Odpad a výtlky majú spoločné riešenie: cesty z recyklovaného plastu

Plastové cesty sú lacnejšie aj odolnejšie.

Dharavi (na foto) pri meste Bombaj je najväčší Slum v Ázii. Podľa odhadov žije v chudobnej, ošarpanej štvrti vyše milióna ľudí.

Dva problémy, ktoré obyvateľov Dharavi trápia, sú množstvo nepozbieraného odpadu a zlá infraštruktúra - nespevnené cesty, ktoré sa navyše pod váhou ťažkých, naložených kamiónov rýchlo ničia.

Vedec Rajagopalan Vasudevan, známy aj pod prezývkou "indický plastový muž", chce oba problémy vyriešiť naraz.

Desať percent plastu

Vasudevan predstavil tento týždeň na podujatí TEDx plán, ako postaviť cesty z plastových odpadkov, ktoré sa váľajú po zemi. Zomletý plast sa totiž dá primiešať do asfaltovej zmesi.

Kým na jeden kilometer bežnej cesty je potrebných desať ton asfaltu, Vasudevanova receptúra ušetrí jednu tonu asfaltu, ktorú nahradí plastová drť.

Patent na cesty z recyklovaného plastu si nechal vedec zaregistrovať v roku 2002, venoval ho však zadarmo indickej vláde.

O podobných riešeniach sa hovorí už dva roky aj v Európe. V Indii však je už niekoľko desiatok tisíc kilometrov ciest vo viacerých štátoch pokrytých asfaltovo-plastovou zmesou - a sú odolnejšie, než bežné cesty.

Podľa Vasudevana by mohla stavba ciest vytvoriť v Dharavi nové odvetvie - zber a výkup plastového odpadu. Za jeden kilogram plastov určených na cesty dostávajú "zberači" v iných štátoch oklo 20 rupií, čiže asi 28 eurocentov.

Poskladá sa ako veľké lego

Európania posunuli plastové cesty ešte o krok ďalej. Na riešení s (kreatívnym) názvom PlasticRoad pracuje KWS, pobočka holandskej stavebnej spoločnosti VolkerWessels, v spolupráci s ropnou spoločnosťou Total a firmou Wavin špecializujúcou sa na plasty.

PlasticRoad je koncept cesty z prefabrikovaných plastových modulov. Tie sa na mieste stavby len pokladajú, čo má skrátiť čas výstavby cesty o 70 percent.

Moduly sú duté, takže sa nimi dá jednoducho viesť kabeláž alebo potrubie. Drenážne kanáliky by tiež mali zabezpečiť lepší odvod dažďovej vody.

PlasticRoad je oproti bežnej asfaltovej ceste odolnejšia (voči chemikáliám či rastlinám), ľahšia a plne recyklovateľná, takže menej zaťažuje životné prostredie.

Jeden zo zdrojov plastového odpadu na výstavbu ciest by mohli byť oceány, na dne ktorých sa odpad usádza. Do povrchovej vrstvy by mal byť primiešaný piesok alebo drvený kameň, ktorý zabezpečí potrebnú priľnavosť.

KWS by chcela začať s testovaním ciest už koncom tohto roku, jeden z kandidátov na výstavbu prvej cesty je holandský Rotterdam.

Z plastu budú najprv postavané cyklochodníky - spoločnosť však tvrdí, že z plastových modulov sa dajú stavať aj okresné cesty, diaľnice, možno aj letiská.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 991
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 721
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 665
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 271
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 759
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 666
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 428
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 895
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 885
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Téma: životné prostredie


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.