Kalifornské múzeum zachytáva 60-ročnú históriu Toyoty v USA

Rozsiahla zbierka zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko športových špeciálov.

Toyopet Crown (1958)(Zdroj: Toyota)

TORRANCE, BRATISLAVA. Toyota Automobile Museum v meste Torrance je jedným z dvoch múzeí japonskej automobilky. Hlavné sa samozrejme nachádza v Tokiu, no aj to v Kalifornii má čo ponúknuť. Veď si tu svoje miesto našli všetky podstatné modely odzrkadľujúce bohatú históriu Toyoty na americkom trhu.

Tá sa začala písať v roku 1957 založením dcérskej spoločnosti Toyota Motor Sales USA. Predaj začal o rok neskôr, kedy automobilka do USA priviezla prvých 288 vozidiel. Až na jednu výnimku, model Land Cruiser, išlo výlučne o sedany Toyopet Crown.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden z nich sa nachádza hneď pri vstupe do hlavnej sály múzea. Toyota Crown z roku 1971 zas reprezentuje posledný ročník tohto modelu, ktorého ročný predaj v tom čase predstavoval 3934 exemplárov.

V Japonsku úspešné auto teda Američanov veľmi neoslovilo. To už sa nedá povedať o Toyote Corona uvedenej na americký trh v roku 1965. Corona vybavená výkonným 1,9-litrovým motorom, klimatizáciou a automatickou prevodovkou sa stala prvým skutočne populárnym modelom značky medzi Američanmi s predajnosťou takmer 15-tisíc kusov za rok 1966.

Jedným z míľnikov automobilky v USA bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V prvom roku sa predali síce len štyri exempláre, no počas dvojročného pôsobenia na trhu Stout napokon dosiahol na métu 4-tisíc predaných exemplárov.

V rozsiahlej zbierke, ktorá zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko pretekárskych špeciálov, nemôže chýbať ani legendárne športové kupé 2000GT. V múzeu sa nachádzajú hneď tri exempláre.

Azda najzaujímavejším z nich je verzia Golden Car. Toyota totiž vyrobila iba dva takéto nazlato lakované kusy modelu. Vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok automobilky na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.

Kým 2000GT bol so svojou cenou 6800 dolárov dostupný len pre tých najbohatších, ďalší športový model Celica sa už prihováral masám. Napokon, Američania si v roku 1971 kúpili viac ako 17-tisíc kusov tohto kupé. Lepšiu predajnosť dovtedy žiadny iný model Toyoty vo svojom prvom roku na americkom trhu nezaznamenal.

Pozornosť v múzeu priťahuje tiež Land Cruiser FJ40 z roku 1979. Najazdených má len 3-tisíc míľ (cca 4830 km), čo z neho pravdepodobne robí najmenej používaný a najviac zachovalý exemplár svojho druhu na svete.

Športové úspechy Toyoty v Kalifornii pripomínajú modely ako MR2 z roku 1991, IMSA GTU Celica či Toyota Prius druhej generácie. Posledný menovaný model zaznamenal v auguste 2004 v Bonneville Salt Flats rýchlosť 210,4 km/h, čo podnietilo vznik novej triedy hybridných áut v slávnych rýchlostných pretekoch National Speed Week.

V Bonnville sa v roku 1992 predviedla aj spomínaná Toyota MR2, pričom dosiahla maximálnu rýchlosť 383 km/h. Zaujímavým kúskom je tiež Rodom Millenom upravená Celica siedmej generácie s výkonom 500 koní a pohonom všetkých kolies. Pozrieť si ju môžete, spolu s ostatnými uvedenými modelmi, v priloženej fotogalérii.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  2. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  3. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  7. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  8. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  9. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 553
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 320
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 959
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 047
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 430
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 456
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 064
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 212
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 122
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 3 546

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

DOMOV

Dobré ráno: Fico s Kaliňákom sa vysmiali protestom aj prezidentovi

Saková je Kaliňákov, teda náš človek.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.