Palivom budúcnosti je vodík, zhodujú sa popredné automobilky

Trinásť firiem vrátane popredných automobiliek sa spojilo v iniciatíve Vodíkové kolégium.

Ilustračné(Zdroj: Toyota)

Trinásť popredných spoločností z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu spája budúcnosť mobility a odvetví v energetickom priemysle s vodíkom.

Týchto trinásť firiem založilo celosvetovú iniciatívu s cieľom formulovať jednotnú víziu dlhodobých plánov využitia vodíka na podporu energetických zmien.

„Vodíkové kolégium“ je prvou celosvetovou iniciatívou svojho druhu a jej cieľom je presadzovať vodíkové palivo ako jedno z kľúčových riešení energetických zmien.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vodík je čisté palivo

Vodík predstavuje všestranný nosič energie s priaznivými vlastnosťami, pretože na mieste spotreby neprodukuje žiadne emisie CO2 a slúži ako čisté palivo alebo zdroj energie. Vodík tak môže zohrať významnú úlohu pri prechode na čisté nízkouhlíkové energetické sústavy.

Vodíkové technológie a produkty prešli v ostatných rokoch rýchlym vývojom a už sa začínajú predstavovať na trhu.

Kolégium bude pri plnení uvedených cieľov spolupracovať (a poskytovať odporúčania) s celým radom významných zainteresovaných subjektov, akými sú zákonodarcovia a tvorcovia stratégií, obchodné spoločnosti a subjekty podnikajúce v oblasti spracovania vodíka, medzinárodné agentúry, ako aj bežná verejnosť.

Prečítajte si tiež: Aký je rozdiel medzi hybridom a Plug-In hybridom? A čo palivové články?

Navýšia investície

Členovia „Vodíkového kolégia“ v prvej fáze potvrdili svoj zámer urýchliť významnejšie investície do vývoja a komerčného využitia vodíka a palivových článkov. Tieto investície v súčasnosti dosahujú celkový objem asi 1,4 miliardy eur za rok.

Urýchlenie bude možné realizovať v prípade, ak kľúčové zainteresované subjekty zvýšia svoju podporu vodíka ako súčasti budúceho energetického mixu, vrátane príslušných strategických zásad a podporných schém.

„Vodíkové kolégium“, ktoré sa v utorok prvýkrát zišlo v Davose, sa momentálne skladá z 13 generálnych riaditeľov a predsedov predstavenstva energetických firiem a spoločností podnikajúcich v rôznych odvetviach, odhodlaných pomôcť naplniť ctižiadostivý ciel 2 °C vyplývajúci z Parížskej dohody o ochrane klímy z roku 2015.

Prečítajte si tiež: Mercedes odhalil GLC F-Cell plug-in jazdiace na vodík aj elektrinu

V súčasnosti sú zapojené tieto medzinárodné spoločnosti: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total a Toyota. Kolégium vedú dvaja spolupredsedajúci z rôznych regiónov a odvetví, v súčasnosti zástupcovia firiem Air Liquide a Toyota.

Vodíkové kolégium zjednocuje niektoré z popredných svetových priemyselných firiem, automobiliek a energetických spoločností s jasným cieľom vysvetliť, prečo sa vodík stáva jedným z kľúčových riešení energetických zmien, v otázkach mobility i v odvetví energetiky.

Čo je to vodík

Vodík je všestranný, čistý a bezpečný nosič energie, ktorý sa dá využívať ako palivo na pohon alebo ako východiskový produkt v priemysle. Umožňuje jednoduché skladovanie aj vo veľkom meradle.

Členovia Vodíkového kolégia sa zasadzujú o rozvoj ďalších možností jeho využitia. Vodík je možné vyrábať pomocou (obnoviteľných) zdrojov elektriny a z fosílnych palív so zníženým obsahom uhlíka. Na mieste využitia sa neprodukujú žiadne emisie.

Využitie vodíka neustále rastie, pretože vodík, ktorý vykazuje vysokú energetickú hustotu, je možné ukladať a prepravovať v kvapalnej alebo plynnej forme a následne spaľovať alebo využívať v palivových článkoch na výrobu tepla a elektriny.

Vďaka tejto všestrannosti môže vodík zastávať kľúčovú úlohu v doprave, priemysle aj v domácnostiach. Rovnako poslúži na ukladanie veľkého množstva energie z obnoviteľných zdrojov s prerušovanou výrobou, vďaka čomu predstavuje sľubné riešenie otázok spojených s energetickými zmenami.

zdroj: Tlačová správa Toyota

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 067
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 290
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 347
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 276
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 7 484
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 751
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 158
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 920
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 752
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 325