SME

Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

(Zdroj: Škoda)
Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

Pre koncern Volkswagen navrhoval české rodinné autá aj francúzsky superšport. O jeho talente vedeli ešte dávno predtým.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Automobilka BMW ohlásila minulý týždeň dôležitú personálnu zmenu - post dizajnéra pre značku BMW obsadí Slovák, 44-ročný Jozef Kabaň.

BMW tejto zmene venovalo samostatnú tlačovú správu. Hoci jeho doterajšie úspechy u konkurencie sa v nej spomínajú len v náznakoch, mníchovská automobilka akoby zároveň chcela svetu ukázať - aha, v tíme máme nového, dôležitého hráča.

Na rozdiel od jeho predchodcov totiž za Kabaňa už pri nástupe do BMW hovoria doterajšie výsledky.

Študoval v Londýne, presadil sa v Nemecku a v Mladej Boleslavi. O Kabaňovom talente však vedeli jeho učitelia a kolegovia už dávno predtým.

Vavrečka

Jozef Kabaň pochádza z obce Vavrečka na Orave. Jeho nadanie a nadšenie pre kreslenie áut si všimli už učiteľky na ľudovej umeleckej škole v susednom Námestove, do ktorej Kabaň chodil.

"Jozefa si pamätám. Chodil ku mne celý prvý stupeň, bol to veľmi talentovaný, ale tichý a skromný chlapec," hovorí jeho učiteľka z umeleckej školy Soňa Dzureková.

Už keď mal osem-deväť rokov, začal nosiť učiteľkám návrhy áut, ktoré kreslil na pauzovací papier farebnými fixkami. "Keď som sa Jozefa pýtala, či to prekreslil z nejakého obrázku, povedal, že niečo prekreslil, ale navrhol aj niečo vlastné," spomína Dzureková.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Spolužiačky ho obdivovali pre jeho úžasnú charizmu, rozumejú však, prečo z Oravy odišiel. "Na dedine, kde každý každého pozná a o každom všetko vie, kde sa všetko sleduje a ohovára, sa žije ťažko. Myslím si, že je rád, že odišiel," hovorí jedna z nich.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UAY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UAY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept

Elektrifikované autá majú problém, tisíckam hrozí požiar

Do servisov zvoláva Ford, Hyundai aj BMW.

Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop