SME

Redakčný test: Citroen Xsara 2,2 HDi SX Break

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. (...)

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. Aj srdcia pod ich kapotami mávajú výkonnosť trénovaného športovca. Xsara Break s dvojlitrovým stodesaťkoňovým turbodieselom to nádherne demonštrovala v našom teste, keď pokorila stovku za jedenásť a pol sekundy, ručičku tachometra vytočila blízko k dvestokilometrovej rýchlosti, spotrebovala v priemere len 6,8 l nafty na 100 km a v pekne zaoblenom zadočku decentne schovala až 512 l batožín. Po trojdverovom kupé a päťdverovom liftbacku má teda Xsara aj pekné kombi, pre mnohých symbol aktívneho života.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj dizajn môže Xsare Break kde kto závidieť. Facelift po troch rokoch výroby skrášlil jej celkový vzhľad, hlavne v prednej časti. Svetlomety pod spoločným krycím sklom dostali integrovanú osvetľovaciu optiku tlmených, diaľkových, smerových a hmlových svetiel a novotvarovaná kapota má výrazné prelisy s integrovanou maskou chladiča a zväčšeným znakom značky Citroen s dvoma šípmi. Zmenil sa aj interiér, ktorý dostal nové kvalitnejšie materiály, vrátane čalúnenia, pohodlnejšie sedadlá, lepšiu ergonómiu ovládacích prvkov, bohatšiu základnú i doplnkovú výbavu a vyšší jazdný komfort. Ale aj bezpečnostnú výbavu - okrem zosilnenej karosérie má Xsara už v sériovej výbave okrem dvoch čelných aj dva bočné airbagy, za príplatok aj dva hlavové. Klasický prístrojový štít dopĺňa stredový panel a veľkoplošný multifunkčný displej. Pohodlie a priestor na predných i zadných sedadlách najmenej o nejaký ten cól presahujú rámec nižšej strednej triedy, kam Xsara patrí. Predné anatomicky tvarované sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi dobré vedenie tela pri jazde v zákrutách a viac miesta pre nohy, nad hlavou i v okolí ramien majú aj pasažieri na zadných sedadlách.

SkryťVypnúť reklamu

Od mája minulého roku sa model Xsara HDi pýši aj špičkovým vznetovým motorom s priamym vysokotlakovým vstrekovaním Commom Rail, ktorý mal aj testovaný automobil. Je naozajstnou lahôdkou. Za motorom v ničom nezaostávajú vďaka konštrukcii podvozku a jeho vyváženému zladeniu ani jazdné vlastnosti Xsary. V zákrutách sa správa isto a bezpečne a ani pri rýchlej jazde zákrutami nejaví náznaky nakláňania či straty stopy. Slová chvály možno vysloviť aj na adresu bŕzd, ktoré sú na všetkých kolesách kotúčové a ktorým dobre asistuje protiblokovací systém ABS. Istotu pociťuje vodič pri riadení a presnom radení vďaka päťstupňovej manuálnej prevodovke.

Aj keď stodesať koní nie je ohromujúci výkon, najvyšší krútiaci moment 250 Nm už od 1750 otáčok dokáže poriadne zatiahnuť. Radosť z neho má vodič najmä pri predchádzaní, kedy radiacu páku môže nechať nepovšimnutú. Aj vtedy je však Xsara majster na pružné zrýchlenie. Stačí prišliapnuť plynový pedál a auto pred vami je vaše skôr, ako jeho vodič stihne zareagovať. Štýl s častejším preraďovaním napraví náladu športovo ladeným vodičom a jazda môže byť ešte dynamickejšia. Trošku to síce pocíti spotreba, ale aj pri tomto režime jazdy je priemer pod sedem litrov. Vyváži to však výraznejšia dynamika, lepšie jazdné vlastnosti, veľmi dobré odhlučnenie a na diesel aj nízka hlučnosť v kabíne.

SkryťVypnúť reklamu

Technické údaje

Citroën Xsara 2,0 HDi SX Break

Motor

Vpredu naprieč uložený radový vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Rozvod DOHC, štyri ventily v každom valci. Zdvihový objem 1997 cm3, vŕtanie a zdvih 85,0/88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 81 kW/110 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 1750 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 1,87 - 1,15 - 0,83 - 0,66, R 3,33. Stály prevod 3,69.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok

Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/55 R 15.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4370/1705/1420 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1433/1442 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1160 kg, celková hmotnosť 1680. Objem batožinového priestoru 515/1510 l. Objem palivovej nádrže 54 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 193 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,0/4,2/5,2 l/100 km.

Cena: základný model 665 100 Sk

testovaný 732 800 Sk

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h - 11,5 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h (IV.) - 8,9 s

80 - 120 km/h (V) - 10,4 s

Spotreba počas testu - 6,8 l/100 km

Maximálna rýchlosť - 190 km/h

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  1. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  2. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  7. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 452
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 937
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 613
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 004
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 6 947
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 361
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 5 204
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 935
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Aliancia troch utopistických extrémov – kumulovaný útok na racionalitu, slobodu a sekulárnu demokraciu
  2. Ján Komrska: Baxterov štít, Katahdin, Maine
  3. Viera Gáliková: Rómska osada
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto Najvyšší súd SR vysvetlil, prečo uznal Káľavského za vinného. Predseda senátu po verdikte odišiel do dôchodku (+ audioverzia)
  5. Viera Gáliková: USA ... Irán ...
  6. Andrea Podešvová: Nie som obeťou, som produktom verejnej ľahostajnosti
  7. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  8. Ivan Čáni: „Slovensko potrebuje pokoj, rozvahu a skutočné riešenia.“
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 186 092
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 13 031
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 204
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 766
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 5 420
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 125
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 773
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 661
  1. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  2. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  3. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  4. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  5. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  6. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  7. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  8. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
SkryťZatvoriť reklamu