
Dharavi (na foto) pri meste Bombaj je najväčší Slum v Ázii. Podľa odhadov žije v chudobnej, ošarpanej štvrti vyše milióna ľudí.
Dva problémy, ktoré obyvateľov Dharavi trápia, sú množstvo nepozbieraného odpadu a zlá infraštruktúra - nespevnené cesty, ktoré sa navyše pod váhou ťažkých, naložených kamiónov rýchlo ničia.
Vedec Rajagopalan Vasudevan, známy aj pod prezývkou "indický plastový muž", chce oba problémy vyriešiť naraz.
Desať percent plastu
Vasudevan predstavil tento týždeň na podujatí TEDx plán, ako postaviť cesty z plastových odpadkov, ktoré sa váľajú po zemi. Zomletý plast sa totiž dá primiešať do asfaltovej zmesi.
Kým na jeden kilometer bežnej cesty je potrebných desať ton asfaltu, Vasudevanova receptúra ušetrí jednu tonu asfaltu, ktorú nahradí plastová drť.
Patent na cesty z recyklovaného plastu si nechal vedec zaregistrovať v roku 2002, venoval ho však zadarmo indickej vláde.
O podobných riešeniach sa hovorí už dva roky aj v Európe. V Indii však je už niekoľko desiatok tisíc kilometrov ciest vo viacerých štátoch pokrytých asfaltovo-plastovou zmesou - a sú odolnejšie, než bežné cesty.
Podľa Vasudevana by mohla stavba ciest vytvoriť v Dharavi nové odvetvie - zber a výkup plastového odpadu. Za jeden kilogram plastov určených na cesty dostávajú "zberači" v iných štátoch oklo 20 rupií, čiže asi 28 eurocentov.
Poskladá sa ako veľké lego
Európania posunuli plastové cesty ešte o krok ďalej. Na riešení s (kreatívnym) názvom PlasticRoad pracuje KWS, pobočka holandskej stavebnej spoločnosti VolkerWessels, v spolupráci s ropnou spoločnosťou Total a firmou Wavin špecializujúcou sa na plasty.
PlasticRoad je koncept cesty z prefabrikovaných plastových modulov. Tie sa na mieste stavby len pokladajú, čo má skrátiť čas výstavby cesty o 70 percent.

Moduly sú duté, takže sa nimi dá jednoducho viesť kabeláž alebo potrubie. Drenážne kanáliky by tiež mali zabezpečiť lepší odvod dažďovej vody.
PlasticRoad je oproti bežnej asfaltovej ceste odolnejšia (voči chemikáliám či rastlinám), ľahšia a plne recyklovateľná, takže menej zaťažuje životné prostredie.
Jeden zo zdrojov plastového odpadu na výstavbu ciest by mohli byť oceány, na dne ktorých sa odpad usádza. Do povrchovej vrstvy by mal byť primiešaný piesok alebo drvený kameň, ktorý zabezpečí potrebnú priľnavosť.
KWS by chcela začať s testovaním ciest už koncom tohto roku, jeden z kandidátov na výstavbu prvej cesty je holandský Rotterdam.
Z plastu budú najprv postavané cyklochodníky - spoločnosť však tvrdí, že z plastových modulov sa dajú stavať aj okresné cesty, diaľnice, možno aj letiská.