Elektromobily narušia trh s ropou, možno už v roku 2020

Dopyt po rope klesne natoľko, aby trh s ňou skolaboval.

Ilustračné foto.(Zdroj: Renault)

Minulý rok vyprodukovala doprava v USA viac emisií CO2 ako tamojší energetický sektor - prvý raz od roku 1970. Súvisí to s nástupom "čistejších" zdrojov elektriny, ale aj s nárastom dopravy.

Dobrá ekonomická situácia a nízka cena palív motivujú Američanov k tomu, aby viac cestovali a kupovali si autá s veľkými motormi a vysokou spotrebou. Lacná ropa tak okrem iného ženie dopredu trend veľkých SUV.

Ropa skolabovala v roku 2014, minulý rok sa jej cena dostala až pod 30 dolárov za barel. Spúšťačom prepadu bola krátkodobá nadprodukcia na úrovni dvoch miliónov barelov denne čiže asi dvoch percent produkcie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnaká situácia by sa mohla zopakovať už okolo roku 2020, tvrdia analytici. Na vyvolanie ropnej krízy netreba, aby sa elektromobily masovo rozšírili - na to, aby vyvolali nerovnováhu na trhu, ich stačí málo.

Do 2035 bude na batérie tretina áut

Scenár narušeného trhu opisuje nová štúdia Granthamovho inštitútu na Imperial College London a think-tanku Carbon Tracker Initiative. "Dostupné elektromobily a solárne technológie by mohli zastaviť rast dopytu po rope už v roku 2020," píše sa v štúdii.

Autori štúdie tiež pripravili interaktívny graf - prognózy sa zmenia podľa toho, akú si zvolíte enviromentálnu politiku, cenu elektromobilov a áut na fosílne palivá a dopyt po energii.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Shell postaví na svojich čerpacích staniciach nabíjačky pre elektromobily

Ropné a energetické spoločnosti a analytici dnes väčšinou počítajú s tým, že záujem o ropu bude rásť prinajmenšom do roku 2030 a pravdepodobne aj neskôr.

Autori štúdie predpokladajú, že do roku 2035 by elektromobily mohli tvoriť tretinu trhu s cestnými vozidlami. Do roku 2040 to bude polovica, v roku 2050 budú mať elektromobily dvojtretinový trhový podiel.

OPEC, naopak, predpokladá, že v roku 2040 bude len 1 % všetkých áut na svete na baterky.

Elektromobily o pár rokov prekvapia

Štúdia kritizuje ropné spoločnosti za ich - vo všeobecnosti veľmi konzervatívne - prognózy o vývoji trhu. K tomu ešte treba pripočítať záväzky krajín vyplývajúce z medzinárodných zmlúv o ochrane životného prostredia.

Viaceré krajiny už teraz plánujú zákaz vjazdu naftových áut do centier miest - Paríž, Madrid aj Londýn.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá

Ak sa ropné spoločnosti nepripravia, môže ich už o pár rokov prekvapiť náhly pokles dopytu po rope. Neočakávateľne rýchly vývoj však prichádza celkom očakávateľne, komentuje závery štúdie Vox.

Autori štúdie pritom vychádzajú z toho, ako rýchlo dobýjajú trh nové technológie - napríklad smartfóny (predtým televízory či mikrovlnky).

Hybridy a plug-in hybridy sú podľa štúdie mŕtvou vetvou. Batérie a solárne články už čoskoro budú na takej technologickej - a cenovej - úrovni, aby dokázali nahradiť fosílne palivá v autách.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: 87 percentám ľudí by na súkromné účely vyhovoval elektromobil

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  2. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  3. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  7. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  8. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  9. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 583
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 328
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 959
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 047
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 431
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 439
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 043
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 125
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 104
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 3 604

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ropa, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

DOMOV

Dobré ráno: Fico s Kaliňákom sa vysmiali protestom aj prezidentovi

Saková je Kaliňákov, teda náš človek.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.