SME

Redakčný test: Citroen Xsara 2,2 HDi SX Break

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. (...)

Autá s batohom, ako ešte donedávna sa vravievalo verziám kombi, vytlačili moderné priestorovo väčšie automobily, svojim komfortom porovnateľné s trojpriestorovými limuzínami, pričom úžitkovosť sa ešte zvýšila. Aj srdcia pod ich kapotami mávajú výkonnosť trénovaného športovca. Xsara Break s dvojlitrovým stodesaťkoňovým turbodieselom to nádherne demonštrovala v našom teste, keď pokorila stovku za jedenásť a pol sekundy, ručičku tachometra vytočila blízko k dvestokilometrovej rýchlosti, spotrebovala v priemere len 6,8 l nafty na 100 km a v pekne zaoblenom zadočku decentne schovala až 512 l batožín. Po trojdverovom kupé a päťdverovom liftbacku má teda Xsara aj pekné kombi, pre mnohých symbol aktívneho života.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj dizajn môže Xsare Break kde kto závidieť. Facelift po troch rokoch výroby skrášlil jej celkový vzhľad, hlavne v prednej časti. Svetlomety pod spoločným krycím sklom dostali integrovanú osvetľovaciu optiku tlmených, diaľkových, smerových a hmlových svetiel a novotvarovaná kapota má výrazné prelisy s integrovanou maskou chladiča a zväčšeným znakom značky Citroen s dvoma šípmi. Zmenil sa aj interiér, ktorý dostal nové kvalitnejšie materiály, vrátane čalúnenia, pohodlnejšie sedadlá, lepšiu ergonómiu ovládacích prvkov, bohatšiu základnú i doplnkovú výbavu a vyšší jazdný komfort. Ale aj bezpečnostnú výbavu - okrem zosilnenej karosérie má Xsara už v sériovej výbave okrem dvoch čelných aj dva bočné airbagy, za príplatok aj dva hlavové. Klasický prístrojový štít dopĺňa stredový panel a veľkoplošný multifunkčný displej. Pohodlie a priestor na predných i zadných sedadlách najmenej o nejaký ten cól presahujú rámec nižšej strednej triedy, kam Xsara patrí. Predné anatomicky tvarované sedadlá poskytujú vodičovi i spolujazdcovi dobré vedenie tela pri jazde v zákrutách a viac miesta pre nohy, nad hlavou i v okolí ramien majú aj pasažieri na zadných sedadlách.

SkryťVypnúť reklamu

Od mája minulého roku sa model Xsara HDi pýši aj špičkovým vznetovým motorom s priamym vysokotlakovým vstrekovaním Commom Rail, ktorý mal aj testovaný automobil. Je naozajstnou lahôdkou. Za motorom v ničom nezaostávajú vďaka konštrukcii podvozku a jeho vyváženému zladeniu ani jazdné vlastnosti Xsary. V zákrutách sa správa isto a bezpečne a ani pri rýchlej jazde zákrutami nejaví náznaky nakláňania či straty stopy. Slová chvály možno vysloviť aj na adresu bŕzd, ktoré sú na všetkých kolesách kotúčové a ktorým dobre asistuje protiblokovací systém ABS. Istotu pociťuje vodič pri riadení a presnom radení vďaka päťstupňovej manuálnej prevodovke.

Aj keď stodesať koní nie je ohromujúci výkon, najvyšší krútiaci moment 250 Nm už od 1750 otáčok dokáže poriadne zatiahnuť. Radosť z neho má vodič najmä pri predchádzaní, kedy radiacu páku môže nechať nepovšimnutú. Aj vtedy je však Xsara majster na pružné zrýchlenie. Stačí prišliapnuť plynový pedál a auto pred vami je vaše skôr, ako jeho vodič stihne zareagovať. Štýl s častejším preraďovaním napraví náladu športovo ladeným vodičom a jazda môže byť ešte dynamickejšia. Trošku to síce pocíti spotreba, ale aj pri tomto režime jazdy je priemer pod sedem litrov. Vyváži to však výraznejšia dynamika, lepšie jazdné vlastnosti, veľmi dobré odhlučnenie a na diesel aj nízka hlučnosť v kabíne.

SkryťVypnúť reklamu

Technické údaje

Citroën Xsara 2,0 HDi SX Break

Motor

Vpredu naprieč uložený radový vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Rozvod DOHC, štyri ventily v každom valci. Zdvihový objem 1997 cm3, vŕtanie a zdvih 85,0/88,0 mm. Kompresný pomer 18,0:1. Najväčší výkon 81 kW/110 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 1750 min-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,45 - 1,87 - 1,15 - 0,83 - 0,66, R 3,33. Stály prevod 3,69.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok

Bezrámová konštrukcia. Predné a zadné kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Vzadu vlečené ramená odpružené torznými tyčami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/55 R 15.

Karoséria

Samonosná celokovová, päťdverové päťmiestne kombi.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4370/1705/1420 mm, rázvor náprav 2540 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1433/1442 mm. Priemer otáčania 11,4 m. Pohotovostná hmotnosť 1160 kg, celková hmotnosť 1680. Objem batožinového priestoru 515/1510 l. Objem palivovej nádrže 54 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 193 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,0/4,2/5,2 l/100 km.

Cena: základný model 665 100 Sk

testovaný 732 800 Sk

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h - 11,5 s

Zrýchľovanie

60 - 100 km/h (IV.) - 8,9 s

80 - 120 km/h (V) - 10,4 s

Spotreba počas testu - 6,8 l/100 km

Maximálna rýchlosť - 190 km/h

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 700
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 745
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 424
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 322
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 019
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 802
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 536
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 363
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 162
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 448
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 910
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 774
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 915
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 531
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 908
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 8 803
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu