SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Pozrite si posledný model géniov Bugattiovcov

Syn Jean sa pri type 57 pokúšal uplatniť celý rad svojich nápadov, ale narážal na odpor otca.

V roku 2011 sa jeden z dvoch dochovaných exmplárov Bugatti 57 SC Atlantic dostalo do zbierky svetoznámeho zberateľa Petra Mullina.V roku 2011 sa jeden z dvoch dochovaných exmplárov Bugatti 57 SC Atlantic dostalo do zbierky svetoznámeho zberateľa Petra Mullina. (Zdroj: Peter Šíma a archív Valentin Zbyňovský)

Fascinujúci model Bugatti Typ 57 bol posledným výtvorom géniov Bugattiovcov. Bugatti označoval svoje automobily číslami. V roku 1933 sa rozhodol zamerať sa na jediný model a to typ 57.

Zatiaľ, čo predtým navrhoval športové vozidlá a z nich potom upravoval cestovné verzie, teraz bol postup opačný . Navrhol cestovný automobil s využitím skúseností z pretekárskych modelov Bugatti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho syn Jean sa pri type 57 pokúšal uplatniť celý rad svojich nápadov, ale často narazil na odpor otca. Ten napríklad presadil napriek protestom syna pravostranné riadenie pri všetkých modeloch 57.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Väčšina vozidiel Bugatti Type 57 používala dvojvačkový radový osemvalec objemu 3257 cm³, ktorý vychádzal z motora typu 49.

Vďaka niekoľkým úpravám, ako napríklad pohon vačkových hriadeľov ozubeným súkolím dovtedy ovládaných reťazou, sa výkon motora zvýšil na 100 kW (136 k) a vozidlá tak dosahovali rýchlosť vyššiu ako 150 km/h. Podvozok mal rázvor 3302 mm, rozchod kolies vpredu i vzadu bol 1346 mm a hmotnosť podľa typu karosérie rástla od hodnoty 950 kg.

„Ak sa ma spýtate na najlepšie super športové auto, bez váhania odpoviem, že to bolo 3,3-litrové Bugatti.“ odpovedala na otázku novinárov pretekárska legenda, Malcom Campbell.

Štvordverové kupé mali elegantné karosérie so sklonenými čelnými oknami a vzadu zavesenými dverami. Športové dvojmiestne roadstre mali naopak len malé sklenené štíty pred vodičom a spolujazdcom a samostatné blatníky nad každým kolesom.

Nechýbali ani kabriolety so sťahovacími plátenými strechami. Karosár Labourdette využil pri kupé Typu 57 tzv. princíp Vutotal, čo znamená absenciu stĺpikov A, zlepšujúci výhľad z vozidla bez tzv. mŕtvych uhlov.

SkryťVypnúť reklamu

Bugatti ponúkal klientom na podvozkoch typu 57 štyri typy základných karosérií. Dvojsedadlový kabriolet sa volal Aravis, štvorsedadlový kabriolet mal meno Stelvio, Ventoux bolo 2+2 sedadlové kupé a Galibier bol tzv. uzatvorený štvordverový športový sedan. Mená dostali podľa známych alpských priesmykov.

Písmená C,S, SC

Písmeno C za číslicou 57 znamenalo, že ide o verziu preplňovanú kompresorom Roots. Výkon 3,3-litrového osemvalca tak stúpol na 160 koní (119 kW) a cestovný štvordverový model 57C Berline s ním dosahoval rýchlosť až 180 km/h.

Od roku 1936 sa vyrábal typ 57S. Písmeno S neznamenalo Sport, ako sa niektorí mylne domnievajú, ale surbaissé, čo znamená znížený podvozok. Vodič mal tak nohy v priestore medzi hnacím hriadeľom a bočným rámom.

SkryťVypnúť reklamu

Na podvozky sa montovali najrôznejšie typy karosérií. Najväčšie množstvo príkladov na zákazku vyrobených karosérií typu 57S nájdeme v automobilovom múzeu bratov Schlumpfovcov vo francúzskom Mulhousene, ktoré sa pýši najväčšou zbierkou bugatiek na svete.

Atlantic

Dvojmiestný športový Atlantic navrhol Jean Bugatti na podvozku typu 57S a dal mu neobyčajne tvarovanú karosériu, vychádzajúcu z konceptu Aérolithe predstaveného na parížskom autosalóne v roku 1935.

Karosériu mal z vysoko horľavého elektrónu - zliatiny hliníka a horčíka. Keďže panely karosérie sa nemohli zvárať, pospájal ich nitmi. Tento štýl spájania využil Jean Bugatti ako štylistický prvok a lem s nitmi vedie celou dĺžkou karosérie.

Vozidlo poháňal opäť 3,3-litrový radový osemvalec s preplňovaním, takže auto malo označenie Type 57SC. Výkon 210 koní (155 kW) stačil na to, aby toto ľahké auto dosiahlo maximálnu rýchlosť až 210 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Zo štyroch vyrobených kusov typu Atlantic sa nepoškodené zachovali len dve. Jeden z dvoch dochovaných exemplárov slávneho Bugatti typ 57 SC Atlantic vlastní vo svojej zbierke módny návrhár Ralph Lauren. Ten si bolo možné pozrieť v roku 2011 na výstave v Paríži.

Druhý je v zbierke zberateľa Petra Mullina a naposledy sme ho v Európe videli spolu s ďalšími francúzskymi vozidlami jeho zbierky na veľtrhu Rétromobile v Paríži v roku 2012.

Tretí, ktorý bol zničený pri nehode s vlakom, bol opäť postavený s čiastočným využitím originálnych dielov. Tento exemplár sme mohli vidieť na prelome rokov 2007 a 2008 na výstave Chromejuwelen vo Viedni. Štvrtý kus zmizol bez stopy.

Futuristická karoséria kvapkovitého tvaru má prudko sklonené predné okno, svetlomety zabudované do krytov medzi kapotou a blatníkmi, dvere zasahujúce až do strechy s oknami v tvare ľadvín a nitovaný lem tvoriaci stred strechy vytvára náznak rybej plutvy, deliac zadné okno. Interiér má drevený štvorramenný volant, drevom obloženú prístrojovú dosku a drevené rámy okien.

SkryťVypnúť reklamu

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 567
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 898
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 670
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 142
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 612
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 606
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 264
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 197
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 503
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 415
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 831
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 202
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 421
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 343
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 084
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu