabok a bolo na ňom uchytené rezervné koleso a podlaha kufra sa dala vytiahnuť a použiť ako piknikový stôl.
To všetko potrebovala Honda v deväťdesiatych rokoch, aby predala SUV. Dnes, keď sú pseudoterénne autá automobilovým mainstreamom, stačí automobilke vyrábať kombi na chodúľoch.
K typickému SUV však dnes patrí aj naftový motor - a po vyskúšaní benzínovej CR-V rozumieme, prečo. Osve je motor výborný - ide hladko a ticho, no výkon z neho treba vyslovene "dolovať" a vytáčať ho do otáčok, čo sa k pohodlnému SUV príliš nehodí.