Monteverdi: Švajčiarsky výrobca luxusných áut to dotiahol až do F1

K Švajčiarsku nám pasujú hodinky a čokoláda. Meno Monteverdi ho zviditeľnilo aj v automobilových kruhoch.

1970 Monteverdi Hai 450SS(Zdroj: archiv redakcie Veteransk)

Švajčiarsko máme v mysliach zafixované ako bohatú krajinu, kde sa vyrábajú perfektné hodinky a dobrá čokoláda. O výrobe automobilov sa až na malé výnimky nehovorí. Jednou z nich bolo Monteverdi, ktoré v rokoch 1967 až 1982 vyrábalo luxusné a výkonné autá.

Peter Monteverdi sa narodil 7. júna 1934 na predmestí švajčiarskeho Bazileja a nemá nič spoločné so známym talianskym skladateľom, Claudiom Monteverdim.

Jeho otec mal v Binnigene malú autodielňu a Petrovou najobľúbenejšou hračkou bolo šliapacie autíčko. Keď mal sedemnásť, postavil z vraku starého fiata malé športové dvojmiestne auto a nazval ho Monteverdi Special.

Švajčiari majú konečne opäť svoje osobné auto

Po otcovej smrti v roku 1956 prevzal Peter Monteverdi autoopravovňu a okrem opráv začal predávať i nové autá. Stal sa oficiálnym predajcom vozidiel Ferrari, Lancia, BMW a uznávaným špecialistom na športové automobily. Okrem toho začal pod značkou MBM navrhovať a konštruovať pretekárske autá.

Jeho vozidlá, určené predovšetkým pre formulu Junior, si získali dobrú povesť a predávali sa i do zahraničia. Vyrobil aj niekoľko športových dvojmiestnych vozidiel MBM Sport s mechanickými dielmi a motorom Osca (1092 cm³, 74 kW/100 k).

V roku 1961 skonštruoval Peter Monteverdi prvú švajčiarsku formulu 1 a zúčastnil sa s ňou na Veľkej cene v Solitude. Štvorvalcový motor Porsche mal objem valcov 1488 cm³ a výkon 107 kW (145 k). I keď auto dosahovalo rýchlosť až 270 km/h, nebolo úspešné a Monteverdi sa zameral na konštrukciu športovo- cestovných automobilov.

Zvonku luxus, zvnútra výkon

Keď v roku 1966 Peter Monteverdi predstavil svoje prvé elegantné kupé, novinári neskrývali nadšenie a odborná (švajčiarska) tlač vítala novú švajčiarsku automobilovú značku. Peter Monteverdi sa už naplno venoval výkonným a súčasne luxusným športovým automobilom.

V roku 1967 na jesennom autosalóne vo Frankfurte mal svetovú premiéru model Monteverdi High Speed 375S s krásnou karosériou, ktorú vytvoril taliansky karosár Pietro Frua.

Vozidlo s dĺžkou 4,56 m a výškou len 1,23 m malo vpredu umiestnený vidlicový osemvalcový motor objemu 7206 cm³ a maximálny výkon 350 koní sa prenášal na zadnú nápravu. Auto dosiahlo maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Spolupráca s karosárňou Frua netrvala dlho. Z kapacitných dôvodov bolo vyrobených asi 50 kusov karosérií. Preto sa Peter Monteverdi obrátil na karosáreň Fissore s požiadavkou pokračovať vo výrobe karosérií, navrhnutých Pietrom Fruaom.

Keďže autorské práva na dizajn patrili karosárni Frua, musela byť karoséria pozmenená. Či karosériu upravila firma Fissore, alebo samotný Peter Monteverdi je nejasné. Každopádne Fissore nikdy nepopieral, že základné línie navrhol Monteverdi a Fissore ich zrealizoval. To isté môže platiť pre deriváty kupé s krátkym rázvorom, kabriolet a sedan.

Samotná výroba bola trochu zložitejšia. V Bazileji sa najprv vyrobili podvozky, potom sa previezli do talianskeho Savigliana, kde sa nasadili karosérie. Skompletizované autá sa previezli späť do Bazileja, kde im v dielňach Monteverdi zabudovali motory a prevodovky.

V roku 1968 sa na ženevskom autosalóne predstavilo ďalšie Monteverdi. Išlo o dvojdverové kupé High Speed 375L s predĺženým rázvorom na 2,66 m a dĺžkou 4,79 m. Vďaka zväčšenému priestoru sa dovnútra zmestili štyri plnohodnotné sedadlá. Agregáty ostali rovnaké ako pri verzii S. Na podvozku Monteverdi High Speed 375 vznikol v roku 1971 kabriolet, ktorý niesol označenie 375C.

V rovnakom roku pripravil Monteverdi do sériovej výroby veľkú, 5,3 m dlhú reprezentačnú limuzínu. Monteverdi 375/4 bolo pre klientov, ktorí sa radšej nechali voziť na zadnom sedadle. Rázvor modelu 375/4 sa zvýšil na 3,18 metra a najmä na zadných sedadlách poskytoval cestujúcim komfort prvej triedy dopravných lietadiel.

Auto na želanie mohlo mať sklenenú priehradku medzi prednými a zadnými sedadlami, ako i čiernobiely televízor SONY či zabudovaný bar. Vzhľadom na veľkosť, luxus a výkon sa auto uchádzalo o rovnakých klientov ako Rolls Royce alebo Mercedes-Benz 600.

