Rozlúčili sme sa s atmosférickými benzínovými motormi v Honde Civic a CR-V (test)

Nová generácia sa turbu nevyhne.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Máloktorá automobilka bola tak známa svojimi motormi ako Honda. Jej atmosférické benzínové motory s variabilným časovaním ventilov VTEC sa preslávili svojou chuťou po vysokých otáčkach a výkonom až tesne pred obmedzovačom.

Vďaka tejto charakteristike si motory VTEC obľúbili tí, ktorí radi šoférujú. Výkon neprichádza hneď od voľnobehu, musíte si ho zaslúžiť - tým, že motor držíte v otáčkach, v ktorých je aktivovaná ostrejšia vačka ventilov.

Práve pre razantnú zmenu v časovaní ventilov pri vyšších otáčkach sa stali motory VTEC v automobilovej komunite známe pre VTEC "kick" čiže "kopanec". Fanúšikovia japonských áut si ho pochvaľujú, ostatní sa kopancu posmievajú.

Motory VTEC navyše poháňali viaceré modely, ktoré právom patria do siene slávy šoférskych áut: NSX, S2000, Integra a Civic Type R, CRX či Del Sol. Atmosférický motor VTEC však dnes spieva svoju labutiu pieseň.

V ďalšej generácií ho v autách vystriedajú dnes tak populárne malé motory s turbom. Rozlúčili sme sa s ním hneď v dvoch autách - v CR-V a Civicu - no chýbať nám bude iba v jednom z nich.

Honda CR-V: Nie, radšej diesel

Honda CR-V je jedno z áut, ktoré - spolu založili dnešný segment SUV. Kórejské či európske značky sa pridali až neskôr - a kto dnes nemá v ponuke SUV, stráca veľkú časť trhového podielu.

Prvú a druhú generácia CR-V Honda prezentovala ako auto pre tých, ktorí žijú aktívnym životom. Mala strohý inteirér, veko kufra sa vyklápalo nabok a bolo na ňom uchytené rezervné koleso a podlaha kufra sa dala vytiahnuť a použiť ako piknikový stôl.

To všetko potrebovala Honda v deväťdesiatych rokoch, aby predala SUV. Dnes, keď sú pseudoterénne autá automobilovým mainstreamom, stačí automobilke vyrábať kombi na chodúľoch.

K typickému SUV však dnes patrí aj naftový motor - a po vyskúšaní benzínovej CR-V rozumieme, prečo. Osve je motor výborný - ide hladko a ticho, no výkon z neho treba vyslovene "dolovať" a vytáčať ho do otáčok, čo sa k pohodlnému SUV príliš nehodí.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.