SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Brexit skomplikuje vývoz áut do Británie, ovplyvní aj slovenské závody

Británia je kľúčovým trhom najmä pre Kiu. Reálne dopady závisia od konečnej dohody medzi Britániou a Úniou.

Montážna linka žilinského závodu Kia. Montážna linka žilinského závodu Kia.

BRATISLAVA - Odchod Veľkej Británie z jednotného európskeho trhu nemusí mať na dodávateľov komponentov pre automobilový priemysel na Slovenku veľký vplyv.

V prípade automobiliek však ohlásený tvrdý brexit môže mať pre všetkých troch výrobcov áut na Slovensku väčší dosah, keďže Veľká Británia je pre automobilový európsky trh významný hráč. Pre agentúru SITA to povedal analytik, Martin Jesný, zo Slovenského automobilového inštitútu.

Británia je kľúčová pre Kiu

Jesný zároveň očakáva, že po odchode Veľkej Británie z jednotného trhu sa export na ostrovy skomplikuje pre všetkých výrobcov áut z kontinentálnej Európy, do akej miery, určí až konečná dohoda medzi Spojeným kráľovstvom a Európskou úniou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„V každom prípade je potrebné podotknúť, že na Slovensku máme automobilky, ktorých výroba je buď jedinečná, alebo je určená v prevažnej miere pre európsky trh,“ skonštatoval generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR, Ján Pribula.

Podľa hovorkyne spoločnosti Volkswagen Slovakia, Lucie Makayovej, je ešte príliš skoro hodnotiť, aký vplyv bude mať brexit na bratislavský závod. Zároveň však potvrdila, že Veľká Británia spolu s Nemeckom, USA a Čínou sú pre automobilku najdôležitejšie trhy pre export.

Pre žilinskú automobilku Kia Motors Slovakia je Spojené kráľovstvo kľúčovým trhom. „Pre spoločnosť Kia Motors Slovakia bola v minulom roku Veľká Británia najvýznamnejším trhom, smerovalo tam 16 % našej minuloročnej produkcie,“ uviedol hovorca spoločnosti, Jozef Bačé.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Kia Stinger: očakávaný sedan dostal šesťvalec a pohon zadných kolies Čítajte 

Závod v Nitre môže byť ešte dôležitejší

Situáciu v slovenskom autopriemysle po brexite môže podľa Jesného ovplyvniť príchod dcérskej firmy automobilky Jaguar Land Rover.

„Aj keď má závod v Nitre zjavne dôležité miesto v rastových plánoch Jaguar Land Rover, toto môže jeho pozíciu v skupine zmeniť na ešte dôležitejšiu,“ skonštatoval Jesný.

Prečítajte si tiež: Jaguar predstavil I-Pace, elektrické SUV s výkonom 400 koní Čítajte 

Výrobné závody Nissan, Honda, Toyota, ktoré sídlia vo Veľkej Británii sa po vystúpení z EÚ môžu podľa Pribulu zamerať na Európu, aby si udržali prístup na európsky trh. Príchod niektorých z nich na Slovensko nevylučuje.

„Pokiaľ sa poponáhľame s výstavbou diaľnic, tak prečo nie. Na východnom Slovensku je priestor pre automobilku, no treba aj vnímať realitu, ktorou sú požiadavky a potreby moderného automobilového priemyslu na logistiku a dodávateľský systém. V súčasnosti je infraštruktúra hlavným faktorom, prečo sa automobilové výroby nerozvíjajú aj na východe našej krajiny,“ zhodnotil Pribula.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 11 738
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 906
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 668
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 044
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 326
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 760
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 712
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 972
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


10 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Stále neverím
  2. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  3. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  4. Maťo Chudík: Ticho
  5. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  6. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  8. Aleš Tvrdý: Cestovanie vlakom 2
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 510
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 22 150
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 510
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 567
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 193
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 516
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 672
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 314
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu