Vyrábal sa skoro 70 rokov, nástupca je v nedohľadne

Výrobu Defenderu ukončila automobilka minulý rok v januári.

Rozlúčková jazda pri príležitosti ukončenia výroby. (Zdroj: Land Rover)

Land Rover Defender bol až do konca výroby prakticky rovnaký automobil ako na začiatku, v roku 1948. Za tie roky sa zmenila poloha svetiel a pod kapotou sa vystriedali rôzne benzínové a naftové motory - inak ale Defender ostal hranatým pracantom, ktorý si vedel poradiť aj v najťažšom teréne.

Zlatá éra modelu skončila s príchodom prvých "mestských" SUV, ale Defender mal svoju klientelu až do ukončenia výroby. Posledný kus zišiel z výrobnej linky vlani 29. januára.

Záujem naštartovalo ukončenie výroby

Od 90. rokov záujem o jednoduché auto s oceľovým rámom a hliníkovou karosériou postupne klesal. Továreň v Solihulle ich ročne vyrábala okolo 15-tisíc.

Okrem klesajúceho dopytu musel Land Rover Defender zápasiť aj so sprísňujúcimi sa bezpečnostnými a emisnými normami. Emisie by mohla vyriešiť inštalácia iného motoru, než starnúceho 2,2-litrového naftového štvorvalca z Fordu Transit - no investície do zlepšenia bezpečnosti by sa už nevrátili.

Správy o ukončení výroby Defenderu vyvolali novú vlnu záujmu, a tak v poslednom roku výroby si zákazníkov našlo až 22-tisíc "defošov", ako ich volajú slovenskí off-roadoví nadšenci. Počas 68 rokoc sa ich celkovo vyrobilo 2,016.933 a tým úplne posledným bol svetlozelený kus s krátkym rázvorom a plátenou strechou, pripomínajúci autá z počiatkov výroby.

Viacerí úpravcovia oznámili, že majú niekoľko kusov v zásobe pripravených na prestavby. Napríklad britská spoločnosť Kahn Design má v ponuke viacero upravených Defenderov, napríklad Flying Huntsman so šiestimi kolesami či verziu s 6,2-litrovým osemvalcom pod kapotou.

Kríženec teréniaku a traktoru

Klasické Land Rovery opúšťajú haly v Solihulle aj dnes, automobilka totiž v pôvodnej továrni prevádzkuje dielňu zameranú na renováciu historických kusov..

Sústredí sa predovšetkým na obnovu áut prvej generácie z rokov 1948 až 1958, vďaka ktorým britský Rover prežila zložité obdobie po druhej svetovej vojne. Povojnovú Britániu trápilo vysoké zadĺženie a automobilka, zameraná skôr na luxusnejšie automobily, potrebovala rozšíriť svoj výrobný program.

Hlavný konštruktér Maurice Wilks prišiel s nápadom na odolné vozidlo, tak trochu kríženca terénneho auta a traktoru, ktoré by mohli používať farmári na statkoch.

Inšpiroval ho okrem iného vojenský jeep, ktorý sa po vojne často na farmách vyskytoval. Prototyp vychádzajúci z americkej armádnej klasiky bol výrazne ovplyvnený "traktorovým" dizajnom - napríklad volant a sedadlo vodiča boli umiestnené uprostred.

Ďalšie vozidlá zo skúšobnej série, postavené medzi marcom a augustom 1948, už dostali klasické riešenie s vodičom sediacim na kraji. Verejnosti sa Land Rover prvý raz predstavil v apríli 1948 na autosalóne v Amsterdame.

Hliníková karoséria bola z núdze cnosť

S autom, ktoré dostalo karosériu z hliníkovej zliatiny nie kvôli snahe ušetriť hmotnosť, ale kvôli nedostatku ocele v Británii, trafil Rover do čierneho. Do konca roku 1948 sa vyrobilo 3000 landroverov, ďalší rok to bolo 5000 a v roku 1950 z výrobnej linky zišlo už vyše 16 000 vozidiel.

Okrem Británie sa auto vyrábalo v Brazílii, Turecku a Španielsku. Názov Defender nesie až od začiatku 90. rokov.

Počas siedmich desaťročí vo výrobe prešiel Defender množstvom modifikácií. Žiadna však nezmenila jeho charakter - ani typické vady, medzi ktoré patrí slabá odolnosť oceľových častí voči korózii.

Najviditeľnejšou zmenou bolo premiestnenie predných svetiel. Tie boli najprv umiestnené uprostred prednej masky, koncom 60. rokov továreň zareagovala na nové predpisy a začala ich montovať do blatníkov.

Jazdili na ňom vojaci, policajti aj hasiči

Až do roku 1990 bol "Land Rover" jediný model rovnomennej automobilky. Počas 68 rokov vo výrobe sa menili napríklad motory alebo interiér, no ten sa nikdy nestal vyslovene pohodlným.

Defender nikdy nevynikal komfortom, ale terénnymi schopnosťami vo všetkých verziách. Existovalo ich nepreberné množstvo, líšili sa dĺžkou, počtom dverí alebo typom strechy; existovali aj ľahké nákladiaky či hasičské verzie.

Veľkými odberateľmi landroverov sa stali armády a silové zložky - na Slovensku Defendery používa napríklad polícia na stráženie východných hraníc. Z auta, ktoré malo len na pár rokov zachrániť automobilku Rover, sa stala legenda, na ktorú bude chystaný nástupca len ťažko nadväzovať.

Úplne nová generácia Defenderu je jedným z áut, ktoré by sa mohli vyrábať v novom závode Jaguar Land Rover pri Nitre - a Land Rover už dlhšie naznačuje jeho podobu konceptom DC100.

Téma: Veterány


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

ŠPORT

Liga dostala nový formát, podľa kouča Trnavy bude vyhovovať Slovanu

Prečo sa oplatí sledovať Fortuna ligu?

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.