MUMBAI, BRATISLAVA. Indická automobilka Tata sa dostala do povedomia verejnosti modelom Nano, najlacnejším autom na svete. Pri cene menej ako dvetisíc eur s ním chcela automobilka dobyť svet - no do Európy Nano nikdy neprišlo.
Po desiatich rokoch chce Tata omladiť svoju klientelu a zbaviť sa imidžu výrobcu lacných – preto zároveň aj nekvalitných a zlých – áut. Na marcový autosalón do Ženevy priniesie svoje prvé športové auto.
Inšpiroval sa britským Lotusom Elise
Tata ho predstaví pod samostatnou značkou Tamo, ktorú budú niesť aj ďalšie "lepšie" modely automobilky. Autocar India uvádza, že model s interným označením Futuro bude mať dve sedadlá a motor umiestnený uprostred.
Z modelu sa vyrobí len 250 kusov, športiak by mal vážiť len 800 kilogramov, poháňať ho bude 1,2-litrový motor s prepĺňaním a výkonom 180 koní. Cena by sa mala pohybovať na úrovni 41-tisíc eur.
Pre čo najnižšiu hmotnosť bude mať karosériu z hliníka a plastov – šetrenie nákladov neumožnilo použitie exotickejších materiálov, napríklad karbónových vláken. Futuro vyvinula automobilka, no podvozok údajne navrhol konštruktér Marcello Gandini.
Dve platformy miesto šiestich
„Tamo bude v budúcnosti prinášať na trh najmodernejšie technológie a nápady,“ uviedol pri predstavení značky jej riaditeľ Guenter Butschek. Tata neuviedla, či sa budú modely Tamo predávať aj mimo indie.
Tata sa tiež púšťa do konsolidácie svojich „bežných“ modelov. Miniauto Nano je - aj pri svojej nízkej cene - pre automobilku stratové a zvyšok portfólia je zastaralý.
Tata preto predstavila dve vlastné modulárne platformy, podobné tým od koncernov Volkswagen či Renault-Nissan, na ktorých vzniknú rôzne modely vrátane hybridov a elektromobilov. Od roku 2018 postupne nahradia doterajších šesť podvozkov, ktoré výrobca používa.
Podľa Butscheka chce Tata tiež zjednodušiť sieť dodávateľov a drasticky znížiť ich počet.