Zdá sa vám 350 koní málo? Na túto otázku Monteverdi odpovedal modelom 375L Hemi. Osemvalec Chrysler dostal novú hlavu a výkon narástol na 390 koní. Pri pohotovostnej hmotnosti 1700 kg vzrástla maximálna rýchlosť na úctyhodných 290 km/h. Z Berlinetty bola odvodená otvorená verzia Palm Beach, vyrobená len v dvoch exemplároch.

V spolupráci s BMW malo vzniknúť ešte jedno športové kupé, ktoré by si mohli dovoliť aj menej solventní zákazníci. Monteverdi 2000 GTI malo podvozok zo sériového BMW 2000ti. Karoséria, navrhnutá samotným Monteverdim, vznikla v karosárni Frua.

Vznikli dva takmer identické modely, ktoré sa líšili len v detailoch. BMW malo na prednej maske ich typickú „ladvinku“ a Monteverdi na prednej kapote svoje logo. K výrobe nakoniec nedošlo ani na jednej strane.

Monteverdi sa neuspokojil s dosiahnutými úspechmi vo výrobe luxusných športových vozidiel a chcel sa vyrovnať autám Ferrari a Lamborghini, ktoré vtedy predstavovali špičku tejto kategórie vozidiel.

Už v roku 1966 začal pracovať na konštrukcii vozidla s motorom, umiestneným pred zadnou nápravou. Predstavil ho v roku 1970 na ženevskom autosalóne pod názvom Monteverdi Hai 450SS s charakteristickými agresívnymi tvarmi žraloka (odtiaľ názov Hai).

Karosériu prototypu dvojmiestneho kupé navrhla karosáreň Fissore. Výkonný vidlicový osemvalec Chrysler Hemi s objemom 6974 cm³ mal výkon podľa normy SAE 450 koní. Auto s menšími rozmermi a nižšou pohotovostnou hmotnosťou dokázalo zrýchliť z nuly na 100 za 4,9 sekundy a maximálka atakovala hodnotu 290 km/h.

Plánovaná výroba v počte jedného kusa mesačne sa neuskutočnila. Okrem prototypu z roku 1970 sa do roku 1974 vyrobilo len niekoľko kusov, s rázvorom o 6 cm dlhším, označených Hai 450 GTS a veľkým nápisom Monteverdi na bokoch karosérie.

Cez hory do kasína

To, že Švajčiarsko je krajina kopcov, netreba nikomu pripomínať a ten, kto tam bol autom, vie, že kvalita ciest je prvotriedna. No ale nie všade sa dá dostať autom, ktorého svetlá výška je len niekoľko centimetrov.

Aj Peter Monteverdi jazdil do terénu, ale nie na svojom výtvore, ale na anglickom Range Roveri. Luxus, kvalita a výkon ho inšpirovali navrhnúť podobné vozidlo.

Po prekonaní ropnej krízy Monteverdi v roku 1976 prišiel na trh s modelom Safari. Základom bol americký IH Scout, ktorého interiér luxusne vyšperkoval. Mohol mať od 4- až po 8-valcové motory.

Safari bolo ďalšie Monteverdiho „esúvečko“. Do áut sa montovali motory Chrysler V8 a karoséria je opäť z dielne Fissore. Bolo predaných niečo cez 1000 kusov a to nielen v Európe, ale aj na Strednom východe.

K výrobe cestovných automobilov sa Monteverdi vrátil v roku 1977, kedy prišiel na trh model Monteverdi Sierra. V skutočnosti to bol Plymouth Volaré, ktorého karosériu tak ako predtým upravila karosáreň Fissore.

Na európske pomery veľký sedan s dĺžkou takmer 5 metrov, s motorom Chrysler V8 mohol mať objem 5,2 alebo 5,9 litra. Pozornejšiemu čitateľovi určite neujde, že predné svetlá sú z Fiatu 125 a zadné z Renaultu dvanástky. Mali by sme spomenúť i dva kabriolety a jedno kombi, ktoré vznikli z modelu Sierra.

Monteverdi sa zúčastnil i výberového konania na dodávku terénnych vozidiel pre švajčiarsku armádu. V konkurencii jeho model Monteverdi Military 230 M obstál najlepšie a získal tak od švajčiarskeho ministerstva obrany objednávku na výrobu áut. No jeho výrobné kapacity nestačili, a tak kontrakt prevzala firma Sauer.

Labuťou piesňou Petra Monteverdiho bol pokus presadiť sa v motoristickom športe a to kúpením britského teamu Formule 1 v roku 1990. Závodná stajňa Onyx sa premenovala na Monteverdi – Onyx a jazdci Foitek a JJ Lehto sa v modro sfarbených monopostoch Monteverdi zúčastnili niekoľkých Veľkých cien.

Tieto formule s motormi Ford Cosworth sa potom stali základom prototypov Monteverdi Hai 650 F1, s ktorými Peter Monteverdi skončil svoju tvorivú motoristickú činnosť.

V roku 1982 sa definitívne skončila výroba automobilov Monteverdi. Tak sa uzatvorila tridsaťročná anabáza automobilky s korunkou v logu.

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou Veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 378
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 920
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 200
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 280
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 063
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 988
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 913
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 626

Téma: Veterány


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.