Elektromobily narušia trh s ropou, možno už v roku 2020

Dopyt po rope klesne natoľko, aby trh s ňou skolaboval.

Ilustračné foto.(Zdroj: Renault)

Minulý rok vyprodukovala doprava v USA viac emisií CO2 ako tamojší energetický sektor - prvý raz od roku 1970. Súvisí to s nástupom "čistejších" zdrojov elektriny, ale aj s nárastom dopravy.

Dobrá ekonomická situácia a nízka cena palív motivujú Američanov k tomu, aby viac cestovali a kupovali si autá s veľkými motormi a vysokou spotrebou. Lacná ropa tak okrem iného ženie dopredu trend veľkých SUV.

Ropa skolabovala v roku 2014, minulý rok sa jej cena dostala až pod 30 dolárov za barel. Spúšťačom prepadu bola krátkodobá nadprodukcia na úrovni dvoch miliónov barelov denne čiže asi dvoch percent produkcie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnaká situácia by sa mohla zopakovať už okolo roku 2020, tvrdia analytici. Na vyvolanie ropnej krízy netreba, aby sa elektromobily masovo rozšírili - na to, aby vyvolali nerovnováhu na trhu, ich stačí málo.

Do 2035 bude na batérie tretina áut

Scenár narušeného trhu opisuje nová štúdia Granthamovho inštitútu na Imperial College London a think-tanku Carbon Tracker Initiative. "Dostupné elektromobily a solárne technológie by mohli zastaviť rast dopytu po rope už v roku 2020," píše sa v štúdii.

Autori štúdie tiež pripravili interaktívny graf - prognózy sa zmenia podľa toho, akú si zvolíte enviromentálnu politiku, cenu elektromobilov a áut na fosílne palivá a dopyt po energii.

Prečítajte si tiež: Shell postaví na svojich čerpacích staniciach nabíjačky pre elektromobily

Ropné a energetické spoločnosti a analytici dnes väčšinou počítajú s tým, že záujem o ropu bude rásť prinajmenšom do roku 2030 a pravdepodobne aj neskôr.

Autori štúdie predpokladajú, že do roku 2035 by elektromobily mohli tvoriť tretinu trhu s cestnými vozidlami. Do roku 2040 to bude polovica, v roku 2050 budú mať elektromobily dvojtretinový trhový podiel.

OPEC, naopak, predpokladá, že v roku 2040 bude len 1 % všetkých áut na svete na baterky.

Elektromobily o pár rokov prekvapia

Štúdia kritizuje ropné spoločnosti za ich - vo všeobecnosti veľmi konzervatívne - prognózy o vývoji trhu. K tomu ešte treba pripočítať záväzky krajín vyplývajúce z medzinárodných zmlúv o ochrane životného prostredia.

Viaceré krajiny už teraz plánujú zákaz vjazdu naftových áut do centier miest - Paríž, Madrid aj Londýn.

Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá

Ak sa ropné spoločnosti nepripravia, môže ich už o pár rokov prekvapiť náhly pokles dopytu po rope. Neočakávateľne rýchly vývoj však prichádza celkom očakávateľne, komentuje závery štúdie Vox.

Autori štúdie pritom vychádzajú z toho, ako rýchlo dobýjajú trh nové technológie - napríklad smartfóny (predtým televízory či mikrovlnky).

Hybridy a plug-in hybridy sú podľa štúdie mŕtvou vetvou. Batérie a solárne články už čoskoro budú na takej technologickej - a cenovej - úrovni, aby dokázali nahradiť fosílne palivá v autách.

Prečítajte si tiež: 87 percentám ľudí by na súkromné účely vyhovoval elektromobil

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 055
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 914
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 297
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 708
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 900
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 516

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ropa, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočnerova minulosť nenecháva veľa pochybností

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Nový Mercedes CLS pripomína auto pre superhrdinu (test)

Napriek výkonu je spotreba ukážková.

Nové BMW X7 má najväčšie ľadviny v dejinách značky

Ak sa vám X5 zdá malá a nenápadná, novinka vám ulahodí.