SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Dakarské monštrum: Kamión išiel po púšti vyše 210 km/h a predbiehal autá

Frustrovaný Vatanen od zlosti udrel po volante, keď ho na púšti predbehol kamión.

(Zdroj: youtube.com)

Rally Dakar sa radí určite medzi najnáročnejšie motoristické podujatia. Počas desaťročia trvajúcej histórie prinieslo množstvo zaujímavých momentov od hrdinských výkonov, cez tragické nehody až po nevšedné technické riešenia pretekárskych vozidiel.

Jednou zo zaujímavých postáv bol bezpochyby Jan de Rooy. Holanďan sa v 70-tych rokoch stal známy vďaka Rallycrossu. Prvýkrát sa na štart Dakaru postavil v roku 1982 ako šofér kamiónu DAF NTT2800. Celkovým víťazom sa medzi kamiónmi stal Francúz Georges Groine. Jan de Rooy vyhral vo svojej kategórii ťažkých kamiónov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Holanďan na seba výraznejšie strhol pozornosť v roku 1984. Za podpory výrobcu DAF Trucks zaujal dvojkabínovým kamiónom. Zatiaľ čo druhá kabína pútala pozornosť pri pohľade zvonku (cieľom bolo zaujať sponzorov, ale praktický význam nemala), to podstatné ostalo ukryté pod povrchom.

DAF na pohon využíval dvojicu motorov, jeden poháňal prednú a druhý zadnú nápravu. Spolu dosahovali výkon 800 koní a umožňovali jazdu v rýchlosti 160 km/h.

O rok neskôr de Rooy štartoval iba s jednou kabínou, koncept s dvoma motormi však zachoval. Na svojom kamióne s menom Bull kráčal za víťazstvom. V poslednej etape však poškodil svoje vozidlo, stratil veľa času a nakoniec skončil druhý. V roku 1986 sa na štart postavil s novým kamiónom DAF FAV 3600 4x4 TurboTwin.

Tisíckoňové monštrum by jeho posádke asi na víťazstvo stačilo, ale po nehode v 18. etape musel odstúpiť. Vysnívaný titul prišiel až v roku 1987. Vylepšený model TurboTwin II poháňali dva radové preplňované naftové šesťvalce, každý s objemom 11,6 l. Celkový výkon 1000 k umožňoval jazdiť po púšti aj rýchlosťami okolo 200 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhého Karla Lopraisa na Tatre 815 získal náskok takmer 14,5 hodiny. Dokonca sa de Rooy presadil aj v celkovom hodnotení automobilov, kde mu patrilo slušné jedenáste miesto.

Pre Holanďana to bol jediný titul, ale to najväčšie monštrum priniesol na Dakar o rok neskôr. Už továrenský tím DAF postavil dve vozidlá X1 a X2. Nezmenený objem dvojice motorov 11,6 l, každý prepĺňaný tromi turbami ponúkali tentokrát celkový výkon až 1220 k a krútiaci moment s hodnotou približne 4700 Nm.

Hmotnosť kamiónu bola pritom iba 11 ton a maximálna rýchlosť bola vyšsia ako 240 km/h. Nezabudnuteľný moment nastal počas jednej z púštnych etáp. Jan de Rooy dobehol legendárneho Ariho Vatanena, jazdiaceho na osobnom aute - Peugeote 405 Turbo.

Kamión predbehol osobné auto a to Vatanen na Peugeote uháňal po púšti v tom momente rýchlosťou 210 km/h. Legenda hovorí, že frustrovaný Vatanen v tej chvíli od zlosti niekoľkokrát udrel po volante. Zaujímavý moment je zachytený aj na videu približne v čase 1:02.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Jan de Rooy a model X1 mali šancu konkurovať najlepším autám, všetko však zastavila tragická nehoda modelu X2. V ňom bol šéfom posádky Theo van de Rijta. V jednej z etáp vyletel jeho kamión na terénnych vlnách trikrát do vzduchu v rýchlosti 180 km/h.

Po poslednom dopade nasledovalo šesť premetov a kamión sa nakoniec prevrátil na bok. Z vozidla vyletel navigátor Kees van Loevezijn aj so sedačkou cez čelné sklo.

Pripútaný o sedadlo skončil desiatky metrov od auta a nehodu neprežil. Vážne zranenia mal druhý šofér Christian Ross a nepríjemné zranenie nôh mal aj de Rijt.

Po nehode sa z účinkovania na slávnej rely stiahol DAF a rovnako aj de Rooy. Vydržalo mu to do roku 2002, kedy sa opäť postavil na štart Dakaru. V ďalšom roku 1989 navyše práve pre spomínanú nehodu kamióny na Dakare chýbali. Návrat kamiónov na scénu sa uskutočnil v roku 1990. Výrazne sa však zmenili pravidlá a monštrá ako TurboTwin už asi na Dakare nikdy neuvidíme.

Skryť Vypnúť reklamu

zdroje: wikipedia, veteran.auto.cz, a gtplanet.net

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. P3 stavia pri Lozorne novú halu
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  4. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  5. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  10. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  1. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 295
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 902
  3. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 8 774
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 376
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 173
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 689
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 223
  8. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 3 178
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 529
  10. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 428
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico (vpravo).

V Smere sa sťažujú na eštebácke praktiky.


51m
Regionálna hygienička odporúča očkovanie.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 457-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 935 obetí.


a 5 ďalší 19 h

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


25. okt
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Pokapala pri Levicách slaňina
  2. Robert Škerko: Naša prvá dovolenka na Sázave .
  3. Adriana Boysová: Stretnutie
  4. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  5. Andy Nosko: Uniknuté odposluchy Fica a spol - možné scenáre
  6. Július Kovács: Fico nám tu skáče, že budú koláče.
  7. Patrik Lenčéš: Lakomstvo alebo štedrosť?
  8. Kristína Jakubičková: Čo má spoločné "duckface" žena a študáci rozbití na šrot?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 20 139
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 013
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 426
  4. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 350
  5. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 282
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 440
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 289
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 950
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu