LAS VEGAS, BRATISLAVA. Najväčšia mánia okolo 3D tlačiarní už prebehla - síce je domáca 3D tlač milá zábavka, zatiaľ sa pre ňu nenašlo veľké priemyselné uplatnenie. Čoskoro sa možno dočkáme 3D vytlačených áut.
Naznačuje to koncept superauta Blade spoločnosti Divergent 3D, ktorý sa predstavil na technologickom veľtrhu CES v Las Vegas. Výrobca ho označuje ako prvé auto vyrobené s pomocou 3D tlače.
Blade nemá klasickú samonosnú karosériu, typickú pre dnešné autá. jeho základom je rám z karbónových trubiek, ktoré sú pospájané kovovými spojkami Node - a tie sú vytlačené na 3D tlačiarni.
Silný laser roztápa práškovú kovovú zliatinu, čím vznikajú pevné kovové diely. Výrobca takto môže vytlačiť aj pomocné rámy či deformačné zóny.
Z nuly na stovku rýchlejšie ako McLaren P1
Poskladanie samotného rámu z trubiek by malo zabrať 30 minút. Auto je vďaka takejto konštrukcii mimoriadne ľahké - s kompozitovou karosériou a štvorvalcovým turbomotorom váži len 630 kíl, pritom by malo poskytovať dostatočnú bezpečnosť.
Blade jazdí na benzín alebo zemný plyn, s udávaným výkonom 700 koní by mal na stovku zrýchliť za 2,5 sekundy.
Blade je nízke dvojmiestne superauto s "tandemovým" sedením, no Divergent 3D tvrdí, že rovnakou metódou sa dá vyrobiť akýkoľvek druh vozidla - napríklad aj úžitkový pick-up.
Ekologickejšie ako bežné auto
Úlohou štúdie Blade bolo hlavne prilákať pozornosť návštevníkov výstaviska, no podľa riaditeľa spoločnosti Kevina Czingera je prvoradá ekológia výroby. "To, ako veci vyrábame, je oveľa dôležitejšie než to, na aké palivo jazdia a či majú výfuk alebo nie," uviedol Czinger v rozhovore pre Forbes.
Oproti klasickej metóde výroby áut - lisovaním a následným zváraním kovových panelov - je 3D tlač ekologickejšia, lacnejšia a šetrí surový materiál. Divergent vyčíslil celkovú škodu na životnom prostredí za jednu prejazdenú míľu v dolárových centoch - a jej by mala byť s 3D tlačenými autami nižšia ako pri bežných autách, hybridoch aj elektromobiloch:

Továreň s 3D tlačiarňami by mala byť tiež flexibilnejšia, pretože pri zmene modelu netreba prestavovať všetky lisy - stačí do tlačiarne nahrať nové modely.
Otázna ostáva rýchlosť výroby - 3D tlač plastov je oproti odlievaniu do foriem relatívne pomalá. Divergent 3D chce spustiť výrobu v "mikrotovárni" s kapacitou 10 000 áut ročne.
Divergent 3D chce najprv spustiť vlastnú malosériovú výrobu, neskôr ponúkne technológiu aj ďalším výrobcom. Firma sa už dohodla s Peugeotom aj nemeckou výrobnou spoločnosťou SLM Solutions.