Kalifornské múzeum zachytáva 60-ročnú históriu Toyoty v USA

Rozsiahla zbierka zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko športových špeciálov.

Toyopet Crown (1958)(Zdroj: Toyota)

TORRANCE, BRATISLAVA. Toyota Automobile Museum v meste Torrance je jedným z dvoch múzeí japonskej automobilky. Hlavné sa samozrejme nachádza v Tokiu, no aj to v Kalifornii má čo ponúknuť. Veď si tu svoje miesto našli všetky podstatné modely odzrkadľujúce bohatú históriu Toyoty na americkom trhu.

Tá sa začala písať v roku 1957 založením dcérskej spoločnosti Toyota Motor Sales USA. Predaj začal o rok neskôr, kedy automobilka do USA priviezla prvých 288 vozidiel. Až na jednu výnimku, model Land Cruiser, išlo výlučne o sedany Toyopet Crown.

Jeden z nich sa nachádza hneď pri vstupe do hlavnej sály múzea. Toyota Crown z roku 1971 zas reprezentuje posledný ročník tohto modelu, ktorého ročný predaj v tom čase predstavoval 3934 exemplárov.

V Japonsku úspešné auto teda Američanov veľmi neoslovilo. To už sa nedá povedať o Toyote Corona uvedenej na americký trh v roku 1965. Corona vybavená výkonným 1,9-litrovým motorom, klimatizáciou a automatickou prevodovkou sa stala prvým skutočne populárnym modelom značky medzi Američanmi s predajnosťou takmer 15-tisíc kusov za rok 1966.

Jedným z míľnikov automobilky v USA bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V prvom roku sa predali síce len štyri exempláre, no počas dvojročného pôsobenia na trhu Stout napokon dosiahol na métu 4-tisíc predaných exemplárov.

V rozsiahlej zbierke, ktorá zahŕňa viac ako sto osobných automobilov a niekoľko pretekárskych špeciálov, nemôže chýbať ani legendárne športové kupé 2000GT. V múzeu sa nachádzajú hneď tri exempláre.

Azda najzaujímavejším z nich je verzia Golden Car. Toyota totiž vyrobila iba dva takéto nazlato lakované kusy modelu. Vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok automobilky na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.

Kým 2000GT bol so svojou cenou 6800 dolárov dostupný len pre tých najbohatších, ďalší športový model Celica sa už prihováral masám. Napokon, Američania si v roku 1971 kúpili viac ako 17-tisíc kusov tohto kupé. Lepšiu predajnosť dovtedy žiadny iný model Toyoty vo svojom prvom roku na americkom trhu nezaznamenal.

Pozornosť v múzeu priťahuje tiež Land Cruiser FJ40 z roku 1979. Najazdených má len 3-tisíc míľ (cca 4830 km), čo z neho pravdepodobne robí najmenej používaný a najviac zachovalý exemplár svojho druhu na svete.

Športové úspechy Toyoty v Kalifornii pripomínajú modely ako MR2 z roku 1991, IMSA GTU Celica či Toyota Prius druhej generácie. Posledný menovaný model zaznamenal v auguste 2004 v Bonneville Salt Flats rýchlosť 210,4 km/h, čo podnietilo vznik novej triedy hybridných áut v slávnych rýchlostných pretekoch National Speed Week.

V Bonnville sa v roku 1992 predviedla aj spomínaná Toyota MR2, pričom dosiahla maximálnu rýchlosť 383 km/h. Zaujímavým kúskom je tiež Rodom Millenom upravená Celica siedmej generácie s výkonom 500 koní a pohonom všetkých kolies. Pozrieť si ju môžete, spolu s ostatnými uvedenými modelmi, v priloženej fotogalérii.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 183
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 914
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 618
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 729
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 370
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 352
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 173
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 898
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 450
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 408

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Slovensko.sk bude vyzerať ako gmail. Toto sú nové e-schránky

Eseročky budú mať povinne aktivované schránky od júla. Za služby evidencie vozidiel sa bude dať zaplatiť kartou.

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne.

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.