SME
Nedeľa, 22. september, 2019 | Meniny má Móric

Kalifornské múzeum zachytáva 60-ročnú históriu Toyoty v USA

Rozsiahla zbierka zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko športových špeciálov.

Toyopet Crown (1958)Toyopet Crown (1958)(Zdroj: Toyota)

TORRANCE, BRATISLAVA. Toyota Automobile Museum v meste Torrance je jedným z dvoch múzeí japonskej automobilky. Hlavné sa samozrejme nachádza v Tokiu, no aj to v Kalifornii má čo ponúknuť. Veď si tu svoje miesto našli všetky podstatné modely odzrkadľujúce bohatú históriu Toyoty na americkom trhu.

Tá sa začala písať v roku 1957 založením dcérskej spoločnosti Toyota Motor Sales USA. Predaj začal o rok neskôr, kedy automobilka do USA priviezla prvých 288 vozidiel. Až na jednu výnimku, model Land Cruiser, išlo výlučne o sedany Toyopet Crown.

Článok pokračuje pod video reklamou

Jeden z nich sa nachádza hneď pri vstupe do hlavnej sály múzea. Toyota Crown z roku 1971 zas reprezentuje posledný ročník tohto modelu, ktorého ročný predaj v tom čase predstavoval 3934 exemplárov.

V Japonsku úspešné auto teda Američanov veľmi neoslovilo. To už sa nedá povedať o Toyote Corona uvedenej na americký trh v roku 1965. Corona vybavená výkonným 1,9-litrovým motorom, klimatizáciou a automatickou prevodovkou sa stala prvým skutočne populárnym modelom značky medzi Američanmi s predajnosťou takmer 15-tisíc kusov za rok 1966.

Jedným z míľnikov automobilky v USA bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V prvom roku sa predali síce len štyri exempláre, no počas dvojročného pôsobenia na trhu Stout napokon dosiahol na métu 4-tisíc predaných exemplárov.

V rozsiahlej zbierke, ktorá zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko pretekárskych špeciálov, nemôže chýbať ani legendárne športové kupé 2000GT. V múzeu sa nachádzajú hneď tri exempláre.

Azda najzaujímavejším z nich je verzia Golden Car. Toyota totiž vyrobila iba dva takéto nazlato lakované kusy modelu. Vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok automobilky na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.

Kým 2000GT bol so svojou cenou 6800 dolárov dostupný len pre tých najbohatších, ďalší športový model Celica sa už prihováral masám. Napokon, Američania si v roku 1971 kúpili viac ako 17-tisíc kusov tohto kupé. Lepšiu predajnosť dovtedy žiadny iný model Toyoty vo svojom prvom roku na americkom trhu nezaznamenal.

Pozornosť v múzeu priťahuje tiež Land Cruiser FJ40 z roku 1979. Najazdených má len 3-tisíc míľ (cca 4830 km), čo z neho pravdepodobne robí najmenej používaný a najviac zachovalý exemplár svojho druhu na svete.

Športové úspechy Toyoty v Kalifornii pripomínajú modely ako MR2 z roku 1991, IMSA GTU Celica či Toyota Prius druhej generácie. Posledný menovaný model zaznamenal v auguste 2004 v Bonneville Salt Flats rýchlosť 210,4 km/h, čo podnietilo vznik novej triedy hybridných áut v slávnych rýchlostných pretekoch National Speed Week.

V Bonnville sa v roku 1992 predviedla aj spomínaná Toyota MR2, pričom dosiahla maximálnu rýchlosť 383 km/h. Zaujímavým kúskom je tiež Rodom Millenom upravená Celica siedmej generácie s výkonom 500 koní a pohonom všetkých kolies. Pozrieť si ju môžete, spolu s ostatnými uvedenými modelmi, v priloženej fotogalérii.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  2. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  3. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  7. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  8. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  9. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  1. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 12 642
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 026
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 10 110
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 8 984
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 877
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 7 506
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 755
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 634
  9. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 577
  10. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 070

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

Šimon Janík.

Na pochod za život prišlo 50-tisíc ľudí, akciu zneužila ĽSNS

Organizátori pochodu sú za akúkoľvek zmenu, ktorá interrupcie sprísni.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Drucker môže byť rozdielový hráč

Čo je menšie zlo – Drucker alebo Kollár?

Komentátor SME Peter Schutz.
CYNICKÁ OBLUDA

Ako sme pred piatimi rokmi sklamali svet

Po desiatich rokoch Gašparoviča, sme v septembri 2014 sklamali očakávania celého zábavychtivého sveta.

Neprehliadnite tiež

Frankfurtský autosalón prilákal rekordne nízky počet ľudí

Dôvodom môže byť aj neúčasť dôležitých automobiliek.

Autosalón Frankfurt 2019

Pozrite si, ako sa v Nošoviciach vyrábajú Hyundaie pre celú Európu

Fabrika bola najväčšou zahraničnou investíciou v Českej republike.

Výrobný závod Hyundai, Nošovice - výrobná linka
Citroen 2CV Sahara

Slovenský pretekár Maťo Homola je novým ambasádorom OMV

Mladý pretekár sa stal novým ambasádorom OMV.

Maťo Homola