SME

Palivom budúcnosti je vodík, zhodujú sa popredné automobilky

Trinásť firiem vrátane popredných automobiliek sa spojilo v iniciatíve Vodíkové kolégium.

IlustračnéIlustračné (Zdroj: Toyota)

Trinásť popredných spoločností z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu spája budúcnosť mobility a odvetví v energetickom priemysle s vodíkom.

Týchto trinásť firiem založilo celosvetovú iniciatívu s cieľom formulovať jednotnú víziu dlhodobých plánov využitia vodíka na podporu energetických zmien.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vodíkové kolégium“ je prvou celosvetovou iniciatívou svojho druhu a jej cieľom je presadzovať vodíkové palivo ako jedno z kľúčových riešení energetických zmien.

Vodík je čisté palivo

Vodík predstavuje všestranný nosič energie s priaznivými vlastnosťami, pretože na mieste spotreby neprodukuje žiadne emisie CO2 a slúži ako čisté palivo alebo zdroj energie. Vodík tak môže zohrať významnú úlohu pri prechode na čisté nízkouhlíkové energetické sústavy.

SkryťVypnúť reklamu

Vodíkové technológie a produkty prešli v ostatných rokoch rýchlym vývojom a už sa začínajú predstavovať na trhu.

Kolégium bude pri plnení uvedených cieľov spolupracovať (a poskytovať odporúčania) s celým radom významných zainteresovaných subjektov, akými sú zákonodarcovia a tvorcovia stratégií, obchodné spoločnosti a subjekty podnikajúce v oblasti spracovania vodíka, medzinárodné agentúry, ako aj bežná verejnosť.

Prečítajte si tiež: Aký je rozdiel medzi hybridom a Plug-In hybridom? A čo palivové články? Čítajte 

Navýšia investície

Členovia „Vodíkového kolégia“ v prvej fáze potvrdili svoj zámer urýchliť významnejšie investície do vývoja a komerčného využitia vodíka a palivových článkov. Tieto investície v súčasnosti dosahujú celkový objem asi 1,4 miliardy eur za rok.

Urýchlenie bude možné realizovať v prípade, ak kľúčové zainteresované subjekty zvýšia svoju podporu vodíka ako súčasti budúceho energetického mixu, vrátane príslušných strategických zásad a podporných schém.

SkryťVypnúť reklamu

„Vodíkové kolégium“, ktoré sa v utorok prvýkrát zišlo v Davose, sa momentálne skladá z 13 generálnych riaditeľov a predsedov predstavenstva energetických firiem a spoločností podnikajúcich v rôznych odvetviach, odhodlaných pomôcť naplniť ctižiadostivý ciel 2 °C vyplývajúci z Parížskej dohody o ochrane klímy z roku 2015.

Prečítajte si tiež: Mercedes odhalil GLC F-Cell plug-in jazdiace na vodík aj elektrinu Čítajte 

V súčasnosti sú zapojené tieto medzinárodné spoločnosti: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total a Toyota. Kolégium vedú dvaja spolupredsedajúci z rôznych regiónov a odvetví, v súčasnosti zástupcovia firiem Air Liquide a Toyota.

Vodíkové kolégium zjednocuje niektoré z popredných svetových priemyselných firiem, automobiliek a energetických spoločností s jasným cieľom vysvetliť, prečo sa vodík stáva jedným z kľúčových riešení energetických zmien, v otázkach mobility i v odvetví energetiky.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to vodík

Vodík je všestranný, čistý a bezpečný nosič energie, ktorý sa dá využívať ako palivo na pohon alebo ako východiskový produkt v priemysle. Umožňuje jednoduché skladovanie aj vo veľkom meradle.

Členovia Vodíkového kolégia sa zasadzujú o rozvoj ďalších možností jeho využitia. Vodík je možné vyrábať pomocou (obnoviteľných) zdrojov elektriny a z fosílnych palív so zníženým obsahom uhlíka. Na mieste využitia sa neprodukujú žiadne emisie.

Využitie vodíka neustále rastie, pretože vodík, ktorý vykazuje vysokú energetickú hustotu, je možné ukladať a prepravovať v kvapalnej alebo plynnej forme a následne spaľovať alebo využívať v palivových článkoch na výrobu tepla a elektriny.

Vďaka tejto všestrannosti môže vodík zastávať kľúčovú úlohu v doprave, priemysle aj v domácnostiach. Rovnako poslúži na ukladanie veľkého množstva energie z obnoviteľných zdrojov s prerušovanou výrobou, vďaka čomu predstavuje sľubné riešenie otázok spojených s energetickými zmenami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

zdroj: Tlačová správa Toyota

Autor: auto.sme

Vodík

Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Najvyššiu finančnú podporu získala spoločnosť v Košickom kraji.


TASR 2
Prvý slovenský vodíkový ťahač homologizový pre európsky trh počas predstavenia na okruhu Slovakia Ring v Orechovej Potôni.

Ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks


TASR
Súvisiace témy: Automobilky na Slovensku
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 182
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 915
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 455
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 154
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 726
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 671
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 299
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 118
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 038
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 485
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 560
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 594
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 799
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 643
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 137
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu