Kalifornské múzeum zachytáva 60-ročnú históriu Toyoty v USA

Rozsiahla zbierka zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko športových špeciálov.

Toyopet Crown (1958)(Zdroj: Toyota)

TORRANCE, BRATISLAVA. Toyota Automobile Museum v meste Torrance je jedným z dvoch múzeí japonskej automobilky. Hlavné sa samozrejme nachádza v Tokiu, no aj to v Kalifornii má čo ponúknuť. Veď si tu svoje miesto našli všetky podstatné modely odzrkadľujúce bohatú históriu Toyoty na americkom trhu.

Tá sa začala písať v roku 1957 založením dcérskej spoločnosti Toyota Motor Sales USA. Predaj začal o rok neskôr, kedy automobilka do USA priviezla prvých 288 vozidiel. Až na jednu výnimku, model Land Cruiser, išlo výlučne o sedany Toyopet Crown.

Jeden z nich sa nachádza hneď pri vstupe do hlavnej sály múzea. Toyota Crown z roku 1971 zas reprezentuje posledný ročník tohto modelu, ktorého ročný predaj v tom čase predstavoval 3934 exemplárov.

V Japonsku úspešné auto teda Američanov veľmi neoslovilo. To už sa nedá povedať o Toyote Corona uvedenej na americký trh v roku 1965. Corona vybavená výkonným 1,9-litrovým motorom, klimatizáciou a automatickou prevodovkou sa stala prvým skutočne populárnym modelom značky medzi Američanmi s predajnosťou takmer 15-tisíc kusov za rok 1966.

Jedným z míľnikov automobilky v USA bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V prvom roku sa predali síce len štyri exempláre, no počas dvojročného pôsobenia na trhu Stout napokon dosiahol na métu 4-tisíc predaných exemplárov.

V rozsiahlej zbierke, ktorá zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko pretekárskych špeciálov, nemôže chýbať ani legendárne športové kupé 2000GT. V múzeu sa nachádzajú hneď tri exempláre.

Azda najzaujímavejším z nich je verzia Golden Car. Toyota totiž vyrobila iba dva takéto nazlato lakované kusy modelu. Vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok automobilky na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.

Kým 2000GT bol so svojou cenou 6800 dolárov dostupný len pre tých najbohatších, ďalší športový model Celica sa už prihováral masám. Napokon, Američania si v roku 1971 kúpili viac ako 17-tisíc kusov tohto kupé. Lepšiu predajnosť dovtedy žiadny iný model Toyoty vo svojom prvom roku na americkom trhu nezaznamenal.

Pozornosť v múzeu priťahuje tiež Land Cruiser FJ40 z roku 1979. Najazdených má len 3-tisíc míľ (cca 4830 km), čo z neho pravdepodobne robí najmenej používaný a najviac zachovalý exemplár svojho druhu na svete.

Športové úspechy Toyoty v Kalifornii pripomínajú modely ako MR2 z roku 1991, IMSA GTU Celica či Toyota Prius druhej generácie. Posledný menovaný model zaznamenal v auguste 2004 v Bonneville Salt Flats rýchlosť 210,4 km/h, čo podnietilo vznik novej triedy hybridných áut v slávnych rýchlostných pretekoch National Speed Week.

V Bonnville sa v roku 1992 predviedla aj spomínaná Toyota MR2, pričom dosiahla maximálnu rýchlosť 383 km/h. Zaujímavým kúskom je tiež Rodom Millenom upravená Celica siedmej generácie s výkonom 500 koní a pohonom všetkých kolies. Pozrieť si ju môžete, spolu s ostatnými uvedenými modelmi, v priloženej fotogalérii.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 726
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 317
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 092
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 357
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 132
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 010
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 817
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 484
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 471
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 452

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

DOMOV

Notár počítal s tým, že bude ústavným sudcom

Harabina komentovať nechcel.

KOMENTÁRE

Rok 1996: Sledovali nás a odpočúvali

Denník SME bol pre Vladimíra Mečiara od začiatku ako červená muleta pre býka.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.