BERLÍN, BRATISLAVA. Zavedenie mýta pre osobné autá na nemeckých diaľniciach môže byť pre nemecký rozpočet výrazne stratové, ukazuje to štúdia vypracovaná pre najväčší európsky autoklub ADAC.
Nemecko by podľa analýzy, o ktorej informuje denník Die Welt, muselo na mýtny systém doplácať stovky milónov eur ročne.
Nemecko bude na mýto doplácať
Minister dopravy, Alexander Dobrindt, si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur.
Analýzu jeho úradu ale spochybnilo niekoľko ďalších štúdií. Okrem predchádzajúcej štúdie strany Zelených tak činí aj aktuálna analýza dopravného experta, Ralfa Ratzenbergera pre ADAC.
Ratzenberger v nej tvrdí, že ministerstvo dopravy očakávané príjmy výrazne nadhodnocuje. Podľa neho bude projekt, ktorý nedávno schválila nemecká vláda, už od zavedenia v roku 2019 stratový.

V prvom roku naň podľa experta Nemecko doplatí 147 miliónov eur, v roku 2023 až 251 miliónov eur.
Stratu spôsobia úľavy pre ekologické vozidlá
Dôvodom je predovšetkým nastavenie systému, ktorý počíta s tým, že zaň budú de facto platiť len zahraniční vodiči. Šoféri v Nemecku registrovaných áut mýto síce tiež zaplatia, ale bude im vrátené v podobe zníženia dane z motorových vozidiel.
Majitelia najekologickejších áut s veľmi nízkymi emisiami získajú dokonca ešte väčšiu úľavu, ako zaplatia na diaľničných poplatkoch. A práve toto opatrenie je z rozpočtového hľadiska veľkým problémom. Spolu s tým, ako bude na nemeckých cestách pribúdať ekologických áut, sa totiž budú zvyšovať náklady Nemecka na mýto.
Na návrh nemeckej vlády, s ktorým už súhlasila Európska únia, sa skepticky pozerá viacero európskych krajín. V januári ho kritizoval i šéf autoklubu ADAC, podľa ktorého je mýtne pre osobné autá zbytočné.