SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Redakčný test: Citroen Xsara 2,2 HDi SX Break

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. (...)

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. Aj srdcia pod ich kapotami mávajú výkonnosť trénovaného športovca. Xsara Break s dvojlitrovým stodesaťkoňovým turbodieselom to nádherne demonštrovala v našom teste, keď pokorila stovku za jedenásť a pol sekundy, ručičku tachometra vytočila blízko k dvestokilometrovej rýchlosti, spotrebovala v priemere len 6,8 l nafty na 100 km a v pekne zaoblenom zadočku decentne schovala až 512 l batožín. Po trojdverovom kupé a päťdverovom liftbacku má teda Xsara aj pekné kombi, pre mnohých symbol aktívneho života.



Aj dizajn môže Xsare Break kde kto závidieť. Facelift po troch rokoch výroby skrášlil jej celkový vzhľad, hlavne v prednej časti. Svetlomety pod spoločným krycím sklom dostali integrovanú osvetľovaciu optiku tlmených, diaľkových, smerových a hmlových svetiel a novotvarovaná kapota má výrazné prelisy s integrovanou maskou chladiča a zväčšeným znakom značky Citroen s dvoma šípmi. Zmenil sa aj interiér, ktorý dostal nové kvalitnejšie materiály, vrátane čalúnenia, pohodlnejšie sedadlá, lepšiu ergonómiu ovládacích prvkov, bohatšiu základnú i doplnkovú výbavu a vyšší jazdný komfort. Ale aj bezpečnostnú výbavu - okrem zosilnenej karosérie má Xsara už v sériovej výbave okrem dvoch čelných aj dva bočné airbagy, za príplatok aj dva hlavové. Klasický prístrojový štít dopĺňa stredový panel a veľkoplošný multifunkčný displej. Pohodlie a priestor na predných i zadných sedadlách najmenej o nejaký ten cól presahujú rámec nižšej strednej triedy, kam Xsara patrí. Predné anatomicky tvarované sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi dobré vedenie tela pri jazde v zákrutách a viac miesta pre nohy, nad hlavou i v okolí ramien majú aj pasažieri na zadných sedadlách.

Od mája minulého roku sa model Xsara HDi pýši aj špičkovým vznetovým motorom s priamym vysokotlakovým vstrekovaním Commom Rail, ktorý mal aj testovaný automobil. Je naozajstnou lahôdkou. Za motorom v ničom nezaostávajú vďaka konštrukcii podvozku a jeho vyváženému zladeniu ani jazdné vlastnosti Xsary. V zákrutách sa správa isto a bezpečne a ani pri rýchlej jazde zákrutami nejaví náznaky nakláňania či straty stopy. Slová chvály možno vysloviť aj na adresu bŕzd, ktoré sú na všetkých kolesách kotúčové a ktorým dobre asistuje protiblokovací systém ABS. Istotu pociťuje vodič pri riadení a presnom radení vďaka päťstupňovej manuálnej prevodovke.

Aj keď stodesať koní nie je ohromujúci výkon, najvyšší krútiaci moment 250 Nm už od 1750 otáčok dokáže poriadne zatiahnuť. Radosť z neho má vodič najmä pri predchádzaní, kedy radiacu páku môže nechať nepovšimnutú. Aj vtedy je však Xsara majster na pružné zrýchlenie. Stačí prišliapnuť plynový pedál a auto pred vami je vaše skôr, ako jeho vodič stihne zareagovať. Štýl s častejším preraďovaním napraví náladu športovo ladeným vodičom a jazda môže byť ešte dynamickejšia. Trošku to síce pocíti spotreba, ale aj pri tomto režime jazdy je priemer pod sedem litrov. Vyváži to však výraznejšia dynamika, lepšie jazdné vlastnosti, veľmi dobré odhlučnenie a na diesel aj nízka hlučnosť v kabíne.

Technické údaje

Citroën Xsara 2,0 HDi SX Break

Motor

Vpredu naprieč uložený radový vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Rozvod DOHC, štyri ventily v každom valci. Zdvihový objem 1997 cm3, vŕtanie a zdvih 85,0/88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 81 kW/110 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 1750 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 1,87 - 1,15 - 0,83 - 0,66, R 3,33. Stály prevod 3,69.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/55 R 15.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4370/1705/1420 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1433/1442 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1160 kg, celková hmotnosť 1680. Objem batožinového priestoru 515/1510 l. Objem palivovej nádrže 54 l.

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 193 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,0/4,2/5,2 l/100 km.

Cena: základný model 665 100 Sk

testovaný 732 800 Sk

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h - 11,5 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h (IV.) - 8,9 s

80 - 120 km/h (V) - 10,4 s

Spotreba počas testu - 6,8 l/100 km

Maximálna rýchlosť - 190 km/h

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 903
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 047
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 259
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 614
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 404
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 553
  7. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 348
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 338
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 227
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 175
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet úmrtí stúpol o 57, PCR testy odhalili 573 nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračné foto.
Petra Vlhová počas 1. kola v slovinskej Kranjskej Gore.
Daniel Lipšic.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.