Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. Aj srdcia pod ich kapotami mávajú výkonnosť trénovaného športovca. Xsara Break s dvojlitrovým stodesaťkoňovým turbodieselom to nádherne demonštrovala v našom teste, keď pokorila stovku za jedenásť a pol sekundy, ručičku tachometra vytočila blízko k dvestokilometrovej rýchlosti, spotrebovala v priemere len 6,8 l nafty na 100 km a v pekne zaoblenom zadočku decentne schovala až 512 l batožín. Po trojdverovom kupé a päťdverovom liftbacku má teda Xsara aj pekné kombi, pre mnohých symbol aktívneho života.
Aj dizajn môže Xsare Break kde kto závidieť. Facelift po troch rokoch výroby skrášlil jej celkový vzhľad, hlavne v prednej časti. Svetlomety pod spoločným krycím sklom dostali integrovanú osvetľovaciu optiku tlmených, diaľkových, smerových a hmlových svetiel a novotvarovaná kapota má výrazné prelisy s integrovanou maskou chladiča a zväčšeným znakom značky Citroen s dvoma šípmi. Zmenil sa aj interiér, ktorý dostal nové kvalitnejšie materiály, vrátane čalúnenia, pohodlnejšie sedadlá, lepšiu ergonómiu ovládacích prvkov, bohatšiu základnú i doplnkovú výbavu a vyšší jazdný komfort. Ale aj bezpečnostnú výbavu - okrem zosilnenej karosérie má Xsara už v sériovej výbave okrem dvoch čelných aj dva bočné airbagy, za príplatok aj dva hlavové. Klasický prístrojový štít dopĺňa stredový panel a veľkoplošný multifunkčný displej. Pohodlie a priestor na predných i zadných sedadlách najmenej o nejaký ten cól presahujú rámec nižšej strednej triedy, kam Xsara patrí. Predné anatomicky tvarované sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi dobré vedenie tela pri jazde v zákrutách a viac miesta pre nohy, nad hlavou i v okolí ramien majú aj pasažieri na zadných sedadlách.
Od mája minulého roku sa model Xsara HDi pýši aj špičkovým vznetovým motorom s priamym vysokotlakovým vstrekovaním Commom Rail, ktorý mal aj testovaný automobil. Je naozajstnou lahôdkou. Za motorom v ničom nezaostávajú vďaka konštrukcii podvozku a jeho vyváženému zladeniu ani jazdné vlastnosti Xsary. V zákrutách sa správa isto a bezpečne a ani pri rýchlej jazde zákrutami nejaví náznaky nakláňania či straty stopy. Slová chvály možno vysloviť aj na adresu bŕzd, ktoré sú na všetkých kolesách kotúčové a ktorým dobre asistuje protiblokovací systém ABS. Istotu pociťuje vodič pri riadení a presnom radení vďaka päťstupňovej manuálnej prevodovke.
Aj keď stodesať koní nie je ohromujúci výkon, najvyšší krútiaci moment 250 Nm už od 1750 otáčok dokáže poriadne zatiahnuť. Radosť z neho má vodič najmä pri predchádzaní, kedy radiacu páku môže nechať nepovšimnutú. Aj vtedy je však Xsara majster na pružné zrýchlenie. Stačí prišliapnuť plynový pedál a auto pred vami je vaše skôr, ako jeho vodič stihne zareagovať. Štýl s častejším preraďovaním napraví náladu športovo ladeným vodičom a jazda môže byť ešte dynamickejšia. Trošku to síce pocíti spotreba, ale aj pri tomto režime jazdy je priemer pod sedem litrov. Vyváži to však výraznejšia dynamika, lepšie jazdné vlastnosti, veľmi dobré odhlučnenie a na diesel aj nízka hlučnosť v kabíne.
Technické údaje
Citroën Xsara 2,0 HDi SX Break
Motor
Vpredu naprieč uložený radový vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Rozvod DOHC, štyri ventily v každom valci. Zdvihový objem 1997 cm3, vŕtanie a zdvih 85,0/88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 81 kW/110 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 1750 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 1,87 - 1,15 - 0,83 - 0,66, R 3,33. Stály prevod 3,69.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/55 R 15.
Karoséria
Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4370/1705/1420 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1433/1442 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1160 kg, celková hmotnosť 1680. Objem batožinového priestoru 515/1510 l. Objem palivovej nádrže 54 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 193 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,0/4,2/5,2 l/100 km.
Cena: základný model 665 100 Sk
testovaný 732 800 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 - 100 km/h - 11,5 s
Zrýchľovanie
60 - 100 km/h (IV.) - 8,9 s
80 - 120 km/h (V) - 10,4 s
Spotreba počas testu - 6,8 l/100 km
Maximálna rýchlosť - 190 km/h
Autor: gold