SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Redakčný test: Citroen Xsara 2,2 HDi SX Break

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. (...)

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. Aj srdcia pod ich kapotami mávajú výkonnosť trénovaného športovca. Xsara Break s dvojlitrovým stodesaťkoňovým turbodieselom to nádherne demonštrovala v našom teste, keď pokorila stovku za jedenásť a pol sekundy, ručičku tachometra vytočila blízko k dvestokilometrovej rýchlosti, spotrebovala v priemere len 6,8 l nafty na 100 km a v pekne zaoblenom zadočku decentne schovala až 512 l batožín. Po trojdverovom kupé a päťdverovom liftbacku má teda Xsara aj pekné kombi, pre mnohých symbol aktívneho života.



Aj dizajn môže Xsare Break kde kto závidieť. Facelift po troch rokoch výroby skrášlil jej celkový vzhľad, hlavne v prednej časti. Svetlomety pod spoločným krycím sklom dostali integrovanú osvetľovaciu optiku tlmených, diaľkových, smerových a hmlových svetiel a novotvarovaná kapota má výrazné prelisy s integrovanou maskou chladiča a zväčšeným znakom značky Citroen s dvoma šípmi. Zmenil sa aj interiér, ktorý dostal nové kvalitnejšie materiály, vrátane čalúnenia, pohodlnejšie sedadlá, lepšiu ergonómiu ovládacích prvkov, bohatšiu základnú i doplnkovú výbavu a vyšší jazdný komfort. Ale aj bezpečnostnú výbavu - okrem zosilnenej karosérie má Xsara už v sériovej výbave okrem dvoch čelných aj dva bočné airbagy, za príplatok aj dva hlavové. Klasický prístrojový štít dopĺňa stredový panel a veľkoplošný multifunkčný displej. Pohodlie a priestor na predných i zadných sedadlách najmenej o nejaký ten cól presahujú rámec nižšej strednej triedy, kam Xsara patrí. Predné anatomicky tvarované sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi dobré vedenie tela pri jazde v zákrutách a viac miesta pre nohy, nad hlavou i v okolí ramien majú aj pasažieri na zadných sedadlách.

Od mája minulého roku sa model Xsara HDi pýši aj špičkovým vznetovým motorom s priamym vysokotlakovým vstrekovaním Commom Rail, ktorý mal aj testovaný automobil. Je naozajstnou lahôdkou. Za motorom v ničom nezaostávajú vďaka konštrukcii podvozku a jeho vyváženému zladeniu ani jazdné vlastnosti Xsary. V zákrutách sa správa isto a bezpečne a ani pri rýchlej jazde zákrutami nejaví náznaky nakláňania či straty stopy. Slová chvály možno vysloviť aj na adresu bŕzd, ktoré sú na všetkých kolesách kotúčové a ktorým dobre asistuje protiblokovací systém ABS. Istotu pociťuje vodič pri riadení a presnom radení vďaka päťstupňovej manuálnej prevodovke.

Aj keď stodesať koní nie je ohromujúci výkon, najvyšší krútiaci moment 250 Nm už od 1750 otáčok dokáže poriadne zatiahnuť. Radosť z neho má vodič najmä pri predchádzaní, kedy radiacu páku môže nechať nepovšimnutú. Aj vtedy je však Xsara majster na pružné zrýchlenie. Stačí prišliapnuť plynový pedál a auto pred vami je vaše skôr, ako jeho vodič stihne zareagovať. Štýl s častejším preraďovaním napraví náladu športovo ladeným vodičom a jazda môže byť ešte dynamickejšia. Trošku to síce pocíti spotreba, ale aj pri tomto režime jazdy je priemer pod sedem litrov. Vyváži to však výraznejšia dynamika, lepšie jazdné vlastnosti, veľmi dobré odhlučnenie a na diesel aj nízka hlučnosť v kabíne.

Technické údaje

Citroën Xsara 2,0 HDi SX Break

Motor

Vpredu naprieč uložený radový vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Rozvod DOHC, štyri ventily v každom valci. Zdvihový objem 1997 cm3, vŕtanie a zdvih 85,0/88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 81 kW/110 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 1750 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 1,87 - 1,15 - 0,83 - 0,66, R 3,33. Stály prevod 3,69.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/55 R 15.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4370/1705/1420 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1433/1442 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1160 kg, celková hmotnosť 1680. Objem batožinového priestoru 515/1510 l. Objem palivovej nádrže 54 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 193 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,0/4,2/5,2 l/100 km.

Cena: základný model 665 100 Sk

testovaný 732 800 Sk

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h - 11,5 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h (IV.) - 8,9 s

80 - 120 km/h (V) - 10,4 s

Spotreba počas testu - 6,8 l/100 km

Maximálna rýchlosť - 190 km/h

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 397
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 841
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 516
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 614
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 561
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 779
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 381
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 956
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  2. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  3. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  4. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Herečka Karin Haydu nespáchala poisťovací podvod. Prokurátorka rozhodla po viac ako deviatich rokov
  7. Ján Šeďo: Okrem vlády nás dobehla aj iná pohroma - Covid a nepára sa s nami.
  8. Věra Tepličková: Na Bôriku zasa nič alebo Kto to dlhšie vydrží: Sulík alebo Matovič?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 576
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 140
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 418
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 903
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 797
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 8 083
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 646
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 362
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu