Elektromobily narušia trh s ropou, možno už v roku 2020

Dopyt po rope klesne natoľko, aby trh s ňou skolaboval.

Ilustračné foto.(Zdroj: Renault)

Minulý rok vyprodukovala doprava v USA viac emisií CO2 ako tamojší energetický sektor - prvý raz od roku 1970. Súvisí to s nástupom "čistejších" zdrojov elektriny, ale aj s nárastom dopravy.

Dobrá ekonomická situácia a nízka cena palív motivujú Američanov k tomu, aby viac cestovali a kupovali si autá s veľkými motormi a vysokou spotrebou. Lacná ropa tak okrem iného ženie dopredu trend veľkých SUV.

Ropa skolabovala v roku 2014, minulý rok sa jej cena dostala až pod 30 dolárov za barel. Spúšťačom prepadu bola krátkodobá nadprodukcia na úrovni dvoch miliónov barelov denne čiže asi dvoch percent produkcie.

Rovnaká situácia by sa mohla zopakovať už okolo roku 2020, tvrdia analytici. Na vyvolanie ropnej krízy netreba, aby sa elektromobily masovo rozšírili - na to, aby vyvolali nerovnováhu na trhu, ich stačí málo.

Do 2035 bude na batérie tretina áut

Scenár narušeného trhu opisuje nová štúdia Granthamovho inštitútu na Imperial College London a think-tanku Carbon Tracker Initiative. "Dostupné elektromobily a solárne technológie by mohli zastaviť rast dopytu po rope už v roku 2020," píše sa v štúdii.

Autori štúdie tiež pripravili interaktívny graf - prognózy sa zmenia podľa toho, akú si zvolíte enviromentálnu politiku, cenu elektromobilov a áut na fosílne palivá a dopyt po energii.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Shell postaví na svojich čerpacích staniciach nabíjačky pre elektromobily

Ropné a energetické spoločnosti a analytici dnes väčšinou počítajú s tým, že záujem o ropu bude rásť prinajmenšom do roku 2030 a pravdepodobne aj neskôr.

Autori štúdie predpokladajú, že do roku 2035 by elektromobily mohli tvoriť tretinu trhu s cestnými vozidlami. Do roku 2040 to bude polovica, v roku 2050 budú mať elektromobily dvojtretinový trhový podiel.

OPEC, naopak, predpokladá, že v roku 2040 bude len 1 % všetkých áut na svete na baterky.

Elektromobily o pár rokov prekvapia

Štúdia kritizuje ropné spoločnosti za ich - vo všeobecnosti veľmi konzervatívne - prognózy o vývoji trhu. K tomu ešte treba pripočítať záväzky krajín vyplývajúce z medzinárodných zmlúv o ochrane životného prostredia.

Viaceré krajiny už teraz plánujú zákaz vjazdu naftových áut do centier miest - Paríž, Madrid aj Londýn.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá

Ak sa ropné spoločnosti nepripravia, môže ich už o pár rokov prekvapiť náhly pokles dopytu po rope. Neočakávateľne rýchly vývoj však prichádza celkom očakávateľne, komentuje závery štúdie Vox.

Autori štúdie pritom vychádzajú z toho, ako rýchlo dobýjajú trh nové technológie - napríklad smartfóny (predtým televízory či mikrovlnky).

Hybridy a plug-in hybridy sú podľa štúdie mŕtvou vetvou. Batérie a solárne články už čoskoro budú na takej technologickej - a cenovej - úrovni, aby dokázali nahradiť fosílne palivá v autách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: 87 percentám ľudí by na súkromné účely vyhovoval elektromobil

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 748
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 554
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 279
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 042
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 573
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 324
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 873
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop