Odpad a výtlky majú spoločné riešenie: cesty z recyklovaného plastu

Plastové cesty sú lacnejšie aj odolnejšie.

Dharavi (na foto) pri meste Bombaj je najväčší Slum v Ázii. Podľa odhadov žije v chudobnej, ošarpanej štvrti vyše milióna ľudí.

Dva problémy, ktoré obyvateľov Dharavi trápia, sú množstvo nepozbieraného odpadu a zlá infraštruktúra - nespevnené cesty, ktoré sa navyše pod váhou ťažkých, naložených kamiónov rýchlo ničia.

Vedec Rajagopalan Vasudevan, známy aj pod prezývkou "indický plastový muž", chce oba problémy vyriešiť naraz.

Článok pokračuje pod video reklamou

Desať percent plastu

Vasudevan predstavil tento týždeň na podujatí TEDx plán, ako postaviť cesty z plastových odpadkov, ktoré sa váľajú po zemi. Zomletý plast sa totiž dá primiešať do asfaltovej zmesi.

Kým na jeden kilometer bežnej cesty je potrebných desať ton asfaltu, Vasudevanova receptúra ušetrí jednu tonu asfaltu, ktorú nahradí plastová drť.

Patent na cesty z recyklovaného plastu si nechal vedec zaregistrovať v roku 2002, venoval ho však zadarmo indickej vláde.

O podobných riešeniach sa hovorí už dva roky aj v Európe. V Indii však je už niekoľko desiatok tisíc kilometrov ciest vo viacerých štátoch pokrytých asfaltovo-plastovou zmesou - a sú odolnejšie, než bežné cesty.

Podľa Vasudevana by mohla stavba ciest vytvoriť v Dharavi nové odvetvie - zber a výkup plastového odpadu. Za jeden kilogram plastov určených na cesty dostávajú "zberači" v iných štátoch oklo 20 rupií, čiže asi 28 eurocentov.

Poskladá sa ako veľké lego

Európania posunuli plastové cesty ešte o krok ďalej. Na riešení s (kreatívnym) názvom PlasticRoad pracuje KWS, pobočka holandskej stavebnej spoločnosti VolkerWessels, v spolupráci s ropnou spoločnosťou Total a firmou Wavin špecializujúcou sa na plasty.

PlasticRoad je koncept cesty z prefabrikovaných plastových modulov. Tie sa na mieste stavby len pokladajú, čo má skrátiť čas výstavby cesty o 70 percent.

Moduly sú duté, takže sa nimi dá jednoducho viesť kabeláž alebo potrubie. Drenážne kanáliky by tiež mali zabezpečiť lepší odvod dažďovej vody.

PlasticRoad je oproti bežnej asfaltovej ceste odolnejšia (voči chemikáliám či rastlinám), ľahšia a plne recyklovateľná, takže menej zaťažuje životné prostredie.

Jeden zo zdrojov plastového odpadu na výstavbu ciest by mohli byť oceány, na dne ktorých sa odpad usádza. Do povrchovej vrstvy by mal byť primiešaný piesok alebo drvený kameň, ktorý zabezpečí potrebnú priľnavosť.

KWS by chcela začať s testovaním ciest už koncom tohto roku, jeden z kandidátov na výstavbu prvej cesty je holandský Rotterdam.

Z plastu budú najprv postavané cyklochodníky - spoločnosť však tvrdí, že z plastových modulov sa dajú stavať aj okresné cesty, diaľnice, možno aj letiská.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 920
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 087
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 882
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 813
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 431
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 970
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 591
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 592
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 484
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 219

Téma: Životné prostredie


Článok je zaradený aj do ďalších tém životné prostredie

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.